שמן דגים כתוסף תזונה: חיוני או לא?

נוטים לקחת תוספי תזונה? אם כן, סביר להניח ששמן דגים גם נמצא שם. האם מדובר בחומר חיוני לגוף או שמא מדובר בתוסף תזונה שאין בו כל תועלת? כל הפרטים בכתבה

כתבה פרסומית
מאת: מערכת אינפומד


אנשים שמתלהבים משמן דגים יספרו לכם שהוא יכול לעזור במגוון מצבים רפואיים, בהם ניוון מוקלרי של הגיל (AMD), דלקת מפרקים שגרונית, כולסטרול גבוה, אסתמה, דיכאון, ADHD, מחלות לב, והוא אפילו עשוי לשפר את מראה השיער. 


זה אמנם נשמע נהדר ומפתה, אבל לפני שאתם ממהרים להתחיל לצרוך תוסף תזונה של שמן דגים, יש כמה עובדות שכדאי לדעת. אמנם קיימים כמה יתרונות בריאותיים, אך לצדן יש גם כמה אזהרות.



מה זה שמן דגים?

רופאים ומדענים שמו לב לראשונה לשמן דגים כאשר מחקרים הראו שתרבויות שצורכות כמות גבוהה של דגים, כגון סקנדינבים ואסקימוסים, היו בעלי שיעור נמוך יותר למחלות לב.


סוגים רבים של דגים, בהם סלמון, מקרל, הרינג, פורל, סרדינים וטונה, מכילים חומצת שומן אומגה 3 - סוג בריא של שומן. שני שמני אומגה 3 החשובים ביותר הם EPA ו-DHA. החוקרים רצו לדעת האם צריכה ישירה של שמן זה, ללא אכילת דגים, עושיה לסייע לבריאות הלב.


בניסויים קליניים, מתברר, התוצאות לא היו חד משמעיות. חלק מהניסויים הראו יתרונות, בעוד שאחרים לא. המחקרים דאגו לשלב מינונים שונים של שני סוגי השמנים החשובים. 



למה הדעות חלוקות?

מחקרי עבר הראו ששמן דגים עוזר ללב בהרבה מובנים, אלא שהחוקרים החלו לפקפק בכך כאשר מחקרים חדשים יותר לא הגיעו לממצאים דומים.


אחת ההשערות היא שבגלל שיש כ"כ הרבה תרופות לטיפול בחולים עם סיכון גבוה, כגון אספירין, סטטינים, חוסמי בטא ומעכבי ACE, הן אולי מטשטשות את התפקיד של תוסף אומגה 3. סיבה נוספת יכולה לנבוע מכך שהאוכלוסייה המערבית צורכת היום יותר דגים מן העבר, לאור הידיעה שיש בכך יתרונות בריאותיים, כך שתוסף אינו באמת יעיל.




למרות שמחקרי עבר הראו ששמן דגים עוזר ללב בהרבה מובנים, מחקרים חדשים לא הגיעו לממצאים דומים



הוכחות ליעילות של שמן דגים

כמות גדולה של תרופת מרשם EPA טהור (לא זה שניתן לקנות ללא מרשם) עשויה לעזור ללב בקרב אנשים עם תנאים מסוימים שגורמים ליותר בעיות בלב. תרופת מרשם של שמן דגים מפחיתה טריגליצרידים (שומן בדם).


מחקר שנעשה לאחרונה הראה כי 4 גרם של EPA טהור ליום במשך 5 שנים הפחית בצורה משמעותית את הסיכון להתקף לב, שבץ, מעקף, כאבי חזה, ומוות כתוצאה מחסימת דם ללב, במהלך תקופה זו.


לצד זה חשוב לציין שאנשים שהושפעו לטובה מכך כבר סבלו משורה של בעיות הקשורות ללב. הכולסטרול ה"רע" והטריגליצרידים שלהם היו גבוהים והם נטלו בנוסף תרופות להורדת כולסטרול. הם גם סבלו ממחלות לב או מסוכרת והיה להם לפחות גורם נוסף אחד שתרם למחלת לב. 


מחקר דומה מצא כי השילוב של תרופת מרשם של 1.8 גרם EPA ליום, בנוסף לתרופה המפחיתה כולסטרול, הפחית את הסיכויים להתקף לב או לבעיות לב אחרות באנשים עם כולסטרול גבוה. רבים מהם גם סבלו מסוכרת ו/או מלחץ דם גבוה. 1.8 גרם זה הרבה פחות מהמחקר הקודם (של 4 גרם ביום), אך משתתפי המחקר היו יפנים, וכבר ממילא צרכו יותר שמן דגים בתזונה הרגילה שלהם מאשר אנשים מהעולם המערבי.


במחקר שנעשה על כ-25,000 מבוגרים בני 50 ומעלה, בעלי סיכון ממוצע להתקף לב, נמצא כי אלה שצרכו 1 גרם ביום במשך 5 שנים של שמן דגים המכיל 460 מ"ג EPA ו-380 מ"ג DHA, היו בעלי סיכון נמוך ב-28% להתקף לב בתקופה זו. עם זאת, הם לא היו בעלי סיכון נמוך יותר לשבץ או למוות ממחלות לב. למעשה, מחקרים רבים שניסו להוכיח את יעילותו של תוסף שמן דגים בסיכון נמוך יותר למחלות לב, לא הצליחו בכך.



השפעת שמן דגים במצבים בריאותיים אחרים

פרט לבריאות הלב, חוקרים בחנו את ההשפעות של שמן דגים במצבים רבים, והיתרונות של תוסף זה נראו רק במקרים מסוימים. 


בדלקת פרקים שגרונית, שמן דגים הראה הקלה על התסמינים ומעט פחות צורך בשימוש בתרופות משככות כאב. באנשים בעלי סיכון גבוה יותר בממוצע לחלות באלצהיימר כי הם נושאים את מוטציית הגן APOE ε4, מינונים גבוהים של DHA לפני הופעת תסמיני המחלה עשויים לשפר מעט את המחלה.  באשר למצבים בריאותיים אחרים, אין מחקרים שהוכיחו את יעילותו של תוסף שמן דגים.



שמן דגים, לא כתוסף תזונה

הדרך הטובה ביותר להשיג חומרים חיוניים לגוף, כולל אומגה 3, היא באמצעות תזונה. מספר מחקרים הראו שישנם יתרונות לצריכה של שמן דגים כמזון אך לא כתוסף תזונה. למשל, בזמן שתוסף תזונה של שמן דגים אינו מפחית סיכון למחלות לב, מחקרים הראו שאנשים שצרכו דגים 1-4 פעמים בשבוע נטו פחות למות כתוצאה ממחלות לב לעומת אלו שלא צרכו דגים בכלל או שאכלו דגים לעיתים רחוקות.


צריכת דגים גם עשויה להפחית את הסיכון לשבץ, כמו גם לאובדן זיכרון וליכולות החשיבה שעלולים להוביל לדמנציה. יתרה מזאת, במחקרים שמראים יתרונות לתוסף שמן דגים, יתרונות אלו נראו פחות בקרב אנשים שכבר צרכו הרבה דגים, ונראו יותר בקרב אנשים שלא אכלו מספיק דגים. מחקר אחד, למשל, הראה ש-1 גרם של שמן דגים ליום הפחית את הסיכון להתקף לב. עובדה זו הוכחה רק במקרה של אנשים שכבר אכלו מספיק דגים. 



קראו עוד: סלמון, פורל או קרפיון: איזה דג הכי בריא?



שורה תחתונה – לצרוך או לא תוסף תזונה של שמן דגים?

תוסף שמן דגים הוא לא תרופת פלא, אך בהחלט יש בו מספר יתרונות במצבים בריאותיים שונים כפי שהוזכרו לעיל.


אם אתם כבר צורכים תוסף זה ומצבכם הבריאותי טוב, אין מחקר שיגיד לכם שכדאי לכם להפסיק איתו. עם זאת, אל תצרכו יותר ממה שאתם כבר לוקחים, שכן אין ראיות לכך שזה בטוח או מועיל.


אם אתם לא צורכים תוסף שמן דגים, נסו להרגיל את עצמכם לקבל את שמן דגים מן הצלחת שלכם ולא מתוסף תזונה – אכלו יותר דגים. איגוד הלב האמריקאי ממליץ על 2 מנות של דגים בשבוע, עם עדיפות לדגים שמנים העשירים באומגה 3. 


אם אתם מעוניינים להתחיל לצרוך תוסף שמן דגים, התייעצו עם הרופא שלכם לגבי תופעות לוואי ותגובות בין תרופתיות שעלולות להופיע במקרה בו אתם נוטלים תרופות נוספות. 


תופעות הלוואי השכיחות ביותר שמהם סובלים 1%-10% מן האנשים כוללות גיהוק, בעיות בעיכול, בחילות, נפיחות בבטן, כאב בטן, עצירות, שלשול, גזים, ריפלוקס והקאות.


אם אתם נוטלים מדללי דם, תרופות להורדת לחץ דם, גלולות, תרופות להורדת משקל או ויטמין E, התייעצו עם הרופא שלכם לפני השימוש בתוסף שמן דגים, שכן התגובות הבין תרופתיות עלולות להיות מסוכנות. 




פורום דיאטה ללא דיאטה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • שתיית קפה
  • מיה
  • 03/02/2019 09:38
  • נאי שותה הרבה מאוד כוסות קפה ביום. כמה לדעתך צריך לשתות, והאם זה יכול להזיק? אני שותה עם 1% אחוז חלב.מה במקום זה אני יכולה לשתות שתיה קרה אם זה לא קפה, כי אני שותה גם קפה קר בדרך כלל?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • תזונה
  • אלה
  • 03/01/2019 09:35
  • בשר
  • ---
  • 04/01/2019 16:24
רופאים בתחום
ד"ר אורנה לוין ד"ר אורנה לוין
רופאת משפחה, מומחית בצמחי מרפא, ותזונה. קרא עוד
גב' ליטל פרידנהיין גב' ליטל פרידנהיין
דיאטנית קלינית קרא עוד
מחלות קשורות

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ