רוצים למנוע סרטן ואלצהיימר? אכלו דגים

לא לחינם הם מכונים כ"מזון של המוח": מחקרים עדכניים מראים כי לדגים יתרונות תזונתיים חיוביים, המקושרים לשיפור היכולות הקוגניטיביות, צמצום הסיכוי לחלות בסרטן ומערכות נוספות בגוף

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 03/12/2014

לא לחינם הם מכונים כ"מזון של המוח": מחקרים עדכניים מראים כי לדגים יתרונות תזונתיים חיוביים, המקושרים לשיפור היכולות הקוגניטיביות, צמצום הסיכוי לחלות בסרטן ומערכות נוספות בגוף


הם מכילים ערך קלורי ושומן נמוך יחסית וערך חלבוני גבוה. ידוע כי דגי הים מכילים אומגה 3, שנמצא קשר בין חוסר שלה לבין התפתחות דיכאון והפרעות קשב וריכוז בילדים. כמו כן, דגים מכילים יוד שחשוב לפעילות בלוטת התריס, וויטמינים כמוB12  שחיוני למערכת העצבים. אך לאחרונה התגלה כי תזונה עשירה בדגים עשויה לסייע למלחמה בסרטן והתדרדרות קוגניטיבית. 


מחקר אמריקאי חדש מלמד כי תוספי מזון המבוססים של שמן דגים תורמים להאטת קצב הדרדרות התפקוד הקוגניטיבי והתנוונותם של אזורי למידה וזיכרון במוח. במאמר המתפרסם בכתב העת Alzheimer's & Dementia מתארים החוקרים ניסוי שנערך בקרב כ-200 חולי אלצהיימר, כ-400 נבדקים הסובלים מפגיעה קוגניטיבית מתונה (MCI) וכ-230 נבדקים בריאים ששימשו כקבוצת ביקורת. 


כל המשתתפים הניסוי התבקשו לעבור סדרה של מבחנים נוירופסיכולוגיים והדמאות MRI. השוואת הנתונים לימדה כי נבדקים אשר היו חפים מפגיעה קוגניטיבית בתחילת הניסוי וצרכו שמן דגים במהלך תקופת הניסוי אופיינו בשכיחות נמוכה באופן משמעותי מזו יתר הנבדקים של ניוון קוגניטיבי. מכאן מסיקים החוקרים כי שמן דגים יכול לספק הגנה מפני ניוון קוגניטיבי בקרב אלו שטרם נפגעו ממחלות כמו אלצהיימר.

מחקר אמריקאי נוסף מראה כי דגים מצדיקים את הכינוי שלהם כ"מזון למוח" לפיו מנה אחת של דג אפוי או מאודה בשבוע מגנה על המוח, וזאת ללא תלות בריכוז חומצות השומן אומגה 3 בדג. 


במאמר המתפרסם בכתב העת American Journal of Preventive Medicine מתארים המחברים ניסוי בן עשור שנערך בקרב 260 נבדקים בריאים. הנבדקים סיפקו דיווח מפורט אודות הרגלי התזונה שלהם ועברו סריקות MRI במהלך תקופת הניסוי. כאשר החוקרים הצליבו את נתוני התזונה עם ממצאי הסריקות הם למדו כי נבדקים שאכלו לפחות פעם בשבוע דג מאודה או אפוי אופיינו בנפח גדול יותר של חומר אפור באזורי מוח המעורבים בזיכרון ולמידה ומשימות קוגניטיביות אחרות (דוגמת ההיפוקמפוס). כמו כן, שכיחותם של בוגרי אוניברסיטה בקרב נבדקים אלו הייתה גבוהה, ממצא היכול להעיד על גורם אחר המעורב בהשפעה הנצפית.


נגד סרטן, נגד אלצהיימר. דגים


יש לציין כי הממצאים אינם מתייחסים לדגים מטוגנים, שכן טיגון משמיד את האומגה-3 ולכן אלו שאכלו דגים מטוגנים לא נהנו מההשפעה החיובית של חומצות שומן אלו.


פחות סרטן ביפן


במחקר מקיף שפורסם ב-British Journal of Cancer נבדקו הרגלי התזונה של יותר מ 1,000 יפנים, גברים ונשים עם סוגים שונים של סרטן והשוו אותם עם יותר מ 4000 נבדקים בריאים. 


נמצא כי אלו אשר נהגו לאכול דגים בצורתם הטרייה ביותר (כמו, לדוגמה, בסושי), היו בעלי סיכון נמוך בחצי מאלו אשר אכלו דגים בצורתם הפחות טרייה (דג מיובש או מלוח) לפתח סרטן ריאות נדיר מסוג אדנוקרצינומה (adenocarcinoma)  לצריכה של דגים יבשים או מלוחים לא הייתה כל השפעה מגנה כנגד סרטן ריאות. 


דגים טריים העשירים בשמן דגים והמכילים חומצות שומן בלתי רוויות הם כנראה הסיבה להשפעה המגינה, והתמותה הנמוכה יחסית ביפן כתוצאה מסרטן ריאות קשורה, לפחות בחלקה, לצריכה הגבוהה של דגים.


למרות העובדה כי ההשפעה המגינה של הדגים הייתה משמעותית רק במקרה של סוג נדיר של סרטן ריאות, המחקר מוכיח שוב את ההשפעה שיש לתזונה על מחלות. זאת ועוד, החוקרים מציינים כי אף על-פי שהיפנים מעשנים באותה מידה כמו אנשים בבריטניה, שיעור סרטן הריאות ביפן עומד על שני שליש מזה שבבריטניה. הדבר המשמעותי ביותר שאנשים יכולים לעשות על-מנת להפחית את הסיכון שלהם לחלות בסרטן ריאות הוא להפסיק לעשן,  אולם לאלו אשר אינם מסוגלים לעשות כן, אכילה של הרבה דגים טריים, ככל הנראה, יכולה בהחלט לעזור. 


דגי ים בריאים יותר


הדגים הפופולאריים בישראל הינם קרפיון, אמנון ונסיכת הנילוס, דגי מים מתוקים, הנחשבים דווקא לבעלי מעט ערכים תזונתיים טובים, ביחס לדגי ים טריים. המומלצים ביותר הינם דגי הים הצפוני, שמכילים משמעותית יותר אומגה 3. חומר שומני זה מסייע  דגים מלקפוא בחורף, אך אצל בני אדם הוא מקושר לשיפור זרימת הדם, איזון הכולסטרול הרע, ועוד. כמו כן, מכילים דגי הים הרבה יוד, שמקורו במים המלוחים, והוא הכרחי לתפקודה התקין של בלוטת התריס.


אז כמה דגים יש לצרוך? מחקרים רבים ממליצים על צריכה של 2-3 מנות דג מדי שבוע, בעיקר בקשישים ונשים בהריון הזקוקים לתוספת התזונתית, וכן לספורטאים ומתבגרים, הצורכים יותר חלבונים וסידן.



פורום תזונה ותוספי תזונה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • חרדה חברתית ודכאון
  • אני
  • 13/05/2019 20:04
  • שלום ד"ר. סובלת מחרדה חברתית. בעבר טופלתי באסטו שהוחלף לויפאקס ובגלל תופעות הלוואי הרבות הופסק טיפול בהדרגה. כעת נוטלת אדווגנדה של אלטמן, קומפלקס ויטמין b של סולגאר ומעונינת להוסיף ברנמי-גוטוקולה של אינדיה אורגניק. האם השילוב מתאים והאם יש סיכוי שהחרדות ובפרט הסימפטומים המלווים את החרדה החברתית (דופק מהיר, רעד בדיבור והסמקה) יחלפו, או שאני צריכה להשלים עם המצב ? האם יש המלצה לשילוב אחר יעיל? תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • תוסף תזונה עם פריזמה
  • יעלי
  • 04/05/2019 10:22
  • שומן על הכבד
  • סארה
  • 29/04/2019 21:10
  • שלום יש לי שומן על הכבד שלי והמשקל שלי 88 הרופא שלי אמר שצריך לעשות דייט ואני אישית לא אוהבת ללכת לדיטנית .התחלתי לעשות אבל רציתי לקחת תוספות כמו: אומגה 3,שן הארי,גידול מצוי,פרוביוטיקה, אצות ים glutathione reductase selenium NAC השאלה שלי איך אפשר לסדר את כל אלה באופן שאף אחד לא ישפיע על השני וגם באופן כזה שאני לא אפגע מכל אלה? אני רוצה להיות בריאה כמה שיותר מהר ובשביל זה אני חייבת לקחת את התוספות האלה. יש לי אלרגיה g6pd.אשמח מאוד לתשובה.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
גב' עדינה בכר גב' עדינה בכר
דיאטנית קלינית, מומחית בטיפול בחולי סוכרת קרא עוד
דר' רז הגואל דר' רז הגואל
מומחה העוסק ברפואה אסתטית והשמנת יתר קרא עוד
מחלות קשורות
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ