שאלה - שיער דליל ועור שומני אצל בחורה עם פעילות יתר של בלוטת התריס

השאלה:
אני בת 20 ולפני 5 שנים עוד סבלתי מפצעי בגרות. המחזור שלי לא היה סדיר מעולם. קיבלתי אותו בגיל 12, לקחתי במשך תקופה ארוכה גלולות למניעת הריון לסידור המחזור, אך הפסקתי כי ראיתי שאני משמינה מהן.

לפני שנה גילו אצלי פעילות יתר של בלוטת התריס. הייתי אצל הרופא והוא אמר לי שאני לא זקוקה לשום טיפול.

לאחרונה שמתי לב שהשיער שלי מתחיל להיות דליל יותר ויותר, וכל הזמן עור הפנים שלי נעשה שומני מאוד, כמה דקות אחרי שאני שוטפת אותו היטב עם סבון. אין לי פצעים בפנים.

האם יתכן שהתופעות האלה מופיעות בגלל שהפסקתי לקחת גלולות? או בגלל בלוטת התריס שלי?


תשובה:


שני התסמינים שאת מתארת (שיער דליל ועור שומני), הם תסמינים כלליים העשויים להיגרם על ידי סיבות רבות ומגוונת. נראה שיש מקום להפריד בין השניים.

השיער מושפע רבות מתזונה (צריכת ברזל ומינרליים חיוניים), ממתחים ולחצים נפשיים ועוד. במקרים מסויימים גם יתר פעילות של בלוטת התריס עשויה לגרום לדילול השיער, ולעיתים אף לנשירה. אני ממליצה לך לפנות לתזונאית על מנת לבנות תפריט מאוזן, ובמקביל, כדאי לך לפנות לאנדוקרינולוג לבדיקה חוזרת של בלוטת התריס, על מנת לוודא שלא חל שינוי. אינני יודעת אם את סובלת מתסמינים אפשריים נוספים, כמו ירידה במשקל למרות תיאבון מוגבר, אי סבילות לחום ועוד. אך אין קשר בין התופעה לבין הפסקת השימוש בגלולות.

לגבי עור הפנים, ייתכן שהעור נעשה שמנוני יותר עקב שינויים הורמונליים האופיינים לגיל הפוריות. במקרה של יתר פעילות בלוטת התריס, העור אמנם לח וחם אך לא אמור להיות שומני. אם התופעה מטרידה, פני לרופא עור או לקוסמטיקאית רפואית שיוכלו להמליץ לך על טיפול הולם.

ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד





רופאים ומכונים בפוקוס

הצטרפו לאינדקס הרופאים!