המאכלים שיעשו אתכם רעבים

רעבים? כדאי שתבררו בקפידה את האוכל שלפני שאתם מכניסים אותו לפה. מאכלים מסוימים עשויים לגרום לכם לחוש רעב גם אם הרגע סיימתם ארוחה

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 15/12/2014

רעבים? כדאי שתבררו בקפידה את האוכל שלפני שאתם מכניסים אותו לפה. מאכלים מסוימים עשויים לגרום לכם לחוש רעב גם אם הרגע סיימתם ארוחה 


ההיגיון אומר שאם אוכלים משהו כשרעבים, אז זה מרגיע את תחושת הריקנות בבטן ומשקיט את המחשבות על הארוחה הבאה לפחות לשעות הקרובות. אך מתברר שזה לא תמיד כך. ישנם מזונות שדווקא עלולים לעודד התחדשות הרעב ולגרום לאנשים לאכול יותר מדי ומוקדם מהרצוי. 


תחושות הרעב והשובע מופיעות בעקבות פעילות מורכבת ומתוזמנת שמתרחשת בקיבה, במעיים, בלבלב, במוח ובמחזור הדם. קל להפר את האיזון העדין הזה ולגרום לאכילה מוגזמת. אילו מאכלים יגרמו לנו להיות יותר רעבים?


לחם לבן


לחם שעשוי מקמח לבן מתעכל מהר וגורם לעלייה וירידה מהירות ברמות האינסולין. ירידה ברמת אינסולין גורמת להתפתחות רעב ולכמיהה לפחמימות, כמו סוכרים ומאפים.


מחקר ספרדי שעקב אחר הרגלי אכילה של 9,000 איש מגלה כי אכילה של יותר משתי מנות לחם לבן ביום מעלה ב-40% את הסיכון להשמנה במשך חמש שנים.


לחם לבן. מעלה את הסיכון להשמנה


סירופ עתיר פרוקטוז


סירופ עתיר פרוקטוז שמופק מתירס, הוא אחד הממתיקים הנפוצים ביותר בתעשיית המזון שמצוי במשקאות, רטבים, ממתקים, מאפים ועוד. הסירופ משבש תהליכים הקשורים לחילוף החומרים ומאט את הפרשת הורמון השובע לפטין. במצב כזה אדם ימשיך להרגיש שאינו שבע ולאכול עוד ועוד.


ממתיקים מלאכותיים


לא משנה איפה פוגשים אותם, הממתיקים המלאכותיים (אספרטיים, סוכרלוז, סכרין ואחרים) גורמים לתאים במוח לחשוב שהגוף עומד הולך לקבל מנת אנרגיה מתוקה, אבל לא כך הוא הדבר. למעשה, לאורך זמן אנשים עלולים לרצות ואף לאכול יותר מתוקים במהלך היום. ישנם מומחים שסבורים שעם הזמן צריכת הממתיקים המלאכותיים עלולה לשבש את פעילות מרכז הרעב במוח.


מזון מהיר


כמעט כל המרכיבים של המזון המהיר עלולים לגרום לאכילה מוגזמת. לדוגמה, שומן טרנס מעורר תהליכים דלקתיים במעיים ופוגע ביכולת הגוף לייצר דופמין וסרוטונין - חומרים הקשורים לוויסות התיאבון. הספיגה המהירה של סירופ עתיר פרוקטוז מהמעיים גורמת לשינויים מהירים ברמות האינסולין והסוכר בדם ומחמירה את תחושת הרעב עוד יותר. מאידך המלח, שמצוי בשפע במזון המהיר, מוביל לצימאון שהתחושות שהוא גורם דומות לרעב. 


מזון מהיר. כל המרכיבים בו מובילים לאכילת יתר


אלכוהול


כפי שפורסם לאחרונה בכתב העת "אלכוהול ואלכוהוליזם", בנוסף לחסרונות הידועים של שתיית אלכוהול, הוא פוגע גם בתחושת השובע. מסתבר, ששלוש מנות אלכוהול יכולות להפחית ייצור לפטין (הורמון שמאותת לגוף שהוא שבע) ב-30%. אלכוהול גם עלול לרוקן את מאגרי הפחמימות בגוף ולעורר תשוקה למזונות עתירי סוכר.


מונוסודיום גלוטמאט (MSG)


מונוסודיום גלוטמאט הוא חומר מחזק טעם, שנמצא במזונות מוכנים רבים כמו אבקות מרק, מאכלי בשר ונקניקים, חטיפים ועוד. מחקרים רבים הראו שצריכת MSG מגבירה תיאבון בכ-40% ואת הסיכון להשמנה כמעט פי שלושה בגלל שהוא משבש את השפעת הורמון השובע לפטין על היפותלמוס במוח. המומחים מזהירים שככל שאכילת MSG תכופה יותר, כך גם אוכלים כמויות מזון גדולות יותר.

יחד עם זאת, גם מזונות הנחשבים לבריאים לכאורה עלולים לגרום לתחושת רעב ולעודד אכילה עודפת.


מיץ פירות


מיץ סחוט טרי נחשב לאופנתי ובריא, אך חשוב לזכור שסחיטת המיץ שומרת על כל הסוכרים שהיו בפרי ומרחיקה את כל הסיבים התזונתיים. שתיית מיץ פירות תגרום לעלייה מהירה ובעקבותיה גם נפילה ברמות הסוכר בדם. רמות סוכר נמוכות גורמות לתחושת רעב. עדיף לטחון את הפרי בשלמותו עם מעט מים, חלב, יוגורט, אבקת חלבון או חמאת אגוזים כדי לשפר את איזון הסוכר בדם ולהגביר את תחושת השובע.


סושי


אמנם סושי מכיל דגים ואצות, אך הוא קודם כול מנה של אורז לבן, שמכילה הרבה פחמימות ואינה שונה בהרבה מלחם לבן מבחינה תזונתית. ללא סיבים או חלבונים, הסושי מתעכל ומתפנה מהר מאד מהקיבה וגורם שוב לתחושת הרעב.


דגני בוקר של ילדים


אכילת דגני בוקר שעשויים מקמח לבן בתוספת סוכר (ובשפע צבעי מאכל) עלולה לגרום לתנודות חריפות ברמות האינסולין. דווקא בבוקר, כשרמות הקורטיזול (הורמון הסטרס) הן הגבוהות ביותר כדי להכין את הגוף ליום פעילות, יכולת הגוף להכניס את הסוכר לתאים יורדת וגורמת לתחושת עייפות ורעב.


דרך טובה יותר להתחיל את היום היא לאכול דגני בוקר עתירי סיבים תזונתיים, שמכילים בסביבות חמישה גרם סיבים ופחות מחמישה גרם סוכר למנה.


מסטיקים


לעיסת מסטיק מעוררת ומייצרת המון רוק ובכך גורמת לקיבה "לחשוב" שהיא צריכה לעכל מזון. הפרשת מיצי הקיבה בעקבות הגירוי גורמת להחרפת תחושת רעב.


חטיפי אנרגיה


אפשר לסווג חטיפי אנרגיה כעוגיות או מאפים אם הם לא מכילים כמות גדולה של חלבון וממותקים בנדיבות. אמנם הם נחשבים לחטיף, מעין ארוחת ביניים ממריצה, אך בפועל הם לא חוסכים אכילה ואף עלולים לגרום להגברת תחושת הרעב ולאכילה עודפת בארוחה הבאה.


פורומים, תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
נשירת שיער טלי 04/12/2019 18:38
  • שלום, בני בן ה25 מקריח למעלה באיזור הראש(לאט לאט השיער נסוג בקרקפת ) האם יש דרך לעצור את התהליך בעזרת תזונה מתאימה?

  • + הוסף תגובה
סידן קרבונאט וציטראט אלי 26/07/2019 13:17
  • שלום, האם יש יסוד לטענה לפיה מחקרים שונים הוכיחו שסידן פחממתי נספג בקושי רב, לא מגיע לאן שצריך, מגיע לאן שלא צריך, שוקע שם וגורם נזקים. בברכה, אלי

  • + הוסף תגובה
כן משה 18/11/2019 00:38
  • כן. כנס לקבוצה שלי בפייסבוק "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
ציטראט וקרבונאט אלי 18/11/2019 18:36
  • אפשר, בבקשה, לקבל הפניה לשניים-שלושה מאמרים המוכיחים את יתרון הציטראט וחסרון הקרבונאט? נא לא להפנותני לפייסבוק - אינני יודע להשתמש בו. אני יודע לקרוא מאמרים שפורסמו בכתבי עת. כמו כן, אבקש לדעת מהו תחום המומחיות של משה. תודה. אלי

  • + הוסף תגובה
אני לא באמת מומחה כנס.. משה 18/11/2019 22:16
  • הדברים שציינתי הם דברים שד"ר ריי סטרנד כתב במאמר שלו. הוא טוען שהקבורנט נהיה קשה לספיגה ככל שאנו מתבגרים, ושזה בעצם המצב באוסטופורזיס. אני לא באמת מומחה אבל אני חוקר תוספי תזונה שנים.

  • + הוסף תגובה
סוג תוספי סידן אלי 19/11/2019 00:57
  • באיזה כתב עת ובאיזה תאריך פורסם מאמרו של החוקר שציינת? והאם דבר דומה פורסם ע"י חוקרים אחרים כלשהם? כמו כן, מאחר שאתה מומחה לתוספי תזונה, על איזה מידע (פרט למאמר הבודד הנ"ל) מבוססת טענתך שציטראט עדיף? אלי

  • + הוסף תגובה
חשוב לצרוך ציטרט ומלאט mdachman1@gmail.com 18/11/2019 00:40
זה דברים שקראתי במאמר שלו כנס.. משה 20/11/2019 19:52
  • המאמר של ד"ר ריי סטרנד נמצא באתר שלו. אני מנוי לאתר שלו. הוא רופא אמריקאי ולכן האתר שלו באנגלית. אני לא בטוח שתוכל לראות את המאמר שלו בלי לרכוש מנוי. בכל מקרה זה לינק לאתר שלו http://www.raystrand.com/

  • + הוסף תגובה
אכזבה ענקית אלי 20/11/2019 22:35
  • התשובה לא רצינית ולא מכובדת - זוהי לא תשובה בכלל, ולא תשובה עניינית בפרט. הפניה לגורם אחר במקום תשובה עניינית, אינה מתאימה לפורום נכבד זה. מי שכותב דברים כאלה מבלי להיות מסוגל לענות תשובה עניינית לשאלה שהוצגה משטה בקוראים. אפשר וצריך, לפחות, להפנות לגורם הנותן תשובה, כמובן ללא תשלום. כדי לשלם אינני זקוק לאתר זה. אני מאוכזב ביותר. אלי

  • + הוסף תגובה
סרדינים וטונה עמוס 11/10/2018 23:00
  • שלום רב, האם סרדינים וטונה בקופסאות הם מזון מומלץ? אני נהנה מהם, ואינני אוהב דגים טריים. לכן אני אוכל את המשומרים הנ"ל, בלית ברירה. אשמח לדעת שהמשומרים הנ"ל נחשבים טובים, על אף ההסתייגות המפורסמת ממזון משומר בכלל. עמוס

  • + הוסף תגובה
לא כדאי לאכול הרבה טונה משה 18/11/2019 00:56
  • הטונה מכילה מתכות כבדות כולל כספית. כנס לדף הפייסבוק שלי "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
טונה משומרת עמוס 18/11/2019 09:07
  • בהמשך לתשובתך, אבהיר: 1.אינני משתמש בפייסבוק - אני מבוגר מאוד, ואין לי ידע בענייני פייסבוק. 2. אבקש לדעת על מה בדיוק מבוססת התשובה, על אילו מקורות מידע. 3. מהו שם המומחה שענה לשאלתי, ומהי מומחיותו והכשרתו. תודה. עמוס

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!