מה עדיף, קרפיון או דניס? מצעד הדגים הבריאים ביותר

הם עשירים בחלבון, מכילים אומגה 3 ובאופן כללי עושים רק טוב לגוף שלנו - אבל לא כל הדגים בריאים באותה מידה. רגע לפני שהם עולים על שולחן החג, הכנו עבורכם את מצעד הדגים הבריאים ביותר

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 17/09/2015

אחד ממנהגי ראש השנה הוא לאכול ראש של דג, "כדי שנהיה לראש ולא לזנב". ישנן עדות שנוהגות לאכול קרפיון, אחרות נוהגות לאכול לוקוס או נסיכת הנילוס. אך אם אצלכם לא ממש משנה איזה דג מונח על הצלחת – למה שלא תבחרו בדג הבריא ביותר?


קראו עוד: אחת ולתמיד: כך תכינו את מרק העוף הבריא ביותר


באופן כללי, דגים עשירים בחלבון, מכילים ברזל, ויטמין B12 ולרוב הם טובים מאוד לבריאות. מחקרים מראים שאכילת דגים מסייעת במניעת מחלות לב, שבץ, אלצהיימר ואפילו סרטן.


בין הדגים שאנו אוכלים ישנם שלושה סוגים עיקריים:

דגי מים מתוקים: קרפיון, פורל, אמנון, נסיכת הנילוס וכו'.


דגי ים שהסתגלו לבריכות מים מתוקים: בורי, לברק ומוסר.


דגי ים: דניס, לוקוס ודגי הים הצפוני, ביניהם סלמון, סול, בקלה, מקרל, הרינג, טונה אדומה וסרדינים.



הכי בריאים: דגים שמקורם בים

דגים אלו בריאים יותר מדגי בריכות. הסיבה העיקרית לכך היא שכל דגי הים מכילים כמות גדולה של יוד. את היוד מקבלים הדגים מהמלח של הים.


היוד חיוני לתפקוד התקין של בלוטת התריס, האחראית על חילוף החומרים בגוף, על הגדילה, ההתפתחות ובניית העצמות, ייצור חלבונים, תפקוד המוח ופוריות. יחד עם זאת, מי שסובל מפעילות יתר בתפקוד בלוטת התריס מומלץ שימעיט באכילת דגים.


מה עדיף, קרפיון או דניס?

דניס. דגי הים הם הבריאים ביותר


דגי הים הצפוני בדרך כלל מכילים אחוז גבוה יותר של חומצות שומן מסוג אומגה 3 ואומגה 6, שהן חומצות רב בלתי רוויות. תפקידן המקורי של אומגה 3 ו-6, הוא למנוע מהדגים לקפוא בחורף. אצל בני האדם הן משפרות את זרימת הדם, מאטות היווצרות קרישי הדם ומורידות את רמת השומנים בדם. הן גם מסייעות במניעת יתר לחץ דם ודלקות. כמו כן, אומגה 3 נמצאה כמשפרת זיכרון, כיעילה נגד מצבים דיכאוניים וכמסייעת נגד מחלות מפרקים.


רוב דגי הים הצפוני, השמנים יותר, מכילים גם ויטמין D, המסייע בספיגת הסידן ובשקיעתו על העצם.


קראו עוד: נפיחות בבטן: 12 מזונות שגורמים לגזים - ואיך מונעים אותם


כדי לבחור את הדג הבריא והמתאים ביותר עבורכם - יש להתחשב גם בצרכים ובהעדפות האישיות:

סול ובקלה: מומלץ למי שמעדיפים דגים דלים בשומן ובקלוריות.


בורי ולברק: מומלץ למי שמעדיפים דגים בעלי אחוז שומן בינוני ואומגה 3.


סלמון: מומלץ למי שמעדיפים דגים העשירים באומגה 3 וויטמין D, ואין להם בעיה עם אחוז השומן הגבוה יחסית בדג זה. הסלמון גדל בדרך כלל במים קרים ומתוקים. הוא מכיל כמות גבוהה של אומגה 3, אך גם כמות גבוהה יחסית של כולסטרול. בארץ מייבאים אותו מנורווגיה וקנדה. הדג הנורווגי עשיר יותר באומגה 3 מהקנדי בשל תנאי המחייה.


מה עדיף, קרפיון או דניס?

סלמון. אחוז שומן גבוה יחסית


קרפיון ונסיכת הנילוס: מסתבר שדווקא הדגים המסורתיים שאנו נוהגים לאכול בחגים הם פחות מומלצים מבחינה בריאותית, כיוון שהם אינם מכילים אומגה 3 ואחוז הכולסטרול והשומן בהם גבוה.



זהירות, כספית

אחד החסרונות העיקריים באכילת דגים הוא הכספית שעלולה להצטבר בדג בשל זיהום סביבתי. הכספית עלולה לפגוע בהתפתחות מערכת העצבים של העובר ולכן מומלץ לנשים בהריון להגביל את כמות הדגים שהן אוכלות. בנוסף לא מומלץ שהן יאכלו דגים גדולים, שלרוב מכילים כמות גדולה של כספית, כמו מקרל או טונה טריה, אלא להעדיף סלמון, סרדינים, פורל ואמנון.



כיצד תבחרו נכון את הדגים?

הקפידו לבחור בדג טרי: אחד הדברים מהם צריך להיזהר ברכישת דגים אלו החיידקים, שעלולים להתרבות על דגים שאינם טריים. כדי לברר שהדג טרי יש לוודא שהוא אוחסן בקירור, שהעיניים שלו נוצצות ומבריקות ושהעור מבריק ולח. על בשרו להיות גמיש אך נוקשה (בעת לחיצה לא נוצרת גומה). כמו כן, יש לשים לב לריח הדג.


בחרו את הדגים הקטנים יותר: סביר להניח שהגדולים שהו בים יותר זמן והיו חשופים לכמות גדולה יותר של מזהמים או כספית.


השתדלו לקנות דגים טריים - לא קפואים: הערך הבריאותי של הדגים הטריים הוא יותר גבוה מהדגים הקפואים.



פורום נטורופתיה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • שיער לבן -כדורים .
  • שי
  • 19/05/2019 16:46
  • שלום אני בחור בן 29 ויש לימעט שיער שמפריע לי בצדדים ולכן מסתפר מדי שבוע כי לא מתחבר לזה . אחות בקופת חולים שראתה אותי אמרה לי ששמעה שיש כדורים לזה אך לא ידעה להגיד לי מה שמם . האם יש משהו כזה ? והאם זה תופס ואין לזה תופעות לוואי . תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • תולעים בהריון שבוע 14
  • רינת
  • 15/05/2019 06:37
  • האם מותר להשתמש בהריון בתכשיר למריחה לפי הטבעת שמכיל.מרכיבים: שום, ניאולי, הדס, אזוביון, ציפורן , אכיליאה, קורנית, פרע, ברוש ולענה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • PLT נמוך לאחר נטילת צמח מרפא
  • רויטל
  • 17/04/2019 22:09
  • שלום. בשנתיים האחרונות אני סובלת מבלוטות לימפה מוגדלות באיזורים שונים בגוף. כרגע, לאחר שלוש ביופסיות ושתי בדיקות מח עצם שללו לימפומה (כרגע נלקחה ביופסיה שלישית לבדיקה נוספת), ועדיין אין אבחנה ברורה לבעיה. לפני כחודשיים במסגרת טיפול של נטורופת נטלתי טיפות של צמח זנטוקסילום, והקפדתי על דיאטת אורז בלבד למשך חודש. כעת, לאחר שסיימתי/הפסקתי את הטיפול גילינו באחת בדיקות הדם שרמת טסיות הדם (הטרומבוציטים-PLT) שלי נמצאת במגמת ירידה (מ-600K ירד ל-43K כרגע). הרופאים סבורים שזה בעקבות צמח המרפא. שאלתי היא, האם ניתן ע"י תזונה או דרך טבעית אחרת להעלות את רמת ה-PLT?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
דר' רז הגואל דר' רז הגואל
מומחה העוסק ברפואה אסתטית והשמנת יתר קרא עוד
גב' עדינה בכר גב' עדינה בכר
דיאטנית קלינית, מומחית בטיפול בחולי סוכרת קרא עוד
מחלות קשורות
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ