דלג לתוכן

5 דרכים להימנע מטחורים

המצות עושות לכם עצירות? מפחדים שיצאו לכם טחורים? יש כמה דרכים פשוטות ויעילות שיכולות להקטין את הסיכון להופעה חוזרת של הבעיה המציקה הזו, שלא פעם משבשת את איכות החיים שלנו. הנה הפרטים

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 18/04/2022
2 דקות קריאה
זה לא כל-כך נעים לדבר על הנושא הזה ולעיתים אף מביך, אבל הרבה אנשים סובלים מטחורים ובעיה נפוצה זו עלולה לשבש את איכות החיים שלנו. למרות שטחורים הם תופעה שלרוב אינה מסוכנת, היא יכולה לחזור על עצמה ולהיות כואבת ולא נעימה[1].
במקרים נדירים יש צורך בייעוץ של רופאה או רופא גסטרו כדי לוודא שאכן מדובר בטחורים ולא בבעיה חמורה יותר. במקרה זה ייתכן ותשלחו לבדיקת קולונוסקופיה.
במידה ואתם אכן סובלים מטחורים ולא מבעיה אחרת, הסברה כיום היא שסוגים של מזון ואורח חיים מסוימים עלולים להגביר את הסיכון לבעיה. הנה כמה דברים שניתן לעשות כדי להקטין את הסיכוי להופעה חוזרת.


גבר סובל מעצירות וטחורים
New Africa | Shutterstock

לא להתאפק 

זה אולי נשמע כמו עצה פשוטה ושגרתית, אבל מסתבר שלא מעט אנשים מתעלמים ממנה. כשאדם מתאפק ללכת לשירותים, הדבר יכול לגרום לצואה להפוך לקשה וליבשה במעי, מה שמקשה על היציאות. מאמץ בזמן יציאה יוצר לחץ על הוורידים ומעלה את הסיכון לפתח טחורים[2].

לא להתאמץ 

אם כבר מדברים על מאמץ, נסו לא לבלות יותר מדי זמן בשירותים - הימנעו מקריאה או מגלישה בנייד. ככל שתבלו יותר זמן בשירותים, כך גדל הסיכוי שתתאמצו יותר ביציאות. גם תנוחת הישיבה מפעילה לחץ נוסף על כלי הדם האנאליים, ושני גורמים אלו מגבירים את הסיכון לטחורים [2].

מים 

השיטה הזו היא זולה ולא מסובכת, ולמרות זאת הרבה אנשים נוטים לא לעשות אותה – שתייה מספקת של נוזלים. מחקרים מראים שלחות מספקת עוזרת למערכת העיכול לפעול בצורה חלקה יותר המובילה ליציאות טובות יותר. מכיוון שעצירות היא אחד הגורמים לטחורים, שתיית מים מספקת עשויה לחסוך את המאמץ ובכך למנוע טחורים[3].

סיבים 

מחקרים מראים שצריכה עשירה בסיבים (מתזונה או מתוספי תזונה) מובילה להשפעה חיובית באופן עקבי על התסמינים והדימומים הכרוכים בטחורים סימפטומטיים. אמנם תזונה עשירה בסיבים יכולה גם להיות כרוכה ביותר גזים, אך היא עשויה להוביל ליציאות קלות ומרובות יותר. קושי ביציאות, כאמור, זה אחד הגורמים לטחורים ולכן מומלץ להימנע ממנו[4].
במה יש סיבים? דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, פירות וירקות. ההמלצה בארץ היא לצרוך 38 גרם של סיבים תזונתיים ביום לגברים בגילאים 19-50, ו-25 גרם לנשים. לבני 50 ומעלה ההמלצה היא לצרוך 30 גרם ביום לגברים ו-21 גרם לנשים[5].
 

פעילות גופנית 

פעילות גופנית עוזרת לשמור על תפקוד תקין של המעי הגס. פעילות גופנית סדירה גם מפחיתה את זמן הישיבה, מה שעשוי למנוע הפעלת לחץ על הוורידים באזור. ממחקרים עולה כי שגרת פעילות גופנית קבועה יכולה לעזור לווסת את תפקוד המעיים ולהפחית את הסיכוי להופעה של טחורים. בנוסף, פעילות גופנית יכולה גם לעזור לרדת במשקל, למי שסובל ממשקל עודף, מה שבתורו עשוי למנוע טחורים[6] [7].
המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.


 

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר משה נדלר
ד"ר משה נדלר גסטרואנטרולוגיה
ד"ר ערן זיתן
ד"ר ערן זיתן גסטרואנטרולוגיה
ד"ר ברנרדו מלמוד
ד"ר ברנרדו מלמוד גסטרואנטרולוגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו