הפסח הזה לא תסבלו מרורים במערכת העיכול

חג הפסח בפתח ועמו שלל מטעמים וארוחות, נדמה כי שבוע ימים סובב כולו סביב האוכל. אפשר לעבור את החג גם מבלי לסבול.

כתבה פרסומית כתבת חסות

תאריך עדכון: 14/04/2011
חג הפסח מגיע עלינו שוב לטובה ואיתו שפע המטעמים ושלל הארוחות, שני ערבי חג, שבוע ימי חול המועד ומימונה אחת מציבים בפנינו אתגר בריאותי גדול. כמחצית מאיתנו יסבלו מהפרעות שונות במערכת העיכול כתוצאה מאכילת מאכלי פסח המשופעים במצות, גורם ידוע לעצירות וכאבי בטן.

אז איך בכל זאת נעבור את החג בשלום ונסבול כמה שפחות, הנה מספר עצות:

1. מומלץ להתחיל את ארוחת החג בשתייה של לפחות כוס נוזלים אחת, לא אלכוהולית ורצוי גם לא ממותקת. לאורך החג כולו, כל עוד צורכים מצות ומזון העשוי ממצות, רצוי להקפיד על שתייה מרובה, מה שמקל על תופעות כגון עצירות.
2. מומלץ לצרוך כמה שפחות מצות וכמה שיותר מאכלים המורכבים מקמח מצה, כגון לחמניות, שכן כל מה שנכין מקמח מצה יכיל יותר נוזלים מאשר המצות עצמן.
3. על מנת להקל על מערכת העיכול ולטפל במקרי עצירות, צרכו פירות יבשים ובפרט שזיפים מושרים במים.
4. הקפידו לצרוך סיבים תזונתיים לרוב. אלו נמצאים בעיקר בפירות וירקות, אך גם בפרג, שקדים, דבלים ובורגול. הסיבים התזונתיים מקלים מאוד על פעילות תקינה של המעי.
5. אכלו לאט ולעסו את המזון היטב. ההמלצה על מספר הלעיסות הינה ללעוס את המזון 32 פעמים, לעיסה אחת על כל שן.
6. ישנם מאכלים הפופולאריים מאוד בחג הפסח ואשר מקלים על מערכת העיכול, כגון סלק מבושל, הרבו לאכול מאכלים אלה.
7. שימו לב במידה ואתם סובלים מגזים, הימנעו מאכילת מזונות המגבירים תופעה זו, כגון, שעועית, כרובית, ברוקולי, אפונה, סויה ומשקאות מוגזים.
8. ביצוע פעילות גופנית, בעיקר הליכה ברגל משפרים את פעולת המעיים ומונעים עצירות ובאופן כללי, טובים לבריאות.ואם כבר אכלתם (מקווים שהיה טעים) ואתם סובלים מנפיחות או עצירות, הנה כמה פתרונות:

1. חממו כוס מים וסחטו לתוכה מספר טיפות לימון ושתו.
2. אכלו תפוחי אדמה שכן הם ידועים כסופחי גזים.
3. חלטו ושתו קינמון וג'ינג'ר טרי.
4. בשלו גרגרי שומר במים בישול ממושך ושתו את המים.
5. תה מנטה, תה קמומיל ותה נענע מסייעים לטיפול בגזים ולבעיות במערכת העיכול באופן כללי.
6. בשלו גרגרי קימל בכוס מים, סננו את זרעוני הקימל ושתו את המים.

בעיה נוספת ונפוצה בחג הפסח היא בעיית השמירה על המשקל. תפריט החג עשיר בשמן, ביצים, מצות וקמח מצה, העתירים כולם בקלוריות. המצה, המהווה תחליף ללחם בחג יוצרת את הבעיה המרכזית של שמירה על המשקל.
המצה, משביעה הרבה פחות מלחם ולכן רובינו אוכלים ממנה יותר למרות שהיא מכילה ערך קלורי הגבוה פי 1.6 מלחם אחיד.

כיצד אם כן תוכלו לעבור את החג, ללא קילוגרמים שיתווספו למשקלכם?


1. לפני שאתם יוצאים לארוחת ליל הסדר, השתדלו לאכול בבית ארוחה קלה. ליל הסדר הינו ערב ארוך ועובר זמן רב מרגע הישיבה ליד השולחן ועד האכילה עצמה. אם לא תגיעו רעבים לארוחת החג, יהיה לכם קל יותר לא לאכול הרבה.
2. השתדלו לבחור מבין שלל המאכלים המוצעים בארוחת החג את אלו המשביעים ביותר ונסו שלא לאכול איתם מצות.
3. השתדלו שלא לאכול בכל ארוחה מצות. תוכלו לעשות זאת ביתר קלות אם תכינו מזונות משביעים, עשירים בסיבים תזונתיים, כגון פשטידות, תפוחי אדמה, ירקות מבושלים, ירקות חיים וגבינות.
4. אכלו בין הארוחות חטיפים קטנים על מנת שלא תגיעו לארוחות מורעבים. חטיף משביע יכול להיות פרי יבש עם אגוז (תמר עם אגוז), או טחינה עם סילאן יחד עם פרי.

הצטרפו לאינדקס הרופאים!