הילד עולה לכיתה א'? כך תדעו שהוא מוכן מבחינה מוטורית

על מנת שילדך יוכל לעמוד במשימות הנדרשות ממנו בכיתה, עליו להפגין שליטה במיומנויות מוטוריות שונות. כיצד תוכלו לסייע ולהדריך את הילד לקראת המעבר המורכב לכתה א' מהבחינה המוטורית? המדריך השלם

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 28/08/2016


המעבר מגן לכיתה א' כרוך לעתים בהתמודדויות לא פשוטות עבור הילדים. הפרידה ממסגרת משפחתית ועוטפת למרחב גדול, ההתנתקות מסביבה שתיווכה לו כיצד להתמודד בסיטואציות חברתיות אל סביבה לא מוכרת ולא נודעת, הכניסה למקום חדש, עמוס ומלא בגירויים ודרישות- הצורך לאיפוק, לעמידה בזמנים, לעצמאות, ללמידה ופתרון בעיות, הקושי שלא להתנועע אלא לשבת במקום אחד ועוד כל כך הרבה שינויים נוספים.


קראו עוד: הילד לא רוצה להיפרד בבוקר? 3 טיפים שיקלו על התהליך


לו אנחנו היינו נדרשים להתמודד עם כל כך הרבה שינויים ספק אם היינו מצליחים לגייס את עצמנו ולהסתגל בקלות, וייתכן שהיינו פשוט מחליטים לוותר. אך הוא, ילדך, לא יכול לוותר והוא נדרש למצוא את הדרך להסתגל למסגרת החדשה ויהי מה. לשם כך עליו לגייס את כל המיומנויות והיכולות אותן רכש עד כה בשנותיו הראשונות.



מוכנות לכיתה א': החשיבות של היכולת המוטורית  

אחד התחומים שעל פיהם נבחנת המוכנות של הילד לכיתה א' הוא המוטוריקה. חשוב להבין כי התחומים השונים דרכם אנו בוחנים את מידת התאמתו של הילד לכיתה א' קשורים זה בזה, ולכן ליכולת המוטורית של הילד ישנה השפעה ישירה על תחומים אחרים כגון התחום הרגשי, הקוגניטיבי והחברתי. הנה מספר דוגמאות לכך: 

1. טונוס שרירי לא מאוזן עלול לייצר פגיעה במערכת שיווי המשקל ותפקוד לקוי של מערכות הקשב והריכוז.
2. חולשה פיסית והתפתחות מוטורית לא תקינה עלולים לייצר הימנעות מהשתתפות בפעילויות חברתיות ומוטיבציה ירודה.
3. חולשה בשרירי פלג הגף התחתון עלולה להוביל לסרבול מוטורי וקשיים בהשתלבות חברתית (משחקי קבוצה למשל).


קראו עוד: האם ההתפתחות החברתית של הילד שלכם תקינה? כך תדעו



מוטוריקה גסה ומיומנויות יסוד: כיצד יודעים שהילד חווה קושי?

על מנת שילדך יוכל להשתלב במשימות הנדרשות ממנו בכיתה, עליו להפגין שליטה במיומנויות מוטוריות מורכבות. לצורך כך הוא זקוק לכוח בשרירי הרגליים, בשרירי הגב וחגורת הכתפיים ולמיומנויות של שיווי משקל. חוזק הגוף, היציבה הטובה והשמירה על שיווי משקל יאפשרו לילדך לשבת על כסאו לאורך זמן, לארגן את גופו לביצוע מיומנויות מוטוריות עדינות, יסייעו ליכולת הריכוז והקשב שלו ועל כן יסייעו לתהליכי הלמידה. בנוסף, יאפשרו לו להשתלב טוב יותר במעגל החברתי, יבססו את מעמדו בקבוצות המשחק (כדורגל, כדורסל) ויעצימו את בטחונו הפנימי העצמי.


על מנת שתוכלו לבחון האם ילדכם זקוק לסיוע בתחום המוטורי הנה מספר נקודות להתבוננות:

•ריצה - האם הידיים קרובות לגוף באופן יחסי? האם הברכיים המתכופפות ומתנתקות מהרצפה? האם הוא מצליח לשמור על שיווי משקל תוך שינויי כיוון? האם מצליח לעצור בהתאם להוראה ולשמור על יציבות?

•טיפוס - האם בעת הטיפוס ילדך משתמש בידיים לטובת משיכת הגוף וברגליים לטובת דחיפת הגוף לשלב הבא בסולם?

•קפיצה - האם מבצע פעולה זו תוך כפיפת הברכיים? האם הוא מנתק את הרגליים מהקרקע? נסו לשים לב, האם ילדך מנתר במקום? ממקום גבוה? בהתקדמות? האם קופץ מעל מכשולים?

•עמידה על רגל אחת - האם הוא מצליח לשמור על יציבות וארגון גופני לכמה שניות? גם ברגל השנייה?

•עלייה במדרגות - כיצד הוא עולה במדרגות? רגל רגל? אוחז במעקה? מבקש גם יד?

•דילוג - האם מדלג תוך הרמת הרגליים? ידיים ורגליים לסירוגין?

•הליכה - האם מסכים ללכת על קורה/שפת מדרכה? האם מצליח ללכת עקב בצד אגודל על קו ישר?

•מיומנויות כדור - האם ילדך משתלב במשחקי כדור? מצליח לכדרר? לזרוק ולתפוס כדור? לבעוט?

•נמרצות - האם ילדך מרבה לרוץ או נמנע מתנועה? האם זז בכל מצב או מחפש מקום להישען? ומה לגבי רכיבה על אופניים?



במידה והבחנתם בכך שילדכם מתקשה לבצע פעולות מוטוריות שונות, כגון ריצה, עלייה במדרגות וקפיצה, ייתכן כי הוא חווה קושי מוטורי. כדי לסייע לו להתחזק, הנה אביזר אחד, ושלל פעילויות יום-יומיות שייסעו לילד שלכם לארגן את גופו, להתחזק ולבסס את מערכת שיווי המשקל:

•הדביקו פס איזולירבנד ארוך על הרצפה - נסו שיהיה ישר ככל האפשר.

•תרגלו עם הילד באופן יום-יומי משימות פשוטות כגון הליכה על קו ישר, הליכת עקב לצד אגודל, הליכה עם הידיים לצדדים, על הידיים למעלה ומאחורי הראש. שימו דגש על הליכה איטית, מאורגנת ושמירה על יציבה.

•בקשו מהילד ללכת תוך הרמת ברך אחת בכל צעד.

•תנו לילד כדור ובקשו ממנו ללכת על הקו עם הכדור בין הידיים, עמדו מולו והתמסרו בכדור תוך כדי הליכה, בקשו מהילד לזרוק את הכדור אל הרצפה ולתפוס אותו תוך כדי הליכה. אם הילד כבר רכש את מיומנות הכדרור - שלבו מיומנות זו.

•בקשו מהילד לקפוץ לאורך הקו. שימו לב לכפיפת הברכיים, לכך שהרגליים מונחות בהמשך לרגליים ולניתוק הרגליים מהקרקע. גוונו בקפיצות רצופות, קפיצות משני צדי הקו וכן הלאה.

•תרגלו הליכת דוב, הליכת סרטן, קפיצות צפרדע או ארנבת לאורך הקו.

•היו יצירתיים וחשבו על פעולות נוספות מאתגרות.



ומה לגבי המוטוריקה העדינה?

מיומנויות המוטוריקה העדינה מתבססות בהתאם למיומנויות המוטוריות הגסות. השליטה בכפות הידיים קשורה לאופן ואיכות השליטה בשרירי חגורת הכתפיים והגו. היכולת להפריד את תנועת כף היד מהגפה כולה קשורה ביכולת של הגו וחגורת הכתפיים לשמור את הגב והגפה כולה יציבים. כך, כאשר ילדך יכתוב או יצייר, הוא יוכל להשתמש רק בכפות ידיו ובאצבעותיו ולא יצטרך לשתף במאמץ גם את הכתפיים או את שרירי הגב.


מתוך כך, מתפתחת השליטה בתפקוד האצבעות - היכולת להפריד אצבע מאצבע, לשלב כמה אצבעות במיומנות הכתיבה מבלי לאגרף את כל כף היד. שליטה זו בתפקודי הידיים מאפשרת יעילות בעבודת הכתיבה, הגזירה והציור. כך יד אחת יכולה לפעול בעוד שהיד השנייה מסייעת, תומכת ומייצבת. מדוע זה חשוב? יעילות תנועתית מאפשרת למוח אוטומטיזציה ואז הילד יכול להפנות את תשומת ליבו מהעיסוק בהתארגנות לטובת העיסוק בלמידה.


יעילות תנועתית מאפשרת לילד להתרכז ולהתמקד בלמידה



גם במקרה זה, על מנת שתוכלו לבחון האם ילדכם זקוק לחיזוק, הנה מספר נקודות להתבוננות:

•האם גבו של הילד זקוף או שכתפיו שפופות?

•האם הוא מצליח להחזיק את גופו לאורך זמן או מתעייף מהר ומבקש להישען?

•האם יש לו יד דומיננטית מובהקת?

•האם הוא מצליח להניע את כף היד בנפרד מהאמה?

•האם בעת כתיבה הוא מגייס גם את שרירי הכתפיים?

•האם תנועת כף היד חופשיה ומייצרת גם תנועות קוויות וגם מעגליות?

•האם ילדך רכש יכולת לוויסות הכוח ומצליח להתאים את עצמת הלחץ הנדרשת לצורך ציור/כתיבה?

•האם נמנע מציור/כתיבה/גזירה? האם הוא מתעייף מהר?

כיצד ניתן לחזק מיומנויות עדינות? להלן מספר רעיונות:

•תנו לילדכם ללחוץ באופן חופשי ולאורך היום על כדורי לחיצה/מר גמיש- בדרגות קושי שונות.

•הדביקו דפי עבודה על בריסטול ותלו אותם על הקיר מעל גובה חגורת הכתפיים. בקש הילד לפתור את דפי העבודה בגובה.

•פזרו פונפונים על הרצפה ואספו אותם תוך כדי הליכה ארבע (כשמשקל הגוף עובר אל חגורת הכתפיים) והשחילו אותם אל תוך צנצנת. הקפידו לעבוד עם שתי הידיים.

•הרכיבו פאזלים במנחים שונים - עמידת שש, בעמידת ארבע, בעמידת שש כשמרימים רגל אחת.

•תלו אטבים על חוט כביסה בגובה (אפשר עם הכביסה עצמה).

•אספו גוגואים לתוך בקבוק באמצעות פינטה.

•הזמינו את הילד לשבת על כדור פיזיו גדול ולהשחיל כפתורים או חרוזים בחוט תוך כדי תנועה על הכדור.



שיווי משקל: האם גם הוא חשוב?

תפקודי שיווי משקל הינם בסיס חשוב בתפקוד היום-יומי של הילד. בשלות ותפקוד תקין של מערכת זאת מעניקים לילד תחושת ביטחון לנוע במרחב, ביטחון בקשר עם הסביבה ופיתוח ושיכלול יכולותיו המוטוריות והפסיכו מוטוריות. כמו כן, מאפשרים לילד לשבת בכיתה ברוגע ולהיות פנוי ללמידה. כאשר יהיה ליקוי בתפקוד זה נוכל לראות פגיעות פיזיות, נפילות מרובות, הימנעות ממשחק במרחב, תנועתיות יתר, ירידה בביטחון העצמי וחרדה.


ילד בכיתה א' נדרש לשבת בכיתה לפרקי זמן ארוכים, להקשיב למורה, להיות מרוכז וקשוב לחומר הנלמד, להעתיק מהלוח ולעבור תהליכי למידה. זכרו כי מדובר בשינוי מהותי שכן עד כה היה בגן, שם פרקי הזמן ללמידה דידקטית קצרים יותר וההפסקות לתזוזה ולמשחק היו גדולות יותר.


ישנם ילדים שלהם הצורך בגירוי למערכת שיווי משקל קטן יותר. לילדים אלה ההסתגלות תהיה קלה ומהירה יותר, והם יצליחו לשבת מול השולחן לאורך זמן. אולם, יש ילדים שעבורם הצורך בגירוי למערכת שיווי המשקל גדול יותר, ואז הצורך בתזוזה והנעה של הגוף גדולים יותר, היכולת לשבת מול שולחת לאורך זמן קטן יותר, והריכוז נפגע.



כיצד משפרים את שיווי המשקל של הילד?

הנה מספר דרכים באמצעותן ניתן לתת מענה למערכת זו בשעות הפנאי ולהכין את ילדנו לכיתה א':

•קנו טרמפולינה קטנה/חבל קפיצה או אפילו קיפצו במקום. עשו הפסקות יזומות מהקפיצה אחרי פרקי זמן של רבע שעה לצורך למידה או ללא קשר ללמידה.

•כל יציאה אל הפארק חשפו את הילדים לנדנודים על נדנדות/קרוסלות/ערסלים, ושימו לב כי הגירוי חזק ולאורך זמן של לפחות דקה.

•בכל רחוב יש שפה של מדרכה או מעקה צר- הזמינו את הילדים ללכת על רגל אחרי רגל, רגל רודפת רגל, לאט ובזהירות!

•עלייה וירידה במדרגות נותנת מענה איכותי למערכת ואם תוסיפו סטופר למדידת זמן גם תעלו את המוטיבציה!

•הגדילו את זמן הרכיבה על האופניים ולמדו את ילדכם לרכב ללא גלגלי עזר. הם יכולים לעשות זאת! רק אפשרו להם ועטפו אותם בביטחון.

•אם יש לכם מסדרון ארוך בבית תנו להם לרוץ הלוך ושוב בצורה מעט מעגלית והוסיפו סטופר למדידת הזמן.



הכותבת הינה מנהלת המסלול לרפואה הוליסטית לילדים במכללת רידמן



פורומים, התפתחות הילד

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
נוירולוגית ילדים שירה 07/05/2019 15:27
  • מה אומר ממצא אזור אקוגני סמוך לקרן המצחית משמאל, אווסקולרי בגודל כ 3,1 * 67,0 ס"מ תודה רבה

  • + הוסף תגובה
ירידה בהיקף הראש לאחר אירוע בלידה רם 21/04/2019 08:49
  • בתי נולדה בניתוח קיסרי דחוף לאחר שהרופאים אמרו שלא היה דופק בגלל בליעה של הנוזלים הקולניאלים. מאז יש ירידה מתמדת בהיקף הראש, כרגע בת ארבעה חודשים ובהיקף ראש 28%, מעבר מערב בטיפת חלב, מה אפשר / כדאי לעשות?

  • + הוסף תגובה
בת 2 וחצי משחקת עם צואתה אהבתיה 09/03/2019 10:36
  • שלום לכם . אני אמא לליאן בת 2 (שנתיים) וחצי. בשבוע האחרון בתי האהובה התעסקה כמה פעמים עם צואתה: פעם בבית קמנו בבוקר וראינו את מיטתה מרוחה ומספר פעמים בגן הגננת בחינה על כך שהיא משחקת עם המורה ומתמרחת. האינטואיציה שלי אומרת שכעס ו"נו נו נו" הם גישה לא רצויה. חשוב לי לציין שהיא מבינה מה אומרים לה אך יש עיכוב בהתפתחותה ושותה לקויה. התחלנו הליכים ואנחנו טרום מרפאה בעיסוק. אודה להדרכתכם. אבישג חתן סוללרי 0546998006 תודה

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!