בדרך למנגל: כל היתרונות הבריאותיים בבירה

היא מפחיתה כולסטרול ומגינה על הלב ואפילו עוזרת להימנע מסוכרת: לבירה יש שלל יתרונות בריאותיים - כשהיא נצרכת במידה. מה הכמות שנכונה לנו?

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 22/04/2015

היא מפחיתה כולסטרול ומגינה על הלב ואפילו עוזרת להימנע מסוכרת: לבירה יש שלל יתרונות בריאותיים - כשהיא נצרכת במידה. מה הכמות שנכונה לנו?


על העובדה שארוחת ה"על האש" המסורתית של יום העצמאות עלולה לגרום לנו להשמין אין עוררין. האכילה בחברה בפארקים ובחצרות, פיתות לבנות חמות מהתנור, סלטים (חלקם מוכנים ורווי שומן ונתרן) - כל אלו גורמים לנו להשאיר את הדאגה לדיאטה בצד.


קראו עוד: מה בריא יותר: יין או בירה?


אם החלטתם הפעם לא ליפול למלכודת ההשמנה, יש לא מעט תחליפים שאפשר לנסות, החל מהכנת סלטים טריים במקום אלו המוכנים, העדפה של פיתות מחיטה מלאה במקום הלבנות, חזה עוף דל שומן במקום הנתחים השומניים וכרובית אפויה עם שמן זית במקום הצ'יפס.


אבל על רכיב המנגל אף אחד כנראה לא יסכים לוותר, ואילו בדרך כלל תצטרף גם הבירה. אל דאגה, אין לי שום כוונה למנוע מכם את התענוג ולהתריע בפניכם שהבירה פוגעת בבריאות וגורמת להשמנה, אלא להיפך. מחקרים רבים שבדקו השפעה של צריכת בירה ומשקאות אלכוהוליים מוכיחים כי צריכה מתונה ויומיומית של בירה יכולה לתרום לשמירה על תפקוד כלי הדם והלב, לחיזוק העצם ואף למוח.


בנוסף נמצא כי צריכה מתונה של בירה יכולה להפחית בכ-20% את הסיכויים לתמותה ותחלואה ממחלות לב, זאת בהשוואה להימנעות משתייה. הבירה כמשקה אלכוהולי מעלה את רמות הכולסטרול הטוב (HDL), שמגן על כלי דם ולב מפני טרשת עורקים ומפחיתה את קרישת הדם, שעלולה לגרום להתקפי לב ולאירועים מוחיים. כמו כן היא מסייעת לעלייה בפעילות נוגדי החמצון בדם, שמונעים את חמצון הכולסטרול הרע (LDL), ומפחיתה את דלקתיות כלי הדם.


כרס בירה: באמת יש דבר כזה?

ומה לגבי השמנה? מסתבר שגם שם הבירה יכולה לסייע. נמצא שנשים וגברים שצורכים בירה באופן מתון לא היו בעלי היקף מותניים גדול יותר, בהשוואה לכאלה שלא צורכים בירה כלל. בנוסף נמצא כי צריכה מתונה ומבוקרת של בירה היא בעלת השפעה מגינה של כ-30% בהפחתת הסיכון להתפתחות סוכרת בהשוואה להימנעות משתייה.


בירה. אל תשתו יותר מדי

בירה. צריכה מתונה מפחיתה ב-20% את התמותה ממחלות לב


אגב, המונח "כרס בירה" גורם לרבים להאמין כי היא מוצר משמין, אך מדובר במיתוס וותיק. העובדות על התווית אומרות אחרת: הערך הקלורי ל-100 מ"ל בירה נמוך בהרבה מזה של יין ודומה לזה של משקאות קלים שונים. מנת בירה (בקבוק- 330 מ"ל)  מכילה  כ-150 קלוריות בלבד, מה שאומר שאותה כרס מפורסמת כנראה נגרמת מהדברים שאנו אוכלים לצידה, כמו מטוגנים, חטיפים, פיצוחים וכדומה.


כיצד הבירה מגינה מפני המנגל?

בירה היא המשקה האלכוהולי הנצרך ביותר בעולם והמשקה השלישי הפופולרי, אחרי מים ותה. היא גם המשקה המותסס העתיק ביותר ויוצרה לראשונה במזרח התיכון, במסופוטמיה הקדומה (מצרים). בעבר הרחוק הבירה שימשה כמשקה בחגיגות דת למיניהן, כמתת לאלים, ובאירועי יוקרה ובפסטיבלים. כמו כן היה לה תפקיד חשוב ברפואה המסורתית הקדומה לטיפול בעצירות, חום, דלקות ובריפוי מחלות. תתפלאו לדעת כי הנשים המצריות אף השתמשו בבירה כמוצר קוסמטי לכל דבר וייחסו לו סגולות רפואיות לעור הפנים, זאת על מנת להותיר אותו צעיר ורענן.


הבירה מיוצרת מחומרי גלם טבעיים בלבד ומכילה מים, לתת דגן (שעורה, חיטה, סורגום), כשות ושמרים. כמו כן, כתוצאה מהליך ההכנה הטבעי שלה הבירה הינה משקה נקי מחיידקים ומזהמים ללא כל צורך בתוספת של חומרים משמרים.


חומרי הגלם של הבירה הינם מקור לרכיבים בעלי השפעות שונות על מערכות גוף. לתת הדגן שבבירה מכיל פחמימות, מינרלים שונים, מעט ויטמינים (בעיקר מקבוצת B) ונוגדי חמצון השומרים על כלי הדם והלב ומגינים מפני סרטן ובעיקר משומנים מחומצנים הנוצרים במזון, כמו הסטייק והקבב שנצלים על המנגל.


צמח הכשות מכיל פוליפנולים שתורמים להגנה על מערכות כלי הדם, המוח והעור, ופיטואסטרוגנים, שהם רכיבים צמחיים המשפיעים על המערכת ההורמונאלית הנשית, העור והעצם. מחקרים מראים כי צריכת בירה עקבית ומידתית מפחיתה את הסיכון ללקות בסרטן הכליה וההשערה המחקרית היא כי ההשפעה קשורה בפעילות הרכיבים הפוליפנולים אשר בכשות.


השמרים שמתסיסים את הלתת,יוצרים את האלכוהול, אשר משפיע גם הוא על מערכות שונות וחיוניות בגוף: כלי הדם, המוח, העצמות, הכליות ועוד. בנוסף מכילה הבירה גם מינרל חשוב ביותר, צורן, אשר משתתף בבנייה של החלק הקשיח של העצם ותורם לחיזוקה ולהפחתת הסיכון להתפתחות אוסטיאופורוזיס.


מה הכמות שבריא לנו לצרוך?

למרות כל היתרונות הבריאותיים בבירה, כמו כל דבר - צריך לצרוך אותה במידה. כמות גדולה מדי עלולה לגרום לנו לנזק בריאותי, כמובן. מהי צריכה מתונה? עד שתי מנות (כל מנה 330 מ"ל) ביום לגברים ועד מנה אחת ביום לנשים.


הכותבת היא דיאטנית קלינית ויועצת תזונה



פורומים, תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
נשירת שיער טלי 04/12/2019 18:38
  • שלום, בני בן ה25 מקריח למעלה באיזור הראש(לאט לאט השיער נסוג בקרקפת ) האם יש דרך לעצור את התהליך בעזרת תזונה מתאימה?

  • + הוסף תגובה
סידן קרבונאט וציטראט אלי 26/07/2019 13:17
  • שלום, האם יש יסוד לטענה לפיה מחקרים שונים הוכיחו שסידן פחממתי נספג בקושי רב, לא מגיע לאן שצריך, מגיע לאן שלא צריך, שוקע שם וגורם נזקים. בברכה, אלי

  • + הוסף תגובה
כן משה 18/11/2019 00:38
  • כן. כנס לקבוצה שלי בפייסבוק "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
ציטראט וקרבונאט אלי 18/11/2019 18:36
  • אפשר, בבקשה, לקבל הפניה לשניים-שלושה מאמרים המוכיחים את יתרון הציטראט וחסרון הקרבונאט? נא לא להפנותני לפייסבוק - אינני יודע להשתמש בו. אני יודע לקרוא מאמרים שפורסמו בכתבי עת. כמו כן, אבקש לדעת מהו תחום המומחיות של משה. תודה. אלי

  • + הוסף תגובה
אני לא באמת מומחה כנס.. משה 18/11/2019 22:16
  • הדברים שציינתי הם דברים שד"ר ריי סטרנד כתב במאמר שלו. הוא טוען שהקבורנט נהיה קשה לספיגה ככל שאנו מתבגרים, ושזה בעצם המצב באוסטופורזיס. אני לא באמת מומחה אבל אני חוקר תוספי תזונה שנים.

  • + הוסף תגובה
סוג תוספי סידן אלי 19/11/2019 00:57
  • באיזה כתב עת ובאיזה תאריך פורסם מאמרו של החוקר שציינת? והאם דבר דומה פורסם ע"י חוקרים אחרים כלשהם? כמו כן, מאחר שאתה מומחה לתוספי תזונה, על איזה מידע (פרט למאמר הבודד הנ"ל) מבוססת טענתך שציטראט עדיף? אלי

  • + הוסף תגובה
חשוב לצרוך ציטרט ומלאט mdachman1@gmail.com 18/11/2019 00:40
זה דברים שקראתי במאמר שלו כנס.. משה 20/11/2019 19:52
  • המאמר של ד"ר ריי סטרנד נמצא באתר שלו. אני מנוי לאתר שלו. הוא רופא אמריקאי ולכן האתר שלו באנגלית. אני לא בטוח שתוכל לראות את המאמר שלו בלי לרכוש מנוי. בכל מקרה זה לינק לאתר שלו http://www.raystrand.com/

  • + הוסף תגובה
אכזבה ענקית אלי 20/11/2019 22:35
  • התשובה לא רצינית ולא מכובדת - זוהי לא תשובה בכלל, ולא תשובה עניינית בפרט. הפניה לגורם אחר במקום תשובה עניינית, אינה מתאימה לפורום נכבד זה. מי שכותב דברים כאלה מבלי להיות מסוגל לענות תשובה עניינית לשאלה שהוצגה משטה בקוראים. אפשר וצריך, לפחות, להפנות לגורם הנותן תשובה, כמובן ללא תשלום. כדי לשלם אינני זקוק לאתר זה. אני מאוכזב ביותר. אלי

  • + הוסף תגובה
סרדינים וטונה עמוס 11/10/2018 23:00
  • שלום רב, האם סרדינים וטונה בקופסאות הם מזון מומלץ? אני נהנה מהם, ואינני אוהב דגים טריים. לכן אני אוכל את המשומרים הנ"ל, בלית ברירה. אשמח לדעת שהמשומרים הנ"ל נחשבים טובים, על אף ההסתייגות המפורסמת ממזון משומר בכלל. עמוס

  • + הוסף תגובה
לא כדאי לאכול הרבה טונה משה 18/11/2019 00:56
  • הטונה מכילה מתכות כבדות כולל כספית. כנס לדף הפייסבוק שלי "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
טונה משומרת עמוס 18/11/2019 09:07
  • בהמשך לתשובתך, אבהיר: 1.אינני משתמש בפייסבוק - אני מבוגר מאוד, ואין לי ידע בענייני פייסבוק. 2. אבקש לדעת על מה בדיוק מבוססת התשובה, על אילו מקורות מידע. 3. מהו שם המומחה שענה לשאלתי, ומהי מומחיותו והכשרתו. תודה. עמוס

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!