שאלה - בצקת, ראיה מטושטשת ו"כתמים" אחרי ניתוח קטרקט

השאלה:
אני בן 60. נותחתי לפני יומיים ניתוח קטרקט בו הוחלפה עדשה, ובביקור אצל הרופא נמסר לי שהכל תקין. קיבלתי טיפות סטרודקס וולטרן. אני סובל גם מגלאוקומה. בעין המנותחת יש לי בצקת, ונאמר לי שזה עניין של שבועיים-שלושה. הראייה עכורה ומטושטשת, ומדאיג אותי שאני




תשובה:


המצב שאתה מתאר אינו חריג. תקופת הריפוי לאחר ניתוח קטרקט אורכת מספר ימים, ואם הבצקת משמעותית יותר, ההחלמה יכולה להימשך שבוע, שבועיים ואף שלושה. מקור הבצקת בקרנית הוא בפתחים שנוצרו ובמגע בה במהלך הניתוח. מפתחים אלה הוציאו את העדשה המקורית והכניסו את העדשה המלאכותית. כתמים צבעוניים יכולים להיגרם כתוצאה ממקדמי שבירה שונים בקרנית, דבר המתרחש בשל הבצקת שתוארה.

לגבי השימוש בסטרודקס (סטרואיד בטיפות) וגלאוקומה, באופן עקרוני, סטרואידים (בעיקר בטיפות) יכולים לגרום גלאוקומה או להרע את מצבה של גלאוקומה קיימת. הסטרואידים עוזרים לתהליך ההחלמה, למניעת דלקת לאחר הניתוח. אם הלחצים התוך-עיניים מאוזנים, אם מצב עצבי הראייה שפיר ואם אין עדות לנזק בשדות הראיה, אין מניעה ליטול סטרואידים לתקופה של כמה ימים עד שבוע. מומלץ להגיע לביקורת אצל רופא עיניים כשבוע לאחר תום הניתוח.

אציין כי אין תמימות דעים בספרות המקצועית, וכתוצאה מכך בפרקטיקה הרפואית, לגבי השימוש בסטרואידים לאחר ניתוח קטרקט, ובפרט אצל חולי גלאוקומה לאחר ניתוח קטרקט. בכל במקרה של החמרה במצב הקיים, או של התפתחות סימפטומים חדשים בעיניים, מומלץ לפנות לרופא עיניים בהקדם.

בברכת רפואה שלמה,

ד"ר עידו דידי פביאן - אינפומד




רופאים ומכונים בפוקוס
רופאים בתחום
פרופ' חנן גוזנר-גור פרופ' חנן גוזנר-גור
מומחה בראומטולוגיה וברפואה פנימית קרא עוד
פרופ' אייל גור פרופ' אייל גור
מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים איכילוב. קרא עוד
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ