דלג לתוכן
הסיבות לברונכיוליטיס בתינוקות ודרכי הטיפול
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 29/10/2007
2 דקות קריאה
שאלה:

תינוק בן 11 חודשים משתעל עם הרבה ליחה ומייצר נזלת. הוא אובחן כחולה בברונכיטיס ומטופל באינהלציות עם ונטולין. האם ברונכיטיס היא מחלה מדבקת שעוברת בין ילדים? איך מתפתחת המחלה הזו?

תשובה:
ברונכיטיס היא אחת הסיבות השכיחות ביותר לאשפוזים במחלקות ילדים במהלך החורף ובעונות המעבר. ברונכיטיס היא למעשה דלקת של דרכי האוויר העליונות, אשר ברוב המקרים נגרמת בשנתיים הראשונות לחיים על ידי זיהום ויראלי, ובמיעוט המקרים על ידי זיהום חיידקי. בתינוקות מתחת לגיל שנתיים הגורם השכיח ביותר הוא נגיף ה- RSV (או Respiratory Syncytial Virus) שגורם לדלקת בדרכי האוויר הנקראת ברונכיוליטיס (bronchiolitis). יותר מ-50% מן הילדים באוכלוסיה חולים בברונכיוליטיס בשנתיים הראשונות לחייהם. ההדבקה במחלה זו נעשית דרך מגע או על ידי חלקיקי רוק או נזלת שנישאים ברוח. ברוב המקרים התינוקות נדבקים בווירוס מבני משפחה אחרים או על מתינוקות אחרים הנמצאים בסביבתם הקרובה (כאשר הילד מתחיל ללכת למעון יום, לדוגמה). התמונה הקלינית כוללת ברוב המקרים קוצר נשימה, שיעול, נזלת, חום, צפצופים ומיעוט באכילה ובשתייה. על ידי משטף אף לווירוסים (דגימה של הפרשות מהאף) ניתן לאבחן את סיבת הזיהום. ברובם המכריע של המקרים הסיבה היא נגיף ה-RSV, אולם גם וירוסים נוספים יכולים לתת תמונה קלינית דומה. ברונכיטיס, באם היא נגרמת על ידי וירוסים או על ידי חיידקים, מטופלת תחילה על ידי טיפול תומך, אשר כולל אינהלציות של תרופות מרחיבות סימפונות וסטרואידים, הזלפת טיפות אף עם מעט מלח, תרופות להורדת חום, מתן חמצן אם התינוק נמצא במצוקה נשימתית, ונוזלים דרך הווריד אם התינוק ממעט באכילה. במחקרים שונים מן השנים האחרונות בנוגע לברונכיוליטיס הוכח כי הטיפול היעיל ביותר שמצמצם את משך זמן המחלה הוא חמצן. שאר התרופות יכולות לשפר את התמונה הקלינית אך אינן משפרות את משך המחלה. סבלנות היא מילת המפתח בטיפול במחלה זו, במיוחד אם מדובר בתינוקות מתחת לגיל שנתיים. ברוב המקרים לוקח לתינוק בין מספר ימים עד שבוע לצאת מן המחלה, אולם ישנם מקרים בהם משך המחלה ארוך יותר. ברונכיוליטיס היא מחלה מדבקת מאוד, אולם ניתן למנוע את ההדבקה על ידי שמירה פשוטה על כללי היגיינה, שהחשוב ביותר מביניהם הוא שטיפת ידיים לאחר מגע עם התינוק, עם סבון או בעזרת תרחיצים שונים המבוססים על אלכוהול. בברכה, ד"ר עידו ווליניץ - אינפומד
רופאים בתחום
ד"ר ורד ליבנה
ד"ר ורד ליבנה נוירולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"לדר' ליבנה הגענו בהמלצת רופא המשפחה לאחר שהיה בהרצאה של דר' ליבנה לרופאים בקהילה. הרופאה הקדישה לי ולביתי (בת 18) את כל הזמן הנחוץ (כמעט שעה), בדקה את כל המסמכים שהבאנו עוד בזמן הביקור, הפנתה את ביתי לעוד בדיקה נוספת - מבחן MOXO (לא כלול בסל) ונתנה לנו את המייל הפרטי שנשלח לה את תוצאות הבדיקה בשביל שתפענח אותה. עוד אציין שבהמשך גם קיבלנו הקלות למבחן הפסיכומטרי. אני רוצה להודות לדר' ליבנה וממליץ עליה בחום."
ד"ר יצחק שוחט
ד"ר יצחק שוחט אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר
מומחה אא״ג וניתוחי ראש וצוואר
ד"ר פבל ווסקובויניק
ד"ר פבל ווסקובויניק רפואת שיניים
5.0
( 5 חוות דעת )
"טיפול מרגיע ,סובלני ומקצועי"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו