דלג לתוכן

חופשת סקי – כך תגלשו בבטיחות

מתכננים חופשת סקי החורף? כיף לכם. אם אתם גולשים מנוסים, סביר להניח שתדעו איך להימנע מפציעות, אבל אם אין לכם הרבה ניסיון עם מגלשיים, או שאתם טסים עם בני לוויה פחות מנוסים, כדאי שבכל זאת תדעו איך מתמודדים עם פציעות סקי.

מאת: סיון יוכפז, מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 21/11/2012 תאריך עדכון: 02/12/2013
3 דקות קריאה
מתכננים חופשת סקי החורף? כיף לכם. אם אתם גולשים מנוסים, סביר להניח שתדעו איך להימנע מפציעות, אבל אם אין לכם הרבה ניסיון עם מגלשיים, או שאתם טסים עם בני לוויה פחות מנוסים, כדאי שבכל זאת תדעו איך מתמודדים עם פציעות סקי.

החורף בפתח ואיתו חופשות הסקי. מעבר להיותו ענף ספורט פנאי שהולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות, סקי משמש בסיס לחופשות חורף מפנקות באתרי סקי לבנים ומושלגים ברחבי אירופה, ללא מעט ישראלים. אבל, חלקנו מתפתים לחופשת סקי חורפית מבלי לשלוט לחלוטין ברזי הספורט, מה שמוביל ללא מעט פציעות במהלך החופשה. לכן חשוב לצאת מוכנים ומודעים.

למרות שסקי הוא בעל מוניטין של ספורט עשיר פציעות, בסטטיסטיקה שפורסמה לאחרונה נצפתה ירידה של כ-50% בפציעות סקי במהלך ה-15 שנים האחרונות. ניתן לתלות את הסיבה לירידה בעובדה שהציוד עם הזמן הולך משתפר, וכתוצאה מכך מוריד את הסיכוי לפציעות, וגם במוכנות הגדלה של הנופשים לפעילות.

פציעות סקי שכיחות

במקום הראשון נמצאות נפילות הגורמות לרוב הפציעות (70-80%), לאחריהן התנגשויות עם חפצים, גולשים אחרים ועצים מהוות עוד כ-20% מהפציעות, ותאונות גורמות לעוד 5-10% מהפציעות.

פציעות סקי כוללות נקע, מתיחת רצועות, פריקות מפרקים, שברים ושפשופים.

בין הפציעות השכיחות:

ACL injury- Anterior Cruciate Ligament ACL - קריעה של הגיד הקדמי במפרק הברך.


פגיעה זו היא הפציעה הכי שכיחה בקרב גולשי סקי. ה-ACL הוא אחד מ-4 רצועות שמחזיקות את מפרק הברך. מטרת ה-ACL היא למנוע תנועה קדימה של אחת מעצמות הרגליים ובכך להחליק על עצם הרגל השנייה. היא מצטלבת עם ה-Posterior Cruciate Ligament (PCL) באופן שיוצר צלב ומכאן שמה "Cruciate". פגיעה ב-ACL מתרחשת בזמן נחיתה או כאשר הברך מסתובבת, אבל הרגל נשארת קבועה במקום. פגיעה זו שכיחה פי 2-8 בנשים מאשר בגברים מסיבה לא ידועה.

הטיפול הרגעי להקלת כאב בפגיעה כזו יהיה קודם כל הפסקת הפעילות הגופנית ולאחר מכן מנוחה, קרח בלחץ על האזור והגבהת הרגל. פגיעה זו תחייב בדיקה של רופא מומחה ובהמשך ייתכן צורך בניתוח.

שבר בעצם הבריח - Clavicle Fracture
 
עצם הבריח נמצאת בקדמת הכתף ומתחברת לעצם החזה. עצם זו יכולה להיפגע על ידי נפילה כאשר היד מתוחה. הפצוע/ה ת/יחוש כאב באזור, נפיחות ושינוי במנח העצם.

האבחנה הוודאית תיעשה על ידי צילום והכאב יוקל במתן תרופות נוגדות דלקת. מומלצת תקופת מנוחה של שבוע עד שבועיים והימנעות מתנודות מיותרות באזור הכתף.

נקיעת האגודל - Thumb sprain

כאשר הבוהן נמתחת מעבר ליכולת המתיחה הנורמלית שלה, פציעה של גידים התומכים בפרק התחתון של האגודל יכולה להתרחש. פציעה זו נפוצה בסקי, רוגבי וכדורסל בעיקר. הביטוי הוא כאב בהזזת הבוהן אחורנית, נפיחות בחלק התחתון של הבוהן, גמישות יתר וחוסר יציבות בבוהן. הטיפול המידי הוא מנוחה והשמת קרח שיפחית הכאב והנפיחות ולבסוף תחבושת.

כאבי שרירים

כאבי שרירים מתחלקים לכאב רגעי בעת הפעילות, וכאב שמתחיל לאחר סיום הפעילות.
כאב שרירים מידי בזמן הפעילות הגופנית הוא כתוצאה של הצטברות חומצת חלב שנוצרת בעקבות תהליך אנאירובי – יצירת אנרגיה ללא חמצן. כאב כזה מעיד על רמה גבוהה של פעילות גופנית, על כן כשזה קורה יש להאט מעט את קצב הגלישה, למתוח ולעסות קלות את השרירים וכמובן לנוח. כאב שרירים שמופיע לאחר 24-72 שעות לאחר הפסקת הפעילות, נובע מחולשת שרירים וכושר גופני לקוי. עוד אין תאוריה ברורה לסיבת היווצרות כאב זה.

טיפים לגולשים מתחילים

מחקר שנערך בהולנד, ערך סקירה על סקי במשך 3 עונות חורף ובדק את שיעור הפציעות בגולשים שרק התחילו לגלוש. התגלה כי גולשים מתחילים נמצאו בסיכון כפול לפציעות. נתון נוסף חשף כי בגילאים הצעירים (17-26) ישנה שכיחות מוגברת של פציעות.

כיצד להימנע מפציעות סקי?

1. קחו שיעורי סקי, במיוחד אם אתם מתחילים. גם אם זו לא הפעם הראשונה שאתם עושים סקי, עדיין כדאי לשפר הטכניקה שלכם ולחזק את שרירי המפרקים.

2. סדרו את המחלקיים שלכם כך שיהיו צמודים לרגליכם.

3. יש להיכנס לכושר לפחות 6 שבועות לפני התחלת הפעילות. בסקי יש הפעלה של שרירים מעט שונים מאלו הפועלים בדרך כלל, לדוגמא שרירי האגן, הגב ושריר הארבע ראשי. כמו כן, מעבר להכנה האירובית שמתבטאת בהליכה, ריצה ושחייה, מומלץ גם להפעיל מערכות תנועה צידיות באמצעות שימוש בעזרים כמו גלגיליות.

4. יש להתחמם לפני התחלת כל פעילות גופנית כדי למנוע פגיעה בשרירים.

5. קחו יום מנוחה - הסיכוי הכי גדול לפציעה הוא ביום השלישי לאחר השעה 3 בצהריים, זאת בגלל עייפות שרירים אשר מגיעה לרמתה המקסימלית 48 שעות מרגע התחלת הפעילות.

6. סעו ברכבל בסופו של כל יום, כדי למנוע מאמץ מיותר.

7. שמרו על המשקל שלכם. ככל שתהיו כבדים יותר הסיכוי לפציעות גדל.

8. אם אתם סובלים מאוסתיאוארתיטיס, קחו תוספים מזון מיוחדים עבורם.

9. הימנעו משתיית אלכוהול בשעות הצהריים.

10. אל תלבשו מגני ברכיים. נמצא כי יכולת שרירי מפרק הברך להיענות ללחצים במהלך סקי גדולה יותר ללא מגני ברכיים.

11. במידה ונפצעתם, פנו ישר לקבל עזרה רפואית. פציעה שלא תטופל יכולה להחמיר ואף לגרום לנזק בלתי הפיך.



לרכישת ביטוח נסיעות >>

למידע נוסף>>
מאת: סיון יוכפז, מערכת אינפומד

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר דרור לינדנר
ד"ר דרור לינדנר אורתופדיה
ד"ר דוד אדיבי
ד"ר דוד אדיבי אורתופדיה
פרופ' דן עטר
פרופ' דן עטר אורתופדיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו