על פי נתוני ארגון ה-OECD , אחד מכל תשעה ילדים מתמודד עם בעיות נפשיות בזמן שגרה. מגפת הקורונה, ששינתה את שגרת החיים המוכרת לנו, לא פסחה גם על האוכלוסיות הצעירות יותר והובילה לעלייה בשיעור הילדים ובני הנוער הסובלים ממצבים נפשיים שונים: מחקר מסוים שנערך באוניברסיטת תל אביב השנה מצא כי בני נוער דיווחו על יותר רגשות שליליים בעקבות התפרצות הנגיף בהשוואה לשנים 2017-2018. זאת ועוד, במחקר נוסף שבחן את ההתדרדרות הנפשית בתקופת הקורונה כרבע מההורים דיווחו על החמרה במצבם הנפשי של הילדים בזמני הסגרים. למעשה, לא מדובר רק בפגיעה ברווחה הנפשית, גם כמות הפניות לארגונים מקצועיים ומוקדי חירום העוסקים במצבים שונים בבריאות הנפש, עלתה מאז פרוץ המגפה. התופעות העיקריות היו התנהגות מסוכנת, מחשבות אובדניות, דיכאון קליני ופגיעה משמעותית בתפקוד היומיומי.
הסגירה של בתי הספר, הלמידה מרחוק והריחוק החברתי יצרו קשיים נוספים לילדים שהתמודדו עם בעיות נפשיות עוד טרם המגפה, אולם הם הובילו גם לפגיעה בהתפתחות הרגשית ובתחושת הרווחה של ילדים שלא סבלו בעבר ממצבים אלה. למרות שלמדנו להתנהל בצל הקורונה וגם הילדים ובני הנוער זכו לחזור לשגרה מסוימת, העלייה בכמות הסובלים מקשיים נפשיים אינה מפסיקה. למעשה, גם עכשיו אנו עדים לתופעות נפשיות ארוכות טווח בילדים ושיעור הילדים הסובלים מההשלכות המנטליות של הקורונה רק הולך וגדל.
אילו גורמים תרמו למחיר הרגשי הכבד שמשלמים ילדים ובני נוער בשל משבר הקורונה, האם התא המשפחתי תורם גם הוא להחמרה במצב ואילו טיפים יסייעו לנו לעזור להם להסתגל למצב החדש? התשובות בכתבה.