מפתיע: שינה רבה מדי עלולה לפגוע בביצועים הקוגניטיביים

כולנו יודעים ששינה היא בעלת השפעות מרחיקות לכת על הבריאות שלנו וכי שעות שינה מעטות עלולות לפגום ביכולת הקוגניטיבית. מחקר חדש בנושא, הגדול ביותר שבוצע עד כה, חושף תוצאות מפתיעות במיוחד וקובע כי גם שעות שינה רבות מהמומלץ עלולות לפגום בביצועים המוחיים

כתבה פרסומית כתבת חסות
תקציר מושמע של הכתבה:


תאריך עדכון: 06/05/2019


עם העלייה בכמות המחקרים, משתפרת גם ההבנה על אודות השינה. השינה מהווה אמנם כשליש ממהלך חיינו, אך זמן המנוחה נותר רצוף תעלומות. קיימים גורמים רבים הנובעים מאורח החיים המודרני, ומביאים לכך שאיננו זוכים לשינה מספיקה ואיכותית, לרבות זמן מסכים רב, צריכת קפאין מוגברת, ומצבי סטרס קיצוניים. למעשה ככל שאיכות וכמות השינה מתדרדרות, השלכות השינה על הבריאות הכללית הופכות משמעותיות יותר. חוקרים מאוניברסיטת Western University's Brain and Mind Institute in Canada, ערכו את מחקר השינה הגדול ביותר עד כה, כדי לנסות ולהבין טוב יותר את השפעת השינה על הבריאות שלנו. 


המחקר שהושק ביונה 2017, כלל נתונים של יותר מ-40,000 משתתפים בימי המחקר הראשוני בלבד. מטרת המחקר הייתה לאסוף מידע רב לגבי הרגלי השינה של אנשים מכל רחבי העולם, כדי להבין את אופן השינה בעולם האמתי ולא בתנאי מעבדה.


מספר המשתתפים הרב והגיוון בין מושאי המחקר, אפשרו לבצע השוואה בכל הנוגע להשלכות של השינה על אנשים מגילאים, מוצאים וסגנונות חיים שונים. המשתתפים ענו על שאלון נרחב אשר כלל שאלות בנוגע לתרופות אותם אנשים נוטלים וגורמים מסוימים שעשויים להשפיע על התוצאות. באמצעות שאלות אלה הצליחו החוקרים לבחון מגוון תיאוריות כדי להבין כיצד כמות השינה יכולה להשפיע על הבריאות הכללית. בנוסף, נבדקים מסוימים עברו סדרה של 12 בדיקות קוגניטיביות כדי לבחון את הקשר בין היכולת המנטלית לבין כמות שעות השינה. כחצי ממשתתפי המחקר ישנו בממוצע 6.3 שעות או בכל לילה - כשעה פחות מהזמן המומלץ. 




המחקר בחן את הקשר בין כמות השינה לרמת הביצועים הקוגניטיביים



שינה ארוכה מהמומלץ גורמת לירידה בביצועים הקוגניטיביים

התוצאות היו מפתיעות במיוחד: שינה של 7-8 שעות בכל לילה, נקשרה לרמת הביצועים הקוגניטיביים הגבוהה ביותר. מנגד, שינה קצרה וארוכה יותר, גורמת לירידה משמעותית בביצועים. השפעה זו הייתה עקבית, ללא תלות בגיל הנבדקים. עם זאת, משתתפי המחקר המבוגרים היו מצויים בסבירות גבוהה יותר לזמן שינה קצר מהנדרש, וכתוצאה מכך השפעות השינה על הביצועים הקוגניטיביים בקרב משתתפים אלה היו משמעותיות יותר. 


 החוקרים גילו כי ההשלכות הקוגניטיביות המתפתחות כתוצאה ממצבים של שינה מעטה מדי, דומות לאלה הקיימות במצבים של שינה רבה מדי. למרות שהחוקרים ציפוי לראות מגבלות קוגניטיביות רק בקרב המשתתפים שנוהגים לישון מעט מדי, העובדה שמגבלות אלה הופיעו בקרב נבדקים שישנים יותר שעות מהכמות המומלצת הייתה מפתיעה למדי. 


שעות שינה מעטות או רבות יותר מהנדרש משפיעות על מגוון פונקציות קוגניטיביות, בהן זיהוי של דפוסים מורכבים ושימוש במידע קיים לצורך פתרון בעיות. היכולת הוורבלית הייתה הנפגעת העיקרית מכמות השינה. אחד מהממצאים המפתיעים ביותר שעלו מהבדיקות הקוגניטיביות אותן ביצעו החוקרים, היה כי אנשים אשר ישנים ארבע שעות או פחות בכל לילה, הפגינו ביצועים קוגניטיביים הדומים לאלה אשר מאפיינים ילדים בגיל 8. 


נמצא כי כמות השינה האופטימלית לשם שמירה על ביצועים מוחיים תקינים, היא 7-8 שעות בכל לילה, מסקנה זו תואמת להמלצות הרפואיות הקיימות כיום.  בנוסף, כאשר החוקרים בחנו לעומק את תוצאות המבדקים הקוגניטיביים הם מצאו כי הזיכרון לטווח קצר אינו מושפע מזמן השינה באופן משמעותי, ממצא זה מפתיע במיוחד, שהרי ידוע כי שינה מסייעת בעיבוד והטמעת הזיכרונות. מחקרים קודמים שעסקו במניעת שינה, שבמהלכם הנבדקים לא ישנו במשך לילה שלם, הראו ירידה ביכולת הזיכרון. המחקר החדש מעלה תהיות לגבי השאלה - האם התוצאות של הרגלי השינה ארוכי הטווח הם בעליה השפעה קוגניטיבית שונה, מאשר מניעת שינה לתקופת זמן קצרה. 


החדשות הטובות הן כי לילה אחד של שינה מספקת, עשוי לשפר חלק מהנזקים אשר נגרמו משינה מעטה או רבה מדי. החוקרים מצאו כי אלה ששינו את הרגלי השינה שלהם לפני המבדקים הראו הפגינו ביצועים טובים יותר, מאשר נבדקים שהתמידו בהרגלי השינה שלהם.



פורומים, הפרעות שינה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
בעיות שינה בגיל 80 פלוס י.כ 23/11/2019 16:10
  • שלום. לאבא שלי, בן 80 פלוס, עם בריאות תקינה בסה"כ, יש הפרעות שינה. לאחרונה הוא יכול להרדם רק על ידי כדור שינה (הוא ניסה סטילנוקס ואמביין) וגם הם מספיקים לכ5 שעות בלבד ומשאירים אותו עייף בהמשך היום. הוא ניסה גם דיקור ואלפא סטים וגם ניסה מלטונין (בהמלצה של מעבדת שינה), ללא הועיל. אשמח להמלצה לכיוון נוסף, טיפול אלטרנטיבי שיכול לעזור, מומחה מומלץ וכו'

  • + הוסף תגובה
התמכרות לכדורי שינה אבי 30/10/2019 17:39
  • שלום, אבא שלי בן 58, מעשן ועובד בעבודה פיזית מאומצת. לאחרונה התחילו לו תופעות של התכווצויות וכאבי שרירים, חוסר תיאבון, מתח נפשי, מחשבות טורדניות ודיכאוניות ואף התקפי חרדה. אבי נוטל כדורי שינה מסוג בונדרומין כבר כמה שנים והגיע למינון של כדור וחצי לפני שנת צהריים ועוד כדור וחצי לפני השינה בלילה (סהכ 3 ביום). עם נטילת הכדורים התסמינים פוחתים משמעותית ולכן אנחנו חושדים שמדובר בתופעות לוואי של שימוש ממושך בכדורי שינה והתמכרות אליהם. האם אכן יש קשר בין הדברים? איך אפשר להיגמל מההתמכרות לכדורי השינה? האם ישנם תחליפים טבעיים מוכחים שיכולים להקל על התהליך? (מאוד מטרידה את אבא שלי המחשבה של להפסיק לקחת את הכדורים ולחזור למצב בו לא היה ישן בלילות)

  • + הוסף תגובה
למישהו יש ניסיון עם כדורי שינה מהדור החדש? ארנון47 23/11/2019 00:33
  • הובא לידיעתי שיש היום כדורי שינה מדור חדש שלא משבשים את תהליכי או שלבי השינה הטבעיים ובעצם מאפשרים לישון שינה איכותית ותקינה. במידה מדובר במידע אמין, הייתי שמח לקרוא הסבר מלומד אודות כדורי השינה הללו... וכמובן לדעת מהם שמותיהם? והאם הם ניתנים בישראל? כמו כן, אודה לכל מי שיוכל לכתוב על ניסיונו האישי עם כדורי שינה מהדור החדש ומבקש לציין את שם הכדור שעזר לו ומינון אם אפשר. תודה. sleeplessness.org.il

  • + הוסף תגובה
שינה לא רצופה אורן 10/11/2019 11:14
  • שלום שמי אורן ואני כבן 40, מזה כחודשיים השינה שלי היא לא רצופה (התחיל בבת אחת בלילה אחד). לרב מתעורר אחריי מספר שעות ו מתקשה להירדם שוב או נרדם שוב לכמה שעות ומתעורר שוב. ישנם לילות שאני ישן בהם בין 3 ל 4 ש׳ רצוףת ואחרים שאני מתעורר בממוצע כל שעתיים. הייתי אצל הרופא אשר נתן לי מרשם ל מלטונין לשבועיים הקרובים ואני תוהה האם ישנו צורך בבדיקות דם ואם כן מה הן? והאם הדבר יכול להצביע על משהו יותר אחר וחוסר השינה הוא רק הסימפטום של זה? בתודה אורן

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!