דלג לתוכן

לצאת לרוץ בקור הזה או להישאר בבית?

מזג אוויר סוער צפוי לפקוד את ישראל החל ממחר בבוקר, ורבים תוהים אם כדאי לנצל את הימים היפים לפעילות גופנית בחוץ. אז לעבור לחדר הכושר או שבכל זאת כדאי לצאת להתאמן גם בקור? התשובה בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 25/01/2022
3 דקות קריאה

 

פעילות גופנית, במיוחד בחורף או בעת משבר, כאשר יש סיכוי גבוה יותר לחוות ירידה במצב הרוח, יכולה לעזור לשפר את הבריאות הנפשית. החורף הזה הוא מאתגר במיוחד, גם בגלל מגפת הקורונה שממשיכה להשתולל בחוץ, וגם כי הימים הקרים והגשומים גורמים לנו להסתגר בבית. מחקרים רבים מצביעים על כך שפעילות גופנית יכולה לעזור להקל על תסמינים של חרדה ודיכאון[1]. אבל האם זה רעיון טוב לצאת להתאמן בחוץ גם כשקר מאוד? התשובה בכתבה שלפניכם.ן.

 

 

גבר רץ בחורף

baranq | Shutterstock

אין תירוצים: אפשר להתאמן בחוץ גם אם יש שלג

טמפרטורות נמוכות יכולות להרתיע גם את המתאמנים בעלי המוטיבציה הגבוהה ביותר. אבל במקרים רבים מזג אוויר קר לא צריך להשפיע על שגרת הכושר שלנו[2].

עמדת הקולג' האמריקאי לרפואת ספורט (ACSM) היא שאנשים יכולים להתאמן בבטחה ברוב המקרים של סביבת מזג אוויר קר מבלי שייגרמו להם נזקים בריאותיים[3]. במובנים מסוימים, לאימונים בחורף יש אפילו כמה יתרונות על פני הקיץ. כך למשל בטמפרטורות נמוכות הלב לא צריך לעבוד כל כך קשה, מזיעים פחות ומוציאים פחות אנרגיה, מה שגורם לשיפור הסיבולת; מחקרים הראו שפעילות גופנית במזג אוויר קר יכולה לעזור בשריפת שומן במיוחד באזור הבטן והירכיים; בנוסף, אימוני חורף חושפים אותנו לשמש ועשויים לשפר את מצב הרוח, בעיקר במקרה של דיכאון חורף[4].

לצד זאת, ­ישנם כמה סיכונים הקשורים לפעילות גופנית במזג אוויר קר יותר לאנשים שעבורם מאמץ יתר בטמפרטורות קרות עלול להחמיר תסמינים של בעיות בריאותיות כגון אסתמה ומחלות לב. בכל מקרה של בעיה בריאותית או מחלה שעלולה להפריע לפעילות גופנית בקור, מומלץ לפנות לקבל ייעוץ רפואי 3].

איך להתכונן לאימון בקור? 

הנה כמה דברים שיעזרו לכם.ן לשמור על הבטיחות והבריאות גם באימון חורף בקור [2].

  1. בדקו מראש את תנאי מזג האוויר ואם יש אזהרות כלשהן: האם יש סכנה להצפות, האם הרוח צפויה להיות חזקה מדי, האם יש סכנת החלקה וכו'. כמו כן, חשוב לבדוק את צינת הקור. לפי כתב העת האמריקאי [5]Farmer’s Almanac, צינת הקור הוא מרכיב שכיח בתחזיות מזג האוויר בחורף. הקור שאנו מרגישים הוא לא רק פונקציה של טמפרטורה אלא של השילוב של רוח וקור. ככל שמהירות הרוח עולה, הטמפרטורה מרגישה נמוכה יותר והגוף מתקרר בקצב מהיר יותר. צינת קור יכולה לחדור מבעד לבגדים ולבטל את שכבת האוויר החם שמבודדת את הגוף.
  2. דאגו לכסות טוב את הגוף החשוף, אבל התלבשו בשכבות. ראשית שימו שכבה דקה של חומר סינטטי שמרחיק זיעה, והימנעו מכותנה, שנשארת רטובה על העור. לאחר מכן הוסיפו שכבה נוספת עבה לבידוד, עדיף שכבה עמידה למים ונושמת. קחו בחשבון שייתכן ותצטרכו להתנסות כמה פעמים עד שתמצאו את השילוב הנכון של הבגדים (הדבר תלוי בין היתר בעוצמת האימון ובמשקל הגוף).
  3. הגנו על הראש, הידיים, הרגליים והאוזניים. כשקר, זרימת הדם מתרכזת בליבת הגוף ומשאירה את אזורים אלו חשופים יותר לקור.
  4. מרחו קרם הגנה. גם אם מאוד קר בחוץ, שמש של חורף יכולה להיות קטלנית כמו בקיץ, ובעיקר אם אתם נוסעים לחרמון או לאזורים מושלגים אחרים. 
  5. הקפידו לשתות הרבה מים. הרבה פעמים קשה יותר להבחין בכך, אבל גם בקור אפשר להתייבש בקלות. לפני, במהלך ואחרי האימון, הקפידו לשתות גם אם אתם לא ממש מרגישים צמאים.

לסיכום, למרות שהטמפרטורה ירדה, זה לא אומר שצריך להעביר את האימונים לחדר הכושר או לבית. אם אתם בריאים ומזג האוויר באזורכם מאפשר זאת, אין באמת תירוצים.

המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.

 

 

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר יוסף אקשטיין
ד"ר יוסף אקשטיין דימות
רדיולוג, מנהל הדימות מחוז דן פתח תקווה, מנהל דימות מכון מור
 דנטל סמייל
דנטל סמייל רפואת שיניים
ד"ר בוריס סחנוביץ
ד"ר בוריס סחנוביץ יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
רופא בכיר
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו