שאלה - תופעות דכאוניות שעשויות להיות קשורות לתסמונת קדם-וסתית

השאלה:
אני בת 25, סובלת מהתקפי היסטריה אחת לכמה שבועות. כל התקף נמשך כיומיים-שלושה, ומתבטא בבכי בלתי פוסק, חוסר יכולת לתפקד, נדודי שינה ומחשבות אובדניות. התופעה הזאת ישנה אצלי כבר כעשר שנים. בכל יתר הזמן אני שמחה ורגועה, וגם בזמן ההתקף עצמו ברור לי שמדובר ב


תשובה:


ההתקף שאת מתארת נשמע לי פחות מתאים לכינוי "היסטריה" ויותר למה שאנו הפסיכיאטרים מכנים דיכאון. חשוב לשים לב אם ישנו קשר בין זמני הופעת ההתקפים לבין המחזור החודשי, כיוון שיש תופעה המכונה תסמונת קדם-וסתית, אשר יכולה להתבטא בצורה כזו עם ימים בודדים של תסמינים דכאוניים-חרדתיים, המופיעים מתישהו בשבועיים שלפני הופעת הדימום הווסתי. הדבר חשוב לבדיקה, כיוון שאז הטיפול הוא דווקא הורמונלי (בדרך כלל בעזרת סוגים מסוימים של גלולות למניעת הריון), ולא על ידי תרופות פסיכיאטריות.

לא נשמע שיש קשר בין התופעה לבין נטילת ריטלין, ואין כל מניעה להמשיך עם הטיפול בריטלין.

לגבי טיפול פסיכולוגי, קשה לענות לפי המידע שסיפקת. דרושה פגישה עם פסיכיאטר/ית להערכת תחומים נוספים בחייך על מנת לתת תשובה לגבי הצורך בטיפול פסיכולוגי ולגבי היעילות שצפויה להיות לו עבורך.

בברכה,

ד"ר איילת אביטל-מגן - פסיכיאטרית





רופאים ומכונים בפוקוס

הצטרפו לאינדקס הרופאים!