דלג לתוכן

טיפול בדיכאון ובנזקי השימוש באקסטזי

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 29/10/2007
1 דקות קריאה

שאלה:

ישנה טענה שאקסטזי גורם לנזק בלתי הפיך לתאי עצב ולדיכאון. האם הטיפול המקובל בדיכאון הוא תרופות ממשפחת SSRI? האם יש עוד סוג של טיפול? אני משוכנע שיש לי נזק בלתי הפיך עקב שימוש כרוני במאות כדורי אקסטזי וגם שימוש כרוני באל אס די וכמעט בכל מה שמשפיע על הסרוטונין. עכשיו לא משתמש בסמים כבר הרבה זמן ורוצה לדעת מה קורה.

תשובה:

אקסטזי הוא הכינוי או "שם רחוב" של סם מקבוצת הסטימולנטים המיוצר באופן כימי. החומר גורם לשחרור מוגבר של דופאמין וסרוטונין מתאי המוח, וזה מה שיוצר את תחושת ה"היי" המיידית (לעיתים יחד עם תופעות גופניות לא נעימות, החל בדופק מואץ וכלה בשבץ מוחי או הופעת מצב פסיכוטי עם פחדים ועם הזיות). בבדיקות הדמיה נמצא ששימוש ממושך גורם לתאי המוח נגרם נזק שהוא הפיך באופן חלקי בלבד. כמו כן, היום ידוע כי אחוז ניכר מהאנשים הפונים לשימוש בסמים מלכתחילה, עושים זאת על רקע מצוקה נפשית כלשהי (דימוי עצמי ירוד, חרדות, דיכאון, ועוד). השימוש בסמים נותן הקלה מיידית לפרק זמן קצר, אולם לאחר שחולפת השפעת הסם חוזרת הבעיה המקורית, וביתר שאת. אם אתה באמת רוצה לדעת מה קורה אצלך ספציפית, עלייך להיבדק על ידי פסיכיאטר, אשר יוכל להמליץ לך במידת הצורך על טיפול. המטפל יוכל גם לספר לך על סוגי טיפול שונים ולסייע לך לבחור את המתאים ביותר עבורך. נטילת SSRI איננה טיפול שגרתי לאחר הפסקת שימוש בסמים. אלו תרופות שלא מתאימות לכל אחד, ונטילתן, בייחוד על ידי אדם שבעבר השתמש בסמים, מחייבת מעקב פסיכיאטר. נטילת תרופה שאינה מתאימה עלולה לגרום להחמרה במצב הנפשי! אני מצרפת קישור לאתר של משרד הפנים הכולל הפניות מעניינות בנושא סמים וטיפול לנפגעי סמים. http://www.gov.il/FirstGov/TopNav/Subjects/SHealth/SHAddiction/HADrugs
רופאים בתחום
ד"ר אולגה צ'רניאק
ד"ר אולגה צ'רניאק רפואת שיניים
ד"ר מיכאל פאול
ד"ר מיכאל פאול עיניים
ד"ר ניר חייא
ד"ר ניר חייא יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו