דלג לתוכן

רשלנות רפואית - שאלות ותשובות

רשלנות רפואית משמעותה מתן שירות רפואי תוך סטייה מרמת הזהירות הסבירה שלה, משמע, הסטייה או הנזק לא היו נגרמים אלמלא סטייה זו. רשלנות רפואית היא הדרך הנפוצה ביותר להטלת אחריות לטובת מי שנפגע כתוצאה מטיפול רפואי לקוי.

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 25/10/2009 תאריך עדכון: 10/05/2021
3 דקות קריאה

מהי רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית משמעותה מתן שירות רפואי תוך סטייה מרמת הזהירות הסבירה שלה, משמע, הסטייה או הנזק לא היו נגרמים אלמלא סטייה זו. רשלנות רפואית היא הדרך הנפוצה ביותר להטלת אחריות לטובת מי שנפגע כתוצאה מטיפול רפואי לקוי. אם ישנה רשלנות רפואית ומתקיים יסוד תביעה, המזיק יחויב בפיצוי, וזאת בתנאי שהתנהגות המזיק הייתה רשלנית.

רשלנות רפואית יכולה להיגרם בכל תחום רפואי
, כגון: כירוגיה, פלסטיקה, ועוד. רשלנות רפואית תחשב ככזו, גם אם ניתן מינון שגוי של תרופות או טיפול לא נכון שבעקבותיו חלה החמרה במצב החולה או נגרם נזק ישיר לחולה.

הנושא החשוב הינו הקשר הסיבתי בין הטיפול לנזק הנגרם
, אם אכן ניתן להוכיח קשר שכזה, המצב יחשב כרשלנות אך אם ישנם היבטים נוספים כגון שיטות טיפול שונות ומקובלות שהרופא בחר לפעול לפי אחת מהן, והסתבר בדיעבד שהיתה לא יעילה עבור המטופל, זה לא יחשב כרשלנות.

כיצד ניתן לזהות רשלנות רפואית?

טיפול רפואי שמסתיים בפגיעה של החולה ייחשב כרשלנות (על פי חוק), כאשר  יתקיימו ארבעה תנאים עיקריים; קיומה של חובת זהירות, הפרת החובה, גרימת נזק והקשרה להפרת החובה לאותו נזק. חובת הזהירות, משמעה בחינת השאלה, האם הרופא הפר את חובת הזהירות המוטלת עליו, האם התנהגותו היוותה התרשלות? ובנוסף יש לבחון את השאלה של הקשר הסיבתי ,כלומר האם בגין הטיפול הרפואי הרשלני נגרם הנזק?. החוק אינו מטיל על הרופא אחריות מוחלטת לגבי תוצאות הטיפול, אלא רק לביצוע עבודת הרופא ברמה סבירה, בהתאם לידע המקצועי הקיים באותה עת במקצועו.

רופא שייחשב למפר את חובת הזהירות שהוא חב לחולה
, יהיה זה שבהתאם לקנה המידה של הטיפול הרפואי הסביר בעת ההפרה. לא קיים מבחן מדויק לקביעת רשלנות רפואית. בתי המשפט מתרשמים לאחר מעשה, מכל נסיבות האירוע, ומהטיפול שניתן.

ההכרעה בסופו של דבר היא של בית המשפט, אשר מסתמך על חוות דעת של מומחים ועורך 'מאזן' בין הסיכונים והסיכויים של הטיפולים האפשריים, המקובלים אל מול הטיפול שניתן בפועל, ההשוואה מלמדת לרוב, אם ניתן טיפול סביר או ניתן טיפול שאינו עומד ברמה המקצועית הנדרשת.

כמה זמן לוקח לנהל תיק רשלנות רפואית?

משך חייו של תיק רשלנות רפואית, עם הגשת התביעה ועד סגירתו לוקח כארבע שנים בממוצע, לעיתים אף יותר. זאת, עקב ניהול תיקים בעלי מורכבות נושאים , שמיעת עדויות וצורך בהיוועצות עם מומחים בתחום. במידה ומערערים בבית משפט מחוזי, הזמן הנוסף שתיאלצו להמתין בממוצע הינו כשנה. והיה והערעור ממשיך לבית המשפט העליון, התיק יטופל שם במשך שנתיים לערך.

מה גובה הפיצויים בתביעת רשלנות רפואית?

גובה הפיצויים תלוי כמובן, בהיבטים רבים. באופן כללי הסכום נע בין עשרות אלפי ש"ח לנזקים קלים, לבין מיליוני שקלים על נזקים קשים כגון נכויות גבוהות, מקרי מוות וכדומה. הפיצויים יהוו פונקציה של גובה הנזק. כדי להעריך את גובה הנזקים, חשובה חוות דעת של מומחים בתחומי הרפואה הרלוונטיים, אשר יקבעו מהי הנכות הרפואית והתפקודית שנגרמה עקב אותה רשלנות רפואית, וכן הצרכים וההוצאות הנוספים בהן יידרש הנפגע לשאת, כגון- סיכויי ההחלמה והריפוי, תוחלת חיים וכדומה.

בנוסף יתייחס בית המשפט לסבל הנגרם
, מצב נפשי בעקבות הנזק ועוד. במקרים רבים-, הפיצוי נקבע על ידי פשרה בין הצדדים ולא בפסק דין. כמובן שחברת הביטוח המייצגת את הרופא או את הצוות הרפואי תנסה להביא למצב של פיצוי נמוך ככל האפשר ועורך הדין של הנפגע ינסה למקסם את אותם פיצויים, אם הצדדים אינם מצליחים להגיע לפשרה, בית המשפט יכריע לגבי סכום הפיצויים, אותם יקבל הנפגע.

 

כיצד מומלץ להגיש תביעת רשלנות רפואית?

כדי להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית, מומלץ להיוועץ עם עורך דין בעל ניסיון ומיומנות בטיפול בתביעות מסוג זה. בהתייעצות עם עורך הדין, יתאר המתלונן את ההשתלשלות העובדתית וכן את מירב המידע אודות הטיפול הרפואי שקיבל.

על פי מידע זה והחומר הרפואי שנאסף
, יעריך עורך הדין אם יש עילה לתביעה, בהסתמך על חוות דעת של מומחה הרפואי בתחום המתאים לנסיבות. פניה לעורך דין בסוג זה של תביעה היא קריטית, כיון שהוכחת הקשר הסיבתי בין הטיפול לנזק, הינו משמעותי ומתבקש באופן משפטי, דבר שעורך הדין מיומן להשיג ולטעון כנגד הנתבע. אם ישנה רשלנות רפואית ומתקיים יסוד תביעה, המזיק יחויב בפיצוי, אך רק אם התנהגות המזיק הייתה רשלנית. מורכבות ההוכחה והוכחת הקשר הסיבתי משפטי חשובים ביותר לסיכויי התביעה.

 

את מי אפשר לתבוע בגין רשלנות רפואית?

תביעה בגין רשלנות רפואית, לאו דווקא מסתיימת בתביעת הרופא המטפל. במקרים רבים ישנה עדיפות להגשת תביעה נגד המוסד הרפואי, וזאת כיון שהמוסד הרפואי הוא בעל האחריות למעשיו או מחדליו של הרופא המועסק.

הגשת תביעה נגד המוסד הרפואי
(כגון-בית חולים או קופת-חולים) מכסה את כל האירועים שאירעו במוסד: פעולות האחיות, מכון רנטגן, בדיקות מעבדה ,וכן הרופא המטפל. לעומת זאת, תביעה אישית נגד הרופא עשויה להוכיח רק את מחדליו של הרופא ולא של מקרים בהם ישנה רשלנות רפואית "צוותית" וכך אין "כיסוי" לכלל הפעולות שנעשו אלא רק לחלקן של הפעולות שהביאו לנזק.

 

מתי חלה התיישנות תביעה בגין רשלנות רפואית?

התיישנות בתביעה בגין רשלנות רפואית (נזיקין), חלה 7 שנים לאחר המועד שמתגבשת עילת תביעה. משמע, במקרים מסוימים תתיישן התביעה 7 שנים לאחר שקרה הנזק, ובמקרים אחרים בהם, הנזק מתגלה במועד מאוחר יותר מהמועד שבו נגרם, התביעה תתיישן בתוך 7 שנים מיום גילוי הנזק, וזאת בתנאי שטרם חלפו 10 שנים מיום אירוע הנזק.

המאמר נכתב על ידי עו"ד דוד פייל , עורך דין רשלנות רפואית.

משרד עורכי דין פייל ושות', מומחים בתביעות נזקי גוף.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
פרופ' משה פפא
פרופ' משה פפא כירורגיה
מנהל (בדימוס) המחלקה לכירורגיה אונקולוגית ומרכז "מירב" לבריאות השד, כירורג בכיר באסותא בתחום השד וכירורגיה של מחלות ממאירות
ד"ר מיכל שמעונוביץ מור
ד"ר מיכל שמעונוביץ מור כירורגיה
5.0
( 8 חוות דעת )
"ד״ר שמעונוביץ רופאה נהדרת, מקצועית ביותר ובו זמנית נעימה ואדיבה. היא מסורה בצורה יוצאת דופן. אני ממליצה בחום לכל מי שתרצה לבחור בד״ר מיכל שמעונוביץ!!"
ד"ר עומרי זידאן
ד"ר עומרי זידאן עור ומין
רופא עור מומחה בתחום אבחון מוקדם של סרטן העור בבית החולים בילינסון
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו