המאכלים שיעשו אתכם רעבים

רעבים? כדאי שתבררו בקפידה את האוכל שלפני שאתם מכניסים אותו לפה. מאכלים מסוימים עשויים לגרום לכם לחוש רעב גם אם הרגע סיימתם ארוחה

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 15/12/2014

רעבים? כדאי שתבררו בקפידה את האוכל שלפני שאתם מכניסים אותו לפה. מאכלים מסוימים עשויים לגרום לכם לחוש רעב גם אם הרגע סיימתם ארוחה 


ההיגיון אומר שאם אוכלים משהו כשרעבים, אז זה מרגיע את תחושת הריקנות בבטן ומשקיט את המחשבות על הארוחה הבאה לפחות לשעות הקרובות. אך מתברר שזה לא תמיד כך. ישנם מזונות שדווקא עלולים לעודד התחדשות הרעב ולגרום לאנשים לאכול יותר מדי ומוקדם מהרצוי. 


תחושות הרעב והשובע מופיעות בעקבות פעילות מורכבת ומתוזמנת שמתרחשת בקיבה, במעיים, בלבלב, במוח ובמחזור הדם. קל להפר את האיזון העדין הזה ולגרום לאכילה מוגזמת. אילו מאכלים יגרמו לנו להיות יותר רעבים?


לחם לבן


לחם שעשוי מקמח לבן מתעכל מהר וגורם לעלייה וירידה מהירות ברמות האינסולין. ירידה ברמת אינסולין גורמת להתפתחות רעב ולכמיהה לפחמימות, כמו סוכרים ומאפים.


מחקר ספרדי שעקב אחר הרגלי אכילה של 9,000 איש מגלה כי אכילה של יותר משתי מנות לחם לבן ביום מעלה ב-40% את הסיכון להשמנה במשך חמש שנים.


לחם לבן. מעלה את הסיכון להשמנה


סירופ עתיר פרוקטוז


סירופ עתיר פרוקטוז שמופק מתירס, הוא אחד הממתיקים הנפוצים ביותר בתעשיית המזון שמצוי במשקאות, רטבים, ממתקים, מאפים ועוד. הסירופ משבש תהליכים הקשורים לחילוף החומרים ומאט את הפרשת הורמון השובע לפטין. במצב כזה אדם ימשיך להרגיש שאינו שבע ולאכול עוד ועוד.


ממתיקים מלאכותיים


לא משנה איפה פוגשים אותם, הממתיקים המלאכותיים (אספרטיים, סוכרלוז, סכרין ואחרים) גורמים לתאים במוח לחשוב שהגוף עומד הולך לקבל מנת אנרגיה מתוקה, אבל לא כך הוא הדבר. למעשה, לאורך זמן אנשים עלולים לרצות ואף לאכול יותר מתוקים במהלך היום. ישנם מומחים שסבורים שעם הזמן צריכת הממתיקים המלאכותיים עלולה לשבש את פעילות מרכז הרעב במוח.


מזון מהיר


כמעט כל המרכיבים של המזון המהיר עלולים לגרום לאכילה מוגזמת. לדוגמה, שומן טרנס מעורר תהליכים דלקתיים במעיים ופוגע ביכולת הגוף לייצר דופמין וסרוטונין - חומרים הקשורים לוויסות התיאבון. הספיגה המהירה של סירופ עתיר פרוקטוז מהמעיים גורמת לשינויים מהירים ברמות האינסולין והסוכר בדם ומחמירה את תחושת הרעב עוד יותר. מאידך המלח, שמצוי בשפע במזון המהיר, מוביל לצימאון שהתחושות שהוא גורם דומות לרעב. 


מזון מהיר. כל המרכיבים בו מובילים לאכילת יתר


אלכוהול


כפי שפורסם לאחרונה בכתב העת "אלכוהול ואלכוהוליזם", בנוסף לחסרונות הידועים של שתיית אלכוהול, הוא פוגע גם בתחושת השובע. מסתבר, ששלוש מנות אלכוהול יכולות להפחית ייצור לפטין (הורמון שמאותת לגוף שהוא שבע) ב-30%. אלכוהול גם עלול לרוקן את מאגרי הפחמימות בגוף ולעורר תשוקה למזונות עתירי סוכר.


מונוסודיום גלוטמאט (MSG)


מונוסודיום גלוטמאט הוא חומר מחזק טעם, שנמצא במזונות מוכנים רבים כמו אבקות מרק, מאכלי בשר ונקניקים, חטיפים ועוד. מחקרים רבים הראו שצריכת MSG מגבירה תיאבון בכ-40% ואת הסיכון להשמנה כמעט פי שלושה בגלל שהוא משבש את השפעת הורמון השובע לפטין על היפותלמוס במוח. המומחים מזהירים שככל שאכילת MSG תכופה יותר, כך גם אוכלים כמויות מזון גדולות יותר.

יחד עם זאת, גם מזונות הנחשבים לבריאים לכאורה עלולים לגרום לתחושת רעב ולעודד אכילה עודפת.


מיץ פירות


מיץ סחוט טרי נחשב לאופנתי ובריא, אך חשוב לזכור שסחיטת המיץ שומרת על כל הסוכרים שהיו בפרי ומרחיקה את כל הסיבים התזונתיים. שתיית מיץ פירות תגרום לעלייה מהירה ובעקבותיה גם נפילה ברמות הסוכר בדם. רמות סוכר נמוכות גורמות לתחושת רעב. עדיף לטחון את הפרי בשלמותו עם מעט מים, חלב, יוגורט, אבקת חלבון או חמאת אגוזים כדי לשפר את איזון הסוכר בדם ולהגביר את תחושת השובע.


סושי


אמנם סושי מכיל דגים ואצות, אך הוא קודם כול מנה של אורז לבן, שמכילה הרבה פחמימות ואינה שונה בהרבה מלחם לבן מבחינה תזונתית. ללא סיבים או חלבונים, הסושי מתעכל ומתפנה מהר מאד מהקיבה וגורם שוב לתחושת הרעב.


דגני בוקר של ילדים


אכילת דגני בוקר שעשויים מקמח לבן בתוספת סוכר (ובשפע צבעי מאכל) עלולה לגרום לתנודות חריפות ברמות האינסולין. דווקא בבוקר, כשרמות הקורטיזול (הורמון הסטרס) הן הגבוהות ביותר כדי להכין את הגוף ליום פעילות, יכולת הגוף להכניס את הסוכר לתאים יורדת וגורמת לתחושת עייפות ורעב.


דרך טובה יותר להתחיל את היום היא לאכול דגני בוקר עתירי סיבים תזונתיים, שמכילים בסביבות חמישה גרם סיבים ופחות מחמישה גרם סוכר למנה.


מסטיקים


לעיסת מסטיק מעוררת ומייצרת המון רוק ובכך גורמת לקיבה "לחשוב" שהיא צריכה לעכל מזון. הפרשת מיצי הקיבה בעקבות הגירוי גורמת להחרפת תחושת רעב.


חטיפי אנרגיה


אפשר לסווג חטיפי אנרגיה כעוגיות או מאפים אם הם לא מכילים כמות גדולה של חלבון וממותקים בנדיבות. אמנם הם נחשבים לחטיף, מעין ארוחת ביניים ממריצה, אך בפועל הם לא חוסכים אכילה ואף עלולים לגרום להגברת תחושת הרעב ולאכילה עודפת בארוחה הבאה.


פורום תזונה ותוספי תזונה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • חרדה חברתית ודכאון
  • אני
  • 13/05/2019 20:04
  • שלום ד"ר. סובלת מחרדה חברתית. בעבר טופלתי באסטו שהוחלף לויפאקס ובגלל תופעות הלוואי הרבות הופסק טיפול בהדרגה. כעת נוטלת אדווגנדה של אלטמן, קומפלקס ויטמין b של סולגאר ומעונינת להוסיף ברנמי-גוטוקולה של אינדיה אורגניק. האם השילוב מתאים והאם יש סיכוי שהחרדות ובפרט הסימפטומים המלווים את החרדה החברתית (דופק מהיר, רעד בדיבור והסמקה) יחלפו, או שאני צריכה להשלים עם המצב ? האם יש המלצה לשילוב אחר יעיל? תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • תוסף תזונה עם פריזמה
  • יעלי
  • 04/05/2019 10:22
  • שומן על הכבד
  • סארה
  • 29/04/2019 21:10
  • שלום יש לי שומן על הכבד שלי והמשקל שלי 88 הרופא שלי אמר שצריך לעשות דייט ואני אישית לא אוהבת ללכת לדיטנית .התחלתי לעשות אבל רציתי לקחת תוספות כמו: אומגה 3,שן הארי,גידול מצוי,פרוביוטיקה, אצות ים glutathione reductase selenium NAC השאלה שלי איך אפשר לסדר את כל אלה באופן שאף אחד לא ישפיע על השני וגם באופן כזה שאני לא אפגע מכל אלה? אני רוצה להיות בריאה כמה שיותר מהר ובשביל זה אני חייבת לקחת את התוספות האלה. יש לי אלרגיה g6pd.אשמח מאוד לתשובה.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
גב' עדינה בכר גב' עדינה בכר
דיאטנית קלינית, מומחית בטיפול בחולי סוכרת קרא עוד
דר' רז הגואל דר' רז הגואל
מומחה העוסק ברפואה אסתטית והשמנת יתר קרא עוד
מחלות קשורות
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ