היכן מסתתר הנתרן במזון של הילדים שלכם?

ילדים ובני נוער צורכים כמות הגבוהה פי שלושה של נתרן - בעיקר בתקופת הקיץ. איפה במזון הוא מסתתר ולאיזה נזקים הוא עלול לגרום?
כתבה פרסומית כתבת חסות


צריכה מוגזמת של מלח (נתרן) עלולה לגרום ליתר לחץ דם, להיווצרות אבנים בכליות ולבעיות בריאותיות רבות נוספות. כאשר מדובר בילדים, עודף מלח עלול לגרום בימי הקיץ החמים להתייבשות ולפגיעה במסת העצם.


בסקר אשר נערך על ידי משרד הבריאות נמצא כי מרבית הילדים ובני הנוער צורכים פי שלושה עד ארבעה מכמות המלח המומלצת, זאת בעיקר בגלל אכילת כמויות גדולות של חטיפים מלוחים ומזון תעשייתי עתיר במלח. לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO) הכמות היומית המומלצת של נתרן לילדים ולנערים בגילאי 7-18 נעה בין 1,200-1,600 מ"ג (כחצי כפית מלח). הצריכה המומלצת של נתרן לילדים קטנים יותר נעה בין 400-700 מ"ג בהתאם לגיל. למבוגרים מגיל 18 ומעלה מותר לצרוך עד 2,400 מ"ג נתרן, דהיינו כפית אחת של מלח בלבד ליום.


קראו עוד: 10 מזונות שאתם חייבים להתרחק מהם


בימי הקיץ הילדים מבלים שעות בחוף הים, בבריכות השחייה, בקייטנות ובטיולים בחיק הטבע. במקומות אלה הם מדלגים על ארוחות סדירות ומנשנשים חטיפים, צ'יפסים, פיצוחים, פופקורן, המבורגרים, פיצות ומזון תעשייתי אחר. כל אלה מכילים כמויות גדולות של מלח (נתרן), וכן שומנים רוויים, צבעי מאכל וחומרי שימור שמזיקים לבריאות.


אז איפה מסתתר המלח במזונות של הילדים? 

תעשיית המזון משתמשת בכמויות גדולות יחסית של מלח, הן כדי לתבל ולשפר את הטעם והן כדי לאפשר את שימור המזון על המדפים לזמן ארוך ככל האפשר. מלח הוא תרכובת של נתרן כלורי (NaCl). לנתרן, שמהווה 40% ממשקל המלח, יש תפקידים חשובים בגוף. הוא מסייע באיזון משק המים בגוף, משתתף במאזן שבין חומצה לבסיס, עוזר בוויסות לחץ הדם, מערכת העצבים ועוד. 


נתרן

מלח. מאפשר לשמר את המזון לזמן ארוך


אולם, צריכה מוגזמת של מלח עלולה להוביל לבעיות כמו יתר לחץ דם, היווצרות אבנים בכליות, סיכון למחלות לב, סרטן ועוד. מרבית החטיפים שנמצאים על המדפים מכילים נתרן בכמויות גדולות. לדוגמה: ב-100 גרם של תפוצ'יפס יש 1,300 מ"ג נתרן, ב-100 גרם בייגלה יש 1,200 מ"ג נתרן, ב-100 גרם ביסלי יש בין 700-750 מ"ג נתרן, וב-100 גרם פופקורן שמוכן להכנה במיקרו יש בין 800-1,100 מ"ג נתרן.    


לכן מומלץ לפני שקונים חטיפים לילדים לבדוק על גבי האריזה את כמות הנתרן ל-100 גרם, להשוות עם מוצרים דומים ולבחור במידת האפשר את המוצרים שבהם כמות הנתרן נמוכה באופן משמעותי. 


כמות נתרן בחטיפים פופולריים 


צריך לזכור שילדים מקבלים את מרבית הנתרן הדרוש לגופם מהמזון הטבעי שהם אוכלים ואין צורך בתוספות מלח מלאכותיות. כמעט בכל המזונות הטבעיים יש כמויות קטנות יחסית של נתרן: החל ממי-ברז רגילים, דרך ירקות, פירות, דגנים וקטניות, ועד לבשר וחלב. 


מוצרי מזון שעברו עיבוד תעשייתי מכילים בדרך כלל כמויות גדולות פי כמה של נתרן. ילדים שמרבים לאכול מוצרי מזון שעברו עיבוד, כמו נקניקים ונקניקיות, המבורגרים, חמוצים, רטבים, ארוחות מוכנות וכד', עלולים להגיע בקלות לצריכת-יתר מזיקה של נתרן.


קראו עוד: כמה מלח אתם באמת צריכים לצרוך מדי יום?


בין המוצרים התעשייתיים עתירי המלח והנתרן בולטים במיוחד: שימורי מלפפונים זיתים ושאר סוגי ה"חמוצים", נקניקים נקניקיות ובשרים מעובדים, אבקות מרק, רטבים ובמיוחד קטשופ, רוטב סויה ורוטב טריאקי, שימורי ירקות מכל הסוגים, סרדינים, גבינות מלוחות, ארוחות קפואות ומוכנות, פיצוחים שקדים ובוטנים קלויים במלח, תערובות מוכנות של תבלינים, ממתקים וחטיפים, בשר ועופות שעברו הכשרה.


נתרן

לחם. מכיל כמויות גדולות של נתרן


גם מרבית סוגי הלחם, כולל לחמים מחיטה מלאה, מכילים כמויות גדולות של נתרן. כך גם דגני בוקר, שקדי מרק, מאפים מלוחים, ואפילו חלק גדול מהמאפים המתוקים והעוגות הקנויות.


הפתרון: להרגיל את הילדים לחטיפים ביתיים

אי אפשר למנוע לחלוטין מילדים את החטיפים האהובים עליהם, אולם אפשר בהחלט להגביל את צריכתם ולהציע להם במקביל גם נשנושים וחטיפים בריאים. אם הדבר נעשה בהדרגה, ילדים מתרגלים מהר לחטיפים הבריאים ובמקרים רבים מעדיפים אותם אפילו על הקנויים. 


להלן מספר דוגמאות:


1. פירות וירקות טריים 

חתוכים לקוביות או לרצועות, מוכנים לאכילה. אלה החטיפים הבריאים ביותר בימי הקיץ. ללא תוספת מלח, שומן, סוכר, או חומרים משמרים. תופתעו לגלות שמגש צבעוני עמוס בירקות ופירות חתוכים, אטרקטיבי לא פחות מחטיפים קנויים גם עבור ילדים צעירים.


2. פירות יבשים, אגוזים ושקדים ללא מלח 

עמידים בחום, בעלי ערכים תזונתיים גבוהים וללא תוספות מלאכותיות. ניתן לקחת לכל טיול ולכל בילוי בים או בבריכה.


3. קלחי תירס מבושלים 

מוצר טבעי, מזין ומשביע שילדים בדרך כלל אוהבים מאוד.


4. פופקורן מגרעיני תירס יבשים (כמו פעם) 

קונים בחנות טבע או בחנות תבלינים גרעיני תירס יבשים ומכינים לבד בבית, בסיר או במיקרו. הפופקורן שמכינים לבד מכיל כמות קטנה של מלח (כל אחד לפי טעמו) ואין בו תוספת של חומרי שימור, טעם וצבע מלאכותיים.


5. שלגוני יוגורט קפוא 

אפשר לרסק בבלנדר פירות עונתיים כמו בננות, מנגו, אפרסק, או כל פרי אחר, לערבב עם יוגורט טבעי או מעדן חלב, ולהקפיא בתבניות.


6. ענבים מוקפאים 

חטיף שילדים נדלקים עליו. מקפיאים ענבים ללא גרעינים, מגישים על צלחת ומנשנשים אותם יחד עם הילדים ( מתאים לילדים מעל גיל 5).


הכותבת היא דיאטנית קלינית מוסמכת, מנחת קבוצות דיאטה למבוגרים ונוער, מומחית בהרזיה ומרצה לתזונה  



פורומים תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
ויטמין E אנה 08/02/2017 17:39
  • שלום רב, ברצוני לצרוך ויטמין E באופן זמני, בעקבות טנטון באוזן. יש כל מיני סוגים ושאלתי היא איזה סוג כדאי לצרוך? יש בטיפות שמן יש בכדורים יבשים, וכו', אשמח לעצתך בתודה מראש,

  • + הוסף תגובה
E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 12/02/2017 15:25
  • לא כל כך משנה. המינון חשוב יותר מהצורה. אם אין לך לחץ דם גבוה, את יכולה להתחיל עם 400 יב"ל ולעלות. איני יכול לומר עד איזה מינון אפשר להגיע בלי לדבר איתך. אם זה מצליח לעזור, אני מאוד מבקש שתשתפי אותי בחוויתך.

  • + הוסף תגובה
ויטמין E מינון אנה 04/03/2017 18:01
  • שלום ד"ר, רציתי לשאול לגבי מינון, קניתי ויטמין E בכמוסות, על הקופסא כתוב ליטול 2 כדורים ביום עם הארוחה, כמות כל כדור היא 400יחב"ל מהויטמין, סך הכל זה יוצא 800 יחבל, אולם במקומות אחרים קראתי שלא מומלץ ליטול לאורך זמן יותר מ400 יחבל ליום, מה המינון המומלץ לדעתך. בריאה בדרך כלל עם טינטון קל באוזניים

  • + הוסף תגובה
E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 04/03/2017 19:18
  • אני מופתע לשמוע שכך מומלץ על המוצר, ומבקש שתבדקי שוב. בכל אופן, ברוב המקרים אין בעיה ליטול 800 יב"ל, אבל איני יכול לתת המלצה טיפולים במסגרת זו.

  • + הוסף תגובה
E אנה 04/03/2017 20:41
  • שלום ד"ר, קראתי שוב..וכך אכן כתוב, כמות הרכיב בכל כמוסה של הויטמין 400 יב"ל, הנחיות שימוש:2 כמוסות ביום עם האוכל. אכן 2 כמומלץ אך לאחר שקראתי הבנתי שזה לא מומלץ. מקווה שלא נעשה נזק, בנטילה ליום אחד של 800 יב"ל. תודה על תגובתך

  • + הוסף תגובה
מינון E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 05/03/2017 08:31
  • מטופלים רבים שלי נוטלים ויטמין E במינון של 800 יב"ל, ובמקרים מסוימים מגיעים אפילו ל-2000 יב"ל.

  • + הוסף תגובה
ויטמין E טנטון אנה 16/05/2017 18:26
  • שלום רב, אז ביקשת שאשתף אם זה מצליח לעזור... אז ככה, התחלתי את הנטילה לפני בערך שלושה חודשים (בערך התאריך שכתבתי את השאלה) כ400 מ"ג ליום, עם אוכל שומני, לאחר תקופה שאני לא זוכרת כמה...הטנטון עבר לגמרי (אני לא יודעת עד כמה חמור הוא היה אבל הוא היה קיים) אני פשוט לא שמתי לב שהוא עבר פשוט ככה. וכיום הפסקתי את הויטמין בערך שבועיים בלי, ובימים האחרונים הרגשתי שהוא חזר בשתי האוזניים ברמות כאלה ואחרות במהלך היום והלילה...(כנראה שרק שהוא חוזר מרגישים אותו וכשהוא נעלם מתרגלים גם לזה). לשאלתי, רכשתי כעת ויטמין E של חברה אחרת, ואם הקודם עזר לי לבעיה הספציפית הזאת האם כדאי להמשיך לנטול את הויטמין הקודם שנטלתי של חברה אחרת או שאפשר להחליף בין החברות? כמו כן, כתבת שאם אין לי לחץ דם גבוה אפשר להעלות מינון, כשבדקתי לאחרונה לחץ דם הוא היה נמוך מאוד...מה דעתך על כך? שמחתי לשתף בחוויותי..

  • + הוסף תגובה
המשך... אנה 16/05/2017 18:30
תודה! ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 17/05/2017 20:58
  • שמחתי לשמוע. בנוגע לוויטמינים, בדרך כלל כל החברות פחות או יותר מוכרות חומר איכותי, אז ניתן להחליף. אני מעדיף ויטמין E שיש בו גם סלניום, העובר עמו בצורה סינרגסטית. איני חושב שוויטמין E קשור ללחץ דם נמוך.

  • + הוסף תגובה
ויטמין e לטנטון גליה 26/09/2020 16:25
  • אנה שלום, קראתי על כך שויטמין e עזר לך לטנטון ורציתי לשאול של איזו חברה לקחת והאם הטנטון עבר גם בפעם השניה שהופיע? תודה רבה גליה

  • + הוסף תגובה
לילך צרפתי שי 10/07/2016 12:10
  • שלום ד"ר דולב. ברצוני לקנות את התוסף תזונה שעשוי מהצמח לילך צרפתי.קראתי שהוא ניקרא galega officinalis X או goats rue זה טיפול להורדת סוכר בדם.אודה לך אם תעזור לי. הרבה בריאות שי

  • + הוסף תגובה
אינני מכיר את זה. ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 11/07/2016 11:02
הורדת סוכר בדם סוכרייה 22/02/2020 17:59
  • שלום לדר דולב. איך ניתן להוריד רמת סוכר בדם למישהו שהוא גבולי.98...? תודה

  • + הוסף תגובה
שי שי 22/09/2020 23:36
  • 98 זה גבולי מאוד.יש הרבה מידע על הורדת סוכר באינטרנט. תפחית בעיקר פחממות מלחם.תפא.אורז.עוגות.ממתקים.תאכל ירקות.קטניות.עוף.דגים.מים. ותעשה הרבה ספורט.חתהיה רגוע...הסוכר ירד.

  • + הוסף תגובה
טיטניום דיאוקסיד E-171 מעורר התקף IBS אצלי טיטניום 09/07/2017 17:19
  • Titanium dioxide nanoparticle ingestion alters nutrient absorption in an in vitro model of the small intestine- this paper was published recently – GUO et al., 2017 NanoImpact 5 (2017) 70–82 I discovered that when I digest E-171 I develop severe gut irritation and it initiates severe IBS symptoms (IBS attack) which include severe cramps, bloating and trouble in coordinate peristaltic movements. How I discovered it? I suffer from IBS mixed symptoms (mostly C) for more many years, tried to discover what is the trigger- I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; no intestinal parasites. FODMAP diet that help me manage the symptoms but was limited in effects. Tried a lot of elimination diets- the only thing that was consistent is that I cannot consume red hot chili peppers I recently used a medication and supplement for my hair and nails that caused me (both)severe tummy ache and triggered symptoms. When I tried a generic medication which has the same active ingredient but different inactive substances - that did not contain E-171 I did not experienced this symptoms. I than started to look at supplements and medications which triggered my IBS in the past – for some I even did re-challenge to be sure that it is indeed the medication/supplement, guess what? All contain E-171 while alternative medication/supplements which have the same active ingredient without E-171 did not trigger IBS. As I said - I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; I had skin rash - reaction in the past for hand watch that was made out of metal and I did not remember which kind since it was more than twenty years ago. E-171 - White in color, Titanium dioxide is extracted from the naturally occurring mineral Ilmenite, (named after the Ilmen Mountains in Russia), an iron-black, heavy, metallic oxide mineral, composed of iron and titanium oxide. Thought not to be easily absorbed, although detectable amounts can be found in the blood, brain and glands with the highest concentrations being in the lymph nodes and lungs, it is excreted from the body with urine. Can be found in tablets and capsules, cottage and Mozzarella cheeses, horseradish cream and sauces, lemon curd, toothpaste, and white paint, also in sweets where it is often used to provide a barrier between different colors. Used to increase opacity in some sauces.

  • + הוסף תגובה
ועכשיו בעברית טיטניום 09/07/2017 17:20
  • הי חברים, אני מפיצה את התגלית האחרונה שלי בעניין גם בדפים באנגלית- בקיצור החומר טיטניום דיאוקסיד הידוע בשם- E171 שמשמש בתעשיית המזון והתרופות להלבנה מגרה אצלי התקף חמור של המעי - כל המהלך של איך גיליתי זאת מתואר בקטע באנגלית עמכם הסליחה, רק אומר שניסיתי הכל כולל דיאטת פודמאפ, הימנעות מגלוטן בדיקות לרגישויות, בעיית עיכול לקטוז פרוקטוז, סרולוגיה לצליאק, SIBO גסטרוסקופיות שליליות בקיצור הסיוט הרגיל הכל יצא תקין, כולל נוגדנים עצמיים- תקין. בדקו אם זה גם הטריגר או אחת מהסיבות לטריגר אצלכם. אם אתם לוקחים באופן קבוע תוסף תזונה או תרופה המכילה את החומר הזה שהוא לא חומר פעיל בתרופה אפשר לנסות לעבור לגנריקה שלא מכילה אותו ולראות אם יש שיפור כפי שהיה אצלי. בהשכלתי דוקטור לפרמקולוגיה, אם זה יביא מזור אפילו לנפש אחת זה מאוד ישמח אותי. לאחרונה ממש גם התפרסם מאמר שבמודל שאינו בחיה של מעי דק זה גרם להשטחת פני השטח באופן שידוע שגורם לבעיות ספיגה וקורה כתוצאה מדלקת

  • + הוסף תגובה
טיטניום דיאוקסיד רינה אבידור 12/10/2018 10:23
  • גם אני קבלתי כאבי בטן עם התכווצויות חזקות אחרי לקיחת כדור של מולטי ויטמין B ופרוביוטיקה שהכילו טיטניום דיאוקסיד.

  • + הוסף תגובה
דחוף יוסי 13/07/2020 18:40
  • אני שבועיים עם שלשולים ויעשו שם לב שיש במשחת שיניים את החומר הזה

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!