שאלה - על הקשר בין גובה לבין אימוני משקולות

השאלה:
אני בן 15.5.
מגיל 12.5 עד 14 הייתי גבוה יחסית להרבה ילדים.
עכשיו בגילי אני כבר לא בין הגבוהים (גובהי 1.70 ורוב חברי שהיו נמוכים ממני כעת בגובה של מעל 1.70), אך עדיין בין המפותחים בעלי השרירים הגדולים (כך בנוי גופי ללא חדר כושר).
הפסקתי לגבוה כמו באופן שפעם גבהתי, ודבר זה מפריע לי מאד.
רציתי לדעת אם יש קשר בין אימוני משקולות לא כבדות (2 עד 5 קילו) לבין עצירת הגובה (לא עצירה ממש, אבל תהליך של גביהה איטית).
היום אני מתאמן בחדר כושר במכשירים בצורה מסודרת, אך למרות זאת רציתי לדעת אם אימון אגרסיבי בחדר הכושר בהשגחת המדריך יכול לפגוע בתהליך הגדילה?
גובהי הוא 1.70, אמי 1.63, אבי 1.81, סבא אחד שלי 1.70 והשני 1.82, דודי מצד אבי כולם בלא יוצא מן הכלל 1.80-1.85 ודודי מצד אמי מתנשאים לגובה של 1.74, 1.78, ו-1.81 .
האם לפי כל הכתוב יש לשער את גובהי העתידי?
ובאיזה גיל מפסיקים לגבוה?



תשובה:
גובה של 170 ס"מ בגיל 15.5 ממקם אותך בין האחוזון ה- 50 לאחוזון ה- 95 לגילך.
כלומר, בין 50% ל-95% מן הבנים בגילך נמוכים ממך.
כדי להעריך את גובהך העתידי, יש להוסיף 13 ס"מ לגובה של אמך (1.76), ואז לעשות ממוצע עם הגובה של אביך - כלומר, 178.5 ס"מ.
מערך זה אפשרית סטיה למעלה ולמטה של 8.5 ס"מ.

עם זאת, הגדילה לגובה תלויה מאוד בשלב בו אתה נמצא בהתפתחות המינית.
בהתבגרות בנים ישנו שלב האצת הגדילה, שעשוי להתחיל רק בגיל 15,
וגביהתם עשויה להימשך עד גיל 18 ואפילו 20.
עיכוב בגדילה אצל ההורים עשוי לעבור אף הוא בירושה אל ילדיהם.

לאימון מתון בחדר כושר אין השפעה על הגדילה.





רופאים ומכונים בפוקוס

הצטרפו לאינדקס הרופאים!