דלג לתוכן

קביעות אובייקט (Object Permanence)

2 דקות קריאה

המונח קביעות האובייקט מתייחס להבנה שאובייקטים ממשיכים להתקיים גם כשהם אינם בטווח הראיה.

כשאנו מתבוננים בחפצים ואנשים אנו יודעים שיש להם קיום מתמשך גם מעבר לתפיסתנו אותם. הבנה זו הינה מרכזית בהבנת העולם של אדם בוגר, וקשורה להבנה שאנו עצמנו מובחנים מאנשים אחרים ומחפצים. על פי פיאז'ה, שהיה פסיכולוג שחקר את מושג האובייקט אצל תינוקות וילדים, לתינוקות צעירים אין מושג מתמשך של קיום האובייקט, וככל ידיעותיו של התינוק גם הבנה זו מתפתחת עם הזמן.

על פי שלבי ההתפתחות הקוגנטיבית של פיאז'ה, במהלך התקופה הסנסו-מוטורית (מהלידה ועד גיל שנתיים) ילדים רוכשים בהדרגה הבנה בשלה של קביעות האובייקט: עד גיל 4 חודשים תינוק עוקב במבטו אחר אובייקטים, ואף מושיט לעברם יד אם הם קרובים דיים. אך במקרה שהאובייקט מוסתר בחלקו, או נעלם לרגע, התינוק יאבד עניין בו. בשלב הבא, בין 4 ל 8 חודשים, התינוק יתעניין גם באובייקט מוסתר חלקית, אולם במקרה שמכסים את האובייקט כולו התינוק יפסיק להתעניין באובייקט ויחפש עניין אחר.

בשלב הסנסומוטורי הרביעי מגיל 8 חודשים עד שנה התינוק כבר מחפש אחר אובייקטים מוסתרים. שלב זה מאופיין בתיאום של התנהגויות לכיוון מטרה. כך אם נכסה צעצוע בשמיכה התינוק יזיז אותה על מנת למצוא את הצעצוע. יחד עם זאת, הבנת קביעות האובייקט כנראה עדיין לא שלמה, משום שהתינוק עדיין ימשיך לחפש צעצוע במקום בו הוא רגיל למצוא אותו, גם אם יראה אותנו מחביאים אותו הפעם במקום אחר.

טעות הזו מתוקנת בשלב הבא, בין גיל שנה לשנה וחצי. בשלב זה הפעוט יעדיף לחפש את האובייקט במקום בו ראה אותו לאחרונה, אולם עדיין אין הבנה של מה שיכול לקרות לאובייקט כשהוא מחוץ לטווח הראייה. כך במקרה שפעוט בגילאים אלה יראה אותנו מחביאים כדור מאחורי הספה הוא יחפש את הכדור במקום בו הוא ראה אותנו מניחים אותו, אולם אם הוא לא יהיה שם התינוק יפסיק לחפש, ולעיתים קרובות יגיב בכעס או אכזבה.

עד גיל שנתיים, במהלך השלב הסנסומוטורי השישי והאחרון, הפעוט רוכש הבנה מלאה של קביעות האובייקט. הוא מסוגל לדמיין תנועה של אובייקט גם כשהוא נסתר מעיניו, ולהרחיב את החיפוש אחר האובייקט שנעלם.

מאוחר יותר אישרו חוקרים את השלבים שתיאר פיאז'ה, אם כי חלקם תיארו לוח זמנים מוקדם יותר להתפתחות מושג קביעות האובייקט. יחד עם זאת יש חוקרים שמטילים ספק בפרשנויותיו של פיאז'ה, וטוענים שעד גיל שנה תינוקות עשויים כבר להבין שאובייקטים הם קבועים, אלא שאין להם מיומנויות יעילות לחפש אחריהם או לקבוע היכן הם נמצאים.
רופאים בתחום
ד"ר בוריס סחנוביץ
ד"ר בוריס סחנוביץ יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
רופא בכיר
ד"ר שאדי סעדיה
ד"ר שאדי סעדיה אורתופדיה
רופא בכיר, יחידת ברך וארטרוסקופיות, בי"ח רמב"ם
ד"ר ורד ליבנה
ד"ר ורד ליבנה נוירולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"לדר' ליבנה הגענו בהמלצת רופא המשפחה לאחר שהיה בהרצאה של דר' ליבנה לרופאים בקהילה. הרופאה הקדישה לי ולביתי (בת 18) את כל הזמן הנחוץ (כמעט שעה), בדקה את כל המסמכים שהבאנו עוד בזמן הביקור, הפנתה את ביתי לעוד בדיקה נוספת - מבחן MOXO (לא כלול בסל) ונתנה לנו את המייל הפרטי שנשלח לה את תוצאות הבדיקה בשביל שתפענח אותה. עוד אציין שבהמשך גם קיבלנו הקלות למבחן הפסיכומטרי. אני רוצה להודות לדר' ליבנה וממליץ עליה בחום."
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו