מפתיע: שינה רבה מדי עלולה לפגוע בביצועים הקוגניטיביים

כולנו יודעים ששינה היא בעלת השפעות מרחיקות לכת על הבריאות שלנו וכי שעות שינה מעטות עלולות לפגום ביכולת הקוגניטיבית. מחקר חדש בנושא, הגדול ביותר שבוצע עד כה, חושף תוצאות מפתיעות במיוחד וקובע כי גם שעות שינה רבות מהמומלץ עלולות לפגום בביצועים המוחיים
כתבה פרסומית כתבת חסות
תאריך עדכון: 18/11/2020



עם העלייה בכמות המחקרים, משתפרת גם ההבנה על אודות השינה. השינה מהווה אמנם כשליש ממהלך חיינו, אך זמן המנוחה נותר רצוף תעלומות. קיימים גורמים רבים הנובעים מאורח החיים המודרני, ומביאים לכך שאיננו זוכים לשינה מספיקה ואיכותית, לרבות זמן מסכים רב, צריכת קפאין מוגברת, ומצבי סטרס קיצוניים. למעשה ככל שאיכות וכמות השינה מתדרדרות, השלכות השינה על הבריאות הכללית הופכות משמעותיות יותר. חוקרים מאוניברסיטת Western University's Brain and Mind Institute in Canada, ערכו את מחקר השינה הגדול ביותר עד כה, כדי לנסות ולהבין טוב יותר את השפעת השינה על הבריאות שלנו. 


המחקר שהושק ביונה 2017, כלל נתונים של יותר מ-40,000 משתתפים בימי המחקר הראשוני בלבד. מטרת המחקר הייתה לאסוף מידע רב לגבי הרגלי השינה של אנשים מכל רחבי העולם, כדי להבין את אופן השינה בעולם האמתי ולא בתנאי מעבדה.


מספר המשתתפים הרב והגיוון בין מושאי המחקר, אפשרו לבצע השוואה בכל הנוגע להשלכות של השינה על אנשים מגילאים, מוצאים וסגנונות חיים שונים. המשתתפים ענו על שאלון נרחב אשר כלל שאלות בנוגע לתרופות אותם אנשים נוטלים וגורמים מסוימים שעשויים להשפיע על התוצאות. באמצעות שאלות אלה הצליחו החוקרים לבחון מגוון תיאוריות כדי להבין כיצד כמות השינה יכולה להשפיע על הבריאות הכללית. בנוסף, נבדקים מסוימים עברו סדרה של 12 בדיקות קוגניטיביות כדי לבחון את הקשר בין היכולת המנטלית לבין כמות שעות השינה. כחצי ממשתתפי המחקר ישנו בממוצע 6.3 שעות או בכל לילה - כשעה פחות מהזמן המומלץ. 




המחקר בחן את הקשר בין כמות השינה לרמת הביצועים הקוגניטיביים



שינה ארוכה מהמומלץ גורמת לירידה בביצועים הקוגניטיביים

התוצאות היו מפתיעות במיוחד: שינה של 7-8 שעות בכל לילה, נקשרה לרמת הביצועים הקוגניטיביים הגבוהה ביותר. מנגד, שינה קצרה וארוכה יותר, גורמת לירידה משמעותית בביצועים. השפעה זו הייתה עקבית, ללא תלות בגיל הנבדקים. עם זאת, משתתפי המחקר המבוגרים היו מצויים בסבירות גבוהה יותר לזמן שינה קצר מהנדרש, וכתוצאה מכך השפעות השינה על הביצועים הקוגניטיביים בקרב משתתפים אלה היו משמעותיות יותר. 


 החוקרים גילו כי ההשלכות הקוגניטיביות המתפתחות כתוצאה ממצבים של שינה מעטה מדי, דומות לאלה הקיימות במצבים של שינה רבה מדי. למרות שהחוקרים ציפוי לראות מגבלות קוגניטיביות רק בקרב המשתתפים שנוהגים לישון מעט מדי, העובדה שמגבלות אלה הופיעו בקרב נבדקים שישנים יותר שעות מהכמות המומלצת הייתה מפתיעה למדי. 


שעות שינה מעטות או רבות יותר מהנדרש משפיעות על מגוון פונקציות קוגניטיביות, בהן זיהוי של דפוסים מורכבים ושימוש במידע קיים לצורך פתרון בעיות. היכולת הוורבלית הייתה הנפגעת העיקרית מכמות השינה. אחד מהממצאים המפתיעים ביותר שעלו מהבדיקות הקוגניטיביות אותן ביצעו החוקרים, היה כי אנשים אשר ישנים ארבע שעות או פחות בכל לילה, הפגינו ביצועים קוגניטיביים הדומים לאלה אשר מאפיינים ילדים בגיל 8. 


נמצא כי כמות השינה האופטימלית לשם שמירה על ביצועים מוחיים תקינים, היא 7-8 שעות בכל לילה, מסקנה זו תואמת להמלצות הרפואיות הקיימות כיום.  בנוסף, כאשר החוקרים בחנו לעומק את תוצאות המבדקים הקוגניטיביים הם מצאו כי הזיכרון לטווח קצר אינו מושפע מזמן השינה באופן משמעותי, ממצא זה מפתיע במיוחד, שהרי ידוע כי שינה מסייעת בעיבוד והטמעת הזיכרונות. מחקרים קודמים שעסקו במניעת שינה, שבמהלכם הנבדקים לא ישנו במשך לילה שלם, הראו ירידה ביכולת הזיכרון. המחקר החדש מעלה תהיות לגבי השאלה - האם התוצאות של הרגלי השינה ארוכי הטווח הם בעליה השפעה קוגניטיבית שונה, מאשר מניעת שינה לתקופת זמן קצרה. 


החדשות הטובות הן כי לילה אחד של שינה מספקת, עשוי לשפר חלק מהנזקים אשר נגרמו משינה מעטה או רבה מדי. החוקרים מצאו כי אלה ששינו את הרגלי השינה שלהם לפני המבדקים הראו הפגינו ביצועים טובים יותר, מאשר נבדקים שהתמידו בהרגלי השינה שלהם.



פורומים הפרעות שינה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
חוסר שינה עמוקה אצל ילד משה 03/11/2019 19:48
  • ילד בן 12 שסובל מעייפות תמידית במהלך הימים. ממעקב בעזרת שעון חכם עולה שבהרבה מהלילות אין לו את שלבי השינה העמוקה. הממוצע הוא סביב 1-2 שעות בלילה, כאשר מקרי הקצה הם בין 0 ל - 3 שעות בלילה (לילה = כ - 9 שעות שינה). מחזורי השינה העמוקה בני דקות ספורות עד שעה, ומתפזרים בד"כ סביב אמצע - לקראת סוף הלילה. תקין? איך ניתן לעזור לו? אציין שבילדותו המוקדמת היה אצל רופא שינה שלא איתר בעיה (אך לא אבחן בעזרת ציוד אלא על סמך סיפור בלבד)

  • + הוסף תגובה
לקחת את הילד לבדיקה אצל דר. גורבונוס מ 20/10/2020 11:01
רופא שיניים? איך זה קשור? משה 21/10/2020 13:42
הרבה פעמים זה בגלל מזרן עם דרגת קושי לא מתאימה אבי 22/10/2020 12:34
  • לרוב ההורים רוכשים מיטה יפה ואת המזרן הכי פשוט לילד שהוא מזרן "כחול" אשר הורס להם את הגוף. תבדוק במזרני קנגורו- אלו מזרנים מודולרים עם דרגת קושי משתנה שעוזרת לכאבי גב ולשינה טובה יותר. ד"ר אדם וינטר וד"ר יצחק דרימר כירופרקטים שמומחים בבעיות של בילדים , חוסר שינה וכאב ממליצים על מזרני קנגורו www.kangaroosleep.com

  • + הוסף תגובה
שינה מישהי 02/04/2019 23:29
  • כבר תקופה שמדי פעם מתעוררת בשינה ומתיישבת עם דופק מהיר ותחושה כמו חנק. זה לוקח בדיוק שניה ונרדמת. יודעת בוודאות שזה לא חרדה! כמו כן, לא בעלת עודף משקל ולא נוחרת. מדאיג. מה יכול להיות? תודה

  • + הוסף תגובה
לא לישון על הגב מ 20/10/2020 11:00
נחירות בת זוג גיל 13/08/2019 11:38
  • אשתי לא נוחרת הרבה. אבל כל לילה אני מתעורר מנחירות שלה. מספר נחירות וזה מפסיק בדרך כלל. הנחירות לא חזקות במיוחד. לפעמים הנחירות לא מפסיקות ואז גם אני לא יכול להירדם בחזרה. זה מאוד מפריע לי. האם יש טעם לבדוק את זה או שנחירות ספורות ברמה כזאת זה דבר טבעי שאי אפשר לטפל?

  • + הוסף תגובה
בנחירות - קלות ורציניות - צריך לטפל מ 20/10/2020 10:58

הצטרפו לאינדקס הרופאים!