אחת ולתמיד: האם לאפשר לילדים רק ממתק אחד ביום?

בניסיון להילחם בהשמנה אתם אוסרים על הילדים לאכול ג'אנק פוד וממתקים? אתם עלולים לגרום לתוצאה ההפוכה. כך תלמדו אותם לחיות בריא

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 21/04/2015

בניסיון להילחם בהשמנה אתם אוסרים על הילדים לאכול ג'אנק פוד וממתקים? אתם עלולים לגרום לתוצאה ההפוכה. כך תלמדו אותם לחיות בריא


זוכרים את הימים שבהם המזון המהיר היחיד בארצנו הקטנטונת היה מנת פלאפל ומשולש פיצה? כיום הזמנים השתנו ורשתות המזון המהיר הפכו לחלק אינטגרלי מהנוף השכונתי בכל עיר. מגוון האפשרויות למזון מהיר הוא עצום: ניתן לאכול מאכלי עדות, להגדיל מנות תמורת תוספת קטנה של מספר שקלים, לקבל מתנות לילדים באריזות מזון של חברות מסוימות או להזמין משלוחים הביתה. כל אלה הופכים את המזון המהיר למפתה, אך הזמינות, הנוחות והכמות באה פעמים רבות על חשבון האיכות. בנוסף, שפע הממתקים והחטיפים בכל פינה הוא בלתי נתפס וישנם אינספור סוגים שמתחרים על ליבו, עינו וחיכו של הילד, וקורצים לו בצבעוניותם מהמדפים ובפרסומות בטלוויזיה.


קראו עוד: איך עושים דיאטה לילדים?


איך שומרים על בריאותם של הילדים בים הפיתויים? איך מחנכים אותם לבחירות נבונות? איך מאפשרים להם ליהנות, אך בגבול הטעם הטוב? 


ממתקים וג'אנקפוד: הורסים את בלוטות הטעם

ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה שאליה מתלוות מחלות מטבוליות שונות, והיא אינה פוסחת על ילדים. אנחנו אוכלים כמויות גדולות יותר ממה שצריך, והן מכילות עודף קלוריות, שומן וסוכר. גם בקרב מי שמשקלו בגדר הנורמה וניזון מג'אנק פוד, המצב התזונתי לא אידיאלי משום שאותן מנות עניות בויטמינים, מינרלים ונוגדי חימצון - רכיבי מזון החיוניים לבריאות. 


בני נוער וילדים אוכלים מזון מהיר כבילוי לכל דבר, וגם כתחליף לארוחה חמה בפעמים בהן ההורים לא מספיקים לבשל. כשילדים מתרגלים לאכול מזון עתיר בסוכר ומלח זה משפיע על חווית הטעם שלהם והם מתרגלים לטעמים חזקים ומחוזקים. לעתים זו הסיבה שפירות וירקות הופכים להיות פחות אטרקטיביים, בטח שאל מול החטיפים והממתקים, ולכן, כמו בכל תחום בחיי ילדינו, ישנה אחריות אישית של ההורים - וחינוך ומידתיות הם המפתח להתמודדות.


אך כששני ההורים עובדים במשרה מלאה ונמצאים שעות רבות מחוץ לבית נשאר פחות זמן להקדיש לבישול, בין יתר מטלות היומיום. בסוף היום כשחוזרים עייפים יותר קל, פשוט ומפתה לשלוף מנה מוכנה להפשרה, כמו פיצה, בורקס או מלאווח. הילדים מרוצים וסגרנו פינה מהר. כל זה קורה לא אחת דווקא בבתים בהם יש מודעות לחשיבות תזונה נכונה ובריאה, כי ברגע האמת הרבה יותר קשה לנו ליישם. 


אז מה הפתרון? הכנה מראש. למשל, בסופי השבוע, כשיש קצת יותר זמן פנוי, כדאי להיות פרודוקטיביים ולבשל כמה ארוחות מזינות בו זמנית, שאת מחציתן תוכלו גם להקפיא לשבוע שלאחר מכן ובכך לחסוך את זמן הבישול בשבוע הבא. כמו כן ניתן להשתמש בירקות וקטניות קפואים, ששומרים על ערכם התזונתי, ובתוך מספר דקות להכין ארוחה לתפארת. 


מה עוד ניתן לעשות? הנה כמה רעיונות:


1. קבעו את הכללים שלכם 

הגדירו לילדים את תדירות הארוחות המותרות מחוץ לבית ומהן הבחירות האפשריות מבחינתכם, לפני שיוצאים מהבית. אל תשכחו לעשות תיאום ציפיות ולהזכיר ולסכם מראש לאן הולכים ומה קונים. 


כדאי גם לעשות הפרדה בין בילוי משפחתי לאכילה בחוץ. לא כל הצגה או סרט צריכים להסתיים בארוחה.עדיף לאכול בבית (גם חסכוני) וליהנות מעצם הפעילות שאליה יצאתם, ולא להפוך את ארוחת הג'אנק פוד כצ'ופר או חגיגה שתחשב כבילוי משפחתי. 


ממתקים. הילדים מסתנוורים

ממתקים. למנוע או לא?


היה ובכל זאת תבחרו לאכול בחוץ משיקולם שונים, בחרו ארוחה במסעדה עם אוכל איכותי ומזין על פני מזון מהיר, שכדאי להשתדל לאכול בתדירות נמוכה.


2. למדו את הילדים מה מזין - ומה לא

הסבירו לילדים בהתאם לגילם ויכולת ההבנה שלהם אילו מזונות מחזקים ואילו מחלישים את גופם. הדגישו בפניהם שכשאנחנו מזינים את גופנו במזון טרי ביום יום זה מאפשר לנו מדי פעם לחרוג וליהנות גם ממזון פחות מזין, בתנאי שאנחנו מודעים ועושים זאת לעתים רחוקות בלבד. 


בגיל ההתבגרות יכולת השליטה של ההורים על התזונה של ילדיהם מחוץ לבית קטנה, והאכילה בחלקה החברתית גדלה. יחד עם זאת, אם חינכתם לתזונה נבונה, תקצרו את הפירות גם בתקופה הלא פשוטה של גיל ההתבגרות. היום גדלה המודעות גם בקרב בני נוער ולכן אל תהססו להמשיך להסביר וללמד על תזונה נכונה, יחד עם דוגמא אישית. 


3. לא כל מזון מהיר הוא ג'אנק פוד

מזון מהיר הוא לא בהכרח ג'אנק פוד. עידן השפע מביא עמו שלל אפשרויות בחירה מבין חברות ויצרנים, כמו גם מסעדות ומזנונים. נכון שהדרך הכי קלה לשלוט באיכות האוכל שלכם היא באמצעות ארוחות מבושלות ומוכנות בבית, אך גם בחוץ אפשר לבחור ברשתות ששמות דגש על ירקות ופירות טריים כחלק מהארוחה. שמרו על ערניות בכל מה שקשור לטיב האוכל: בדקו מה את  כמות הנתרן (המלח) במנות, מה כמות השומן והשומן הרווי, והימנעו מהאוכל מתובל - מלוח מדי או מתוק מדי.


קראו עוד: רוצים ילד חכם ועשיר? הניקו לזמן ארוך


4. קניות בסופר

החליטו מראש שאתם לא קונים הביתה ג'אנק פוד, בעיקר בצקים עתירי שומן ומלח. רשימת קניות והחלטה מראש בשיתוף הילדים מונעת דרמות ומצבים לא נעימים שהורים מתמודדים איתם בקניות, בכל מה שנוגע לסוגים וכמויות של ממתקים וחטיפים. אם הילדים מתלווים אליכם הגדירו מראש מה מותר - הן מבחינת הסוג והן מבחינת הכמות.


5. למנוע ממתקים בכלל? 

במסגרת עבודתי אני נתקלת בסוגים שונים של משפחות. יש משפחות שעל מנת לשמור על בריאות ילדיהם, נוהגות למנוע מהם אכילת ממתקים, חטיפים וג'אנק פוד. מהפן הבריאותי הילדים רק מרוויחים. הבעיה מתחילה כשילדנו, שאינם חיים בתוך בועה, נחשפים ומבקשים להיות כמו כולם וליהנות גם ממה שהרבה פחות בריא אך טעים ומושך עיניהם. 


כאן כדאי להפעיל שיקול דעת ולשים לב האם האיסור וההגבלה מובילים לכמיהה למזונות 'האסורים' ואכילה לא מרוסנת מהם בגלוי או בסתר. לעתים עדיף לווסת מאשר למנוע ולהשתמש בכלל שאם רוב התזונה בריאה, אז מדי פעם יש יוצא מן הכלל. 


6. אחריות לאומית

הקידמה ואורח החיים המודרני לא מרמזים על כך שהמזון המהיר עומד להיעלם מסביבתנו. יחד עם זאת, המודעות לבריאות, לחץ הצרכנים ואכיפה של תקנות לגבי תכולת הסוכר והמלח במוצרים אולי יגיעו בעתיד גם לעולם הג'אנק פוד. עד אז האחריות היא שלנו, כלפי עצמנו וכלפי ילדינו.


הכותבת היא דיאטנית קלינית מומחית בתזונת ילדים, חברת עמותת עתיד - עמותת הדיאטנים בישראל



פורומים, תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
הפרעות שינה חמורות אצל גבר צעיר אורלי 12/10/2019 07:47
  • שלום רב, בני בן 32 סובלמהפרעות שינה חמורות לא על רקע רגשי. יש תקופות שגם כדור שינה שלם שלוקח קבוע, לא משפיע.הבנתי שחסרים במינרלים וויטמינים מסוימים יכולים להשפיע ולגרום להפרעות שינה,רציתי לברר מה הם.תודה מראש.

  • + הוסף תגובה
טיפים וייעוץ בנוגע לאימון ותוספי תזונה ??? מתייעץ 07/10/2019 11:47
  • 1. בביצוע של סט תרגילים (דוגמה זה של 7 הדקות https://tinyurl.com/y49h45l9) כדי לשפר את היעלות והתועלת האם כדאי א. זמן ההפסקה בין תרגיל לתרגיל יהיה קצר יותר? ב. זמן התרגיל יהיה גדול יותר? ג. לבצע יותר סטים? ד. שילוב של הדברים למעלה? השאלה שלי היא למה לתת עדיפות לשיפור היעילות? 2. האם כדאי לצרוך תוספי תזונה כגון אבקת חלבון, חומצת אמינו ואחרים? אם כן אשמח לפירוט מתי צריך לצרוך והאופן וגם המלצה לסוגי תוספים מומלצים וחברות? 3. אם יש טיפים ועצות נוספים בנוגע לכושר, אימון ותזונה אשמח לקבל..

  • + הוסף תגובה
חומצה אלפא ליפואית שלומיתי 04/10/2019 16:59
  • אין לי סכרת הרופא המליץ לקחת תוסף זה האם זה יכול להזיק? בת 72 לוקחת פלוויקס.

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!