דלג לתוכן

כדאי שתכירו: כל השלבים בהתפתחות הקוגניטיבית והחברתית

הורים רבים ניצבים מבולבלים אל מול שטף המידע בכל הנוגע להתפתחות הילד. ההנחיות הרבות הופכות את משימת ההורות לקשה ומדאיגה אף יותר. כדי לעשות סדר בבלגן, הרכבנו את המדריך להתפתחות הקוגניטיבית והחברתית

מאת: לירון מרקוביץ, מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 27/06/2017
4 דקות קריאה

המושג התפתחות הילד הוא מונח מסועף המורכב ממספר מישורים, כאשר העיקריים בהם הם התפתחות המוטוריקה העדינה, המוטוריקה הגסה, התפתחות שפתית, קוגניטיבית וחברתית. במהלך התפתחות תקינה, ישנם כישורים שונים אותם רוב הילדים משיגים עד גיל מסוים, הנקראים גם אבני דרך התפתחותיות, אשר נצברות במהלך שנות החיים הראשונות. חשוב להדגיש כי לא מדובר בגיל ספציפי בו רוכש הילד כל מיומנות, אלא במעין טווח זמן המשתנה בהתאם לאוכלוסייה הנמצאת סביב הרך המתפתח, מינו ועוד. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), הגדיר את נקודות ההתפתחות המרכזיות ביחס לגיל. 

קראו עוד: באיזה גיל תינוק צריך להתהפך? המדריך המלא להתפתחות הילד

ישנה חשיבות גדולה לאבחון עיכוב משמעותי בהשגת אבני הדרך ההתפתחותיות שכן במצב של עיכוב התפתחותי, ככל שמתערבים מוקדם יותר, כך אפשר להשפיע יותר והתוצאות לטווח הרחוק הינן טובות יותר.  אניה גורביץ', פסיכולוגית קלינית מומחית, בעלת ניסיון רב בעבודה עם ילדים בגיל הרך והוריהם, מדגישה "נמצא כי התערבויות מוקדמות משנות הלכה למעשה את מבני המוח והקשרים בתוכו. עם זאת, חשוב לציין שאין צורך להכנס ללחץ". אם ישנם דברים שהילד טרם ביצע, יש להציף זאת במפגש עם הרופא המטפל שיוכל להדריך האם יש צורך בהתערבות או שמא מדובר בסטייה בגדר הנורמה, זאת בהתאם לשאר התפתחות הילד ובדיקתו. "למרות הציפייה להישגים התפתחותיים מסוימים לפי טבלאות גיל, חשוב להדגיש כי קיימת שונות רבה בתחומי ההתפתחות השונים וכי זו לא בהכרח ליניארית", מציינת גורביץ'. מתי הילד מתחיל ליצור קשר עם סביבתו, האם משחקי דמיון הם חלק תקין ואף רצוי בהתפתחות? כל השלבים בהתפתחות הקוגניטיבית והחברתית.

"כל תחומי ההתפתחות מחוברים, משפיעים ומושפעים האחד מהשני"

"כשאנו מדברים על התפתחות בתחום הקוגניטיבי", מסבירה גורביץ', "חשוב לזכור כי כל תחומי ההתפתחות מחוברים, משפיעים ומושפעים האחד מהשני. למשל, ילד עם לקות שמיעה, יתקשה בזיהוי צלילים המרכיבים מילים וסביר שנראה פגיעה הן בהתפתחותו השפתית. בהתאמה, ילד המגלה עיכוב שפתי, יכול לגלות סף תסכול נמוך וקשיים בוויסות שעלולים בתמורה לפגוע בהסתגלות החברתית שלו".




כל תחומי ההתפתחות מחוברים, מושפעים ומשפיעים האחד על השני 

מהם השלבים בהתפתחות הקוגניטיבית?


גיל חודשיים - תשומת לב לפרצופים, התחלת מעקב עם המבט, הבעת שיעמום. 
"תינוקות אנושיים, נולדים עם העדפה ברורה לפנים אנושיות. יתר על כן, תינוקות בתחילת החיים מתקשים למקד מבט בנקודה מסוימת ונמצא כי הטווח הראיה האופטימאלי עבורם הוא מרחק בין עין התינוק לפנים של אמו כשזו מערסלת אותו".

גיל 4 חודשים - הושטת יד לחפץ, תיאום עין-יד, מעקב אחר חפצים נעים, זיהוי פרצופים מוכרים. 


גיל 6 חודשים - התבוננות מסביב, הבאת חפצים לפה, הבעת סקרנות ונסיון להגיע לדברים רחוקים, העברת חפץ מיד ליד.

גיל 9 חודשים - מעקב אחרי חפץ נופל, חיפוש משהו שהוחבא (משחק קו-קו Peek-a-boo), העברת חפץ מיד ליד באופן חלק, אחיזת
צבת. "משחקי קוקו וחפצים מוחבאים, מהווים סימן לשינוי קוגניטיבי המאפשר לתינוק להתחיל לבסס את ההבנה כי האובייקט ממשיך להיות קיים גם כשהינו מחוץ לטווח ראייתו. התחלה של הבנה מרעישה זו, מהווה בסיס לתופעה השכיחה המכונה "חרדת פרידה", במסגרתה הפעוט מתקשה להיפרד ואף נצמד להוריו כשאלה נעלמים מטווח ראייתו". 

גיל שנה - חקירת דברים בצורות שונות (נענוע, זריקה), הסתכלות על חפץ ששמו הוזכר, העתקת מחוות, שימוש נכון בחפצים (נסיון שתיה מכוס או שימוש במסרק), הכנסה והוצאת חפץ ממיכל, מעקב אחר הוראה פשוטה. 

גיל שנה וחצי - הבנת השימוש בחפצים יומיומיים (למשל: טלפון), הצבעה לצורך השגת תשומת לב, האכלת צעצועים, מזהה חלקי גוף, ביצוע הוראה פשוטה גם ללא הדגמה פיזית.

קראו עוד: מתי ילד מתחיל לדבר? המדריך המלא להתפתחות השפתית 

גיל שנתיים - מציאת חפץ מוחבא (גם מתחת למספר שכבות), מיון חפצים לפי צורה וצבע, השלמת משפטים בשירים וספרים מוכרים, תתכן הופעת יד דומיננטית מעקב אחר הוראה המורכבת משני שלבים, משחקים דימיוניים פשוטים.

גיל 3 שנים - משחקים דימיוניים מורכבים, הרכבת פאזל של 3-4 חלקים, תפיסת משמעות המספר, דפדוף בספר, פתיחת צנצנות וידיות.

גיל 4 שנים - זיהוי צבעים ומספרים, תפיסת משמעות הספירה, תפיסת הזמן, זכירת קטעים מסיפור, משחק במשחקי קופסא, יכולת לומר מה חושב שיקרה בהמשך הסיפור, הבנת המונחים "דומה" ו"שונה", שימוש במספריים.

גיל 5 שנים - ספירה עד 10 לפחות, כתיבת מספרים ואותיות, העתקת צורות גאומטריות.

מהם השלבים בהתפתחות החברתית?

גיל חודשיים - חיוך חברתי, הרגעה עצמית (למשל על ידי הכנסת ידיים לפה).

גיל 4 חודשים - חיוך יזום, הבעת אי שביעות רצון כשהמשחק נפסק, חיקוי תנועות והבעות פנים (כגון חיוך או הזעפת מבט).

גיל 6 חודשים - תתכן הבדלה בין אדם זר למוכר, חיבה למשחק בעיקר עם ההורים, הנאה מהתבוננות עצמית במראה.

גיל 9 חודשים - ייתכן חשש מזרים, תתכן הצמדות לאדם מוכר, העדפת צעצועים מסויימים.

גיל שנה- לחוץ או ביישן עם זרים, בכי כשאחד ההורים עוזב, העדפת חפצים ואנשים מסוימים, מביע פחד, חזרה על צליל או תנועה כדי לקבל תשומת לב, הגשת ספר כשרוצה לשמוע סיפור, עוזר בהלבשתו.

גיל שנה וחצי- הפגנת חיבה כלפי אנשים מוכרים, מסירת חפצים לאחרים כמשחק, ייתכן פחד מזרים, יתכנו התקפי זעם (טנטרום), משחק ב"כאילו" (למשל: האכלת צעצועים), תתכן הצמדות להורים בסיטואציות חדשות, חקירה לבד אך בקירבת ההורה, מצביע על מנת להראות לאחרים דבר שמעניין אותו.

גיל שנתיים - חיקוי אחרים (בעיקר מבוגרים, גם ילדים אחרים), מתלהב בחברת ילדים אחרים, הפגנת עצמאות, התנהגות מתריסה (עשיית "דווקא"), התחלת משחק משותף ולא רק זה לצד זה.
 

גיל 3 שנים - הפגנת חיבה כלפי חברים מיוזמתו, משחקים עם תורות, הבעת דאגה לחבר שבוכה, תפיסת המונחים "שלי, שלך, שלו", הבעת מגוון רגשות, נפרד בקלות מההורים, מתלבש ומתפשט לבדו.

גיל 4 שנים - נהנה מביצוע דברים חדשים, משחק ב"אמא ואבא", מעדיף לשחק עם ילדים אחרים מאשר לבדו, מדבר על מה שאוהב ומה שמעניין אותו, מתקשה להבדיל בין דמיון למציאות.

גיל 5 שנים - רוצה לרצות חברים, רוצה להידמות לחברים, אוהב לרקוד, לשיר או לשחק, מודעות לזכר ונקבה, יודע להבדיל בין דמיון למציאות.

לפי הנחיית משרד הבריאות, בילדים עם איחור התפתחותי (תפקודי, ספציפי וכללי) ישנה התוויה לביצוע אבחון פסיכולוגי. ההערכה הפסיכולוגית ההתפתחותית כוללת איסוף מידע מגורמים שונים הקשורים לילד, תצפיות קליניות מובנות ושאינן מובנות, מבחנים פסיכולוגיים בהתאם לגיל. לאחר אינטגרציה של החומר מדווחים על הממצאים להורים ומתאמים תוכנית טיפול.

"קשה להשאר אדישים ורגועים לנוכח כמות המידע שאנו חשופים אליו לגבי השלבים ההתפתחותיים ה'נורמאליים' המצופים מילדנו והדבר עלול לגרום למתח ולחרדה", מסכמת גורביץ', "ההמלצה שלי היא לסמוך על תחושות הבטן שלכם מחד ומאידך לפנות לברור מקצועי שירגיע במקרה של אזעקת שווא או יטפל במהירות במידה והחשש מתברר כנכון".


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' דניאל לנדאו
פרופ' דניאל לנדאו ילדים
4.9
( 23 חוות דעת )
"חוויה מצויינת. תודה רבה."
ד"ר גיל באר
ד"ר גיל באר ילדים
5.0
( 3 חוות דעת )
"זמינות מלאה לתורים בטווחי זמן קצרים, ד״ר גיל באר היה נעים ונוח, הסביר לעומק מה הוא בודק ובדק דברים נוספים מעבר לנושא לשמו הגעתי, נתן חוות דעת ברורה ומקצועית ובעיקר השרה תחושה טובה ורגועה"
פרופ' בנימין וולוביץ
פרופ' בנימין וולוביץ ילדים
5.0
( 12 חוות דעת )
"שמענו רבות על שיטת הטיפול הייחודית שלו והיינו חייבים לקבל אותה, הפרופ׳ איש נעים וסבלני והסביר באריכות על כל שלב ושלב בתוכנית, ניכרת מדבריו מקצועיות רבה וניסיון עשיר בנושא האסתמה של ילדים"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום הפרעות שינה בתינוקות וילדים

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו