דלג לתוכן

לא רק אכילת בשר: כך תשפרו את רמות הברזל

מתכננים לעשות על האש ביום העצמאות? בשר אינו התורם היחידי להעלאת רמות הברזל בדם. הנה כמה טיפים שכדאי להכיר ושאולי יעזרו לכם לשים קץ לאנמיה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 04/05/2022
2 דקות קריאה
אנמיה היא בעיה עולמית חמורה המשפיעה בעיקר על ילדים ונשים בהריון. ארגון הבריאות העולמי מעריך ש-42% מהילדים מתחת לגיל 5 ו-40% מהנשים ההרות בעולם סובלים מאנמיה. הגורם השכיח ביותר לאנמיה הוא ברזל[1].
ברזל הוא רכיב תזונתי חיוני ולכן אנחנו חייבים לקבל אותו מהמזון. מחסור ממנו נגרם כאשר הצריכה היומית נמוכה מהכמות היומית הנדרשת[2]. אלא שלמרבה המזל, יש הרבה אפשרויות מזון שיכולות לעזור לעמוד בצריכה היומית כגון בשר, דגים מסוימים, שעועית, תרד, עלים ירוקים, דגנים, אפונה ועוד. אלא שלא פחות חשוב מזה, סוגי המזון שאנחנו אוכלים משפיעים לא רק על כמות הברזל הנצרכת, אלא גם על כמה טוב הוא נספג בגוף[3] - ישנם דברים שיכולים להפריע או לעזור בספיגת הברזל בדם. הנה כמה דוגמאות.


חברים בארוחת בשר
Syda Productions | Shutterstock

הוסיפו כוס מיץ תפוזים טבעי 

ספיגת הברזל בגוף טובה יותר בעת אכילת מזונות המכילים ויטמין C במקביל לצריכת הברזל. מזונות שמומלץ לשלב בעת צריכת מזונות עשירים בברזל הם פירות הדר (קלמנטינות, תפוזים, אשכוליות), ברוקולי, קיווי, עלים ירוקים, מלון, תות שדה, פלפל, עגבניות[4].

סידן מפריע לספיגה 

הדעות חלוקות בנוגע להשפעת הספיגה של סידן על ברזל בגוף, אך חלק מהמחקרים טוענים שסידן עלול להפריע לספיגה של ברזל בגוף אם הוא נצרך במקביל או בסמוך לצריכה של מזונות המכילים ברזל, גם במקרה של תוסף חיצוני וגם במאכלים המכילים סידן, כגון מוצרי חלב[5] [6].

ללא קפה ותה 

מחקרים הראו ששתיית משקאות המכילים קפאין בעת צריכת ברזל, עלולים להפחית את ספיגת הברזל. כך למשל, נמצא שכוס קפה הפחיתה את ספיגת הברזל בארוחה עם בשר ב-39%, בעוד שכוס תה הפחיתה ב-64%. עוד נמצא כי ככל שהמשקה היה חזק יותר, כך נספג פחות ברזל. ההשפעה התקיימה כאשר שתיית המשקה נעשתה במקביל לצריכת הברזל. שתיית קפה שעה לפני או לאחר הארוחה, עם זאת, לא הראתה השפעה[7].

ותרו על כוס יין אדום עם בשר 

למרות שזה נעים וטעים ללוות בשר אדום עם יין אדום, המשקה הזה מכיל פוליפנולים, חומרים שגורמים לכך שהברזל פחות מסיס ופחות ניתן להפרדה, ולכן הוא גם פחות נספג בגוף.
חשוב לציין שבמקרים מסוימים גם תזונה נכונה וגם הקפדה על העצות הללו לא יובילו לשיפור רמות הברזל בגוף, וייתכן ויהיה צורך בתוספי ברזל. לצורך המשך בירור וטיפול, יש לפנות לרופא/ת משפחה.
המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.
 
[2] Hematology Am Soc Hematol Educ Program . 2015;2015:8-13. doi: 10.1182/asheducation-2015.1.8.
[3] J Res Med Sci . 2014 Feb;19(2):164-74. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24778671/
[5] Int J Vitam Nutr Res . 2010 Oct;80(4-5):293-9. doi: 10.1024/0300-9831/a000036.
[6] J Nutr . 2011 Sep;141(9):1652-6. doi: 10.3945/jn.111.138651.
[7] Am J Clin Nutr . 1983 Mar;37(3):416-20. doi: 10.1093/ajcn/37.3.416.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
B.sc שרית צ'יפרוט
B.sc שרית צ'יפרוט תזונה ודיאטה
 אילנה ניקיפורובה
אילנה ניקיפורובה תזונה ודיאטה
ד"ר רז הגואל
ד"ר רז הגואל תזונה ודיאטה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו