שאלה - ברזל ואבץ לטיפול בנשירת שיער

השאלה:
אני בת 19, צמחונית, וסובלת מנשירת שיער ממושכת. התייעצתי עם רוקחת, והיא ייעצה לי ליול טבליות RootsHR, שלא עזרו במיוחד. לאחר שרופא העור שמטפל בי שלח אותי לבדיקות דם, הוא נתן לי מרשם לטבליות ברזל (Folex400 new formulation) ולוויטמינים מקבוצה B. אחרי חודש, הגעתי אליו לביקורת, ולדבריו יש שיפור במצב השיער והציפורניים, והוא הוסיף לי גם טבליות אבץ (Avazinc).

הייתי רוצה לדעת כמה דברים לגבי התכשירים שקיבלתי. למה צריך להרחיק את נטילת הברזל מאכילת דגנים, סיבים תזונתיים, תרד, ביצים או חלב? מה גורם לצואה להשחיר לאחר נטילת תוספי ברזל? מדוע ספיגת מלחי אבץ יורדת בזמן שימוש בתוספי ברזל? האם אין סתירה בין התכשירים שהרופא רשם לי? והאם באמת צריך לגזור את הקצוות, כמו שהרופא אמר? הוא טען שהקצוות החלשים יגרמו לשיער לנשור מהר יותר.


תשובה:


ברזל ממקורות שונים עלול להיות בלתי ניתן לספיגה בגלל מרכיבים אחרים הנמצאים באותם מקורות מזון. דוגמה בולטת לכך היא תרד. התרד מכיל ברזל רב אבל מכיל גם אוקסלאטים הקושרים את הברזל והופכים אותו לבלתי זמין לספיגה. בחלב, הסידן מעכב את ספיגת הברזל ומקטין את ספיגתו. ביצים מכילות כמויות של סידן שיכולות לגרום לעודף סידן, מה שיגרום לספיגה לא טובה של ברזל. סיבים תזונתיים ודגנים, כנראה בשל כמות הסיבים שבהם, מפחיתים גם הם את ספיגת הברזל.

לעומת זאת, מומלץ ליטול את הברזל עם ויטמין C, המגביר את הספיגה. ואגב, יש בשוק תכשירי ברזל אותם ניתן ליטול עם מוצרי חלב.

תגובות חמצון-חיזור, וכן צבעו של הברזל עצמו, הם המשחירים את הצואה.

אבץ הוא יסוד קורט מינרלי, החיוני בכמויות קטנות לגדילה ולהתפתחות תקינה, וכן לריפוי פצעים. הוא מסייע בהפעלת יותר מ-200 אנזימים וחיוני בחלוקת תאים. מומלץ ליטול אותו בנפרד מתוסף ברזל, אם צריך ליטול את שניהם, מאחר שהם מתחרים זה בזה מבחינת ספיגתם במערכת העיכול.

אין סתירה בנטילת ברזל במקביל לתכשירים האחרים שאת לוקחת, אבל ניתן ליטול תכשיר אחד בבוקר ואת השני בערב.

לפי בירור שערכתי, אין ביסוס אמיתי לעניין גזירת קצוות השיער.

בהצלחה!

ד"ר טלי צ'רנוביצקי - אינפומד





רופאים ומכונים בפוקוס

הצטרפו לאינדקס הרופאים!