הפרעת קשב וריכוז: מהם הסימנים המוקדמים שיעלו חשד?

הילד מתקשה להקשיב במהלך השיעורים בבית הספר, נמצא בתזוזה מתמדת ומפגין התנהגות תוקפנית? ייתכן שהוא סובל מהפרעת קשב וריכוז (ADHD). אבחון מוקדם של ההפרעה חיוני כדי למנוע נזק ארוך טווח ופגיעה משמעותית בדימוי ובביטחון העצמי. על התסמינים שיעוררו חשד וההבדלים בביטויי ההפרעה בין בנים לבנות בכתבה שלפניכם

כתבה פרסומית כתבת חסות




הפרעות קשב וריכוז כוללת רצף של תסמינים, בהם פעלתנות יתר, חוסר קשב, התנהגות פזיזה ועוד. מדובר במצב כרוני המוכר יותר אצל ילדים ועל כן נחשב בעבר לתופעה שתחלוף לרוב עד לגיל ההתבגרות. עם זאת, כיום ידוע כי הפרעת הקשב והריכוז יכולה ללוות אדם גם בחייו הבוגרים וההערכות השונות גורסות כ- 5-7% מהמבוגרים סובלים מהפרעת קשב וריכוז.



איך ניתן לזהות הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז (ADHD)  נחשבת למצב נפוץ שעלול להשפיע על אחד מכל עשרה ילדים בגילאי 5-17. ברוב המקרים, הפנייה לאבחון תתבצע בשל בעיות שונות שעלו במסגרת בית הספר. התסמינים המעידים על הפרעת קשב וריכוז נחלקים לשניים וכוללים סימפטומים הקשורים בחוסר תשומת לב וסימפטומים הנובעים מאימפולסיביות ופעלתנות יתר. ברוב המקרים אבחון הפרעת קשב וריכוז יתבצע כאשר התסמינים השונים האופייניים לבעיה נמשכים 6 חודשים או יותר, וכאשר נראה כי התנהגותו של הילד חריגה בהתייחס לילדים אחרים באותה קבוצת גיל. 


תסמינים הקשורים בחוסר תשומת לב:

- תשומת לב פחותה בשיעורים

- ביצוע טעויות הנובעות מחוסר תשומת לב בשיעורי הבית או במטלות הניתנות בכיתה

- אם נראה שהילד אינו מקשיב להוראות הניתנות בכיתה או לחומר המועבר במהלך השיעור

- קושי במילוי הוראות

- קושי בהשלמת מטלות

- קושי בארגון וניהול הזמן

- הימנעות מביצוע משימות ושיעורי בית

- שכחת חפצים, ציוד חיוני לבית הספר

- אם דעתו של הילד מוסחת בקלות בשל גירויים שונים



תסמינים הקשורים בהיפראקטיביות ואימפולסיביות:

- קושי בישיבה לאורך זמן

- הימצאות בתנועה מתמדת

- התנהגויות שאינן הולמות את הסיטואציה, כמו ריצה בכיתה במהלך השיעור

- אם הילד מרבה להפריע במהלך השיעורים

- אם הילד מתקשה לשחק ברוגע ובשקט 

- אם הילד מפריע לילדים אחרים במהלך משחק או שיחה

- אם הילד מתקשה לחכות לתורו במהלך משחק או לחכות עד שתינתן לו זכות הדיבור במהלך השיעור 



ילד שסובל מהפרעת קשב וריכוז (ADHD)  ומתקשה בהכנת שיעורי בית
אחד מכל עשרה ילדים בגילאי 5-17 יסבול מהפרעת קשב וריכוז (ADHD)



האם הסימנים ל-ADHD  שונים בין בנים לבנות?

בנים מאובחנים פי 3 יותר כסובלים מ-ADHD מאשר בנות. הסיבה לשיעור האבחון הגבוה יותר בבנים, עשויה להיות נעוצה בכך שהם מציגים פעמים רבות תסמינים "קלאסיים" המעידים על היפראקטיביות. מחקרים שונים הראו כי בנים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז יראו סימנים מוחצנים יותר הקשורים בהיפראקטיביות, בעוד שבנות יפגינו תסמינים מופנמים יותר, כמו הערכה עצמית נמוכה. בנוסף, בנים יפגינו לרוב יותר תוקפנות פיזית בעוד שבנות יפגינו תוקפנות מילולית. 



התסמינים המעידים על היפראקטיביות בבנות יכולים פעמים רבות להיות מתונים יותר ולכלול:

- חלימה בהקיץ

- התנהגות המעידה על חרדה

-  תסמינים המעידים על דיכאון

- פטפטנות 

- קושי בהקשבה

- רגישות מוגברת 

- הישגים אקדמיים נמוכים

- תוקפנות מילולית

- הססנות וחוסר יוזמה 

בהשוואה לבנות, בקרב בנים קל יותר לזהות את ההפרעה בשל הסימנים הברורים שעלולים להתפתח. למרות זאת, יש לציין כי לא כל הבנים אשר סובלים מהפרעת הקשב מאובחנים: בנים נחשבים אנרגטיים יותר ומלאי מרץ ועל כן התנהגות היפראקטיבית עלולה שלא להיראות כחריגה. 


התסמינים שיכולים להעיד על הפרעת קשב וריכוז בבנים כוללים:

- אימפולסיביות והתפרצויות

- קושי בריכוז ובמיקוד

- קשיי קשב 

- קושי בישיבה לאורך זמן 

- תוקפנות פיזית המופנית כלפי אנשים או חפצים

- הפרעה במהלך שיחות או פעילויות


ללא כל תלות במין הילד או בתסמינים המופיעים, אבחון מוקדם של הפרעת קשב וריכוז ולטיפול בה, חיוניים כדי למנוע השלכות על החיים החברתיים, על מערכות היחסים ועל השגרה וההישגים בבית הספר. הימנעות מטיפול עלולה להוביל לקושי בתפקוד, להפרעות התפתחותיות ואף להתפתחות של הפרעות נפשיות, כמו חרדה ודיכאון. בנוסף, מחקרים שונים מצאו כי הפרעת קשב עלולה להגביר את הסיכון להתפתחות של התמכרויות שונות בהמשך החיים. 



איך מאבחנים ADHD? 

למעשה, לא קיימת בדיקה "אובייקטיבית" אחת המשמשת לאבחון של ADHD . האבחון מתבסס על הערכה מקיפה של רופא מומחה, לרבות נוירולוג ילדים, פסיכיאטר ילדים ונוער או רופא ילדים המומחה בהתפתחות הילד. האבחון המלא כולל מספר שלבים, בהם הערכה התפתחותית, בדיקה קלינית, מילוי שאלונים על-ידי ההורים והמורים ומבחן ממוחשב. בהסתמך על ההערכות השונות הרופא ימליץ על הטיפול המתאים. 



פורומים, הפרעות קשב וריכוז, ADHD

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
עייפות חמורה איריס. ב 05/09/2019 15:24
  • צריכה עזרה בשנתיים האחרונות נטלתי ריטלין אני מאובחנת ...כיום משתמשת בריטלין עייפה פיזית ולא מצליחה לתפקד בעבר היה עושה פלאים חשוב לציין שהיו הפסקות אף פעם לא השפיע ככה גם בלי ריטלין אני עייפה אבל עם כואב לי כל הגוף ולא רוצה לצאת מהמיטה (נטלתי ציפרלקס גם)

  • + הוסף תגובה
עייפות דר' אולגה קובלצ׳וק 15/09/2019 17:28
  • שלום יכולות להיות סיבות שונות לעייפות. לא אוכל לחוות את דעתי ללא בדיקה. אם טופלת בציפרלקס אני מניחה שמדובר בבעיה מורכבת יותר בהפרעת קשב וריכוז בלבד ולכן ממליצה לפנות לבדיקה של פסיכיאטר כדי להבין את הסיסה לעייפות.

  • + הוסף תגובה
מינון אטנט טלי 15/09/2019 14:24
  • שלום רב, בני בן כמעט 11 בכיתה ה', מטופל מזה כשנה עם אטנט 20 מג. לאחר נסיון לא מוצלח עם ריטלין LA. כל שנה שעברה, התרופה עבדה נהדר ולא היו תלונות. הבעיה היא בעיקר היפראקטיביות ואימפולסיביות ללא קשיי למידה נכון להיןם. מאז תחילת שנה זו, אין אומנם תלונות מכיוון בית הספר. אבל, הוא החל לאכול מדי פעם את ארוחת העשר. לא באופן קבוע, אבל יש ימים שהוא אומר אכלתי כי הייתי רעב. בשנה שעברה, ארוחת העשר חזרה הביתה כלעומת שיצאה ממנו. לא אכל אפילו פעם אחת. אני מודעת לקשר בין השפעת התרופה לחוסר רעב ולכן שואלת, האם עצם זה שהתחיל להיות רעב ולאכול בבית הספר מצביע על השפעה לא מספקת של התרופה ויש לפנות לרופא לשינוי מינון? או להמתין ולראות איך יתפתחו הדברים מבחינה התנהגותית בבית הספר?

  • + הוסף תגובה
למצוא את התרופה הנכונה ימית 14/09/2019 12:24
  • שלום ד"ר, הבן שלי בן 12, רזה, שוקל 32 קילו ועם הפרעת קשב משמעותית. נוטל בדרך כלל ריטלין LA 20 מג. לצערי יש לו תופעות לוואי מטרידות עם הכדור והעיקרית שבהם היא עצבות. הוא ממש נראה רע שהוא תחת השפעת הכדור, המילים בקושי יוצאות לו מהפה והוא למעשה ילד שונה לגמרי ממה שהוא ללא נטילת הכדור. כל בוקר מחדש יש מלחמות על הנטילה של הכדור. הוא מסרב בתוקף לקחת את הכדור בגלל התופעה הזו. טוען שיש לו חסימה עם הכדור, חרדות, ושהוא לא מצליח אפילו לחייך איתו. מצד שני יום אחד בלי הכדור ואני מקבלת טלפון מ2 מורות לפחות. ניסינו כבר את כל משפחת הריטלין- 10 מג רגיל,sr 20, la וקונצרטה. בכולם יש לו את אותה הרגשה. חזרתי לרופאת משפחה ולקחנו ריטלין la 10 מג. עוד לא ניסינו אותו כי הילד בטראומה כבר ולא מוכן לקחת שום כדור שוב. מצד שני אני גם מפחדת לתת לו אותו כי קראתי שמינון נמוך מדי גורם לתופעות לוואי גרועות יותר. אשמח לשמוע את המלצתך, האם כדאי לנסות את ה la10 מג? זה לא נמוך מדי בשבילו? יש סיכוי שזה בכלל ישפיע עליו?

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!