פעילות גופנית בשעה זו תעזור לכם עם הג'ט לג

פעילות גופנית בזמנים מסוימים של היום עשויה לשנות את השעון הביולוגי ובכך יכולה להוות טיפול פוטנציאלי לאנשים שעובדים במשמרות לילה או שסובלים מג'ט לג. אז מתי הכי כדאי לעשות אותה? כל הפרטים על המחקר החדש בכתבה
כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 06/05/2019



השעון הביולוגי של האדם עוזר בוויסות הגוף באמצעות מעקב לאורך שעות היום אחר השינויים הגופניים, המנטליים וההתנהגותיים שלנו. אור וחושך הם כמובן הגורמים העיקריים המשפיעים על השעון הביולוגי.


צביר של תאי עצב במוח מקבל מידע על כמות האור שעוברת דרך העצבים האופטיים, וגורם לשחרור של הורמון השינה מלטונין כדי שהמוח שלנו ילך לישון. 


עם זאת, כשאנחנו מטיילים בעולם למקומות עם זמן אחר או עובדים במשמרות לילה, קיים שיבוש של השעון הביולוגי. חלק מההשפעות של שיבוש זה כרוכות בנדודי שינה ועייפות, בעיות ריכוז, כאבי ראש ובעיות במערכת העיכול.


כיום לא קיימים טיפולים להשפעות השליליות של ג'ט לג או משמרות לילה, ולכן נעשים חיפושים אחר טיפולים חדשים. למשל, ישנו מחקר שמצא כי רשתית העין מכילה תאים מפרישים וזופרסין, הורמון נוסף העוזר בוויסות השעון הביולוגי. שינוי מסלול האיתות של וסופרסין, עשוי יום אחד להוביל לייצור של טיפות עיניים שיאזנו את ההשפעות של ג'ט לג. אך טיפולים כאלו עדיין רחוקים מלהיות ממשיים. אבל מה אם ניתן היה לטפל בג'ט לג ללא כל תרופות? מה אם האור אינו היה הגורם היחידי המשפיע על השעון הביולוגי?


ממחקר חדש של אוניברסיטת המדינה של אריזונה, שבפניקס, אשר פורסם בכתב העת The Journal of Physiology, עולה כי פעילות גופנית עשויה למנוע השפעות שליליות של שיבוש השעון הביולוגי.




מחקר חדש מצא: פעילות גופנית עשויה למנוע השפעות שליליות של שיבוש השעון הביולוגי




פעילות גופנית מעכבת או מקדימה את השעון הביולוגי

לצורך המחקר, החוקרים בדקו את ההשפעות של פעילות גופנית על 51 משתתפים בגילאים 59-75 בכושר טוב, ועוד 48 משתתפים בגילאים 18-30. 


החוקרים עקבו אחר השעון הביולוגי של המשתתפים וכיצד הפעילות הגופנית השפיעה עליהם במשך תקופה של 5.5 ימים. כל 99 המשתתפים עשו פעילות גופנית בינונית של שעה ביום על הליכון במשך 3 ימים רצופים, באחת מ-8 פעמים שונות במהלך היום או הלילה.


החוקרים הגדירו מראש את מצב השעון הביולוגי של כל משתתף בתחילת המחקר באמצעות ניתוח דגימות השתן וקביעת רמות המלטונין של המשתתפים. 


הגוף משחרר כמויות שונות של מלטונין בשעות שונות של היום: ההורמון מטפס בשעות הערב ויורד בשעות הבוקר. באמצעות לקיחת דגימות בכל 90 דק', החוקרים זיהו את הזמן המדויק שבו המלטונין של המשתתפים עלה וירד לאורך היום.



קראו עוד: 5 הגדולים: אלה הם האימונים החמים ביותר ב-2019


פעילות גופנית בבוקר או בצהריים עוזרת לאיזון השעון הביולוגי

מן המחקר עלה כי פעילות גופנית ב-7 בבוקר או בין השעות 13:00-16:00 העבירה את השעון הביולוגי לזמן מוקדם יותר, בעוד שפעילות גופנית בין השעות 19:00-22:00 מעכבת את השעון הביולוגי. מין וגיל לא השפיעו על תוצאות אלו. במילים אחרות, פעילות גופנית בשעות הבוקר והצהריים איזנה את השעון הביולוגי והזיזה אותו לשעות מוקדמות יותר, כך  שזמן השינה וזמן ההתעוררות בשעה מוקדמת היו קלים יותר. גיל ומין לא השפיעו על התוצאות.


ידוע שפעילות גופנית משפיעה על השעון הביולוגי שלנו, אלא שבמחקר זה ניתן לראות בבירור מתי פעילות גופנית מעכבת את השעון הביולוגי ומתי היא גורמת לו להקדים. מידע זה פותח אפשרות לסייע.





פורומים הפרעות שינה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
בעיות שינה פנחס 13/01/2020 17:11
  • שלום אני כבן 40ת בריאת מתעמל ואוכל בריא, מזה כ 4 חוד אני סובל מבעיות שינה - קושי להירדם וכן קושי להתמיד בשינה רצופה. ניסיתי כל מיני מוצרים טבעיים על מנת לעזור להירדם (מלטונין, וולאריאן, rescue תה קמומיל) אך ללא הועיל. הרופא שלי המליץ על טיפול ב תרופות אנטי דפרסיוביות במינון נמוך למשך תקופה של 4 חוד'amitriptyline ו mirtazapine במינון של 7.5 מג עד 15 מג. מקריאה באינטרנט הבנתי שטיפול בתרופות מסוג אלה הינו דבר שנעשה לטיפול בבעיות שינה , ותהיתי האם הן יכולות לגרום לנזק בלתי הפיך או האם יש משהו שאני צריך לדעת לפני שאני נוטל את הטיפול הנ"ל? בתודה פנחס

  • + הוסף תגובה
הזעה בלילה בלילות קרים ליאור 08/01/2020 06:43
  • אני אדםנשלא מזיע בדרך כלל, אבל בחורף בליחות קרים אני מתעוררת שטוםת זיעה. האם יש לכך סיבה? סובלת מלחץ דם גבוה ומטופלת בוזודיפ קומבו 10 מג

  • + הוסף תגובה
ניטור שינה תומר 02/01/2020 15:44
  • שלום רב, האם אתה מכיר את המוצר של בדיקת שינה ביתית חברת EarlySense? או beurer? האם היא באמת אפקטיבית לזהות בעיות בדפוס השינה. https://ksp.co.il/?uin=79156 תודה

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!