אחת ולתמיד: האם חלב בריא לנו או לא?

ההמלצות הן לצרוך שלושה מוצרי חלב ביום, אבל מחקרים מראים שהוא לא מועיל - ואולי אף גורם לנזק. אז למי צריך להאמין? פרויקט מיוחד לכבוד חג החלב והגבינות

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 17/05/2018

משחר ילדותנו, חינכו אותנו כי חלב הוא בריא ביותר. פירמידות המזון המוצגות בארץ, בארצות הברית ובאירופה כוללות כולן את מוצרי החלב כמזון חיוני וכמקור לסידן ולחומרים מזינים נוספים. אולם בשנים האחרונות הולכת וגדלה קהילת המתנגדים לצריכת חלב. מי צודק ומה אומרים המחקרים האחרונים בנושא?




ההמלצות בעולם - דומות לישראל

משרד הבריאות הישראלי ממליץ על צריכה של שלוש מנות מוצרי חלב ביום .במסמך עמדה שפרסם האיגוד הישראלי לרפואת ילדים ואיגוד רופאי המשפחה בשנת 2012, המתבסס על מחקרים שנעשו עד שנה זו, מצוין כי חלב ומוצריו מכילים סידן, חלבון איכותי, מגנזיום, אבץ, ויטמין A וויטמינים מקבוצה B  (כולל ריבופלאבין וכן ויטמין .(B12  כמו כן נכתב כי הם מסייעים בבניית עצמות, בהקטנת הסיכון לאוסטיאופורוזיס, בשמירה על משקל תקין, בהגנה מפני מחלות לב וסכרת ובהגנה מפני הסיכון למחלת סרטן המעי הגס.



קראו עוד: סויה זה בריא? כך עובדות עליכם חברות המזון



גם בארצות הברית תומכת בצריכת מוצרי החלב. משרד החקלאות האמריקאי (USDA) ממליץ לצרוך שלוש כוסות של מוצרי חלב ביום לאדם מעל גיל תשע, ולהעדיף אותם מופחתי שומן. 


באירופה המצב דומה. לפי סקירה של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) אנגליה, למשל, ממליצה לתושביה לשתות חלב ומוצריו במידה מתונה כשהם מופחתי שומן, פינלנד ממליצה על חמש-שש מנות של חלב דל שומן ביום, בלגיה מגבילה את כוסות החלב לשלוש-ארבע ביום ופרוסה או שתיים של גבינה ביום. פולין ממליצה לשתות לפחות שתי כוסות חלב ביום. 


חלב

חלב. ההמלצות בישראל הן 3 מוצרים ביום


ישנם לא מעט מחקרים המצדדים בצריכת החלב: מחקר שהתפרסם ב-2009 בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition  מצא כי צריכה של חלב דל שומן בשילוב מיץ פירות הביאה לשיפור תחושת השובע אצל גברים ונשים בעלי משקל עודף. מחקר אחר, שהתפרסם ב-2011 בכתב העת  ,American Journal of Epidemiology בדק את הקשר בין הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס לבין צריכת חלב בילדות. המחקר השווה בין 562 בוגרים החולים בסרטן המעי הגס ו-571 בקבוצת ביקורת. התוצאה הראתה ירידה משמעותית בסיכון לסרטן המעי הגס, ככל שתדירות שתיית החלב בבית הספר הייתה גבוהה בגילאים חמש עד 12. 




מחקרים חושפים: החלב לא בריא - ואף עלול להזיק

מול כל המצדדים בצריכת מוצרי החלב, ישנם, כאמור, לא מעט מתנגדים, כאשר בראשם נמצאים הטבעונים. ההתנגדות שלהם היא מצפונית בעיקרה וקשורה ליחס הקשה של אנשי תעשיית החלב לבעלי החיים. 



קראו עוד: מבשלים ברוקולי? 6 מזונות שאתם לא אוכלים נכון



אך ישנם גם מתנגדים בשל חששות בריאותיים. יש כאלה הגורסים כי גורמים מזיקים אליהם נחשפות הפרות עשויים לחדור אל החלב ולהפוך אותו למזון לא בריא עבור האדם. אלה כוללים חומרי הדברה הנמצאים במזון הלא-אורגני של הפרות, אנטיביוטיקה שמזריקים להן, והורמונים המוזרקים במקרים מסוימים להגברת תנובת החלב והעלייה במשקל של הפרות. מעבר לזאת, יש כאלה העשויים לפתח תגובות אלרגיות לרכיבי החלב, כגון הלקטוז או חלבון החלב.


במסמך עמדה חדש שהתפרסם בכתב העת JAMA Pediatrics טוענים פרופ' וילט, ראש מחלקת התזונה באוניברסיטת הרווארד, ופרופ' לודוויג, המשמש כחוקר בבית הספר לרפואה בהרווארד ומנהל המרכז למניעת השמנה בבית החולים לילדים בבוסטון, כי ההמלצות האמריקאיות לצריכת מוצרי חלב מבוססות על מחקר לקוי ומוטה. לדעתם, חלב אינו חיוני לבריאות והוא בעל חסרונות בולטים. הם מציינים כי צריכת חלב אינה מסייעת בהגנה מפני שברים בקרב מבוגרים, והיא תורמת, ככל הנראה, להתפתחות סוגי סרטן מסוימים.


בנוסף, ישנו מספר הולך וגובר של מחקרים המראים כי צריכת החלב אינה כה בריאה כפי שנהוג היה לחשוב בעבר. מחקר נרחב שפורסם בכתב העת British Medical Journal בחן בין השאר את הקשר בין צריכת החלב לשברים. במחקר זה בדקו חוקרים מאוניברסיטת אופסאלה שבשבדיה את הרגלי התזונה של 61,400 נשים ו-45,300 גברים לאורך מספר שנים. הממצאים הראו כי נשים ששתו יותר משלוש כוסות חלב ליום היו בסיכון גבוה עד פי שלושה לסבול משברים, בהשוואה לאלה שצרכו כמות חלב קטנה. 


מחקר אחר, שפורסם ב-2013 בכתב העת  European Journal of Epidemiology, בחן את ההשפעה של גורמים תזונתיים שונים על הסיכון לחלות בפרקינסון. הממצאים הראו שהגורם התזונתי שהשפיע במידה הרבה ביותר על הסיכון לחלות בפרקינסון היה חלב. צריכה מוגברת שלו (2.5 כוסות ויותר) העלתה את הסיכון לחלות בפרקינסון ב-34%. 


אז מה התשובה? כפי שניתן להבין, הדעות לגבי החלב חלוקות וכל אחד יכול לבחור להתייחס לנושא לפי אמונתו והתרשמותו. מה שבטוח הוא שבעוד שבעבר הגישה הייתה חד משמעית בעד צריכת חלב, כיום כבר ישנם חוקרים ואנשי מקצוע רבים שדעתם שונה.



פורום תזונה ותוספי תזונה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • שמן אורגנו
  • יאיר
  • 25/05/2019 09:39
  • שלום, התחלתי לקחת שמן אורגנו, כדור אחד ליום עם ארוחת הצהרים. הבנתי שהוא עוזר למערכת העיכול, ממנה אני סובל כבר שנים (מעי רגיז). נאמר לי לאחרונה שהוא לא מומלץ לסובלים ממעי רגיז כי הפעולה שלו אגריסיבית מדי. האם זה נכון ועליי להפסיק לקחת?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • חרדה חברתית ודכאון
  • אני
  • 13/05/2019 20:04
  • שלום ד"ר. סובלת מחרדה חברתית. בעבר טופלתי באסטו שהוחלף לויפאקס ובגלל תופעות הלוואי הרבות הופסק טיפול בהדרגה. כעת נוטלת אדווגנדה של אלטמן, קומפלקס ויטמין b של סולגאר ומעונינת להוסיף ברנמי-גוטוקולה של אינדיה אורגניק. האם השילוב מתאים והאם יש סיכוי שהחרדות ובפרט הסימפטומים המלווים את החרדה החברתית (דופק מהיר, רעד בדיבור והסמקה) יחלפו, או שאני צריכה להשלים עם המצב ? האם יש המלצה לשילוב אחר יעיל? תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • תוסף תזונה עם פריזמה
  • יעלי
  • 04/05/2019 10:22
רופאים בתחום
גב' עדינה בכר גב' עדינה בכר
דיאטנית קלינית, מומחית בטיפול בחולי סוכרת קרא עוד
דר' רז הגואל דר' רז הגואל
מומחה העוסק ברפואה אסתטית והשמנת יתר קרא עוד
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ