לאכול כדי לגדול: איך להאכיל ילדים בררנים באוכל?

אם יש לכם ילדים סרבני אוכל, יש לנו חדשות טובות בשבילכם: יש הצלחות ויש ניצחונות קטנים בדרך לתזונה בריאה ומאוזנת. היום אנחנו חולקים אתכם סודות שעברו מפה לאוזן, בתקווה שמשהו מזה יצליח לכם בקרב על הצלחת.

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 23/03/2015

שעת הארוחה מתקרבת, והמתח גובר. האם גם הפעם שולחן האוכל יהפוך לשדה הקרב? האם שוב תתנהל ביניכם לבין הילדים מלחמת מוחות ותופעל סחיטה רגשית שתזכיר את הילדים הרעבים באפריקה ובכל אזור אסון בעולם הרחב? ולמה בכלל זה צריך להיות ככה, אתם תוהים, ומנסים להיזכר אם גם אתם הייתם סרבני אכילה כילדים



התעלומה הגדולה ביותר בעיני הורים רבים היא, כיצד הילדים גדלים בלי לסבול מחוסרים תזונתיים, כאשר כל מה שהם מוכנים לאכול זה חטיפים, ממתקים ומטוגנים למיניהם, המרכיבים את תפריטי המזון המהיר המסחריים. המסתורין מתעצם עוד יותר כשמתברר שהילדים כלל לא מתלוננים על רעב, והם אנרגטיים מתמיד, כאילו הותקן בהם מנוע פנימי המזין את עצמו מהאוויר.


אם יש לכם ילדים סרבני אוכל, יש לנו חדשות טובות בשבילכם: יש הצלחות ויש ניצחונות קטנים בדרך לתזונה בריאה ומאוזנת, המפצה במשהו על הפחמימות הריקות שהילדים מצליחים למצוא בכל זאת, כדרכם של ילדים, השד יודע איך. היום אנחנו חולקים אתכם סודות שעברו מפה לאוזן, בתקווה שמשהו מזה יצליח לכם בקרב על הצלחת.


הגישה הוויזואלית: לאכול עם העיניים


לא נעים להודות בכך, אבל המטרה מקדשת את האמצעים. יכול להיות שתצליחו להאכיל את הילדים אם תרמו אותם קצת בכך שתקטינו את המנות ותפחיתו את הרתיעה הטבעית שלהם מהמנות שהם לא אוהבים. כך, יש סיכוי שתוכלו לשכנע אותם לטעום לפחות כמה ביסים.


אם אתם הורים סמכותיים שהילדים שומעים להם, נסו לקבוע חוק שמותר להם לסרב לאכול, אבל רק אחרי שאכלו שלושה או ארבעה ביסים. עד שינצלו את זכות הסירוב החוקית שהענקתם להם, כבר תיגמר המנה, ותוכלו תמיד לומר להם: "נכון שזה לא היה כזה נורא?"


דרך נוספת למשוך אותם לאוכל היא להשקיע כמה דקות נוספות בעיצוב המנה כדי להראות להם שאוכל יכול להיות מעניין או מצחיק, ובכך לנסות לפתות אותם . טעם הוא דבר נרכש, במיוחד אם הוא נקשר עם צורה. אם הירקות יתווספו כעיטורים ללחם, זה יצחיק אותם לאכול את העניבה ואת הכובע של הפרוסה שעיצבתם להם כליצן. להם החביתה היא צעצוע ולכם היא חלבון זמין שנספג בזמן, ובדרך נוספו כמה ויטמינים ומינרלים מהירקות שעיצבתם.


בנוסף, היו דוגמה אישית ואכלו מזון בריא ומגוון. הראו להם שאתם לא מפצים עצמכם בג'אנק פוד, כדי שיבינו את החשיבות של הרגלי אכילה נכונים.



הראו לילדים שאוכל יכול להיות מעניין או מצחיק, ובכך לנסות לפתות אותם.


חינוך גלוי וסמוי לבריאות מהגיל הרך


ילדים אוהבים לדעת ולהראות שהם יודעים המון. אם תספרו להם על היתרונות הבריאותיים ותקשרו זאת ישירות לאיברים שלהם ולפעילותם, הם ילמדו גם על גופם, גם על מדע, וגם יפתחו מודעות מבורכת לבריאות שלהם.


לדוגמא, גזר מצוין לעיניים. אם אתם רואים מצוין, תוכלו לספר להם על כך וליצור קשר ישיר בין מה שנכנס לגופם לתחושות שלהם, או להיפך – איך יותר מדי גלידה או מזון תעשייתי יגרום להם לכאבי בטן ולקלקול קיבה.


דרך נוספת להרגיל אותם למזון בריא היא לוותר מראש על המריבה הנצחית ולהחליף אותה בפתרון סמוי: המרה של חלק ממרכיבי המזון ברכיבים בריאים. למשל, אפשר להוסיף רסק פירות במקום חלק ממרכיבי עוגות, תפוחים במקום סוכר, טחינה במקום חמאה, שמן קוקוס במקום שמנים רוויים אחרים, ירקות מרוסקים לפשטידות שלא ממש אפשר לזהות את המרכיבים שלהן בבירור, אבל עדיין הן טעימות מספיק לילדים. אתם יודעים שהם שם, הם לא מרגישים בטעם – עסקה לא רעה.


יצירתיות במטבח


שתפו אותם בבישול, למדו אותם איך לעבוד עם החומרים השונים ולמדו אותם על הכימיה והפיזיקה שלהם, ואם תוך כדי כך נאלצתם גם ללמוד משהו, הרווחתם.


סמכו על היצירתיות והתבונה של הילדים והמציאו תכנית בישול ביתית משלכם, בה הילדים ממציאים מנות ובונים תפריטים ותוך כדי כך מפתחים מיומנות וכישורי עבודה, שלא לדבר על כללי בטיחות ומשמעת עצמית. הם ישמחו גם לעזור לכם לבשל לאירועים משפחתיים, או שיציעו ליזום אירועים כאלה בעצמם כדי להפתיע אנשים שהם אוהבים במעשה ידיהם, לגאוות כולם.


אל תחששו מהבלגן, מהלכלוך, מחדוות היצירה ומהבישול, אבל הקפידו על כללי בטיחות אש ועבודה במכשירים מסוכנים. אל תשאירו את הילדים לעולם לבד במטבח, ועשו את הפעולות המסובכות בעצמכם.


אם התמזל מזלכם ויש לכם גינה, גדלו ירקות ועשבי תיבול. הראו להם את דרכו היפה של האוכל משקית הזרעים עד לצלחת, דרך שלבי הצמיחה שלו בגינה. אם אין לכם גינה, גם עציץ תבלינים או אדנית במרפסת, בה תוכלו לגדל כמה ירקות כמו פלפל ועגבניות, יספיקו להלהיב אותם ולהתחיל לחבב ירקות.


משמעת וסמכות: איפוק וריסון מול שעשוע בצלחת


נשמו עמוק ואל תתנו למתח להכניס אתכם למגננה, שהיא מתקפה. נסו להישאר אדישים ולא להגיב לניסיונות שלהם לנסות את הגבולות שלכם, משום שברוב המקרים סרבנות אכילה היא בעצם התנסות בשליטה מלמטה. טבעי בגיל צעיר, הם לא עושים לכם 'דווקא'.


אל תדאגו, הם לא יישארו רעבים לאורך זמן. הם יפצו עצמם ויאכלו בארוחה הבאה, כך שאם הם לא רוצים לאכול ומושכים בכתפיים לשלילה עקשנית, ותרו פעם אחר פעם, עד שיבינו שהמהלך שלהם לא משיג את התוצאות הרצויות. אבל לפני כן, רק כדי לוודא שיהיו רעבים מספיק בזמן הארוחה, קצצו את מכסת הנשנושים שלהם בין הארוחות, כדי לוודא שיגיעו לארוחה רעבים מכדי להתווכח אתכם או להתפנק מול הצלחת.


כדי לנטרל את המתח והכעס, נסו לעודד אותם לשחק עם האוכל, בניגוד לפתגם הידוע "עם אוכל לא משחקים". אולי אם הילדים ישחקו קצת באוכל ויחליפו בין המזון בצלחת שלהם לצלחת שלכם או של אחיהם, בהסכמה כמובן, החידוש והעניין יפחיתו את החשק שלהם לריב אתכם על הביס הבא.



פורומים, תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
איך האומגה הזאת של RAY AND TERRY? אבג 06/12/2019 16:07
  • https://transcend.me/products/epa-dha-enteric-mega?_pos=4&_sid=9a6f5a6b0&_ss=r מכירים?

  • + הוסף תגובה
נשירת שיער טלי 04/12/2019 18:38
  • שלום, בני בן ה25 מקריח למעלה באיזור הראש(לאט לאט השיער נסוג בקרקפת ) האם יש דרך לעצור את התהליך בעזרת תזונה מתאימה?

  • + הוסף תגובה
סידן קרבונאט וציטראט אלי 26/07/2019 13:17
  • שלום, האם יש יסוד לטענה לפיה מחקרים שונים הוכיחו שסידן פחממתי נספג בקושי רב, לא מגיע לאן שצריך, מגיע לאן שלא צריך, שוקע שם וגורם נזקים. בברכה, אלי

  • + הוסף תגובה
כן משה 18/11/2019 00:38
  • כן. כנס לקבוצה שלי בפייסבוק "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
ציטראט וקרבונאט אלי 18/11/2019 18:36
  • אפשר, בבקשה, לקבל הפניה לשניים-שלושה מאמרים המוכיחים את יתרון הציטראט וחסרון הקרבונאט? נא לא להפנותני לפייסבוק - אינני יודע להשתמש בו. אני יודע לקרוא מאמרים שפורסמו בכתבי עת. כמו כן, אבקש לדעת מהו תחום המומחיות של משה. תודה. אלי

  • + הוסף תגובה
אני לא באמת מומחה כנס.. משה 18/11/2019 22:16
  • הדברים שציינתי הם דברים שד"ר ריי סטרנד כתב במאמר שלו. הוא טוען שהקבורנט נהיה קשה לספיגה ככל שאנו מתבגרים, ושזה בעצם המצב באוסטופורזיס. אני לא באמת מומחה אבל אני חוקר תוספי תזונה שנים.

  • + הוסף תגובה
סוג תוספי סידן אלי 19/11/2019 00:57
  • באיזה כתב עת ובאיזה תאריך פורסם מאמרו של החוקר שציינת? והאם דבר דומה פורסם ע"י חוקרים אחרים כלשהם? כמו כן, מאחר שאתה מומחה לתוספי תזונה, על איזה מידע (פרט למאמר הבודד הנ"ל) מבוססת טענתך שציטראט עדיף? אלי

  • + הוסף תגובה
חשוב לצרוך ציטרט ומלאט mdachman1@gmail.com 18/11/2019 00:40
זה דברים שקראתי במאמר שלו כנס.. משה 20/11/2019 19:52
  • המאמר של ד"ר ריי סטרנד נמצא באתר שלו. אני מנוי לאתר שלו. הוא רופא אמריקאי ולכן האתר שלו באנגלית. אני לא בטוח שתוכל לראות את המאמר שלו בלי לרכוש מנוי. בכל מקרה זה לינק לאתר שלו http://www.raystrand.com/

  • + הוסף תגובה
אכזבה ענקית אלי 20/11/2019 22:35
  • התשובה לא רצינית ולא מכובדת - זוהי לא תשובה בכלל, ולא תשובה עניינית בפרט. הפניה לגורם אחר במקום תשובה עניינית, אינה מתאימה לפורום נכבד זה. מי שכותב דברים כאלה מבלי להיות מסוגל לענות תשובה עניינית לשאלה שהוצגה משטה בקוראים. אפשר וצריך, לפחות, להפנות לגורם הנותן תשובה, כמובן ללא תשלום. כדי לשלם אינני זקוק לאתר זה. אני מאוכזב ביותר. אלי

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!