רוצים למנוע סרטן ואלצהיימר? אכלו דגים

לא לחינם הם מכונים כ"מזון של המוח": מחקרים עדכניים מראים כי לדגים יתרונות תזונתיים חיוביים, המקושרים לשיפור היכולות הקוגניטיביות, צמצום הסיכוי לחלות בסרטן ומערכות נוספות בגוף

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 03/12/2014

לא לחינם הם מכונים כ"מזון של המוח": מחקרים עדכניים מראים כי לדגים יתרונות תזונתיים חיוביים, המקושרים לשיפור היכולות הקוגניטיביות, צמצום הסיכוי לחלות בסרטן ומערכות נוספות בגוף


הם מכילים ערך קלורי ושומן נמוך יחסית וערך חלבוני גבוה. ידוע כי דגי הים מכילים אומגה 3, שנמצא קשר בין חוסר שלה לבין התפתחות דיכאון והפרעות קשב וריכוז בילדים. כמו כן, דגים מכילים יוד שחשוב לפעילות בלוטת התריס, וויטמינים כמוB12  שחיוני למערכת העצבים. אך לאחרונה התגלה כי תזונה עשירה בדגים עשויה לסייע למלחמה בסרטן והתדרדרות קוגניטיבית. 


מחקר אמריקאי חדש מלמד כי תוספי מזון המבוססים של שמן דגים תורמים להאטת קצב הדרדרות התפקוד הקוגניטיבי והתנוונותם של אזורי למידה וזיכרון במוח. במאמר המתפרסם בכתב העת Alzheimer's & Dementia מתארים החוקרים ניסוי שנערך בקרב כ-200 חולי אלצהיימר, כ-400 נבדקים הסובלים מפגיעה קוגניטיבית מתונה (MCI) וכ-230 נבדקים בריאים ששימשו כקבוצת ביקורת. 


כל המשתתפים הניסוי התבקשו לעבור סדרה של מבחנים נוירופסיכולוגיים והדמאות MRI. השוואת הנתונים לימדה כי נבדקים אשר היו חפים מפגיעה קוגניטיבית בתחילת הניסוי וצרכו שמן דגים במהלך תקופת הניסוי אופיינו בשכיחות נמוכה באופן משמעותי מזו יתר הנבדקים של ניוון קוגניטיבי. מכאן מסיקים החוקרים כי שמן דגים יכול לספק הגנה מפני ניוון קוגניטיבי בקרב אלו שטרם נפגעו ממחלות כמו אלצהיימר.

מחקר אמריקאי נוסף מראה כי דגים מצדיקים את הכינוי שלהם כ"מזון למוח" לפיו מנה אחת של דג אפוי או מאודה בשבוע מגנה על המוח, וזאת ללא תלות בריכוז חומצות השומן אומגה 3 בדג. 


במאמר המתפרסם בכתב העת American Journal of Preventive Medicine מתארים המחברים ניסוי בן עשור שנערך בקרב 260 נבדקים בריאים. הנבדקים סיפקו דיווח מפורט אודות הרגלי התזונה שלהם ועברו סריקות MRI במהלך תקופת הניסוי. כאשר החוקרים הצליבו את נתוני התזונה עם ממצאי הסריקות הם למדו כי נבדקים שאכלו לפחות פעם בשבוע דג מאודה או אפוי אופיינו בנפח גדול יותר של חומר אפור באזורי מוח המעורבים בזיכרון ולמידה ומשימות קוגניטיביות אחרות (דוגמת ההיפוקמפוס). כמו כן, שכיחותם של בוגרי אוניברסיטה בקרב נבדקים אלו הייתה גבוהה, ממצא היכול להעיד על גורם אחר המעורב בהשפעה הנצפית.


נגד סרטן, נגד אלצהיימר. דגים


יש לציין כי הממצאים אינם מתייחסים לדגים מטוגנים, שכן טיגון משמיד את האומגה-3 ולכן אלו שאכלו דגים מטוגנים לא נהנו מההשפעה החיובית של חומצות שומן אלו.


פחות סרטן ביפן


במחקר מקיף שפורסם ב-British Journal of Cancer נבדקו הרגלי התזונה של יותר מ 1,000 יפנים, גברים ונשים עם סוגים שונים של סרטן והשוו אותם עם יותר מ 4000 נבדקים בריאים. 


נמצא כי אלו אשר נהגו לאכול דגים בצורתם הטרייה ביותר (כמו, לדוגמה, בסושי), היו בעלי סיכון נמוך בחצי מאלו אשר אכלו דגים בצורתם הפחות טרייה (דג מיובש או מלוח) לפתח סרטן ריאות נדיר מסוג אדנוקרצינומה (adenocarcinoma)  לצריכה של דגים יבשים או מלוחים לא הייתה כל השפעה מגנה כנגד סרטן ריאות. 


דגים טריים העשירים בשמן דגים והמכילים חומצות שומן בלתי רוויות הם כנראה הסיבה להשפעה המגינה, והתמותה הנמוכה יחסית ביפן כתוצאה מסרטן ריאות קשורה, לפחות בחלקה, לצריכה הגבוהה של דגים.


למרות העובדה כי ההשפעה המגינה של הדגים הייתה משמעותית רק במקרה של סוג נדיר של סרטן ריאות, המחקר מוכיח שוב את ההשפעה שיש לתזונה על מחלות. זאת ועוד, החוקרים מציינים כי אף על-פי שהיפנים מעשנים באותה מידה כמו אנשים בבריטניה, שיעור סרטן הריאות ביפן עומד על שני שליש מזה שבבריטניה. הדבר המשמעותי ביותר שאנשים יכולים לעשות על-מנת להפחית את הסיכון שלהם לחלות בסרטן ריאות הוא להפסיק לעשן,  אולם לאלו אשר אינם מסוגלים לעשות כן, אכילה של הרבה דגים טריים, ככל הנראה, יכולה בהחלט לעזור. 


דגי ים בריאים יותר


הדגים הפופולאריים בישראל הינם קרפיון, אמנון ונסיכת הנילוס, דגי מים מתוקים, הנחשבים דווקא לבעלי מעט ערכים תזונתיים טובים, ביחס לדגי ים טריים. המומלצים ביותר הינם דגי הים הצפוני, שמכילים משמעותית יותר אומגה 3. חומר שומני זה מסייע  דגים מלקפוא בחורף, אך אצל בני אדם הוא מקושר לשיפור זרימת הדם, איזון הכולסטרול הרע, ועוד. כמו כן, מכילים דגי הים הרבה יוד, שמקורו במים המלוחים, והוא הכרחי לתפקודה התקין של בלוטת התריס.


אז כמה דגים יש לצרוך? מחקרים רבים ממליצים על צריכה של 2-3 מנות דג מדי שבוע, בעיקר בקשישים ונשים בהריון הזקוקים לתוספת התזונתית, וכן לספורטאים ומתבגרים, הצורכים יותר חלבונים וסידן.



פורומים, תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
איך האומגה הזאת של RAY AND TERRY? אבג 06/12/2019 16:07
  • https://transcend.me/products/epa-dha-enteric-mega?_pos=4&_sid=9a6f5a6b0&_ss=r מכירים?

  • + הוסף תגובה
נשירת שיער טלי 04/12/2019 18:38
  • שלום, בני בן ה25 מקריח למעלה באיזור הראש(לאט לאט השיער נסוג בקרקפת ) האם יש דרך לעצור את התהליך בעזרת תזונה מתאימה?

  • + הוסף תגובה
סידן קרבונאט וציטראט אלי 26/07/2019 13:17
  • שלום, האם יש יסוד לטענה לפיה מחקרים שונים הוכיחו שסידן פחממתי נספג בקושי רב, לא מגיע לאן שצריך, מגיע לאן שלא צריך, שוקע שם וגורם נזקים. בברכה, אלי

  • + הוסף תגובה
כן משה 18/11/2019 00:38
  • כן. כנס לקבוצה שלי בפייסבוק "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
ציטראט וקרבונאט אלי 18/11/2019 18:36
  • אפשר, בבקשה, לקבל הפניה לשניים-שלושה מאמרים המוכיחים את יתרון הציטראט וחסרון הקרבונאט? נא לא להפנותני לפייסבוק - אינני יודע להשתמש בו. אני יודע לקרוא מאמרים שפורסמו בכתבי עת. כמו כן, אבקש לדעת מהו תחום המומחיות של משה. תודה. אלי

  • + הוסף תגובה
אני לא באמת מומחה כנס.. משה 18/11/2019 22:16
  • הדברים שציינתי הם דברים שד"ר ריי סטרנד כתב במאמר שלו. הוא טוען שהקבורנט נהיה קשה לספיגה ככל שאנו מתבגרים, ושזה בעצם המצב באוסטופורזיס. אני לא באמת מומחה אבל אני חוקר תוספי תזונה שנים.

  • + הוסף תגובה
סוג תוספי סידן אלי 19/11/2019 00:57
  • באיזה כתב עת ובאיזה תאריך פורסם מאמרו של החוקר שציינת? והאם דבר דומה פורסם ע"י חוקרים אחרים כלשהם? כמו כן, מאחר שאתה מומחה לתוספי תזונה, על איזה מידע (פרט למאמר הבודד הנ"ל) מבוססת טענתך שציטראט עדיף? אלי

  • + הוסף תגובה
חשוב לצרוך ציטרט ומלאט mdachman1@gmail.com 18/11/2019 00:40
זה דברים שקראתי במאמר שלו כנס.. משה 20/11/2019 19:52
  • המאמר של ד"ר ריי סטרנד נמצא באתר שלו. אני מנוי לאתר שלו. הוא רופא אמריקאי ולכן האתר שלו באנגלית. אני לא בטוח שתוכל לראות את המאמר שלו בלי לרכוש מנוי. בכל מקרה זה לינק לאתר שלו http://www.raystrand.com/

  • + הוסף תגובה
אכזבה ענקית אלי 20/11/2019 22:35
  • התשובה לא רצינית ולא מכובדת - זוהי לא תשובה בכלל, ולא תשובה עניינית בפרט. הפניה לגורם אחר במקום תשובה עניינית, אינה מתאימה לפורום נכבד זה. מי שכותב דברים כאלה מבלי להיות מסוגל לענות תשובה עניינית לשאלה שהוצגה משטה בקוראים. אפשר וצריך, לפחות, להפנות לגורם הנותן תשובה, כמובן ללא תשלום. כדי לשלם אינני זקוק לאתר זה. אני מאוכזב ביותר. אלי

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!