שאלה - מידע על כאבי גב

השאלה:
כבר זמן רב (בערך שנתיים ואולי אף יותר) שיש לי כאבי גב (חוליות גביות ומעלה). הייתי אצל אורתופד והוא אמר לי שאני 'עצלנית' וצריכה לעשות ספורט. אין לי בעיה עם אבחנה כזו, אבל אינני מבינה למה זה כואב? יש הרבה אנשים עצלנים בעולם יותר ממני ולא כואב להם הגב.


תשובה:

כאבי גב הם אחד הנושאים הנפוצים ביותר עימם מתמודדת הרפואה בעולם המודרני.
כשמונים אחוז מכלל האוכלוסיה סבלו או סובלים מכאבי גב בשלבי חייהם השונים.
בדרך כלל נתן למנוע כאבי גב על ידי שמירה ושימוש נכון בגב, הכרת הסיבות לכאבים והדרכים למניעתן.

עמוד השדרה הינו רצף של 33 חוליות מהצוואר עד לעצם הזנב.
החוליות יוצרות את עקומות עמוד השדרה (העקומה המותנית, הגבית והצווארית.
שמירה על 3 העקומות בעמדה נכונה מבטיחה פיזור אחיד וטוב של משקל הגוף ומניעת אזורי לחץ כואבים.
בנוסף - שרירי הבטן, העכוז והירכיים תומכים ב 3 העקומות ומאפשרים תנועה חופשית, ויש לשמור על השרירים חזקים וגמישים.
בין החוליות ישנם מפרקים גמישים המאפשרים תנועות רחבות
גמישות מפרקי הגב ,הירכיים, והקרסוליים חשובה גם כן.
בין כל 2 חוליות מונח דיסק המעניק גמישות ומתפקד כבולם זעזועים. הדיסק בנוי מטבעות סחוס מסיביות ובמרכזן גוש נוזלי

גורמים נפוצים לכאבי גב :
יציבה לקויה ושימוש לא נכון בגוף בזמן עבודה ובמנוחה
חוסר גמישות וכושר גופני ירוד
תוחלת חיים ארוכה
תורשה
שינויים ניווניים במפרקי החוליות
תאונות

את מבנה השלד והשרירים אנו מקבלים בירושה מהורינו.
מכיוון שתוחלת החיים שלנו התארכה, השלד והשרירים שלנו נאלצים להתמודד עם עומסים שנים רבות.
הדבר גורם להתפתחות שינויים ניווניים במפרקים. אל הבלאי הטבעי מצטרפות תאונות וכושר ירוד, חוסר הקפדה על יציבה נכונה ושימוש בלתי נכון בגב בעבודה ובמנוחה.
עד כאן ההקדמה הכללית לכאבי גב .

אנסה כעת לענות בצורה מפורטת לשאלותייך :

רציתי לדעת למה זה כואב?
כאבי גב מעל שנתיים לא מעידים בהכרח על נזק לגב אלא על הצורך ללמוד להפעיל בצורה נכונה את הגב, ועל הצורך בתרגול קבוע (חשבי על הגב כעל אוטו שצריך להתניע מידי פעם כדי שימשיך לתפקד טוב).

וגם מה אני שומעת ואם זה מזיק?
את שומעת "קנאקים" שאינם מצביעים על שום נזק ועל שום בעיה. אין צורך לפחד מהם אלא לקבל אותם כחלק מהחיים הבריאים שלנו.

אולי לאורתופד נוסף שיבדוק אותי?
אין צורך לדעתי, מכיוון שבחורה בגילך לא סביר שתסבול מנזק חריג בגבה .

אני ממליץ -
התחילי פעילות גופנית סדירה 3 פעמים בשבוע למשך 45 דקות. התחילי מיכולת בסיסית אותה את מסוגלת לבצע, ועלי ממנה בהדרגה ובנחישות תוך התגברות על כאב.
נסי להתעלם מכל הרעשים - גופך בריא ולפנייך עוד המון שנות חיים בריאות ופעילות
אל תימנעי מתנועה. אל תפחדי מהכאב .
שתפי בכאב אחרים.
פתחי תחביבים.

אני ממליץ לך לגשת למכון פיזיותרפיה וללמוד את הכללים הבסיסיים להפעלת הגב בחיי היום יום .

רפואה שלמה

ירון טילינגר - פיזיותרפיסט מוסמך
מכבי שרותי בריאות





רופאים ומכונים בפוקוס

הצטרפו לאינדקס הרופאים!