דלג לתוכן
טיפול תרופתי לאדם שסובל מחרדה וערמונית מוגדלת
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 19/11/2007
2 דקות קריאה
שאלה:

קראתי כי יש תרופות נוגדות דיכאון שאינן מתאימות למי שיש לו הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית. האם ציפראמיל או ציפרלקס (SSRI) חשודות ככאלו? כמו כן ידוע לי כי שתי התרופות הללו כמעט זהות. קיבלתי ציפראמיל במשך כארבעה חודשים והרופא החליף לי אותה לציפרלקס מתוך תקווה להשיג שיפור בשני דברים: הפחתת חרדות יעילה יותר, למרות שהציפראמיל עשתה עבודה די טובה, אך לא מושלמת; ותפקוד מיני משופר. עם הציפרלקס יש שיפור קטן מאוד בנושא רמת החרדה, ונשאלת השאלה אם כדאי להגדיל את המינון, שעתה הוא 10, או שעדיף לחזור לציפראמיל עם מינון גבוה יותר. התעלמו בבקשה מעניין העלות. מבחינת התפקוד המיני ככל הנראה אין הבדל, דהיינו, הקושי להגיע לאורגזמה עדיין דורש מאמץ גדול מאוד. לומדים לחיות עם זה אך זה לא אידאלי. גילי הוא 61, ולפני תחילת החרדות, התפקוד המיני היה מושלם.

תשובה:
הצגת מספר בעיות, ואתייחס לכולן. הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית - מתוך כלל התרופות נוגדות הדיכאון, אלו מקבוצת ה-SSRI הן יחסית בטוחות לשימוש במצב זה. פרט למספר תכשירים ספציפיים נוגדי דיכאון, גם נוגדי דיכאון מקבוצות אחרות הם בטוחים לשימוש, ובמקרה של חשש, ניתן להוסיף תרופה המיועדת לטיפול בהגדלה של בלוטת הערמונית, למשל תרופה כגון קסטראל, לאחר התייעצות עם רופא אורולוג. תפקוד מיני - כל התרופות מקבוצת ה-SSRI עלולות לגרום לפגיעה בתפקוד המיני, ובייחוד לתופעה של עיכוב בהגעה לאורגזמה. ישנם הבדלים אינדיבידואליים בין אדם לאדם מבחינת התגובה לתרופה, ולעיתים החלפה מתרופה אחת מסוג SSRI לאחרת (למשל מציפראמיל לציפרלקס) משפרת את המצב. בנוסף, לאחר תקופה של מספר חודשים של שימוש בתרופה אחת לעתים נחלשת תופעת לוואי זו בהדרגה. למרות שכתבת כי התפקוד המיני שלך היה מושלם לפני תחילת השימוש ב- SSRI, אני עדיין חייבת להמליץ על בירור גופני מינימלי של בעיה זו, שתכלול בדיקות סקירה לשלילה של בעיות אפשריות, בעיקר של סוכרת ושל יתר לחץ דם. החרדה - לא פירטת במה מתבטאת החרדה, אז קצת קשה לי להתייחס. ישנם סוגי חרדה המצריכים טיפול במינון גבוה יותר של SSRI, ומאד ייתכן שעלייה למינון ציפרלקס של 20 מ"ג או אפילו רק של 15 מ"ג תביא לשיפור נוסף בחרדה. לסיכום, בחירת טיפול תרופתי מעמידה אותך ואת הרופא/ה המטפל בפני הצורך לקבוע סדרי עדיפויות: מה הכי מפריע לך? לגבי מה תהיה מוכן להתפשר? במקרים אחרים הייתי ממליצה לשקול החלפת תרופה לתכשיר שאינו מסוג SSRI, שהשפעתו על התפקוד המיני קטנה יותר, אבל חלק מן התכשירים האלה בעייתיים כשיש הגדלת ערמונית, ולכן על כל פתרון להישקל בהתאם למצבך. יש סיכוי גבוה שהעלאת המינון תביא להגברה של תופעות הלוואי שכבר מפריעות לך, ולכן נראה לי שבמקרה שלך, אין טעם לנסות את הכיוון הזה. אם אינך סובל מבעיות רפואיות נוספות, כדאי לנסות טיפול בתכשיר מקבוצת ה- SNRI, כגון Efexor או Ixel. כמו כן, תכשיר בשם רמרון או מירו גורם לפגיעה פחותה בתפקוד המיני, אולם עלול להיות בעייתי מבחינת בלוטת הערמונית, ויש להתייעץ עם אורולוג לפני התחלת הטיפול בכדור החדש. בברכה, ד"ר איילת אביטל-מגן - פסיכיאטרית
רופאים בתחום
פרופ' דוד ורסנו
פרופ' דוד ורסנו עיניים
מנתח קטרקט ,מנהל את היחידה לקרנית ומנהל המקטע הקדמי במחלקת העיניים, מרכז הרפואי תל אביב (איכילוב).
אורתוטיסט שמואל להב
אורתוטיסט שמואל להב אורתופדיה
אורתוטיסט ומנהל את מכון אורתופדי ברזילי-להב
ד"ר דיאנה גולדין
ד"ר דיאנה גולדין רפואה פיזיקלית ושיקום
5.0
( 9 חוות דעת )
"דר׳ דיאנה גולדין נהדרת!! היא הצילה אותי, הייתי אחרי תאונה עם עבר של ניתוח עמד׳ש צווארי. הרגשתי הקלה משמעותית אחרי תקופה ארוכה של כאב קיצוני היא עזרה לי מאוד מאוד בדיקור יבש. יש לדר׳ גולדין יש יד קלה, נשמה גדולה ורצון עצום לסייע ולהסביר בסבלנות כל דבר על מנת להרגיע. תודה לך מכל הלב"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו