10 טיפים להתאוששות מהנגאובר

חגגתם את החג עם יותר מדי אלכוהול? התעוררתם עם חמרמורת קשה? תשמחו לגלות מה עוזר להעביר הנגאובר ואילו מיתוסים יגרמו לכם להרגיש דווקא רע עוד יותר.
כתבה פרסומית כתבת חסות
תאריך עדכון: 18/11/2020


חגגתם את החג עם יותר מדי אלכוהול? התעוררתם עם חמרמורת קשה?  תשמחו לגלות מה עוזר להעביר הנגאובר ואילו מיתוסים יגרמו לכם להרגיש דווקא רע עוד יותר



אם התעוררתם עם כאב ראש איום, תחושת בחילה, סחרחורת והתייבשות לאחר ששתיתם אלכוהול, אז כנראה ששתיתם הרבה יותר מדי ואתם סובלים מהנגאובר. מדוע זה קורה? אחת התוצאות של שתייה מופרזת של אלכוהול היא התייבשות, שאחראית לרוב הסימפטומים שמרגישים למחרת. לאלכוהול יש השפעה משתנת ולכן הוא מגביר איבוד נוזלים דרך השתן. בנוסף, הוא יכול לגרום לכאבי בטן והקאות, להפרעות בשינה ויש לו השפעה רעילה על המוח והכבד.


דעו את גבולותיכם


אמנם לא קיים טיפול של "יום למחרת" שירפא הנגאובר, אך ישנם טיפים כיצד להימנע ממנו או להקל על הסימפטומים שהוא גורם, אם לא נזהרתם. אם החלטתם לשתות אלכוהול, רצוי לעשות זאת בצורה שקולה. כדי להפחית את הסיכון למחלות לב רציניות, הרופאים ממליצים לגברים לא לצרוך יותר מ-3-4 מנות של משקאות אלכוהוליים מדי יום. נשים צריכות להגביל את  עצמן למקסימום 2-3 מנות ביום. עם זאת, כדי למנוע הנגאובר הקפידו לא לשתות כמות גדולה יותר ממה שגופכם יכול להתמודד.


להלן כמה טיפים שיעזרו לכם להימנע מהנגאובר:


•אל תשתו אלכוהול על קיבה ריקה. אכלו ארוחה שמכילה פחמימות, כמו אורז או פסטה ושומנים שיאטו את קצב ספיגת האלכוהול.


•הימנעו משתיית משקאות אלכוהוליים בעלי צבע כהה, כי הם מכילים תרכובות טבעיות מסוימות שעלולות לגרום לגירוי כלי הדם והמוח אצל אנשים רגישים ולהחמיר את ההנגאובר.


•אל תשתו משקאות מוגזים יחד עם האלכוהול, כי זה גורם לגוף לספוג את האלכוהול מהר יותר.


•הקפידו לשתות הרבה מים לפני שהולכים לישון והניחו בקבוק מים ליד מיטתכם, כך תוכלו ללגום עוד נוזלים אם תתעוררו במהלך הלילה.


•רצוי לא לשתות עוד אלכוהול ב-48 שעות לאחר הנגאובר, כי זה עלול לגרום להתפרצות הנגאובר נוסף ולהחמיר את הסימפטומים שלו.


מה לא עובד?


עוד אלכוהול בבוקר - לפני שמושיטים את היד למשקה נוסף, בתקווה שהוא יקל על ההרגשה האיומה, קחו בחשבון שהרופאים  סבורים שזוהי המלצה ממש גרועה. האלכוהול אמנם יכול להפחית באופן זמני את הסימפטומים, אך הוא יכול לפגוע בטווח הארוך. שתיית אלכוהול בבוקר עלולה להוביל להנגאובר גרוע עוד יותר, במקום לעזור לגופכם להתאושש.


ארוחת בוקר שומנית – למרות שיש אנשים שטוענים שארוחת בוקר עתירת שומנים מצילה אותם מהנגאובר, אין עדויות מדעיות לכך. להיפך, ארוחה שומנית עלולה להחמיר את תחושות הצרבת וכאב הבטן. לכן, מומלץ לאכול ארוחה קלה ולהקפיד על  שתיית נוזלים מרובה. אמנם אין מזון מסוים שיכול לפתור את התחושות הלא נעימות של הנגאובר, אך יש הטוענים כי כריך עם דבש עשוי לעזור בחלק מהמקרים.


אספירין – שנים רבות השתמשו בגרסאות שונות של התרופה הוותיקה להקל על הנגאובר. אמנם אספירין עשוי להקל על כאב הראש, הוא עלול להחמיר את גירוי רירית הקיבה שאלכוהול גורם.


תוספים – מחקרים שבדקו תוספים שנועדו להקל על הנגאובר לא הצליחו להוכיח באופן חד משמעי את יעילותם. במקום זאת, אפשר לקחת מולטי-ויטמין כדי למלא את מה שאבד במהלך ערב של שתיית אלכוהול מופרזת.


קפה – הדעות לגבי שתיית קפה חלוקות. מצד אחד, קפאין יכול לגרום לכיווץ כלי הדם ולעלות את לחץ הדם ובכך להחמיר את הסימפטומים של הנגאובר. מאידך, הימנעות מקפה, אם נוהגים לשתות קפה, עלולה לגרום להופעת אחד הסימפטומים של גמילה מקפאין - כאב ראש. לכן, אם רוצים לשתות קפה בבוקר עם הנגאובר, רצוי לשתות כמות קטנה ולהמתין חצי שעה-שעה כדי לראות איך מרגישים.


סאונה – הרעיון "להזיע החוצה" את האלכוהול ורעלנים אחרים נשמע מעניין, אך לא רק שהוא אינו יעיל, אלא הוא אף יכול להזיק. החום הרב בסאונה עלול לגרום לשינויים בתפקוד כלי הדם ובזרימת הדם ולהחמיר את ההתייבשות. מדענים ממעבדות המחקר בהלסינקי, פינלנד, מזהירים שסאונה במצב של הנגאובר עלולה לגרום לנפילות בלחץ הדם ולהפרעות מסוכנות בקצב הלב.


הנגאובר

עד-לא-ידע, אבל דברו חלש. הנגאובר


מה עשוי לעבוד?


מים ומשקאות ספורט -  למרות שהמומחים אינם יודעים איך בדיוק נגרם הנגאובר, ברור שלהתייבשות שאלכוהול גורם יש תפקיד לא מבוטל. לכן, מומלץ להרבות בשתיית מים, מרקים צחים, מיצים או משקאות איזוטוניים המיועדים לספורטאים כדי להקל על ההתייבשות. וכמו כן, מאכלים מתוקים עשויים לסייע אם מרגישים רעידות בידיים.


תרופות - מתברר שתרופות להקלה על כאבים שנמכרות ללא מרשם רופא עשויות להפחית מעוצמת התחושות הלא נעימות של הנגאובר. בנוסף, אפשר לקחת סותר חומצה אם הצרבת לא עוברת לאחר אכילה.


פעילות גופנית -  אמנם פעילות גופנית עדינה תמיד עשויה לעזור להרגיש טוב יותר, אך לעיתים קשה להתאמן כשסובלים מהנגאובר. במקרה כזה, עדיף לנוח.


שינה -  אמנם לאלכוהול יש השפעה מרדימה, אך כשהשפעתו מתחילה לפוג כמה שעות מאוחר יותר, זה גורם להפרעות בשינה ולהתעוררות. מאחר שחוסר שינה בעצמו עלול לגרום להחמרת ההרגשה הכללית, עדיף לישון כמה שיותר ביום למחרת כדי לעזור לגוף להתאושש. 


פורומים תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
ויטמין K2 ודילול הדם. חן 26/11/2020 13:39
  • מה פשר המשפט (בסוף המאמר): "אנשים שמקבלים תרופות לדילול הדם, כמו קומדין, צריכים להימנע משימוש בתוספי K2 או מזונות עשירים בוויטמין K מבלי להיוועץ ברופא". למה להימנע מתוסף K2? הרי לויטמין K2 אין השפעה על רמת דילול הדם. או שיש ומהי ההשפעה? אשמח להבהרה.

  • + הוסף תגובה
בירור לגבי ויטמין K2 אירית 11/11/2020 09:47
  • האם ניתן לצרוך, כחלק מתוסף, 15 מק"ג ויטמין K2 ליום, בנוסף לנטילת אספירין 100mg Tritace 5 mg Cloidogrel 75 mg תודה

  • + הוסף תגובה
ויטמין E אנה 08/02/2017 17:39
  • שלום רב, ברצוני לצרוך ויטמין E באופן זמני, בעקבות טנטון באוזן. יש כל מיני סוגים ושאלתי היא איזה סוג כדאי לצרוך? יש בטיפות שמן יש בכדורים יבשים, וכו', אשמח לעצתך בתודה מראש,

  • + הוסף תגובה
E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 12/02/2017 15:25
  • לא כל כך משנה. המינון חשוב יותר מהצורה. אם אין לך לחץ דם גבוה, את יכולה להתחיל עם 400 יב"ל ולעלות. איני יכול לומר עד איזה מינון אפשר להגיע בלי לדבר איתך. אם זה מצליח לעזור, אני מאוד מבקש שתשתפי אותי בחוויתך.

  • + הוסף תגובה
ויטמין E מינון אנה 04/03/2017 18:01
  • שלום ד"ר, רציתי לשאול לגבי מינון, קניתי ויטמין E בכמוסות, על הקופסא כתוב ליטול 2 כדורים ביום עם הארוחה, כמות כל כדור היא 400יחב"ל מהויטמין, סך הכל זה יוצא 800 יחבל, אולם במקומות אחרים קראתי שלא מומלץ ליטול לאורך זמן יותר מ400 יחבל ליום, מה המינון המומלץ לדעתך. בריאה בדרך כלל עם טינטון קל באוזניים

  • + הוסף תגובה
E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 04/03/2017 19:18
  • אני מופתע לשמוע שכך מומלץ על המוצר, ומבקש שתבדקי שוב. בכל אופן, ברוב המקרים אין בעיה ליטול 800 יב"ל, אבל איני יכול לתת המלצה טיפולים במסגרת זו.

  • + הוסף תגובה
E אנה 04/03/2017 20:41
  • שלום ד"ר, קראתי שוב..וכך אכן כתוב, כמות הרכיב בכל כמוסה של הויטמין 400 יב"ל, הנחיות שימוש:2 כמוסות ביום עם האוכל. אכן 2 כמומלץ אך לאחר שקראתי הבנתי שזה לא מומלץ. מקווה שלא נעשה נזק, בנטילה ליום אחד של 800 יב"ל. תודה על תגובתך

  • + הוסף תגובה
מינון E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 05/03/2017 08:31
  • מטופלים רבים שלי נוטלים ויטמין E במינון של 800 יב"ל, ובמקרים מסוימים מגיעים אפילו ל-2000 יב"ל.

  • + הוסף תגובה
ויטמין E טנטון אנה 16/05/2017 18:26
  • שלום רב, אז ביקשת שאשתף אם זה מצליח לעזור... אז ככה, התחלתי את הנטילה לפני בערך שלושה חודשים (בערך התאריך שכתבתי את השאלה) כ400 מ"ג ליום, עם אוכל שומני, לאחר תקופה שאני לא זוכרת כמה...הטנטון עבר לגמרי (אני לא יודעת עד כמה חמור הוא היה אבל הוא היה קיים) אני פשוט לא שמתי לב שהוא עבר פשוט ככה. וכיום הפסקתי את הויטמין בערך שבועיים בלי, ובימים האחרונים הרגשתי שהוא חזר בשתי האוזניים ברמות כאלה ואחרות במהלך היום והלילה...(כנראה שרק שהוא חוזר מרגישים אותו וכשהוא נעלם מתרגלים גם לזה). לשאלתי, רכשתי כעת ויטמין E של חברה אחרת, ואם הקודם עזר לי לבעיה הספציפית הזאת האם כדאי להמשיך לנטול את הויטמין הקודם שנטלתי של חברה אחרת או שאפשר להחליף בין החברות? כמו כן, כתבת שאם אין לי לחץ דם גבוה אפשר להעלות מינון, כשבדקתי לאחרונה לחץ דם הוא היה נמוך מאוד...מה דעתך על כך? שמחתי לשתף בחוויותי..

  • + הוסף תגובה
המשך... אנה 16/05/2017 18:30
תודה! ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 17/05/2017 20:58
  • שמחתי לשמוע. בנוגע לוויטמינים, בדרך כלל כל החברות פחות או יותר מוכרות חומר איכותי, אז ניתן להחליף. אני מעדיף ויטמין E שיש בו גם סלניום, העובר עמו בצורה סינרגסטית. איני חושב שוויטמין E קשור ללחץ דם נמוך.

  • + הוסף תגובה
ויטמין e לטנטון גליה 26/09/2020 16:25
  • אנה שלום, קראתי על כך שויטמין e עזר לך לטנטון ורציתי לשאול של איזו חברה לקחת והאם הטנטון עבר גם בפעם השניה שהופיע? תודה רבה גליה

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!