בדיקת אבחון הפרעות קשב וריכוז (ADD Diagnose)
אבחון הפרעות קשב וריכוז, אבחון הפרעות קשב, אבחון הפרעת קשב (ADD Diagnose)
ערוץ הורות ומשפחה
הילד לא מפסיק לזוז, מתקשה להתרכז לאורך זמן ונחשב לאימת המורות בכיתה? ייתכן שהגיע הזמן לאבחון הפרעות קשב וריכוז. הפרעות קשב וריכוז עשויות לפגוע בתפקודו הלימודי והחברתי של ילדכם ולגרום לו לקשיים רגשיים ובין אישיים, לכן חשוב לאבחן ולטפל בהפרעות מוקדם ככל האפשר. הפרעות קשב וריכוז הן הפרעות נפוצות (מאפיין כ-20% מהילדים). קיימות מגוון שיטות אבחון וטיפול שבאמצעותן ניתן להביא לשיפור משמעותי בתפקוד ילדכם.
הפרעות קשב וריכוז
הפרעות קשב וריכוז הן ליקויים נוירולוגיים מולדים המאופיינים בטווחי קשב וריכוז קצרים, חולמנות ורגישות מוגברת לגירויים אשר מקשים על שמירה ומיקוד הקשב לאורך זמן. כאשר בעיות הקשב והריכוז מלוות בהיפר אקטיביות, תאופיין ההפרעה גם באימפולסיביות, קושי בדחיית סיפוקים ולעיתים גם תנודתיות רגשית.
בעיות קשב וריכוז מקושרות בדרך כלל לקשיים לימודיים, אולם הן משפיעות גם על היבטי חיים נוספים, על יחסים בין אישיים, על חיי החברה וחיי הרגש. קשיים של ילד בהתארגנות, בהתנהגות חולמנית ו"מעופפת" וכן פער בין האינטליגנציה להישגים לימודיים מעוררים פעמים רבות תגובות שליליות מצד הסביבה. הילד עשוי להיתפס כעצלן, כעקשן או לא אכפתי, התפיסות הללו עשויות להעכיר את היחסים עם המשפחה ועם הצוותים החינוכיים, וגם לגרום לילד לתפיסה עצמית שלילית. בעיות קשב וריכוז, במיוחד כאשר הן מלוות בהיפר אקטיביות, מקשות על הילד ללמוד וליישם קודים חברתיים. בנוסף, הן עשויות להוביל לקשיים בין אישיים וחברתיים אשר פוגעים בדימוי העצמי של בעל ההפרעה. בחלק מן המקרים גורמות ההפרעות לקשיים נוספים כגון דיכאון, חרדה והפרעות התנהגות.
השלכותיהן השליליות והנרחבות של הפרעות הקשב והריכוז מדגישות את חשיבות האבחון והטיפול במועד מוקדם ככל האפשר.
אבחון הפרעות קשב וריכוז - מתי יש לפנות?
החשד לקיומן של בעיות קשב וריכוז מתעורר במקרים רבים בגילאי בית הספר המוקדמים. אולם פעמים רבות, ניתן לראות סימנים מוקדמים להפרעות קשב וריכוז כבר בינקות, לדוגמא, כאשר התינוק מפגין פעלתנות מוגברת, בעיות ויסות חושי, קשיים במעברים בין פעילויות וכדומה. עם זאת, אנשי מקצוע נמנעים מלאבחן בעיות קשב וריכוז בגילאים מוקדמים מאחר והסימפטומים עשויים לנבוע מקשיים ועיכובים התפתחותיים אחרים.
במרבית המקרים מומלץ לפנות לאבחון של הפרעות קשב וריכוז החל מגן חובה כאשר הילד מפגין התנהגות חולמנית, "נתקים" בהם אינו משיב כשקוראים לו, קשיי התארגנות, קפיצות מדבר לדבר (בדיבור או משחק), קושי להתמיד בפעילות לאורך זמן וקושי בהפנמת חוקי התנהגות.
חשוב להדגיש כי הפרעות קשב וריכוז ניתנות לאבחון גם בבגרות, כ-4% מהמבוגרים סובלים מהפרעות קשב וריכוז אשר פוגעות בתפקודם הרגשי, הלימודי, החברתי והתעסוקתי, גם במקרים הללו ניתן לסייע באמצעות אבחון וטיפול מתאימים. בבגרות כדאי לפנות לאבחון במקרים ששיש רגישות מוגברת לגירויים והסחות דעת, קושי להתמקד במשימה לאורך זמן, קושי להתמודד עם יותר מגירוי אחד בו זמנית, התנהגות פזיזה ותזזיתית, קשיי התארגנות, נטייה לרגזנות, עצבנות וסף תסכול נמוך.
חשוב להבחין מתי יש לפנות לאבחון הפרעות קשב וריכוז ומתי לאבחון ליקויי למידה. על אף ששני סוגי ההפרעות עשויים להתבטא בפער בין יכולת אינטלקטואלית לבין הישגים בפועל, וכן בטיב השתלבות במערכת החינוכית, מדובר בהפרעות שונות שהאבחון והטיפול בהן שונה.
בניגוד להפרעות הקשב והריכוז, ליקויי למידה לא יבאו לידי ביטוי בהתנהגות חולמנית ומפוזרת, טווח קשב וריכוז קצרים וקשיים התנהגותיים. ליקויי הלמידה יבואו לידי ביטוי בדרך כלל, בקשיים הממוקדים ברכישת מיומנויות בסיסיות, קריאה, כתיבה וחשבון. בהתאם לכך, אבחון ליקויי למידה, יתמקד ביכולות קוגניטיביות ובזיהוי גורמים נוירולוגיים או קוגניטיביים או רגשיים אשר פוגעים בביצוע.
כיצד מתבצע אבחון הפרעות קשב וריכוז?
מאחר והפרעות קשב וריכוז הן הפרעות נוירולוגיות, אבחון הפרעות קשב וריכוז מתבצע על ידי רופאים פסיכיאטריים או נוירולוגים בלבד. פסיכולוגים ואנשי חינוך מנוסים עשויים לזהות בקלות כי קיים סיכוי סביר לקיום הפרעת קשב וריכוז ולהפנות לאבחון, אולם, אין הם רשאים לאבחן הפרעת קשב וריכוז בעצמם.
אבחון הפרעות קשב וריכוז כולל מספר שלבים עיקריים:
• איסוף מידע: המאבחן אוסף מידע על תפקודו של הילד בתחומי החיים השונים (לימודי, חברתי,ורגשי). את המידע אוספים מהילד עצמו, מהוריו ומהצוותים החינוכיים (במידת הצורך). האבחון מאפשר למקד את ההבנה של קשיי הילד ולבחון האם ייתכן שהקשיים שלו נובעים מגורמים אחרים (כגון הזנחה, קשיים רגשיים, בעיות התנהגות).
• בדיקה רפואית: נערכת בדיקה רפואית שמטרתה לשלול את השפעתן של לקויות פיזיות (לקות שמיעה, למשל) על תפקוד הילד.
• אבחוני קשב וריכוז: אבחונים נוירו-קוגניטיביים אשר בוחנים את היכולת לשמור על רמת קשב, את טווח הריכוז, פעלתנות יתר ועוד.
• המלצה על תכנית טיפולית: במידה ואכן אובחנו הפרעות קשב וריכוז נקבעת תכנית טיפולית מומלצת. התכנית כוללת בדרך כלל, טיפול תרופתי, הדרכת הורים וטיפול פסיכו-סוציאלי שכולל הקניית מיומנויות חברתיות, מיומנויות, התארגנות ועוד, בהתאם לקשיי הילד.
אבחון הפרעות קשב וריכוז בבגרות דומה לאבחון של ילדים, האבחון כולל ראיונות, שאלונים ומבחנים נוירו-קוגניטיביים. הבחון מאפשר לאשש או להפריך את קיומן של הפרעות קשב וריכוז ולקבוע כיצד ועל אילו היבטים בחיי האדם ההפרעות משפיעות. בנוסף, האבחון בודקה אם הסיבה לקיומן של הפרעות הקשב והריכוז היא הפרעה פיסית או נפשית (כגון אפילפסיה או הפרעה בי-פולארית), אלו הן הפרעות אשר עומדות בפני עצמן. לאחר זיהוי טיב הבעיה והשפעתה על חיי הנבדק, תותאם לו תכנית טיפולית.
רמת סיכון:
אין נתונים
רופאים בתחום
מאמרים בנושא אבחון הפרעות קשב וריכוז
10 הכללים לשינה טובה
מאת: ד"ר רחל דהן, מומחית ברפואת משפחה,
06/10/2013
מעבר מערות לשינה דומה למעבר בדלת קסמים. אי אפשר להחליט לישון, אבל בהחלט אפשר ללמוד את הלחש שיפתח עבורנו את 'דלת הקס... לכתבה המלאה
האם יש קשר בין בעיות שינה, השמנה ו-ADHD?
מאת: ד"ר בועז רפפורט
08/02/2015
היא כבר הפכה לחלק מהחיים עבור מספר הולך וגדל של ילדים ומבוגרים, יש לה השפעות הרסניות על כושר הלמידה ועל התפתחות הקר... לכתבה המלאה