אחת ולתמיד: האם חלב בריא לנו או לא?

ההמלצות הן לצרוך שלושה מוצרי חלב ביום, אבל מחקרים מראים שהוא לא מועיל - ואולי אף גורם לנזק. אז למי צריך להאמין? פרויקט מיוחד לכבוד חג החלב והגבינות

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 17/05/2018

משחר ילדותנו, חינכו אותנו כי חלב הוא בריא ביותר. פירמידות המזון המוצגות בארץ, בארצות הברית ובאירופה כוללות כולן את מוצרי החלב כמזון חיוני וכמקור לסידן ולחומרים מזינים נוספים. אולם בשנים האחרונות הולכת וגדלה קהילת המתנגדים לצריכת חלב. מי צודק ומה אומרים המחקרים האחרונים בנושא?




ההמלצות בעולם - דומות לישראל

משרד הבריאות הישראלי ממליץ על צריכה של שלוש מנות מוצרי חלב ביום .במסמך עמדה שפרסם האיגוד הישראלי לרפואת ילדים ואיגוד רופאי המשפחה בשנת 2012, המתבסס על מחקרים שנעשו עד שנה זו, מצוין כי חלב ומוצריו מכילים סידן, חלבון איכותי, מגנזיום, אבץ, ויטמין A וויטמינים מקבוצה B  (כולל ריבופלאבין וכן ויטמין .(B12  כמו כן נכתב כי הם מסייעים בבניית עצמות, בהקטנת הסיכון לאוסטיאופורוזיס, בשמירה על משקל תקין, בהגנה מפני מחלות לב וסכרת ובהגנה מפני הסיכון למחלת סרטן המעי הגס.



קראו עוד: סויה זה בריא? כך עובדות עליכם חברות המזון



גם בארצות הברית תומכת בצריכת מוצרי החלב. משרד החקלאות האמריקאי (USDA) ממליץ לצרוך שלוש כוסות של מוצרי חלב ביום לאדם מעל גיל תשע, ולהעדיף אותם מופחתי שומן. 


באירופה המצב דומה. לפי סקירה של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) אנגליה, למשל, ממליצה לתושביה לשתות חלב ומוצריו במידה מתונה כשהם מופחתי שומן, פינלנד ממליצה על חמש-שש מנות של חלב דל שומן ביום, בלגיה מגבילה את כוסות החלב לשלוש-ארבע ביום ופרוסה או שתיים של גבינה ביום. פולין ממליצה לשתות לפחות שתי כוסות חלב ביום. 


חלב

חלב. ההמלצות בישראל הן 3 מוצרים ביום


ישנם לא מעט מחקרים המצדדים בצריכת החלב: מחקר שהתפרסם ב-2009 בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition  מצא כי צריכה של חלב דל שומן בשילוב מיץ פירות הביאה לשיפור תחושת השובע אצל גברים ונשים בעלי משקל עודף. מחקר אחר, שהתפרסם ב-2011 בכתב העת  ,American Journal of Epidemiology בדק את הקשר בין הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס לבין צריכת חלב בילדות. המחקר השווה בין 562 בוגרים החולים בסרטן המעי הגס ו-571 בקבוצת ביקורת. התוצאה הראתה ירידה משמעותית בסיכון לסרטן המעי הגס, ככל שתדירות שתיית החלב בבית הספר הייתה גבוהה בגילאים חמש עד 12. 




מחקרים חושפים: החלב לא בריא - ואף עלול להזיק

מול כל המצדדים בצריכת מוצרי החלב, ישנם, כאמור, לא מעט מתנגדים, כאשר בראשם נמצאים הטבעונים. ההתנגדות שלהם היא מצפונית בעיקרה וקשורה ליחס הקשה של אנשי תעשיית החלב לבעלי החיים. 



קראו עוד: מבשלים ברוקולי? 6 מזונות שאתם לא אוכלים נכון



אך ישנם גם מתנגדים בשל חששות בריאותיים. יש כאלה הגורסים כי גורמים מזיקים אליהם נחשפות הפרות עשויים לחדור אל החלב ולהפוך אותו למזון לא בריא עבור האדם. אלה כוללים חומרי הדברה הנמצאים במזון הלא-אורגני של הפרות, אנטיביוטיקה שמזריקים להן, והורמונים המוזרקים במקרים מסוימים להגברת תנובת החלב והעלייה במשקל של הפרות. מעבר לזאת, יש כאלה העשויים לפתח תגובות אלרגיות לרכיבי החלב, כגון הלקטוז או חלבון החלב.


במסמך עמדה חדש שהתפרסם בכתב העת JAMA Pediatrics טוענים פרופ' וילט, ראש מחלקת התזונה באוניברסיטת הרווארד, ופרופ' לודוויג, המשמש כחוקר בבית הספר לרפואה בהרווארד ומנהל המרכז למניעת השמנה בבית החולים לילדים בבוסטון, כי ההמלצות האמריקאיות לצריכת מוצרי חלב מבוססות על מחקר לקוי ומוטה. לדעתם, חלב אינו חיוני לבריאות והוא בעל חסרונות בולטים. הם מציינים כי צריכת חלב אינה מסייעת בהגנה מפני שברים בקרב מבוגרים, והיא תורמת, ככל הנראה, להתפתחות סוגי סרטן מסוימים.


בנוסף, ישנו מספר הולך וגובר של מחקרים המראים כי צריכת החלב אינה כה בריאה כפי שנהוג היה לחשוב בעבר. מחקר נרחב שפורסם בכתב העת British Medical Journal בחן בין השאר את הקשר בין צריכת החלב לשברים. במחקר זה בדקו חוקרים מאוניברסיטת אופסאלה שבשבדיה את הרגלי התזונה של 61,400 נשים ו-45,300 גברים לאורך מספר שנים. הממצאים הראו כי נשים ששתו יותר משלוש כוסות חלב ליום היו בסיכון גבוה עד פי שלושה לסבול משברים, בהשוואה לאלה שצרכו כמות חלב קטנה. 


מחקר אחר, שפורסם ב-2013 בכתב העת  European Journal of Epidemiology, בחן את ההשפעה של גורמים תזונתיים שונים על הסיכון לחלות בפרקינסון. הממצאים הראו שהגורם התזונתי שהשפיע במידה הרבה ביותר על הסיכון לחלות בפרקינסון היה חלב. צריכה מוגברת שלו (2.5 כוסות ויותר) העלתה את הסיכון לחלות בפרקינסון ב-34%. 


אז מה התשובה? כפי שניתן להבין, הדעות לגבי החלב חלוקות וכל אחד יכול לבחור להתייחס לנושא לפי אמונתו והתרשמותו. מה שבטוח הוא שבעוד שבעבר הגישה הייתה חד משמעית בעד צריכת חלב, כיום כבר ישנם חוקרים ואנשי מקצוע רבים שדעתם שונה.



פורומים, תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
הפרעות שינה חמורות אצל גבר צעיר אורלי 12/10/2019 07:47
  • שלום רב, בני בן 32 סובלמהפרעות שינה חמורות לא על רקע רגשי. יש תקופות שגם כדור שינה שלם שלוקח קבוע, לא משפיע.הבנתי שחסרים במינרלים וויטמינים מסוימים יכולים להשפיע ולגרום להפרעות שינה,רציתי לברר מה הם.תודה מראש.

  • + הוסף תגובה
טיפים וייעוץ בנוגע לאימון ותוספי תזונה ??? מתייעץ 07/10/2019 11:47
  • 1. בביצוע של סט תרגילים (דוגמה זה של 7 הדקות https://tinyurl.com/y49h45l9) כדי לשפר את היעלות והתועלת האם כדאי א. זמן ההפסקה בין תרגיל לתרגיל יהיה קצר יותר? ב. זמן התרגיל יהיה גדול יותר? ג. לבצע יותר סטים? ד. שילוב של הדברים למעלה? השאלה שלי היא למה לתת עדיפות לשיפור היעילות? 2. האם כדאי לצרוך תוספי תזונה כגון אבקת חלבון, חומצת אמינו ואחרים? אם כן אשמח לפירוט מתי צריך לצרוך והאופן וגם המלצה לסוגי תוספים מומלצים וחברות? 3. אם יש טיפים ועצות נוספים בנוגע לכושר, אימון ותזונה אשמח לקבל..

  • + הוסף תגובה
חומצה אלפא ליפואית שלומיתי 04/10/2019 16:59
  • אין לי סכרת הרופא המליץ לקחת תוסף זה האם זה יכול להזיק? בת 72 לוקחת פלוויקס.

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!