האם פרסום תמונות סלפי במדיות החברתיות עלול להוביל לנרקיסיזם?

מחקר חדש מצא כי שימוש עודף במדיות חברתיות, בייחוד פרסום של תמונות סלפי, קשור לעליה בנרקיסיזם
כתבה פרסומית כתבת חסות



מחקר שפורסם ב- Open Psychology Journal ובוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת סוונסי ומאוניברסיטת מילאנו, בחן שינויים באישיות של 74 נבדקים בגילאי 18-34 במשך תקופה של ארבעה חודשים. החוקרים העריכו גם את השימוש של מושאי המחקר במדיה החברתית, לרבות שימוש בטוויטר, פייסבוק, אינסטגרם וסנאפ צ'ט. מטרת המחקר הייתה לבדוק האם שימושים שונים במדיות החברתיות מביאים לעלייה בנרקיסיזם. נרקיסיזם הוא מאפיין אישיותי שיכול להיות כרוך באקסהיביציוניזם, בגרנדיוזיות, באמונות הקשורות בזכאות וניצול של אחרים.





המחקר בדק האם שימושים שונים במדיות החברתיות מביאים לעלייה בנרקיסיזם




המחקר חושף: פרסומים חזותיים ברשתות החברתיות מובילים לעלייה בנרקיסיזם

ממצאי המחקר הראו כי המשתתפים שהשתמשו במדיה חברתית בצורה מופרזת לשם פרסומים חזותיים (העלאת תמונות ובעיקר תמונות סלפי), הראו עלייה ממוצעת של 25% בתכונות הנרקיסיסטיות במשך ארבעת חודשי המחקר. בקרב משתתפים אלה, העלייה במאפייני האישיות הקשורים לנרקיסיזם הייתה מעל לסף הניתוח הקליני של הפרעת אישיות נרקיסיסטית, על פי סולם המדידה המשמש לאבחון הפרעת האישיות. 



הפרעת אישיות נרקיסיטית מאופיינת בעיסוק מוגזם של אדם בעצמו, ביכולותיו ובחוסר אמפתיה ורגישות לזולת. אנשים הסובלים מהפרעת אישיות נרקיסיסטית מתאפיינים בהערכה עצמית גבוהה מהרגיל ובשאפתנות יתר. ברוב המקרים הם רואים את עצמם כאישיות חשובה ומיוחדת ומפריזים בתיאור הישגיהם והצלחותיהם. המחקר מצא בנוסף כי משתתפים אשר נוטים להשתמש במדיות חברתיות לשם פרסום פוסטים מילוליים, כמו לדוגמה משתתפים שהשתמשו בטוויטר, לא הציגו עלייה במאפייני הנרקיסיזם. 



קראו עוד: בדידות ודיכאון: זה מה שהרשתות החברתיות עושות לנו



למעט נבדק אחד, כל מושאי המחקר השתמשו במדיות החברתיות, במשך זמן ממוצע של שלוש שעות ביום, להוציא שימוש במדיות חברתיות עבור מטרות עבודה. משתתפים רבים דיווחו כי הם צורכים את המדיות החברתיות במשך שמונה שעות ביום ויותר. 60% ממושאי המחקר השתמשו בעיקר בפייסבוק, 25% השתמשו באינסטגרם, 13% מהמשתתפים השתמשו בסנפצ'אט או בטוויטר. עבור מעל לשני שליש מהמשתתפים העלאת פוסטים ויזואליים היוותה את השימוש העיקרי במדיות החברתיות. 





המשתתפים שהשתמשו במדיות החברתיות לשם העלאת פוסטים ויזאוליים, הראו עליה של 25% בתכונות הנרקיסיסטיות



למרות שמחקרי עבר הציעו כי עשוי להיות קשר בין נרקיסיזם לבין העלאת פוסטים ויזואליים במדיות החברתיות, עד למחקר הנוכחי לא היו ברור אם אנשים בעלי תכונות נרקיסיסטיות נוטים להשתמש יותר במדיות החברתיות באופן זה, או שהשימוש בפלטפורמות אלה הוא זה המוביל לעלייה בנרקיסיזם. למרות שתוצאות המחקר מראות קשר דו כיווני בשני המאפיינים, הן מציגות תוצאה ברורה בנוגע לטענה שפרסום פוסטים חזותיים ובייחוד תמונות סלפי מביא לעלייה בנרקיסיזם. 



בבחינת מחקר זה כמהווה מעיין מדגם של האוכלוסייה הכללית, ניתן לקבוע כי כ-20% מהאוכלוסייה מצויה בסיכון להתפתחות מאפיינים נרקיסיסטים הקשורים בשימוש עודף במדיות החברתיות לצורך פרסומים חזותיים. 



דפוס שימוש זה בפלטפורמות השונות, ובעיקר בפייסבוק, עלול להוביל לעליה אפשרית בהפרעת האישיות הנרקיסיסטית, כל עוד הסכנות הכרוכות בשימוש זה לא יילקחו בחשבון. השימוש במדיה חברתית ויזואלית יכול להדגיש את התפיסה של אנשים נרקיסיסטים כי הם מוקד תשומת הלב העיקרי. היעדר גינוי חברתי מידי, עלול לעודד אנשים אלה להציג את עצמם בצורה גרנדיוזית ואף להביע במרחב הווירטואלי פנטזיות כל יכולות.



פורומים פסיכיאטריה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
קלונקס בטיפות אחת 15/05/2016 04:02
  • אם אני רגילה לקחת 0.5 מ"ג קלונקס ביום (לפעמים קצת יותר), אז כמה צריכה בטיפות ? איך בדיוק לוקחים את זה ? האם זה מהיר יותר ?

  • + הוסף תגובה
? ? 20/05/2016 17:33
תשובה ד"ר קרני רובין 23/05/2016 20:00
  • לאחת שלום, הריכוז רשום על הבקבוק. בדרך כלל 20 טיפות הן מיליליטר 1. בברכה דר' קרני רובין

  • + הוסף תגובה
כמה זה 3 טיפות ? ... 26/05/2016 22:09
תשובה ד"ר קרני רובין 30/05/2016 20:30
  • ל... שלום, ב 1 מ"ל יש 2.5 מ"ג ריבוטריל (קלונקס). בכדי לקבל 0.25 מ"ג צריך 0.1 מ"ל. מאחר ו1 מ"ל זה 20 טיפות אז 0.1 מ"ל זה 2 טיפות. בברכה, דר' קרני רובין

  • + הוסף תגובה
כמה טיפות לקחת יוסי 21/09/2020 17:31
  • אז לא הבנתי כמה לקחת לקחתי 0.5 קלונקס כמה אני צריך מזה???? למה אי אפשר פשוט לענות בלי לסבך מרגיש כאילו בשביל לקחת את התרופה הזו צריך להיות מהנדס טילים

  • + הוסף תגובה
ליתיום אורי 06/03/2015 01:48
  • שלום לך אימי חולה במאניה דיפרסיה הרבה שנים הייתה יציבה ללא תרופות כשפרצה המחלה תמיד ליתיום עזר לה. אך היא פוחדת מתופעות לוואי של השפעה על כליות שמעתי שיש ליתיום שנקרא אורטייט שגם עוזר ופחות פוגע בכליות מה ידוע לך בנושא? עד כמה זה יכול לעזור ? תודה מראש יום נפלא

  • + הוסף תגובה
תשובה ד"ר קרני רובין 11/03/2015 16:52
  • לאורי שלום, ככלל, ליתיום אינו בהכרח פוגע בכליות. היו לי מטופלים רבים בליתיום ורק ב-2 מצאתי בבדיקות שגרתיות התחלה של עלייה של הקריאטינין וכאשר הפסקתי מיידית את הליתיום, מצב הכליות חזר לקדמותו. חובה תוך כדי טיפול בליתיום לעשות בדיקות של תפקודי כליה ובלוטת התריס אחת לחצי שנה. אם מקפידים על כך, לא נוצרות בעיות. לגבי הליתיום אורוטייט, הוא איננו מאושר ע"י הFDA ואין הוכחות לגבי יעילותו. כיום ניתן לתת תחליפים לליתיום, בין אם אלו נוגדי האפילפסיה: טגרטול, חומצה ואלפוראית (דפלפט), גבאפנטין, ואביליפיי שאינו שייך לקבוצה זו. בדרך כלל, עדיף לא להחליף סוס מנצח, אך אם אמא עומדת על דעתה, ניתן לתת לה אביליפיי שבמינון של 15 מ"ג הוא מייצב ומינון של 20-30 מ"ג הוא אנטי-מאני. במינונים נמוכים הוא מגביר תרופות נוגדות דיכאון. בברכה, דר' קרני רובין

  • + הוסף תגובה
ליתיום דובי 31/08/2020 21:41
  • התחלתי לקחת ליתיום אורטייט 15 מג וזה מאוד עוזר לי, האם יש לחשוש שזה פוגע בכליות כמו הליחיום הרעיל

  • + הוסף תגובה
קוצר נשימה לא פיזיולוגי שיר 25/06/2014 19:05
  • שלום, אני בת 24, סטודנטית, לפני שנה התחילה לי תופעה שאני מרגישה שאני לא מצליחה להכניס מספיק אוויר לריאות. יש ימים שזה עובר לי אבל זה תמיד חוזר. בדקתי אם יש בעיה פיזית-ואין. התייעצתי אצל מומחים וכולם אמרו שזה נובע ממתח/חרדה/דיכאון. אני לא יכולה להצביע על משהו ספציפי שגורם לי למתח. יש לי שגרה רגילה לגמרי והמתחים הם בגדר הנורמלי. אני כבר מרגישה שאין לי דרך להפטר מהתופעה הזו והיא מאוד מפריעה לי בחיי היום יום. קשה לי להרדם, ללמוד, לעשות ספורט וכו.. אני כבר מיואשת כי שום דבר מבחינת הכלים שנתנו לי לא עוזר. מה את ממליצה? ואשמח אם תדעי לומר לי מה הסיבה לכך. תודה רבה, שיר.

  • + הוסף תגובה
סימפטום של מתח ר.צ. 26/06/2014 03:08
  • שלום, סבירות גבוהה שהמומחים צודקים והמדובר בסימפטום מוכר ונפוץ של מתח נפשי / חרדה / דיכאון. עלייך להיבדק ע"י רופא מומחה ולקבל טפול תרופתי. דיכאון אינו בהכרח קשור לנסיבות חיים אלא המדובר במחלה פיזיולוגית.

  • + הוסף תגובה
שיר 26/06/2014 14:38
  • קודם כל תודה רבה על המענה! שנית, יש לי כמה שאלות.. 1) האם במצב כזה כדאי באמת להתחיל טיפול תרופתי או שהיית ממליצה קודם לנסות דרכים אחרות? 2) כמו שאמרתי אני לא מרגישה שישנה סיבה לכך שאהיה במתח או חרדה, החיים שלי רגועים ואין לי לחץ גדול של עבודה\לימודים..מדוע בכל זאת זה קורה לי? 3) הבנתי שעישון מריחואנה יכול לעורר נטייה לחרדה. האם זה נכון? אני לא נוהגת לעשן אבל היו מקרים בודדים שעישנתי ואני חוששת שאולי זה קשור. תודה מראש!

  • + הוסף תגובה
ממה שאני ניסיתי ורד 26/06/2014 14:25
  • תירגלתי תרגילי נשימות במיטה וזה עזר לי קצת להרגיע את המערכת ולהכנס למוד שינה והרגעות.. יש גם כמו שהרופאה המליצה לך, טיפול תרופתי, או תוספי תזונה שגם כן מרגיעים. אני מכירה את לקטיום (של סופרהב) שמבוסס על חלבונים שעוזרים להרדם והיתרון הוא שזה לא ממכר כמו תרופות פסיכאטריות אחרות.

  • + הוסף תגובה
לורד שיר 26/06/2014 14:40
  • תודה על עזרה! האם ניסית תרופות קונבנציונאליות\אלטרנטיביות כלשהן? עזר?

  • + הוסף תגובה
תשובה ד"ר קרני רובין 29/06/2014 20:04
  • לשיר שלום, בהמשך לתשובתו של ר.צ אכן חרדה ודיכאון אינם מצריכים סיבה קונקרטית. הדבר נובע משינוי ברגישות של מערכת העצבים. במקרים קלים ניתן לעבוד על המצב הזה על ידי טיפול התנהגותי קוגניטיבי כמו גם הנשימות שהציעה לך ורד . ואולם כאשר המצב גורם לכך שהתפקוד יורד והמצב הוא בעיקר דכאוני יש בהחלט מקום לטיפול תרופתי אשר משנה את הרגישות של מעטפת התא (מוריד אותה). במילים אחרות אני ממליצה על טיפול תרופתי קונבציונאלי כמו לוסטרל או ציפרלקס בשילוב עם טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT). אשר לקנאביס הוא עצמו יכול לגרום לחרדות קשות ביותר במיוחד כאשר לוקחים אותו בזמן שהמצב אינו יציב. עצם העובדה שהופיעו הסימפטומים הללו מעידה שמערכת העצבים היא במצב לא יציב ולכן השימוש בקנאביס יכול לזרוק למצבים חרדתיים שקשה מאוד להוציא מהם. בברכה, דר' קרני רובין

  • + הוסף תגובה
לדר' רובין שיר 29/06/2014 23:57
רק תוספים - לקטיום. לא ניסיתי תרופות לא קונבנציונליות. ורד 03/07/2014 23:08
וכן, זה עזר. אפשר גם ורד 03/07/2014 23:13
  • לגבות בדרכים נוספות כמו תרגילי נשימה, מדיטיציה או אפילו שיחות עם פסיכולוג. את צריכה למצוא את הדרכים שמתאימות לך ולאורח החיים שלך.

  • + הוסף תגובה
מתקשה לנשום עמוק יעקב 31/08/2020 13:01
  • היי אני מתקשה לנשום באופן לא פזיולוגי כבר שנה!! אני משתגע מזה ומאבד תקווה אשמח לעצה אם מישו אכן מכיר את התופעה והכי חשוב...יצא מממנה תודה!

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!