דלג לתוכן

השפעות המריחואנה - מה ידוע היום?

האם מריחואנה הוא סם שגורם נזק? במשך זמן רב לא נעשה מחקר משמעותי בנושא. אך בשנה האחרונה גבר העניין בקנביס, בעיקר עקב הוויכוח על השימוש הרפואי במריחואנה לשיכוך כאבים במחלות שונות

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 31/01/2002 תאריך עדכון: 30/05/2021
1 דקות קריאה
האם מריחואנה הוא סם שגורם נזק? במשך זמן רב לא נעשה מחקר משמעותי בנושא. אך בשנה האחרונה גבר העניין בקנביס (המרכיב הפעיל), בעיקר עקב הוויכוח על השימוש הרפואי במריחואנה לשיכוך כאב ובחילה ולהמרצת התיאבון באנשים עם איידס, סרטן ומחלות תשישות אחרות. בנוסף, התעורר העניין בגילוי מולקולות הקיימות באופן טבעי בגוף שנקראות קנבינואידים אנדוגניים, או אנדוקנבינואידים, ואשר דומות באופן מדהים לחומר הפעיל במריחואנה.


חוקרים מצאו שקולטנים לחומרים אלה מפוזרים בגוף ובמוח האדם, ונראה שיש להם תפקיד חשוב בוויסות מגוון של תהליכים.


מחקר על הדרכים בהן קנבינואידים מווסתים תיאבון, כאב וזיכרון עשוי לא רק לשפוך אור חדש על הבנת התחושות שחווים המשתמשים במריחואנה, אלא גם לסייע בפיתוח תרופות חדישות להפחתת תיאבון, שיכוך כאב ושיפור הזיכרון. מעשני מריחואנה מדווחים על מגוון של תחושות, והחוקרים סבורים שהגורם לכך הוא חומר שנקרא THC, שדומה מאד לאנדוקנבינואידים, המעורבים בתפקודים רבים של הגוף והמוח.


ד"ר רייצ'ל וילסון מאוניברסיטת קליפורניה בסן-פרנציסקו מצאה שחומרים אלה מסייעים לזיכרון על-ידי חיזוק הקשרים בין תאי עצב. אך
כאשר המוח מוצף בקנבינואידים עקב עישון מריחואנה, התוצאה היא הפוכה - שיכחה. ד"ר וילסון מכנה זאת "כמות גדולה מדי של משהו טוב".


במחקר שנערך על עכברים, נמצא שעכברים עם מחסור בקנבינואידים אכלו ב- 40% פחות מעכברים נורמלים, וזה מסביר את תפקידם של הקנבינואידים בשיפור התיאבון. 

במחקר אחר מצאו שקנבינואידים, באמצעות שרשרת תגובות, מפעילים את מערכת הדופאמין, וזה מה שגורם למעשני מריחואנה להרגיש טוב. מחקרים אחרים עדיין בעיצומם, וייתכן כי בעתיד הלא רחוק ניתן יהיה לנצל את תוצאותיהם למטרות חיוביות.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר דיאנה גולדין
ד"ר דיאנה גולדין רפואה פיזיקלית ושיקום
5.0
( 9 חוות דעת )
"דר׳ דיאנה גולדין נהדרת!! היא הצילה אותי, הייתי אחרי תאונה עם עבר של ניתוח עמד׳ש צווארי. הרגשתי הקלה משמעותית אחרי תקופה ארוכה של כאב קיצוני היא עזרה לי מאוד מאוד בדיקור יבש. יש לדר׳ גולדין יש יד קלה, נשמה גדולה ורצון עצום לסייע ולהסביר בסבלנות כל דבר על מנת להרגיע. תודה לך מכל הלב"
ד"ר יעל מליניאק
ד"ר יעל מליניאק משפחה
4.9
( 39 חוות דעת )
"טיפול מספק, מקצועי ויסודי עם הקשבה והבנת מצבי.."
ד"ר חיים משה אדהאן
ד"ר חיים משה אדהאן רפואת כאב
חוקר ורופא בתחום הכאב בעל מוניטין בינלאומי בשיקום כאב ומבכירי המומחים בתחום הכאב בישראל
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום טיפול בכאב

בניהולו של מר גבעון פלד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו