אוכלים ומתרכזים: 6 מזונות שמשפרים את הזיכרון והריכוז

רוצים להישאר מרוכזים, ערניים ולזכור דברים יותר בקלות? לפניכם 6 מאכלים שעשויים לעזור לכם לשפר את יכולות המוח

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 29/11/2018


דגים, פירות יער או קפה? כבר זמן רב שסוגים רבים של מזונות מככבים בזכות יעילותם בחידוד הריכוז, שיפור הזיכרון והגדלת טווח הקשב. 


אבל האם הם באמת עובדים? למרות שלא ניתן לעצור את הגיל, שמשפיע גם על היכולות המוחיות שלנו, ישנם דברים רבים שניתן לעשות כדי לשפר את יכולות המוח ואת הסיכויים לשמירה על תפקודי מוח תקינים. אחד הדברים הללו הוא תזונה.



1. קפאין 

אין גלולת קסם שיכולה להעלות את ה-IQ שלנו או להפוך אותנו לחכמים יותר. עם זאת, חומרים מסוימים, כגון קפאין, יכולים להמריץ ולשפר את הריכוז. קפאין, אשר נמצא בקפה, תה, שוקולד ותרופות מסוימות, משפיע על מערכת העצבים המרכזית וגורם להגברת הערנות.


השפעת הערנות אינה נמשכת זמן רב וחשוב לא להפריז עם קפאין, שכן צריכה מוגזמת שלו עלולה לייצר תחושת עצבנות ואי נוחות.







2. מיץ תפוזים 

סוכר, או יותר נכון גלוקוז, הוא ה"דלק" המועדף על המוח שלנו. הגוף שלנו מייצר גלוקוז מסוכרים ופחמימות שאנו צורכים, וכוס מיץ מתפוזים או מפרי אחר, עשויה לגרום לעלייה ביכולות הזיכרון, ביכולות החשיבה, וביכולות השכליות שלנו. בדומה לקפאין, השפעתו של גלוקוז אינה נמשכת זמן רב.


צריכה מוגזמת של סוכר עלולה לגרום לאפקט ההפוך – לפגיעה בזיכרון, וזאת כמובן לצד הסכנה למחלות לב ולמצבים בריאותיים אחרים.





 

3. דגים 

מקור חלבון הקשור לעלייה דרמטית ביכולות המוח, הוא דגים. דגים עשירים באומגה 3, שהוא המפתח לשמירה על בריאות המוח. תזונה עשירה בשומנים בריאים אלו כבר נמצאה קשורה לסיכון נמוך יותר לדמנציה ולשבץ, כמו גם לירידה איטית ביכולות המנטליות. בנוסף, רכיבים תזונתיים אלו משחקים תפקיד חיוני גם בשיפור הזיכרון, בעיקר ככל שמתבגרים.שתי מנות דגים בשבוע עשויות לשפר את בריאות המוח והלב.







4. אגוזים וזרעים 

אגוזים וזרעים הם מקור טוב של נוגד החמצון ויטמין E, שבכמה מחקרים נמצא קשור להאטה בירידה הקוגניטיבית במהלך ההתבגרות. צריכה יומית של עד כ-30 גרם אגוזים וזרעים, עשויה לעזור לכם ליהנות מהיתרונות הבריאותיים ללא כל עודף קלורי. 





5. אבוקדו ודגנים מלאים 

תפקודו של כל איבר בגופנו תלוי בזרימת הדם, אך בעיקר הלב והמוח. תזונה עשירה בדגנים מלאים ובאבוקדו מקטינה את הסיכון להצטברות משקעים ומשפרת את זרימת הדם. דגנים מלאים, כגון תירס וחיטה מלאה, עשירים בסיבים תזונתיים ובוויטמין E; אבוקדו עשיר בשומן חד בלתי רווי. כל אלה מסייעים בשיפור זרימת הדם בגוף.






6. אוכמניות 

אוכמניות נחשבות למזון מזין מאוד למוח. מחקרים מראים שהן עשויות להגן על המוח מפני נזק שנגרם מרדיקלים חופשיים, והן עשויות להפחית מחלות ומצבים מוחיים הנובעים מהגיל, כגון אלצהיימר ודמנציה. מחקרים אף הראו שתזונה עשירה באוכמניות משפרת הן את יכולות הלמידה והן את תפקוד השרירים בחולדות מבוגרות, עד כדי כך שמבחינה מנטלית הן הפכו לבעלות יכולות שוות לחולדות צעירות הרבה יותר.





וטיפ אחרון – אכלו מאוזן

עד כמה שזה נשמע נדוש ושחוק, זה נכון וחשוב – אם בתזונה שלכם חסרים מרכיבים חיוניים, היכולות המוחיות שלכם יפגעו. בנוסף, אכילה של כמות מוגזמת או לא מספקת, גם עלולה לפגוע באופן ישיר בריכוז שלכם. כך למשל ארוחה כבדה עלולה לגרום לכם להרגיש עייפים, בעוד שארוחה עם מעט מדי קלוריות עלולה להשאיר אתכם רעבים ולהסיח את הדעת.




פורומים, תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
סידן קרבונאט וציטראט אלי 26/07/2019 13:17
  • שלום, האם יש יסוד לטענה לפיה מחקרים שונים הוכיחו שסידן פחממתי נספג בקושי רב, לא מגיע לאן שצריך, מגיע לאן שלא צריך, שוקע שם וגורם נזקים. בברכה, אלי

  • + הוסף תגובה
כן משה 18/11/2019 00:38
  • כן. כנס לקבוצה שלי בפייסבוק "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
ציטראט וקרבונאט אלי 18/11/2019 18:36
  • אפשר, בבקשה, לקבל הפניה לשניים-שלושה מאמרים המוכיחים את יתרון הציטראט וחסרון הקרבונאט? נא לא להפנותני לפייסבוק - אינני יודע להשתמש בו. אני יודע לקרוא מאמרים שפורסמו בכתבי עת. כמו כן, אבקש לדעת מהו תחום המומחיות של משה. תודה. אלי

  • + הוסף תגובה
אני לא באמת מומחה כנס.. משה 18/11/2019 22:16
  • הדברים שציינתי הם דברים שד"ר ריי סטרנד כתב במאמר שלו. הוא טוען שהקבורנט נהיה קשה לספיגה ככל שאנו מתבגרים, ושזה בעצם המצב באוסטופורזיס. אני לא באמת מומחה אבל אני חוקר תוספי תזונה שנים.

  • + הוסף תגובה
סוג תוספי סידן אלי 19/11/2019 00:57
  • באיזה כתב עת ובאיזה תאריך פורסם מאמרו של החוקר שציינת? והאם דבר דומה פורסם ע"י חוקרים אחרים כלשהם? כמו כן, מאחר שאתה מומחה לתוספי תזונה, על איזה מידע (פרט למאמר הבודד הנ"ל) מבוססת טענתך שציטראט עדיף? אלי

  • + הוסף תגובה
חשוב לצרוך ציטרט ומלאט mdachman1@gmail.com 18/11/2019 00:40
זה דברים שקראתי במאמר שלו כנס.. משה 20/11/2019 19:52
  • המאמר של ד"ר ריי סטרנד נמצא באתר שלו. אני מנוי לאתר שלו. הוא רופא אמריקאי ולכן האתר שלו באנגלית. אני לא בטוח שתוכל לראות את המאמר שלו בלי לרכוש מנוי. בכל מקרה זה לינק לאתר שלו http://www.raystrand.com/

  • + הוסף תגובה
אכזבה ענקית אלי 20/11/2019 22:35
  • התשובה לא רצינית ולא מכובדת - זוהי לא תשובה בכלל, ולא תשובה עניינית בפרט. הפניה לגורם אחר במקום תשובה עניינית, אינה מתאימה לפורום נכבד זה. מי שכותב דברים כאלה מבלי להיות מסוגל לענות תשובה עניינית לשאלה שהוצגה משטה בקוראים. אפשר וצריך, לפחות, להפנות לגורם הנותן תשובה, כמובן ללא תשלום. כדי לשלם אינני זקוק לאתר זה. אני מאוכזב ביותר. אלי

  • + הוסף תגובה
סרדינים וטונה עמוס 11/10/2018 23:00
  • שלום רב, האם סרדינים וטונה בקופסאות הם מזון מומלץ? אני נהנה מהם, ואינני אוהב דגים טריים. לכן אני אוכל את המשומרים הנ"ל, בלית ברירה. אשמח לדעת שהמשומרים הנ"ל נחשבים טובים, על אף ההסתייגות המפורסמת ממזון משומר בכלל. עמוס

  • + הוסף תגובה
לא כדאי לאכול הרבה טונה משה 18/11/2019 00:56
  • הטונה מכילה מתכות כבדות כולל כספית. כנס לדף הפייסבוק שלי "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
טונה משומרת עמוס 18/11/2019 09:07
  • בהמשך לתשובתך, אבהיר: 1.אינני משתמש בפייסבוק - אני מבוגר מאוד, ואין לי ידע בענייני פייסבוק. 2. אבקש לדעת על מה בדיוק מבוססת התשובה, על אילו מקורות מידע. 3. מהו שם המומחה שענה לשאלתי, ומהי מומחיותו והכשרתו. תודה. עמוס

  • + הוסף תגובה
קומלקס בי ומגנזיום דוס 17/10/2018 10:48
  • שלום לצורך ניסיון להפחית התקפי מגרנה התחלתי לקחת קומפלקס בי ומגנזיום (מגנוס 520). כמה שאלות: 1. המינונים בקומפלקס בי ובמגנזיום גבוהים מהמינונים המומלצים ביום. אם אני לוקחת כל יום כדור של קומפלקס בי ומגנזיום, זה יכול לגרום להרעלה? 2. מדוע המינונים בכדורים גבוהים מהמינונים המומלצים? 2. התחילו לי נפיחויות בבטן..האם כדאי להפחית את המינונים (או אפילו להפסיק)? אם כן, בכמה? 3. מתי מומלץ לקחת כל כדור במהלך היום? (לפי מה שקראתי מגנזיום בערב כי מרפה שרירים וקומפלקס בי בבוקר כי הוא ממריץ..). 4. האם מאכלים כלשהם יכולים להשפיע על ספיגת החומרים ומומלץ לא לאכול לפני/ אחרי נטילת הכדורים? אם כן, אילו מאכלים וכמה זמן לפני/ אחרי לא לאכול אותם? תודה מראש

  • + הוסף תגובה
לגבי הכמויות אין מה לדאוג לגבי הנפיחות משה 18/11/2019 00:58
  • הנפיחויות זה בגלל המגנזיום. יש סוגים שונים של מגנזיום. כנסי לקבוצת הפייסבוק שלי "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!