//

אחת ולתמיד: האם לאפשר לילדים רק ממתק אחד ביום?

בניסיון להילחם בהשמנה אתם אוסרים על הילדים לאכול ג'אנק פוד וממתקים? אתם עלולים לגרום לתוצאה ההפוכה. כך תלמדו אותם לחיות בריא
כתבה פרסומית כתבת חסות


בניסיון להילחם בהשמנה אתם אוסרים על הילדים לאכול ג'אנק פוד וממתקים? אתם עלולים לגרום לתוצאה ההפוכה. כך תלמדו אותם לחיות בריא


זוכרים את הימים שבהם המזון המהיר היחיד בארצנו הקטנטונת היה מנת פלאפל ומשולש פיצה? כיום הזמנים השתנו ורשתות המזון המהיר הפכו לחלק אינטגרלי מהנוף השכונתי בכל עיר. מגוון האפשרויות למזון מהיר הוא עצום: ניתן לאכול מאכלי עדות, להגדיל מנות תמורת תוספת קטנה של מספר שקלים, לקבל מתנות לילדים באריזות מזון של חברות מסוימות או להזמין משלוחים הביתה. כל אלה הופכים את המזון המהיר למפתה, אך הזמינות, הנוחות והכמות באה פעמים רבות על חשבון האיכות. בנוסף, שפע הממתקים והחטיפים בכל פינה הוא בלתי נתפס וישנם אינספור סוגים שמתחרים על ליבו, עינו וחיכו של הילד, וקורצים לו בצבעוניותם מהמדפים ובפרסומות בטלוויזיה.


קראו עוד: איך עושים דיאטה לילדים?


איך שומרים על בריאותם של הילדים בים הפיתויים? איך מחנכים אותם לבחירות נבונות? איך מאפשרים להם ליהנות, אך בגבול הטעם הטוב? 


ממתקים וג'אנקפוד: הורסים את בלוטות הטעם

ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה שאליה מתלוות מחלות מטבוליות שונות, והיא אינה פוסחת על ילדים. אנחנו אוכלים כמויות גדולות יותר ממה שצריך, והן מכילות עודף קלוריות, שומן וסוכר. גם בקרב מי שמשקלו בגדר הנורמה וניזון מג'אנק פוד, המצב התזונתי לא אידיאלי משום שאותן מנות עניות בויטמינים, מינרלים ונוגדי חימצון - רכיבי מזון החיוניים לבריאות. 


בני נוער וילדים אוכלים מזון מהיר כבילוי לכל דבר, וגם כתחליף לארוחה חמה בפעמים בהן ההורים לא מספיקים לבשל. כשילדים מתרגלים לאכול מזון עתיר בסוכר ומלח זה משפיע על חווית הטעם שלהם והם מתרגלים לטעמים חזקים ומחוזקים. לעתים זו הסיבה שפירות וירקות הופכים להיות פחות אטרקטיביים, בטח שאל מול החטיפים והממתקים, ולכן, כמו בכל תחום בחיי ילדינו, ישנה אחריות אישית של ההורים - וחינוך ומידתיות הם המפתח להתמודדות.


אך כששני ההורים עובדים במשרה מלאה ונמצאים שעות רבות מחוץ לבית נשאר פחות זמן להקדיש לבישול, בין יתר מטלות היומיום. בסוף היום כשחוזרים עייפים יותר קל, פשוט ומפתה לשלוף מנה מוכנה להפשרה, כמו פיצה, בורקס או מלאווח. הילדים מרוצים וסגרנו פינה מהר. כל זה קורה לא אחת דווקא בבתים בהם יש מודעות לחשיבות תזונה נכונה ובריאה, כי ברגע האמת הרבה יותר קשה לנו ליישם. 


אז מה הפתרון? הכנה מראש. למשל, בסופי השבוע, כשיש קצת יותר זמן פנוי, כדאי להיות פרודוקטיביים ולבשל כמה ארוחות מזינות בו זמנית, שאת מחציתן תוכלו גם להקפיא לשבוע שלאחר מכן ובכך לחסוך את זמן הבישול בשבוע הבא. כמו כן ניתן להשתמש בירקות וקטניות קפואים, ששומרים על ערכם התזונתי, ובתוך מספר דקות להכין ארוחה לתפארת. 


מה עוד ניתן לעשות? הנה כמה רעיונות:


1. קבעו את הכללים שלכם 

הגדירו לילדים את תדירות הארוחות המותרות מחוץ לבית ומהן הבחירות האפשריות מבחינתכם, לפני שיוצאים מהבית. אל תשכחו לעשות תיאום ציפיות ולהזכיר ולסכם מראש לאן הולכים ומה קונים. 


כדאי גם לעשות הפרדה בין בילוי משפחתי לאכילה בחוץ. לא כל הצגה או סרט צריכים להסתיים בארוחה.עדיף לאכול בבית (גם חסכוני) וליהנות מעצם הפעילות שאליה יצאתם, ולא להפוך את ארוחת הג'אנק פוד כצ'ופר או חגיגה שתחשב כבילוי משפחתי. 


ממתקים. הילדים מסתנוורים

ממתקים. למנוע או לא?


היה ובכל זאת תבחרו לאכול בחוץ משיקולם שונים, בחרו ארוחה במסעדה עם אוכל איכותי ומזין על פני מזון מהיר, שכדאי להשתדל לאכול בתדירות נמוכה.


2. למדו את הילדים מה מזין - ומה לא

הסבירו לילדים בהתאם לגילם ויכולת ההבנה שלהם אילו מזונות מחזקים ואילו מחלישים את גופם. הדגישו בפניהם שכשאנחנו מזינים את גופנו במזון טרי ביום יום זה מאפשר לנו מדי פעם לחרוג וליהנות גם ממזון פחות מזין, בתנאי שאנחנו מודעים ועושים זאת לעתים רחוקות בלבד. 


בגיל ההתבגרות יכולת השליטה של ההורים על התזונה של ילדיהם מחוץ לבית קטנה, והאכילה בחלקה החברתית גדלה. יחד עם זאת, אם חינכתם לתזונה נבונה, תקצרו את הפירות גם בתקופה הלא פשוטה של גיל ההתבגרות. היום גדלה המודעות גם בקרב בני נוער ולכן אל תהססו להמשיך להסביר וללמד על תזונה נכונה, יחד עם דוגמא אישית. 


3. לא כל מזון מהיר הוא ג'אנק פוד

מזון מהיר הוא לא בהכרח ג'אנק פוד. עידן השפע מביא עמו שלל אפשרויות בחירה מבין חברות ויצרנים, כמו גם מסעדות ומזנונים. נכון שהדרך הכי קלה לשלוט באיכות האוכל שלכם היא באמצעות ארוחות מבושלות ומוכנות בבית, אך גם בחוץ אפשר לבחור ברשתות ששמות דגש על ירקות ופירות טריים כחלק מהארוחה. שמרו על ערניות בכל מה שקשור לטיב האוכל: בדקו מה את  כמות הנתרן (המלח) במנות, מה כמות השומן והשומן הרווי, והימנעו מהאוכל מתובל - מלוח מדי או מתוק מדי.


קראו עוד: רוצים ילד חכם ועשיר? הניקו לזמן ארוך


4. קניות בסופר

החליטו מראש שאתם לא קונים הביתה ג'אנק פוד, בעיקר בצקים עתירי שומן ומלח. רשימת קניות והחלטה מראש בשיתוף הילדים מונעת דרמות ומצבים לא נעימים שהורים מתמודדים איתם בקניות, בכל מה שנוגע לסוגים וכמויות של ממתקים וחטיפים. אם הילדים מתלווים אליכם הגדירו מראש מה מותר - הן מבחינת הסוג והן מבחינת הכמות.


5. למנוע ממתקים בכלל? 

במסגרת עבודתי אני נתקלת בסוגים שונים של משפחות. יש משפחות שעל מנת לשמור על בריאות ילדיהם, נוהגות למנוע מהם אכילת ממתקים, חטיפים וג'אנק פוד. מהפן הבריאותי הילדים רק מרוויחים. הבעיה מתחילה כשילדנו, שאינם חיים בתוך בועה, נחשפים ומבקשים להיות כמו כולם וליהנות גם ממה שהרבה פחות בריא אך טעים ומושך עיניהם. 


כאן כדאי להפעיל שיקול דעת ולשים לב האם האיסור וההגבלה מובילים לכמיהה למזונות 'האסורים' ואכילה לא מרוסנת מהם בגלוי או בסתר. לעתים עדיף לווסת מאשר למנוע ולהשתמש בכלל שאם רוב התזונה בריאה, אז מדי פעם יש יוצא מן הכלל. 


6. אחריות לאומית

הקידמה ואורח החיים המודרני לא מרמזים על כך שהמזון המהיר עומד להיעלם מסביבתנו. יחד עם זאת, המודעות לבריאות, לחץ הצרכנים ואכיפה של תקנות לגבי תכולת הסוכר והמלח במוצרים אולי יגיעו בעתיד גם לעולם הג'אנק פוד. עד אז האחריות היא שלנו, כלפי עצמנו וכלפי ילדינו.


הכותבת היא דיאטנית קלינית מומחית בתזונת ילדים, חברת עמותת עתיד - עמותת הדיאטנים בישראל



פורומים תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
טיטניום דיאוקסיד E-171 מעורר התקף IBS אצלי טיטניום 09/07/2017 17:19
  • Titanium dioxide nanoparticle ingestion alters nutrient absorption in an in vitro model of the small intestine- this paper was published recently – GUO et al., 2017 NanoImpact 5 (2017) 70–82 I discovered that when I digest E-171 I develop severe gut irritation and it initiates severe IBS symptoms (IBS attack) which include severe cramps, bloating and trouble in coordinate peristaltic movements. How I discovered it? I suffer from IBS mixed symptoms (mostly C) for more many years, tried to discover what is the trigger- I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; no intestinal parasites. FODMAP diet that help me manage the symptoms but was limited in effects. Tried a lot of elimination diets- the only thing that was consistent is that I cannot consume red hot chili peppers I recently used a medication and supplement for my hair and nails that caused me (both)severe tummy ache and triggered symptoms. When I tried a generic medication which has the same active ingredient but different inactive substances - that did not contain E-171 I did not experienced this symptoms. I than started to look at supplements and medications which triggered my IBS in the past – for some I even did re-challenge to be sure that it is indeed the medication/supplement, guess what? All contain E-171 while alternative medication/supplements which have the same active ingredient without E-171 did not trigger IBS. As I said - I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; I had skin rash - reaction in the past for hand watch that was made out of metal and I did not remember which kind since it was more than twenty years ago. E-171 - White in color, Titanium dioxide is extracted from the naturally occurring mineral Ilmenite, (named after the Ilmen Mountains in Russia), an iron-black, heavy, metallic oxide mineral, composed of iron and titanium oxide. Thought not to be easily absorbed, although detectable amounts can be found in the blood, brain and glands with the highest concentrations being in the lymph nodes and lungs, it is excreted from the body with urine. Can be found in tablets and capsules, cottage and Mozzarella cheeses, horseradish cream and sauces, lemon curd, toothpaste, and white paint, also in sweets where it is often used to provide a barrier between different colors. Used to increase opacity in some sauces.

  • + הוסף תגובה
ועכשיו בעברית טיטניום 09/07/2017 17:20
  • הי חברים, אני מפיצה את התגלית האחרונה שלי בעניין גם בדפים באנגלית- בקיצור החומר טיטניום דיאוקסיד הידוע בשם- E171 שמשמש בתעשיית המזון והתרופות להלבנה מגרה אצלי התקף חמור של המעי - כל המהלך של איך גיליתי זאת מתואר בקטע באנגלית עמכם הסליחה, רק אומר שניסיתי הכל כולל דיאטת פודמאפ, הימנעות מגלוטן בדיקות לרגישויות, בעיית עיכול לקטוז פרוקטוז, סרולוגיה לצליאק, SIBO גסטרוסקופיות שליליות בקיצור הסיוט הרגיל הכל יצא תקין, כולל נוגדנים עצמיים- תקין. בדקו אם זה גם הטריגר או אחת מהסיבות לטריגר אצלכם. אם אתם לוקחים באופן קבוע תוסף תזונה או תרופה המכילה את החומר הזה שהוא לא חומר פעיל בתרופה אפשר לנסות לעבור לגנריקה שלא מכילה אותו ולראות אם יש שיפור כפי שהיה אצלי. בהשכלתי דוקטור לפרמקולוגיה, אם זה יביא מזור אפילו לנפש אחת זה מאוד ישמח אותי. לאחרונה ממש גם התפרסם מאמר שבמודל שאינו בחיה של מעי דק זה גרם להשטחת פני השטח באופן שידוע שגורם לבעיות ספיגה וקורה כתוצאה מדלקת

  • + הוסף תגובה
טיטניום דיאוקסיד רינה אבידור 12/10/2018 10:23
  • גם אני קבלתי כאבי בטן עם התכווצויות חזקות אחרי לקיחת כדור של מולטי ויטמין B ופרוביוטיקה שהכילו טיטניום דיאוקסיד.

  • + הוסף תגובה
דחוף יוסי 13/07/2020 18:40
  • אני שבועיים עם שלשולים ויעשו שם לב שיש במשחת שיניים את החומר הזה

  • + הוסף תגובה
סידן קרבונאט וציטראט אלי 26/07/2019 13:17
  • שלום, האם יש יסוד לטענה לפיה מחקרים שונים הוכיחו שסידן פחממתי נספג בקושי רב, לא מגיע לאן שצריך, מגיע לאן שלא צריך, שוקע שם וגורם נזקים. בברכה, אלי

  • + הוסף תגובה
כן משה 18/11/2019 00:38
  • כן. כנס לקבוצה שלי בפייסבוק "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
ציטראט וקרבונאט אלי 18/11/2019 18:36
  • אפשר, בבקשה, לקבל הפניה לשניים-שלושה מאמרים המוכיחים את יתרון הציטראט וחסרון הקרבונאט? נא לא להפנותני לפייסבוק - אינני יודע להשתמש בו. אני יודע לקרוא מאמרים שפורסמו בכתבי עת. כמו כן, אבקש לדעת מהו תחום המומחיות של משה. תודה. אלי

  • + הוסף תגובה
אני לא באמת מומחה כנס.. משה 18/11/2019 22:16
  • הדברים שציינתי הם דברים שד"ר ריי סטרנד כתב במאמר שלו. הוא טוען שהקבורנט נהיה קשה לספיגה ככל שאנו מתבגרים, ושזה בעצם המצב באוסטופורזיס. אני לא באמת מומחה אבל אני חוקר תוספי תזונה שנים.

  • + הוסף תגובה
סוג תוספי סידן אלי 19/11/2019 00:57
  • באיזה כתב עת ובאיזה תאריך פורסם מאמרו של החוקר שציינת? והאם דבר דומה פורסם ע"י חוקרים אחרים כלשהם? כמו כן, מאחר שאתה מומחה לתוספי תזונה, על איזה מידע (פרט למאמר הבודד הנ"ל) מבוססת טענתך שציטראט עדיף? אלי

  • + הוסף תגובה
תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה לספיגת סידן דודו 09/07/2020 17:40
  • תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה https://inulin.tevalife.com/l71/

  • + הוסף תגובה
חשוב לצרוך ציטרט ומלאט mdachman1@gmail.com 18/11/2019 00:40
זה דברים שקראתי במאמר שלו כנס.. משה 20/11/2019 19:52
  • המאמר של ד"ר ריי סטרנד נמצא באתר שלו. אני מנוי לאתר שלו. הוא רופא אמריקאי ולכן האתר שלו באנגלית. אני לא בטוח שתוכל לראות את המאמר שלו בלי לרכוש מנוי. בכל מקרה זה לינק לאתר שלו http://www.raystrand.com/

  • + הוסף תגובה
אכזבה ענקית אלי 20/11/2019 22:35
  • התשובה לא רצינית ולא מכובדת - זוהי לא תשובה בכלל, ולא תשובה עניינית בפרט. הפניה לגורם אחר במקום תשובה עניינית, אינה מתאימה לפורום נכבד זה. מי שכותב דברים כאלה מבלי להיות מסוגל לענות תשובה עניינית לשאלה שהוצגה משטה בקוראים. אפשר וצריך, לפחות, להפנות לגורם הנותן תשובה, כמובן ללא תשלום. כדי לשלם אינני זקוק לאתר זה. אני מאוכזב ביותר. אלי

  • + הוסף תגובה
ערבוב תוספי תזונה עומר 26/03/2020 20:27
  • שלום, האם אני יכולה לקחת תלתן אדום, חילבה וסו פלרמטו ביחד? האם הם יכולים לגום לתופעות לוואי למרות שאף אחד לבדו לא? תודה מראש

  • + הוסף תגובה
תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה דודו 09/07/2020 17:39
  • תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה https://inulin.tevalife.com/l71/

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!