שאלה - טיפולים לכאבי גב שנובעים מבלט דיסק

השאלה:
יש לי מזה 5 שנים 3 בלטי דיסק שאחד מהם רציני, מקרין על רגל שמאל, ואני צולע. טיפולי פיזיותרפיה לא עזרו לי. אורתופד גב המליץ לי לישון במשך שנה על מזרן קשיח. מהו הטיפול שאני צריך לעבור? מהו מזרן קשיח? בצבא אמרו לי שמספיק מזרן רגיל עם קרש מתחתיו. האם זה נ


תשובה:


ראשית - מידע כללי על כאב גב. כאבי גב הם אחד הנושאים הנפוצים ביותר עימם מתמודדת הרפואה בעולם המודרני. כשמונים אחוזים מכלל האוכלוסייה סבלו או סובלים מכאבי גב בשלבי חייהם השונים. בדרך כלל ניתן למנוע כאבי גב על ידי שמירה על הגב ושימוש נכון בו, והכרת הסיבות לכאבים והדרכים למניעתם.

עמוד השדרה הוא רצף של 33 חוליות מהצוואר לעצם הזנב. החוליות יוצרות את עקומות עמוד השדרה (העקומה המותנית, הגבית והצווארית). שמירה על 3 העקומות בעמדה נכונה מבטיחה פיזור אחיד וטוב של משקל הגוף ומניעת אזורי לחץ כואבים. בנוסף, שרירי הבטן, העכוז והירכיים תומכים ב-3 העקומות ומאפשרים תנועה חופשית, ויש לשמור על השרירים חזקים וגמישים. בין החוליות ישנם מפרקים גמישים המאפשרים תנועות רחבות. גם גמישות מפרקי הגב, הירכיים והקרסוליים חשובה. בין כל 2 חוליות מונח דיסק המעניק גמישות ומתפקד כבולם זעזועים. הדיסק בנוי מטבעות סחוס מסיביות ובמרכזן גוש נוזלי.

גורמים נפוצים לכאבי גב:

יציבה לקויה ושימוש לא נכון בגוף בזמן עבודה ובמנוחה
חוסר גמישות וכושר גופני ירוד
תוחלת חיים ארוכה
תורשה
שינויים ניווניים במפרקי החוליות
תאונות

את מבנה השלד והשרירים אנו מקבלים בתורשה מהורינו. מכיוון שתוחלת החיים שלנו התארכה, השלד והשרירים שלנו נאלצים להתמודד עם עומסים במהלך שנים רבות. הדבר גורם להתפתחות שינויים ניווניים במפרקים. אל הבלאי הטבעי מצטרפות תאונות וכושר ירוד, חוסר הקפדה על יציבה נכונה, ושימוש לא נכון בעבודה ומנוחה.

פריצת דיסק קיימת בארבע דרגות חומרה:

1. היחלשות הגרעין עם קרעים קטנים בשכבות החיצוניות
2. דליפה של חומר הגרעין לחלל השכבות החיצוניות עם קרעים בשכבות אלה
3. חדירה של חומר הגרעין דרך השכבות החיצוניות
4. יציאת החומר הדיסקוגני לחלל התעלה כגוף חופשי

יש להבחין בין בלט לבין פריצה – בלט נפוץ מאוד ואינו מהווה גורם או שלב בדרך לפריצת דיסק. פריצת דיסק יכולה להיות בכיוונים שונים, ובהתאם יילחצו מבנים שונים. פעמים רבות פריצות דיסק אינן מלוות כלל בסימפטומים ואין חובה שיגבילו תפקוד או פעילות. מחקרים תומכים בחזרה לעבודה ולחיי היומיום מהר ככל הניתן כתנאי להצלחת הטיפול. לכן אל תימנע מתפקוד מלא ואל תנסה לנוח כטיפול לכאבים.

בהחלט מומלץ להימנע מפעולות המגבירות את הכאב, אך חשוב לחזור לפעילות עדינה קבועה, וכן לחזור לעבודה כמה שיותר מהר. גש למכון פיזיותרפיה כדי לקבל הדרכה כיצד לבצע כל פעולה בלי כאב ובלי עומס מופרז על הדיסק. ניתן ללמוד תנוחות מומלצות להרמה ולכל פעילות אחרת. ניתן ללמוד לחזק את שרירי הבטן העמוקים ולהפעילם בעת ההרמה או בעת ביצוע הפעילות הספורטיבית. ככלל מומלץ להימנע מפעילות מרובת זעזועים, כמו ריצה, ולעבור לפעילות כמו שחיית חתירה או הליכה.

הטיפול במכון פיזיותרפיה צריך לכלול:

מתיחה מותנית
הדרכה לחיזוק שרירי בטן
הדרכה לפעילות נכונה
תיקון סביבת עבודה אם צריך
טיפול מנואלי מגוון
שימוש בכלי טיפול אלקטרותרפיים רבים
ועוד.

נסה לתרגל לפי הדוגמאות הבאות
http://www.med.umich.edu/1libr/aha/aha_xlbpm_art.htm




רופאים ומכונים בפוקוס

הצטרפו לאינדקס הרופאים!