בדקו: האם אתם סובלים מתסמונת האכילה הלילית

מתגנבים למזווה בשעות הקטנות של הלילה כדי לנשנש משהו, אפילו שאכלתם ארוחת ערב דשנה? מחזיקים מעמד כל היום, אך נשברים בלילה ופושטים על המקרר? בדקו: אולי אתם סובלים מתסמונת האכילה הלילית
כתבה פרסומית כתבת חסות


זה לא סוד שאכילה לפני השינה או באמצע הלילה תגרום לכם להשמין כיוון שהגוף אוגר את הקלוריות העודפות, במקום לשרוף אותן במהלך הפעולות היומיות. אך בכל זאת, אתם משתוקקים לעוד אוכל, רוצים עוד חטיפים, ממתקים ומזון מהיר. מתברר שרבים סובלים מבעיית האכילה הלילית, צוברים קילוגרמים ומסתכנים בסוכרת ובדיכאון. 


קראו עוד: המזונות שיעזרו לכם לישון טוב - ואלו שיפריעו


הפרעת אכילה כפייתית או תסמונת אכילה לילית?

אם אתם נוהגים לזלול בקביעות באמצע הלילה יתכן שאתם מתמודדים עם אחת משתי הפרעות אכילה שונות, שיכולות להיות להן השלכות בריאותיות וסימפטומים דומים: אכילה כפייתית או אכילה לילית. כיצד תדעו ממה אתם סובלים?


בשתי ההפרעות אנשים אוכלים גם כשאינם רעבים, כיוון שהמזון מהווה מקור של נחמה עבורם. אנשים הלוקים באכילה כפייתית מנסים להרגיע רגשות כמו עצב או כעס באמצעות אכילת כמויות מזון עצומות בהתקף קצר של זלילה בלתי נשלטת. מדענים מעריכים ש-2000 עד 3000 קלוריות נאכלות במהלך בולמוס אכילה שכזה.


לעומתם, אנשים עם תסמונת אכילה לילית יכולים להתעורר מספר פעמים בלילה ולאכול חטיפים או כמות לא גדולה מדי ממאכל כלשהו, לא יותר מ-400 קלוריות בכל פעם, כדי להקל על נדודי השינה ולהירדם בחזרה. בשני המקרים קשה, אם לא בלתי אפשרי, להתנגד לדחף שמתעורר - ואנשים פשוט נכנעים לו. 


אתם כנראה לוקים בהפרעת אכילה כפייתית אם הסימפטומים שלכם כוללים אכילת כמות גדולה של מזון בפרק זמן קצר; אם אתם מרגישים שאתם לא מסוגלים לשלוט באכילה או להפסיק לאכול; ממשיכים לאכול גם אחרי שאתם מרגישים מלאים, עד כדי אי נוחות בבטן; מרגישים מבוכה בנוגע לזלילותיכם ונוקטים בצעדים כדי להסתיר את התופעה; אוכלים בצורה מופרזת שוב ושוב, ומרגישים כעס ואשמה לאחר מכן. הפרעה זו עלולה להתפתח בגלל בעיה תורשתית בוויסות התיאבון ומצב הרוח והיא שכיחה יותר בתוך משפחה.


תסמונת האכילה הלילית

תסמונת האכילה הלילית. קשה להתנגד לדחף


אך אם אתם אוכלים הרבה בשעות הערב המאוחרות, במיוחד אחרי ארוחת ערב רגילה; אוכלים בלילה למרות שאתם כלל לא רעבים; מתעוררים לפחות שלוש פעמים בשבוע ואוכלים, לרוב אחרי ביקור בשירותים; מאמינים שאכילה תעזור לכם להירדם ולישון טוב יותר; מרגישים חוסר תיאבון בבוקר; מרגישים עצובים, לחוצים, חרדים או מדוכאים לעיתים קרובות ותחושות אלה נוטות להחמיר בלילה; זוכרים שהתעוררתם ואכלתם (בניגוד למצב של סהרוריות, שבו הולכים ואוכלים מתוך שינה, או עקב נטילת תרופות מסוימות) - מדובר כנראה בתסמונת אכילה לילית.


תסמונת זו תוארה לראשונה ב-1955 על ידי הפסיכיאטר האמריקאי אלברט סטונקארד. מחקרים מאוחרים יותר גילו שאנשים הלוקים בתסמונת זו נהגו לצרוך יותר מ-50% מסך הקלוריות היומי שלהם בין השעות שמונה בערב  עד שש בבוקר, לעומת קבוצת הביקורת,  שבה אכלו רק 15% מהקלוריות באותן השעות.



מה גורם לאכילה לילית?

תסמונת האכילה הלילית נובעת ככל הנראה מבעיה תורשתית באותם הגנים שקשורים לתזמון של מקצבי שינה-ערות ושל הרעב. מחקרים מסוימים קושרים בין אכילה לילית לבין דיכאון. לעומתם, ישנם מחקרים אחרים שמצביעים על חוסר איזון בהורמונים שמשפיעים על איתותי רעב ושובע במוח ורמות גבוהות של הורמוני סטרס, ש"תורמים" להתפתחות הבעיה. אם תבינו כיצד כל אחד מהם משפיע על הדחף לאכול בלילה, אולי תוכלו להתגבר עליו:


קראו עוד: השיטה: כך תצליחו להירדם בפחות מ-60 שניות


אינסולין: הורמון החיוני לעיבוד הסוכר והפחמימות בתזונה. כשרמות האינסולין נוסקות ואז יורדות במהירות לאחר אכילת מזונות עתירי סוכר וקמח, הן גורמות לרעב. כך שאל תתפלאו אם תרגישו רעבים כבר בתוך שעתיים אחרי ארוחה דשנה.


לפטין: הורמון זה משדר למוח שאנחנו שבעים ולא זקוקים יותר למזון. אך כשאנשים אוכלים הרבה סוכר, מזונות מעובדים וקמח, המוח מפסיק להיות רגיש ללפטין ואינו מגיב לאותותיו.


גרלין: הורמון הרעב, שנוצר בקיבה ומעודד אותנו לאכול.


פפטיד YY: הורמון השובע, שמיוצר במעיים ומאותת למוח שאכלנו מספיק.


קורטיזול (הורמון הסטרס): כשאנשים לחוצים, נמצאים במתח או חווים שינויים גופניים רציניים כמו מחלה או ניתוח, רמות הקורטיזול בגוף עולות כדי לעזור לנו להסתגל ולהתמודד. אך כשזה קורה, חלה גם עלייה ברמות הסוכר והאינסולין ואנחנו מרגישים רעבים.



איזו השפעה יש לתסמונת על הבריאות?

עודף משקל והשמנה: שני המצבים עלולים להוביל לעלייה במשקל ובסיכון לפתח מחלות הקשורות להשמנה, ביניהן יתר לחץ דם, עודף כולסטרול, טרום סוכרת או סוכרת מסוג 2 ואפילו בעיות בכיס המרה.


דיכאון: מצב רוח ירוד נפוץ בקרב אנשים שסובלים משני סוגי הבעיות. התקפי זלילה עקב תחושת מצוקה רגשית עלולים לגרום בסופו של דבר להשמנה. השמנה עלולה לגרום לדיכאון. רבים מהאכלנים הכפייתיים לוקים גם בדיכאון קליני. אכלני לילה נוטים להיות מדוכדכים יותר בלילה.


תסמונת האכילה הלילית

אכילה לילית. מובילה אפילו לדיכאון


שינה: לחץ וחרדה הקשורים לכל סוגי הפרעות האכילה עלולים לגרום לכם להתהפך במיטתכם בלילות. אך אם אתם לוקים בתסמונת האכילה הלילית, יתכן שיש לכם גם בעיות שינה נוספות, שעלולות לגרום לכם לתשישות ולפגוע ביכולתכם לעבוד או ללמוד. לדוגמה, אם אתם נוטים להתעורר מספר פעמים בלילה, אתם ישנים פחות שעות ממה שגופכם צריך ומרגישים ישנוניים במהלך היום.



מה אפשר לעשות?

השלב הראשון הוא לאתר מה מעורר את האכילה הלילית ולנסות לאזן את שלל ההורמונים בעזרת המלצות הבאות:


1. אכלו ארוחת בוקר 

נכון שאם אכלתם בלילה, כנראה שעדיין תרגישו מלאים. אך כדי לשבור את המעגל רצוי שתתחילו את היום עם ארוחת בוקר חלבונית טובה. לדוגמה, ביצים (עם החלמון כמובן) בכל צורה או שייק חלבי עם אגוזים, חמאת קוקוס או שקדים, זרעי צ'יה, גרעיני דלעת ופירות יער קפואים, יעזרו לאזן את רמות הסוכר בדם.


2. אל תשתו את הקלוריות 

הימנעו ממשקאות ממותקים כמו משקאות תוססים, מיצי פרי, קפה, משקאות אנרגיה או תה קר. הם מכילים כמויות אדירות של סוכר שיגרמו לעלייה תלולה ברמות הסוכר והאינסולין ויגרמו לכם לרעב ולחשק לנשנושים.


3. אל תרעיבו את עצמכם במשך היום 

אכלו את ארוחת הבוקר, הצהריים והערב בשעות קבועות (אין בעיה גם לנשנש משהו בריא בין לבין) כדי לשמור על התזמון והקצב הטבעי של השעון הביולוגי לאורך היום והלילה.


4. אכלו חלבון ושומן איכותיים בכל ארוחה 

השומנים הטובים כוללים אגוזים וגרעינים, אבוקדו, קוקוס ושמן זית. החלבונים הטובים כוללים עוף, דגים או בשר רזה. שילובים שלהם, בתוספת שפע של ירקות, יעזרו לאזן את רמות הסוכר.


5. למדו שיטות להפחית מתחים ולהירגע 

זכרו, בסופו של דבר, הסטרס גורם לאכילה עודפת ולהשמנה. עצרו ושאלו את עצמכם מדוע אתם רוצים להכניס משהו לפה והיו מודעים לכך. אם לא מדובר ברעב, אלא בתגובה רגשית - נסו נשימות עמוקות, יוגה, פעילות גופנית או דמיינו שאתם נמצאים במקום נפלא ושלו לכמה דקות, כדי להרגיע את הפעילות במוח ולאזן את ההורמונים. 


6. קבעו זמנים קבועים לשינה 

אם אינכם ישנים אתם תהיו רעבים, במיוחד למזון פחמימתי ומתוק. כשלא ישנים רמות הורמון הרעב, גרלין, עולות - ואלו של הורמון השובע יורדות. לכן, אם אתם רוצים לרדת במשקל, לכו לישון לפחות שבע שעות בלילה.


7. בדקו רגישות למזון 

לעיתים אנשים משתוקקים דווקא למזונות שהם אלרגיים או רגישים אליהם. למשל, גלוטן ומוצרי חלב נחשבים לגורמים המעוררים העיקריים של רגישות למזון. נסו להימנע מאכילתם למספר שבועות כדי לבחון אם הדחף לאכול מזונות מסוימים נעלם.


8. קחו תוספים שיעזרו לאזן את רמות הסוכר והאינסולין 

אומגה 3 מדגים, ויטמין D, סיבים תזונתיים שלוקחים 10-15 דקות לפני ארוחה או נ-אצטיל-ציסטאין, שעשוי לסייע להפחתת תשוקה למזונות שונים. 


9. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי

מחקרים מראים שטיפול קוגניטיבי-התנהגותי עשוי לסייע הן לאנשים שחווים התקפי זלילה והן לאלו שמתמודדים עם תסמונת האכילה הלילית. טיפול כזה, שמורכב מסדרת פגישות, עוזר לגבש גישה וחשיבה חיוביות ולהפחית את תחושות האשמה והבושה ואת השליטה שיש למחשבות השליליות על ההתנהגות. 



פורומים פסיכיאטריה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
מודאל בר 21/04/2011 19:15
  • שלום לך וחג שמח :-) קיבלתי כדור שנקרא מודל 50 מ"ג פעם ביום במטרה להגיע ל - 200 מ"ג ביום (מודל פורטה). קיבלתי את הכדור לטיפול בתסמונת המעי הרגיז. מקריאה באינטרנט, הבנתי שזה כדור שמתעסק עם הדופמין. וקראתי שהכדור הזה עלול לגרום לטארדיב דיסקינזיה. מכאן רציתי לשאול אותך: - האם במינון של 50 - 200 מ"ג ביום התסמינים שקשורים ל - TD עלולים להופיע? - במידה ויש תסמינים, האם הם הפיכים בהפסקת התרופה. - האם התרופה הזאת מסוכנת? תודה מראש

  • + הוסף תגובה
מודאל דר' קרני רובין 26/04/2011 18:15
  • לבר שלום, טארדיב דיסקינזיה היא סוג של תנועות חוזרות בלתי רצוניות, המופיעה כתופעת לוואי של שימוש ממושך או שימוש במינון גבוה בתרופות נוירולפטיות (תרופות החוסמות את הקולטן לדופמין). תרופות אלו הן בדרך כלל תרופות אנטי-פסיכוטיות; חוסמי דופמין אחרים שיכולים לגרום לטארדיב דיסקינזיה הם תרופות עבור בעיות קיבה ומעיים או הפרעות נוירולוגיות. מניעה ראשונית של התופעה עשויה להיות מושגת על ידי שימוש בתרופות הנוירולפטיות במינון היעיל המינימלי ולזמן הקצר ביותר. ברגע שאובחנה התופעה, יש להפחית את מינון התרופה שגרמה לה, או להפסיקה לגמרי אם זה אפשרי (למשל לעבור לתרופות אנטי-פסיכוטיות חדשות עם תופעות לוואי פחותות). אך יש לדעת כי טארדיב דיסקינזיה עשויה להימשך גם לאחר הפסקת התרופה, למשך חודשים, שנים, ולפעמים לתמיד. יחד עם כל האמור, יצויין כי מאוד נדיר שמודאל יגרום לטארדיב דיסקנזיה ובוודאי במינון האמור, מאחר וניתן לתת 400-200 מ``ג פעמיים ביום. מקסימום 800 מ``ג ליום. בנוסף, ברצוני לציין כי לתרופה יש תופעות לוואי מרובות. בברכה, דר' קרני רובין

  • + הוסף תגובה
מודאל בר 28/04/2011 13:30
  • תודה על התשובה... בהמשך לשאלה - כתבת שלתרופה יש תופעות לוואי מרובות, האם תוכלי לפרט אלו? שוב תודה מראש

  • + הוסף תגובה
תופעות הלוואי של מודאל דר' קרני רובין 03/05/2011 19:12
  • לבר שלום, רצ"ב תופעות הלוואי השכיחות והנדירות: תופעות לוואי: בנוסף לפעילות הרצויה של התרופה, בזמן השימוש בה עלולות להופיע השפעות לוואי, כגון: יובש בפה, עצירות, בחילות/הקאות, נמנום, סחרחורת, אי-שקט, נזילת חלב מן השד או אל-וסת. תופעות המחייבות התייחסות מיוחדת: גירוי או פריחה בעור, חוסר שיווי משקל, חוסר מנוחה, עויתות, עייפות או חולשה מוגברת, הצהבת העור או העיניים, שינויים בראיה, תנועות בלתי-רצוניות או קושי בדיבור (תופעות נדירות): הפסק הטיפול ופנה לרופא מיד! בכל מקרה שבו הינך מרגיש/ה תופעות לוואי שלא צוינו בעלון זה, או אם חל שינוי בהרגשתך הכללית עליך להתייעץ עם הרופא מיד! תופעות לוואי המופיעות לראשונה לאחר תום הטיפול: תנועות בלתי רצוניות (במיוחד של הפנים) – יש לפנות לרופא מיד. בברכה, דר' קרני רובין

  • + הוסף תגובה
תופעות לוואי של מודאל שירה 24/01/2018 10:23
  • שלום רב, התחלתי לפני כשבוע וחצי להשתמש במודל 50 מ"ג (במטרה להגיע ל100 מ"ג ליום). לאחר כשבוע שימוש התחלתי להרגיש גודש בחזה והתחלת תהליך של ייצור חלב. האם אני אסבול מהתופעה במשך כל עת השימוש בתרופה? האם צפוי לחלוף באיזשהו שלב? מה הזמן הממוצע שצפוי לחלוף? תודה רבה ויום נהדר שירה :)

  • + הוסף תגובה
טרוכמניה במבי 02/04/2020 01:03
  • שלום שמי במבי ואני סובלת מי אוסדי וטרכמניה שזה תלישות שער העם המודל עוזר להפסיק את התלישות אני מקבלת 50 מלגרם ליום

  • + הוסף תגובה
ויאפקס וליריקה חנוש 01/04/2020 10:51
  • היי דוקטור רובין רציתי לדעת על ויאפקס 225 מיליגרם שאני שותה עקב דיכאון אם יש קשר לליריקה שאני אמורה לשתות עקב פריצת דיסק הכוונה אם אחד מהם משפיע לטובה או לרעה ביניהם

  • + הוסף תגובה
סימבלטה- תופעות לוואי לטווח הארוך לי 30/03/2020 23:44
  • היי אני נוטלת את התרופה כ 4 שנים רצוף כ 30 מג כל יום בעקבות דכאון לאחר לידה לפני שבועיים וחצי החלטתי להפסיק את התרופה על דעת עצמי , כרגע אני בהריון בחודש רביעי ורוצה להתייעץ לגבי תופעות הלוואי לטווח הארוך לא הורדתי מינון בהדרגה ואני מפחדת שזה יפגע בי בהמשך. אשמח לקבל חוות דעת מה לעשות כרגע עם המצב? מציינת שמרגישה בסדר מידי פעם כאבי ראש ועצבנות אבל לומדת לנטרל את זה.

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!