פירות יבשים יתרונות וחסרונות

לפירות יבשים יתרונות וחסרונות תזונתיים רבים, לרגל חג הט"ו בשבט, רגע לפני שאתם רצים ומתענגים על כמות מכובדת של פירות יבשים. כדאי שתדעו כמה עובדות.

כתבה פרסומית כתבת חסות

תאריך עדכון: 20/01/2011
מקורו של ייבוש פירות כאחת השיטות העתיקות ביותר שהיו נהוגות לשימור אוכל. על מנת לשמור אספקה לתקופות מחסור נהגו חברות קדומות לייבש את הפירות על ידי פריסתם בשמש. אידוי הנוזלים של הפירות גרם לאיבוד בממשקלם ולכן היו קלים לשינוע, צבעם וטעמם השתנה גם כן. בימינו, מדובר תהליך תעשייתי המתבצע בתנורים גדולים, במהלכו מוסיפים חומרים משמרי טעם, ריח וצבע כל זאת בכדי להגדיל חיי המדף והאטרקטיביות שלהם. לפירות היבשים יתרונות וחסרונות תזונתיים רבים, לרגל חג הט"ו בשבט, רגע לפני שאתם רצים ומתענגים על כמות מכובדת של פירות יבשים. כדאי שתדעו כמה עובדות:

יתרונות תזונתיים :

פירות יבשים מומלצים לאכילה לפני פעילות גופנית או במצבי של מצבור סוכר נמוך משום שאלו מאופיינים בריכוז סוכר גבוה ומעניקים אנרגיה זמינה ומיידית. יתר על כן, הפירות היבשים עשירים בסיבים תזונתיים העוזרים לטיפול במצבים של עצירות ולפעולת מעיים תקינה, חשוב מאוד לסובלים מבעיות אלו לשתות מים במקביל. יתרון נוסף, ריבוי המינרלים בפירות. זרחן, אשלגן, סידן ומגנזיום ובויטמינים A ו- B, ברזל וחומצות שומן המצויות באגוזים ופיצוחים והחיוניים לבריאות הלב. יש לציין כי, פירות יבשים ופיצוחים בצריכה מחושבת יכולים להוות ארוחת ביניים זמינה ומזינה. לא די בכך, לסובלים מתת משקל, פירות יבשים הינם מקור אנרגיה ועדיפים בהרבה משוקולדים או ממתקים.


חסרונות תזונתיים:

חשוב להתייחס לתהליך הייצור של הפירות היבשים בו מוסיפים לחלקם גופרית דו חמצנית כדי לשפר את צבעו של הפרי לאחר הייבוש. הגופרית הדו חמצנית עשויה לגרום לחולים במחלות נשימה כרוניות התקפי אסטמה או ברונכיט. בנוסף, בתהליך הייבוש מעבד הפרי את הויטמין C שבו. פירות יבשים הינם עתירי קלוריות ביחס למשקלם, פי 5-7 מכמות הקלוריות שניתן למצוא בפירות טריים. במשמש המיובש למשל יש כ- 238 קלוריות ל- 100 גרם וזאת לעומת המשמש הטרי, המכיל 48 קלוריות ל- 100 גרם.


אושרת ברעם, תזונאית המרכז הרפואי זיו מסבירה שהבחירה הנכונה לצריכת פירות יבשים נמצאת באיכות ובכמות. "רצוי לצרוך פירות אורגניים, פירות שעברו תהליך ייבוש ללא תוספת חומרים משמרים. כדאי לפסוח על הפירות המסוכרים ולצרוך בצורה הטבעית ללא קלייה פיצוחים, שקדים ואגוזים לשימור חומצות השומן וויטמיני B, ללא תוספת מלח. כמו כן מומלץ להימנע מצריכת פירות בוהקים בצבעם הזוכים לתוספת חומרי זיגוג ולצרוך את הפרי היבש בצורה מגוונת אך מדודה. כדאי לדעת כי 100 גרם פרי יבש מכיל כ- 270 קלוריות, ו- 100 גרם שקדים ואגוזים מכילים בין 600-700 קלוריות".

הצטרפו לאינדקס הרופאים!