דלג לתוכן
על התרופה אקומפליה לטיפול בהשמנה
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 14/09/2007
1 דקות קריאה
שאלה:

קיבלתי מרשם לתרופה Acomplia 20mg לטיפול בעודף משקל המלווה בגורמי סיכון קרדיו-מטבוליים נוספים. היא נרשמה לי בנוסף לדיאטה ולפעילות גופנית. התרופה אינה בסל התרופות ואינה רשומה בפנקס תרופות. מהי בדיוק ומה הסיכונים הכרוכים בנטילתה?

תשובה:
התרופה Acomplia מורכבת מהחומר הפעיל Rimonabant, שהוא חוסם סלקטיבי של רצפטור קנאבינויד-1 בגוף. התרופה מיועדת לאנשים בעלי משקל עודף עם BMI מעל 27 או לאנשים שמנים בעלי BMI מעל 30, אשר סובלים בנוסף גם מגורמי סיכון קרדיו-וסקולריים נוספים, כגון יתר לחץ דם, דיסליפידמיה (הפרעה ברמות הכולסטרול והטריגליצרידים בדם), סוכרת ועוד. אפקטיביות התרופה נמדדה ונחקרה רק בשילוב דיאטה ופעילות גופנית, ואיננה משמשת תחליף לדיאטה. התרופה הוכנסה לשימוש בשנת 2000. נעשו בה כמה מחקרים קצרי טווח עד 2004 ואיננו יודעים עדיין את השפעותיה ארוכות הטווח. התרופה נחשבת בטוחה כל עוד החולה נמצא במעקב של הרופא המטפל. כ-11 אחוז מהמטופלים אשר נטלו את התרופה במשך כשנתיים דיווחו על בחילות בלבד, אך בסך הכל, התרופה נסבלה היטב ללא אירועים מיוחדים. במחקרים נראה כי לעומת הפלצבו, יש לתרופה השפעה מועטה על רמת הירידה במשקל בין שתי הקבוצות לטובת נוטלי האקומפליה, אך בנבדקים שנטלו את התרופה היתה ירידה משמעותית ברמות הטריגליצרידים בדם, ירידה בהיקפי המותניים ועלייה ב-HDL ("הכולסטרול הטוב"). לנוטלי האקומפליה היה גם קל יותר לשמר את הירידה במשקלם לאורך זמן. בנוסף, נמצא במחקרים פרמקולוגיים של התרופה שהיא מותאמת בעיקר לאנשים הסובלים מהשמנה בשילוב עם סוכרת מסוג 2 או הסובלים מתסמונת מטבולית, מפני שהיא הצליחה להוריד את רמות האינסולין והגלוקוז בגוף, להעלות את רמת הלפטין, להוריד במקצת את רמות לחץ דם, להוריד את רמות האדיפונקטין ולהוריד את רמת ה-CRP בגוף. לכן היא כנראה מורידה את הסיכוי לחלות בתסמונת מטבולית. ד"ר גיל טאובר - אינפומד
רופאים בתחום
ד"ר יוסי הר-טוב
ד"ר יוסי הר-טוב יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
4.9
( 23 חוות דעת )
"מקצועי ונעים"
ד"ר ראובן אייכנבאום
ד"ר ראובן אייכנבאום נוירולוגיה
רופא מומחה בנוירולוגיה ושיקום
ד"ר גיל נרדיני
ד"ר גיל נרדיני כירורגיה פלסטית
5.0
( 6 חוות דעת )
"הייתי אצל מלא רופאים לפני הניתוח הזה ורק אצלו הרגשתי הרגשה טובה ובטוחה לעבור את הניתוח הזה , הוא הקדיש לי את כל הזמן בעולם"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו