דלג לתוכן

איזו פעילות גופנית מתאימה לילדינו?

שעות הפנאי של הילדים שלנו נעים משמעותית לכיוון פנים הבית ולפעילויות נייחות, בעיקר מול מסכי המחשב והטלוויזיה. הכושר הגופני יורד ושיעורי ההשמנה עולים. מה עושים? פעילות גופנית! איזו? על כך בכתבה המלאה

מאת: יוסי דוקס, מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 06/02/2013 תאריך עדכון: 16/01/2014
3 דקות קריאה
שעות הפנאי של הילדים שלנו השתנו משמעותית בשנים האחרונות. משחקי רחוב תופסים נפח קטן יותר ויותר משעות הפנאי של הילדים. לעומתם, פעילויות בתוך הבית הולכות וגדלות.
מדינת ישראל אף "זוכה" להיות מהמדינות המובילות בעולם בשיעורי ישיבה מול המסך בקרב ילדים. תופעה זו הובילה לירידה ניכרת בכושר הגופני של הילדים ולמגפת השמנה בקרב ילדים.
במאמר זה נסקור את היתרונות של פעילות גופנית וחשיבותה לילדים.

נהוג לחלק פעילות גופנית ל:

• פעילות אירובית - פעילות שמעלה משמעותית את תפוקת הלב ואת פעילות מערכת הנשימה. סוגי ספורט שנחשבים לספורט אירובי כוללים ריצה, הליכה, שחיה, אופניים, קפיצה בחבל, חתירה ועוד.
• פעילות אנאירובית - פעילות המכוונת בעיקר לחיזוק פעילות השריר לזמן קצר, כמו הרמת משקולות, ספרינטים קצרים ועוד.

על אילו גורמים גופנים משפיעה פעילות גופנית?

1. סיבולת – היכולת לבצע מאמץ, המפעיל קבוצות שרירים גדולות בקצב המהיר ביותר בפרק זמן נתון.
2. כוח – יכולתה של מערכת תנועת השרירים לגבור על התנגדויות וכוחות חיצוניים.
3. מהירות – היכולת לבצע תנועה בזמן הקצר ביותר, לאורך מרחק נתון.
4. גמישות – טווח התנועה של המפרק והיכולת לנוע בטווח זה בחופשיות.
5. קואורדינאציה – היכולת לתאם בין תנועות שונות, במטרה ליצור איזון תנועתי. למעשה, כל תנועה דורשת קואורדינאציה.
6. שיווי משקל – היכולת לאזן את הגוף.
7. זריזות – היכולת לשנות את מצב הגוף במרחב במהירות ובדייקנות (לדוגמא, במשחק טניס שולחן חייבים לדעת לשנות כיוון בזריזות). לא בהכרח מי שמהיר, הוא גם זריז (אך זריזות טובה דורשת גם מהירות טובה וגם קואורדינציה טובה).
8. קינסתזיה (תחושת התנועה) – היכולת לחוש את מיקומם של איברי הגוף בחלל מבלי להסתכל עליהם.
9. הרכב רקמות הגוף – היחס בין מסת השומן למסת הגוף הרזה.

לכל פעילות גופנית מרכיבים עיקריים שונים. לכן, כל פעילות גופנית פועלת על תכונות גופניות אחרות.
בנוסף, לפעילות גופנית השפעות נפשיות ופיזיות חשובות נוספות, כגון: הפחתת מתח וחרדה, חיזוק הביטחון העצמי, שיפור יכולת הריכוז לזמן רב, שמירה על בריאות השלד, שנת לילה טובה יותר והקניית הרגלי חיים בריאים בשלבים מוקדמים.
כשבאים לבחור פעילות גופנית לילדינו, יש להתייחס לכלל המרכיבים שלה.

איזו פעילות גופנית מתאימה לילדינו?

ריצה והליכה ספורטיבית
– פעילויות אלו טובות במיוחד לשיפור סיבולת לב ריאה, בהתאם למשך זמן הפעילות ולעצימות שלה. מדובר בפעילות ספורטיבית פשוטה, שניתן לבצע בקלות ללא הכשרה מיוחדת או צורך במתקני ספורט מיוחדים. יש לזכור, שפעילות זו פועלת במיוחד על שרירי הרגליים ופחות על קבוצות שרירים אחרות. בנוסף, מומלץ לבצע את הפעילות על משטחים רכים, כמו חול או כורכר, להפחתה של שחיקת הסחוסים.

שחייה – בקרב רבים, שחייה נחשבת לספורט הבריא ביותר. אכן, לשחייה יתרונות רבים, הטמונים בכך שפעילות זו מפעילה קבוצות שרירים רבות בגוף. מדובר בפעילות אירובית קלאסית, המשפרת את סיבולת לב-ריאה. מאחר והפעילות מתקיימת במים, פחות סובלים בה מהזעה ותחושת החום האופייניים לפעילות בחוץ, אולם יש לזכור שגם בשחייה מאבדים נוזלים וחשוב להקפיד על שתיה. אימון שחייה מחייב לשחות בצורה נכונה ומושכלת; שחייה לא נכונה עלולה להוביל לכאבי גב ושרירים. החיסרון המרכזי בשחייה הוא היעדר הנגישות שלה, העלות, והעובדה שלא כל אחד אוהב את הפעילות במים.

הרמת משקולות ואימוני כוח – פעילות זו מיועדת במיוחד לעיצוב וחיטוב הגוף וכן לפיתוח השרירים. בניגוד למקובל לחשוב, אימוני כוח אינם פוגעים בגדילה של הילדים. בפעילות זו, מושם דגש קטן יותר על סיבולת לב-ריאה ודגש רב יותר על פיתוח השרירים. הכוונה היא לאימון כנגד התנגדות ולא להרמת משקלים גדולים ופיתוח גוף שעלול לפגוע בלוחיות הגדילה. יש להקפיד על טכניקה נכונה של ביצוע הפעילות, למניעת נזקים לגידים ולמפרקים.

פעילויות ספורט קבוצתיות
– פעילויות כמו כדורגל, כדורסל ומשחקי כדור קבוצתיים אחרים מבוססים לרוב על פעילות אירובית. פעילויות אלו משלבות בתוכן מרכיבים שונים של פעילות גופנית, שכן הן דורשות ריצה, ספרינטים, שיווי משקל, קואורדינציה ועוד. בנוסף, משחק קבוצתי משפר כישורים חברתיים כלליים. בפעילויות אלו הסיכון לפציעות עולה וחשוב להיזהר.

לסיכום
בכתבה זו סקרנו את מרכיבי הפעילויות הגופנית השונות והצענו מספר נקודות להתייחסות כשבאים לבחור פעילות גופנית מתאימה לילדים. חשוב לזכור שכשבאים לבחון פעילות גופנית, יש להתייחס למכלול המרכיבים שלה ליתרונות ולחסרונות שלה.
עם זאת, הכי חשוב לבחור בפעילות גופנית מהנה, על מנת שהילדים יבצעו אותה כמה שיותר ולאורך שנים.
מאת: יוסי דוקס, מערכת אינפומד

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' גל דובנוב-רז
פרופ' גל דובנוב-רז ילדים
ד"ר ניצן דרור
ד"ר ניצן דרור אנדוקרינולוגיה ילדים
ד"ר שמוליק יצחק - מרפאת מדטק
ד"ר שמוליק יצחק - מרפאת מדטק אורתופדיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו