שאלה - עליה בטריגליצרידים בעת טיפול עם רואקוטן

השאלה:
זה 8 שנים אני סובלת מאקנה. במהלך תקופה טופלתי אצל רופא עור שנתן לי טיפולים שונים שכללו משחות, אנטיביוטיקה ועוד. במהלך השירות הצבאי התחלתי ליטול גלולות למניעת הריון מסוג דיאנה 35, אשר עזרו לטיפול באקנה עד לשנה האחרונה. במהלך השנה האחרונה השפעת הגלו


תשובה:


התרופה רואקוטן היא נגזרת סינתטית של ויטמין A. כתופעת לוואי היא אכן עלולה לגרום לעליית רמת שומני הדם, ובעיקר של הטריגליצרידים. מאמר שפורסם בשנת 2001 הראה שמטופלים המפתחים היפרטריגליצרידמיה (טריגליצרידים גבוהים בדם) בעת טיפול ברואקוטן, וכן הוריהם, נמצאים בסיכון גבוה יותר להפרעות שומן בעתיד ולפיתוח הסינדרום המטבולי (סוכרת, יתר לחץ דם והשמנה), כך שהאלמנט החיובי הוא שאפשר בעתיד לעקוב יותר מקרוב על הדברים הללו. להלן פרטי המאמר וקישור לאתר בו הוא נמצא.

Rodondi N, Darioli R, Ramelet AA, et al. "High Risk for Hyperlipidemia and the Metabolic Syndrome after an Episode of Hypertriglyceridemia during 13-cis Retinoic Acid Therapy for Acne: A Pharmacogenetic Study." Ann Intern Med 136(8):582-9 (2001 Apr).
http://www.annals.org/cgi/content/abstract/136/8/582
ייתכן, אם כן, שיש לך נטייה משפחתית לרמה גבוהה של שומני דם, אך ניתן יהיה לוודא זאת בעתיד לאחר שתפסיקי את השימוש ברואקוטן ותבדקי רת רמת השומנים בצום.

לגבי מעקב בדיקות הדם של הטריגליצרידים, נהוג לקחת בדיקות לפני תחילת הטיפול ולאחר 4 שבועות. אם הערכים הם מעל 8MMOL/L (הערכים התקינים הם בין 0 ל-2.3) או שיש עלייה של 5 MMOL/L ביחס לערך הבסיסי, נהוג להפסיק את הטיפול, לחזור על הבדיקה לאחר שבועיים, ולחדש את הטיפול במינון של 50% לעומת זה שניתן בפעם הקודמת. מומלצת גם על דיאטה דלת שומן.

בדף הבא תוכלי למצוא את ההנחיות גם לגבי הבדיקות האחרות:

http://www.skintherapyletter.com/2004/9.3/1.html




רופאים ומכונים בפוקוס

הצטרפו לאינדקס הרופאים!