דלג לתוכן
הטיפול בפולימיוזיטיס (דלקת רב שרירית)
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 12/10/2009
1 דקות קריאה
שאלה:

אני בן 45, סובל מ- polymyositis במשך 13 שנה ולא נוטל סטרואידים כרגע. ברקע osteoarthritis, scoliosis, open gastric bypass, lumbar spinal fusion L4-S1. כיצד ניתן לשלוט ב-polymyositis ללא סטרואידים? האם אפשר לדעת אם המחלה תוקפת גם שרירים נוספים (ריאות, לב, לוע)?

תשובה:
פולימיוזיטיס שייכת לממשפחת המחלות האוטואימוניות, כלומר זו מחלה שבה המערכת החיסונית תוקפת את איברי הגוף כאילו היו פולש זר. במחלה הספציפית הזאת האיבר שנפגע בעיקר הוא השריר. הפגיעה הנפוצה היא בשרירים המשורטטים, כלומר בשרירים שאחראים על הפעלה רצונית של גפיים, גו וכו'. במקרים נדירים יותר יכולה להיות פגיעה גם בשרירי הלוע והוושט עם הפרעות בבליעה ובדיבור, פגיעה בשרירי בית החזה עם הפרעה לנשימה, ואף פגיעה בשריר הלב. אין מרפא למחלה בשלב זה, והטיפול הוא בעיקר נוגד דלקת או מדכא מערכת חיסון, מאחר שהפגיעה בשריר נגרמת על ידי דלקת שמופעלת על ידי המערכת החיסונית. הטיפול הראשוני המקובל הוא טיפול בסטרואידים, בדרך כלל במינון גבוה, עם ירידה הדרגתית עד הפסקה, אם כי יש אנשים שזקוקים לטיפול תומך קבוע על מנת שהמחלה לא "תרים את ראשה". במקרים כאלה בדרך כלל מנסים טיפול תרופתי אחר על מנת להימנע מתופעות הלוואי ארוכות הטווח של סטרואידים, דוגמת אימוראן או מתוטרקסאט. ישנם טיפולים מדכאי מערכת חיסון "חזקים" יותר, ובהתאם לכך גם פרופיל תופעת הלוואי והסיכון בנטילתם (ציקלופוספמיד, ציקלוספורין). בשנים האחרונות נוספו אפשרויות טיפול נוספות על בסיס ביולוגי (שגם מטרתם היא שינוי הפעולה של מערכת החיסון) דוגמת רמיקייד ומבתרה. ד"ר קרן מאיר-שפריר - אינפומד
רופאים בתחום
ד"ר דיאנה גולדין
ד"ר דיאנה גולדין רפואה פיזיקלית ושיקום
5.0
( 9 חוות דעת )
"דר׳ דיאנה גולדין נהדרת!! היא הצילה אותי, הייתי אחרי תאונה עם עבר של ניתוח עמד׳ש צווארי. הרגשתי הקלה משמעותית אחרי תקופה ארוכה של כאב קיצוני היא עזרה לי מאוד מאוד בדיקור יבש. יש לדר׳ גולדין יש יד קלה, נשמה גדולה ורצון עצום לסייע ולהסביר בסבלנות כל דבר על מנת להרגיע. תודה לך מכל הלב"
ד"ר שי מנחם
ד"ר שי מנחם אורתופדיה עמוד שדרה
מנתח גב ועמוד שדרה, מומחה בכירורגיה אורתופדית
ד"ר אסתר גנלין - כהן
ד"ר אסתר גנלין - כהן נוירולוגיה
5.0
( 6 חוות דעת )
"ד"ר גנלין מדהימה, אמפטית, סבלנית, מקצועית, מצאנו אוזן קשבת לאתגרים שלנו עם ילדנו"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו