דלג לתוכן
אבחנה וטיפול ב- AVN .
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 27/09/2006
2 דקות קריאה
שאלה:

מזה חצי שנה יש לי כאבים עזים בכף רגל וקרסול עם הקרנה לירך ושוק. נעשו כל הבדיקות הרצויות כמו MRI, CT, מיפוי עצמות, צילומי רנטגן וגם ביופסיה בעצם הקרסול (בגלל עבר של סרטן השד). אחרי חצי שנה ניתנה השערה שזה AVN . שאלה: האם אפשר לקבוע שזאת הבעיה מבלי שהיא תאובחן בבדיקות שערכתי? ושאלה שניה: האם הפיתרון לתופעה זו הוא רק משכבי כאבים?

תשובה:
AVN או אוסטאונקרוזיס הוא תהליך פתולוגי המתבטא בפגיעה בכלי הדם המספקים את העצם, ולכן למות תאי עצם ומוח עצם. המכאניזם אינו ברור לחלוטין, אך התהליך פרוגרסיבי, ומביא להרס המפרק תוך 3-5 שנים ללא טיפול. המפרק השכיח בו מופיע AVN הוא מפרק הירך, אך התופעה עשויה להתרחש גם בעצמות אחרות. מחלות רקע המעלות שכיחות AVN הן טיפול בסטרואידים, שימוש באלכוהול, לופוס ותסמונת APLA, מצב לאחר חבלה, אנמיה חרמשית ועוד. הביטוי הקליני השכיח ביותר הוא כאב. הכאב מוחמר בנשיאת משקל ובתנועה. הכאב עשוי להופיע גם במנוחה ובשעות הלילה. לא קיים ממצא הדמייתי חד- משמעי לאבחנה של AVN, והאבחנה מבוססת על הסיפור הקליני, על אמצעי הדמיה המדגימים ממצאים המתאימים ל-AVN ועל שלילת סיבות אחרות לכאבים. בדיקת ההדמיה הרגישה ביותר היא MRI, ורגישותה עומדת על 91%. קיימות מספר אופציות טיפוליות, אך רוב האינפורמציה הקיימת היא באשר ל-AVN של הירך. טיפול שמרני כולל מנוחה, צמצום נשיאת המשקל ע"י הרגל ושימוש במשככי כאבים. השיטה הזאת פחות יעילה בעיכוב התקדמות המחלה, אך נראה כי יעילותה עולה ב-AVN באיזורים אחרים מן הירך. טיפול נוסף הוא החלפת מפרק, אך זה אינו רלוונטי במקרים של AVN באיזור הקרסול. מחקרים הראו יעילות בעיכוב תהליך הספיגה של העצם הנקרוטית בשימוש בתרופות מקבוצת הביספוספונאטים (פוסלן) - שהביא לשיפור בכאבים ובמהלך המחלה. בחיפוש בספרות המקצועית שערכתי עבורך, מצאתי תיאורי מקרה של טיפול ב- AVN של הקרסול באמצעות ניתוח לקיבוע המפרק (ארתרודזיס). הטיפול מגביל את טווח התנועות, אך מסייע לכאב. אני ממליצה לך לפנות אל אורתופד המתמחה בכף רגל, כדי להחליט מה הטיפול האופטימלי עבורך. לקריאה נוספת בנושא: http://www.nonf.org/nofbrochure/nonf-brochure.htm
רופאים בתחום
ד"ר איתן ראט
ד"ר איתן ראט עיניים
5.0
( 8 חוות דעת )
"רופא מקצועי, אנושי, מסביר פנים ונעים הליכות. פשוט איש מיוחד! ממליצה עליו בחום"
ד"ר תמר פדות קלויזמן
ד"ר תמר פדות קלויזמן עיניים
4.9
( 39 חוות דעת )
"נותחתי ע"י ד"ר פדות, מרגע ההגעה קבלתי הסבר מקצועי על כל תהליך הקבלה הניתוח והשחרור וכן הסבר לאורך כל תהליך הניתוח, בגמר הניתוח המוצלח קבלתי הסבר מפורט על המשך הטיפול בבית כולל תאריך לביקורת."
ד"ר יזהר ארז
ד"ר יזהר ארז יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 74 חוות דעת )
"דר ארז יזהר יסודי, סבלני ומסביר כמו שצריך. ממליצים בחום"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו