דלג לתוכן

ההסבר הפיזיולוגי להשמנה

ההתמודדות עם ההשמנה היא ללא ספק מתסכלת ורצופה עליות ומורדות. למאזן הקלורי, כמות תאי השומן בגוף ולקצב ואיכות חילוף החומרים בגוף חשיבות רבה.

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 17/11/2010
3 דקות קריאה
ההתמודדות עם ההשמנה היא ללא ספק מתסכלת ורצופה עליות ומורדות.
מושג נפוץ בשימוש בקרב תזונאים הוא "מאזן קלורי שלילי", משמעו שיש להקפיד על הוצאה קלורית העולה על הצריכה הקלורית. אבל גוף האדם אינו עובד לפי נוסחאות מתמטיות וגם כאשר מנסים להקפיד על שיטה זו, במקרים רבים לא מגיעים ליעד הרצוי.

אם כן, מהי הסיבה להשמנת יתר? האם מדובר רק במאזן הקלורי?
 

כמות תאי השומן בגוף

מספר תאי השומן בגוף הוא אחד הגורמים שקובעים את הנטייה להשמנה. הגורמים המשמעותיים המשפיעים על כמות תאי השומן בגוף כוללים גורמים תורשתיים והתנהגותיים. למעשה, מספר תאי השומן שנולדים איתם אמור להישאר קבוע והשמנה נובעת מגדילה ותפיחה של התאים כאשר הם סופחים עוד טיפות שומן מהמזון. אולם, ידועים שלבים שונים בחיים, בהם אכילה של תפריט לא מאוזן, רווי בקלוריות, סוכרים ושומנים, עלולה להביא להתרבות תאי שומן בגוף – השלבים המכריעים הם בגיל הינקות, הילדות ובגיל ההתבגרות. אולם, עדויות ממחקרים שנעשו לאחרונה מלמדות שגם בגיל מבוגר מתרבים תאי השומן, בעקבות אכילה לא מאוזנת.

עם זאת, לא מדובר במצב חסר-תקווה. תאי שומן עשויים לפגוע בתחושת השובע ולאותת על רעב תמידי, עקב הפרשת הורמונים שונים, ואף להגביר את העמידות לאינסולין. עם זאת, המטרה היא לשמור את תאי השומן ריקים ולא-פעילים.

מהן דרכי ההתמודדות במצבים אלו?
- הפחתת צריכת הקלוריות הריקות – "הג'אנק פוד", מזונות עשירים בפחמימות ושומנים שעברו עיבוד בתעשייה.
- הקפדה על חלוקה נכונה של המזון במהלך היום - בהתאם לשעון הביולוגי האישי ושעות הפעילות היומיומית.
- הפחתת מרכז הכובד של האכילה לשעות הבוקר והצהריים ולא לאכול מזון עתיר קלוריות מאוחר בערב.
-  טיפול מוקדם – במקרים של ילדים הסובלים מהשמנת-יתר, מומלץ לטפל בבעיה מוקדם ככל האפשר, שכן אופן ההתמודדות עשוי להשפיע על הנטייה להשמנה לכל חייו.

להתפלגות תאי השומן בגוף חשיבות רבה – השמנה בטנית היא ההשמנה החשובה ביותר, שכן היא בעלת השפעה מסוכנת ללב ולכלי הדם, ועשויה לשבש גם את יכולת הגוף לבצע חילוף חומרים תקין.
 

האם ישנה הפרעה בחילוף החומרים?

ההוצאה האנרגטית היומית נקבעת על ידי 3 מרכיבים:
 א. קצב חילוף החומרים במנוחה
 ב.האפקט התרמוגני של המזון (פליטת חום מפרוק המזון)
 ג. הוצאה אנרגטית המשמשת לצורך פעילות גופנית.

באדם הממוצע, חילוף החומרים במנוחה הוא הגורם המשמעותי ביותר המשפיע על ההוצאה האנרגטית היומית. במקרים רבים תתכן פגיעה בקצב חילוף החומרים היומי, בשל דיאטות לא-מאוזנות, פגיעה בפעילות בלוטת התריס, חוסר בויטמינים וחומרי הזנה שונים.

בגיל מבוגר, חלה ירידה בקצב חילוף החומרים, עם ירידה בתהליכים הקשורים בפעילות של בניית השריר (פעילות אנבולית) , הורמוני הגדילה והורמוני המין. ללא פעילות אנבולית, המסה השרירית קטנה וכן היעילות האנרגטית של הגוף. ככל שהדיאטה חריפה יותר, כך מאבדים מסת שריר רבה יותר ואת צריכת האנרגיה ע"י שרירים ושריפת שומן במנוחה.
 
בדיקות מעבדה באמצעות טכנולוגיות חדישות מסייעות בהערכת קצב חילוף החומרים וכן איכות חילוף החומרים. פגיעה באיכות חילוף החומרים הינה הבעיה המטבולית השכיחה ביותר, עם שכיחות של למעלה מ-50% מהמבוגרים השמנים. 
תזונה לקויה ופעילות גופנית לא מתאימה עשויים להביא לשימוש יתר באנרגיה סוכרית במנוחה על חשבון אנרגיה ממאגרי השומן שלנו. הגוף אף עשויי לפרק את השריר עצמו כמקור אנרגטי ואז לפגוע עוד יותר גם בקצב חילוף החומרים. חלק גדול מאלו העוסקים בפעילות גופנית משקיעים מאמצים לשווא בניסיונות לרדת במשקל, בעודם מרוקנים מאגרי סוכר ומזניחים את מאגרי השומן.

הפיתרון לבעיות השמנה הנובעות מחילוף חומרים לקוי תלוי בזיהוי נכון של כל אחד מהגורמים שעשויים לפגוע בחילוף החומרים. פיזיולוג יכול לזהות את הבעיה באמצעות בדיקות במעבדה מטבולית ובצרוף של בדיקות דם. ניתן לשפר את קצב ואיכות חילוף החומרים באמצעות דיאטה מתאימה, טיפול בחסרים התזונתיים, בסיוע של תרגול פיזי מתאים להמרצת חילוף החומרים ובנייה מחודשת של המסה השרירית.

מידע נוסף אודות תזונה

מאת חורש דור-חיים, פיזיולוג של המאמץ, מנהל מרכז O2 לבריאות הגוף והלב בחסות הדסה ירושלים

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר יצחק רמון
ד"ר יצחק רמון כירורגיה פלסטית
ד"ר קאסם זועבי Dr kassem clinic
ד"ר קאסם זועבי Dr kassem clinic רפואה אסתטית
ד"ר קובי איסקוב
ד"ר קובי איסקוב רפואה אסתטית
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו