דלג לתוכן
הופעת כתמים שחורים בשדה הראיה
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 16/11/2008
2 דקות קריאה
שאלה:

לאחרונה החל להופיע כתם שחור בשדה הראייה של עין ימין. הלכתי לרופא עיניים, עברתי בדיקה שכללה הרחבת אישונים, והמסקנה היתה שזו תופעה שנקראת מוש וולאנט (זבוב עף בצרפתית). נאמר לי שעלי להתרגל למצב, והאמת היא שזה מאוד מפריע לי. האם אין טיפול כלשהו שאפשר לעשות על מנת להחזיר את המצב לקדמותו?

תשובה:
התופעה שאת מתארת קרויה Floaters. אלה משקעים בתוך ג'ל הזגוגית של העין. הזגוגית מהווה כ-80% מנפח העין, היא מספקת תמיכה מכאנית לעין, ובאופן נורמאלי היא שקופה, דבר המאפשר את מעבר האור לשכבת הרשתית שמאחוריה ללא הפרעה. ה- Floaters יכולים להיות קטנים או גדולים, בצורת נקודות, חוטים, ואף יש המתארים אותם כ"קורי עכביש". חשוב לציין, כי לא מדובר במחשבות שווא אופטיות, אלא בחומר אמיתי המצוי בתוך העין ונצפה על ידיה. ה- Floaters לרוב נצפים כאשר מסתכלים על רקע מונוכרומאטי (צבע בעל אורך גל אחד), דוגמת שמים כחולים או רקע בהיר אחר, והם צפים בנוזל הזגוגית, כך שלעיתים קשה להתמקד בהם. זו תופעה שכיחה למדי, ששכיחותה עולה עם הגיל, אולם היא יכולה להופיע גם בצעירים. הסיבה הנפוצה ביותר ל- Floaters היא התכווצות נוזל הזגוגית והתפרקות חלק מהמרכיבים של הנוזל. קיימות סיבות נוספות לתופעה, כגון היפרדות רשתית, קרעים ברשתית, משקעי סידן בזגוגית ועוד סיבות אחרות ופחות שכיחות. רוב האנשים לומדים עם הזמן להתעלם מה- Floaters, ולכן ההמלצה הגורפת היא לא לטפל. לעיתים מדובר ב- Floaters גדולים, מרכזיים, שמאוד מפריעים, ואז ניתן לבצע ניתוח ויטרקטומיה, בו מוצא נוזל הזגוגית יחד עם ה- Floaters. חשוב לציין כי הניתוח אינו חף מסיכונים ואף יכול להסתיים בעיוורון. מהנתונים שאת מביאה, אני מסיק כי בדיקת רופא העיניים שביצעת תקינה, למעט אותם Floaters, שוודאי מציקים לך מאוד. לאור זאת, אני מצטרף להמלצתו להתאזר בסבלנות, בתקווה שתתרגלי אליהם ובסופו של דבר תלמדי להתעלם מהם. מובן שאם את חשה החמרה במצב, סימפטומים של "ניצוצות" או "ברקים" בשדה הראייה, פני בהקדם לרופא עיניים. בברכת רפואה שלמה, ד"ר עידו דידי פביאן - אינפומד
רופאים בתחום
פרופ' בנימין וולוביץ
פרופ' בנימין וולוביץ ילדים
5.0
( 12 חוות דעת )
"שמענו רבות על שיטת הטיפול הייחודית שלו והיינו חייבים לקבל אותה, הפרופ׳ איש נעים וסבלני והסביר באריכות על כל שלב ושלב בתוכנית, ניכרת מדבריו מקצועיות רבה וניסיון עשיר בנושא האסתמה של ילדים"
ד"ר ורד ליבנה
ד"ר ורד ליבנה נוירולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"לדר' ליבנה הגענו בהמלצת רופא המשפחה לאחר שהיה בהרצאה של דר' ליבנה לרופאים בקהילה. הרופאה הקדישה לי ולביתי (בת 18) את כל הזמן הנחוץ (כמעט שעה), בדקה את כל המסמכים שהבאנו עוד בזמן הביקור, הפנתה את ביתי לעוד בדיקה נוספת - מבחן MOXO (לא כלול בסל) ונתנה לנו את המייל הפרטי שנשלח לה את תוצאות הבדיקה בשביל שתפענח אותה. עוד אציין שבהמשך גם קיבלנו הקלות למבחן הפסיכומטרי. אני רוצה להודות לדר' ליבנה וממליץ עליה בחום."
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון נוירולוגיה
מנהל מחלקה לשבץ מוחי ומחלות נוירווסקולרית, בי"ח שיבא, תל-השומר
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו