//

שאלה - ההשלכות השליליות של שימוש ממושך בבנזודיאזפינים

השאלה:
אני לוקח כבר 6 שנים, כל יום, 1.5 מ"ג קלונקס. האם אני יכול להמשיך כך או שזה גורם נזק לגוף? בבדיקת דם שנתית שעשיתי נמצא שהכבד שלי שומני, GPT 68, GGT 109. האם ממצאים אלה יכולים להיות תוצאה של השימוש בכדורים, והאם כדאי לי להחליף אותם באחרים?


תשובה:


תרופות הרגעה כגון לוריבן וקלונקס שייכות לקבוצת הבנזודיאזפינים, הגורמות להתמכרות, ולמעשה, הפסקת השימוש כרוכה בתהליך של גמילה, בדומה לגמילה מחומרים ממכרים אחרים, כגון אלכוהול או אפילו סמים. בנוסף, תרופות אלו גורמות לפגיעה בעירנות, ולטווח ארוך, ובייחוד בגיל מבוגר (לא ציינת את גילך, אז לא אוכל להתייחס ספציפית למקרה שלך) עלולות לגרום לפגיעה קוגניטיבית, בזיכרון ובריכוז.

לכן, אני ממליצה לך לפנות לפסיכיאטר ולברר אם קיים טיפול אחר שיכול להתאים לך, מבחינת ההפרעה אשר בגללה התחלת ליטול את הקלונקס לפני 6 שנים. הפסיכיאטר/ית יסייע לך לבצע את ההחלפה לטיפול תרופתי חדש, באופן שיימנע את תופעות הגמילה.

הממצא של כבד שומני קשור בדרך כלל לעודף משקל או לעודף שומנים בדם. לא סביר שהוא הופיע בשל השימוש בקלונקס. יש להתייעץ עם רופא המשפחה לגבי הטיפול, אשר בדרך כלל יכלול שינוי בתזונה או הוספה של פעילות גופנית כשלב ראשון. לעיתים זהו הטיפול המספיק ואין צורך ביותר מכך.

בהצלחה,

ד"ר איילת אביטל-מגן - פסיכיאטרית





רופאים ומכונים בפוקוס

הצטרפו לאינדקס הרופאים!