דלג לתוכן

בדיקות CT - המהפכה השקטה

בדיקות CT - המהפכה השקטה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 10/03/2010 תאריך עדכון: 24/11/2020
4 דקות קריאה

המהפכה השקטה – כמה דברים שלא ידעתם על בדיקות CT

בשקט, בלי שהבחנתם בכך, השתנתה הרפואה. מכשירי CT הפכו ליותר ויותר שימושיים בכל תחומי הרפואה. במאמר זה נלמד מעט על בדיקות ה- CT ועל האופן בו הם שינו את הרפואה.

המהפכה- בדיקות CTלכל אחד

עם ההתקדמות הטכנולוגית בתחום המחשוב והרפואה, חל שינוי דרמטי ביכולות הדימות של גוף האדם באמצעות מכשיר הCT והבדיקה הפכה להיות מורכבת מאוד. במקביל חלה עליה דרמתית בכמות בדיקות הCT המבוצעות בעולם וכמותן עולה ב-10-15% בכל שנה. 


מכשיר ה
CT הפך לכלי מרכזי ומכריע בטיפול בחולה, מהזיהוי הראשוני של המחלה, סיווגה, קביעת חומרתה, עד קביעת הטיפול הניתוחי או התרופתי. השימוש במכשיר CT נעשה בכל תחומי הרפואה, הן במקצועות הרפואה הפנימית והן הכירורגית. עם הגברת השימוש באמצעות מכשיר CT, עולה חשיבותו של הרופא הרדיולוג, אשר קובע את איכות ביצוע הבדיקה, ובאמצעות הידע הקליני שלו מזהה את המחלה וחומרתה.

 מה היא בדיקת ה-CT

מכשיר ה CT הראשון פותח בתחילת שנות השבעים וזיכה את ממציאו בפרס נובל ברפואה. בדיקת CT (מוכרת בעברית בשם טומוגרפיה ממוחשבת), היא בדיקה אבחנתית שמשלבת קרינת רנטגן עם טכנולוגית מחשבים מתקדמת ליצירת תמונות של הגוף. מכשיר CT הוא כמעין "מכשיר לפריסת לחם", גופו של הנבדק מוצג בצורה של פרוסות עוקבות, כאשר כל פרוסה מציגה את האיברים הפנימיים, כלי הדם, העצמות והרקמות. בדיקת הסיטי מהירה מאד, לא כואבת ונמשכת דקות בודדות.

מהפכת הפרוסות של מכשיר CT.

כחלק מהתקדמות הטכנולוגית של השנים האחרונות, גם מכשירי ה CT עברו מהפכה של ממש. המהפכה הגיעה לשיאה עם כניסתם לשוק של מכשירי CT הרב פרוסתיים בסוף שנות התשעים.


בעוד שמכשירי
CT ראשונים הפיקו תמונה אחת תוך 30-40 דקות, מסוגלים המכשירים המתקדמים להפיק עשרות תמונות בתוך פחות משנייה.

גוף הנבדק נסרק באופן רציף ובמהירות, במהלך הסריקה נרכש מידע רב אשר משוחזר בדיוק ובמהירות לתמונות. ניתן לסרוק אזורים גדולים, עם פרוסות דקות מאוד (של פחות ממילימטר בודד), בזמן קצר ובדיוק רב. לאחר סיום הבדיקה, מתקבלות תמונות באיכות מעולה וקיימת אפשרות לעיבוד מתקדם של המידע אחרי סיום הבדיקה, על גבי תחנת עבודה ממוחשבת. עם קבלת התמונות באה לידי ביטוי מקצועיותו של הרדיולוג המפענח.

ההתקדמות הטכנולוגית אפשרה לפתח בדיקות חדשות כגון קולונוסקופיה וירטואלית, בדיקת CT של עורקי הלב, ובדיקת אנגיוגרפיה CT (צנתור כלי דם וירטואלי). בדיקות אלו מאפשרות להעריך את כלי הדם בצורה לא פולשנית, תוך הקטנת הסיכונים ואי הנוחות של החולים. בדיקות שהתבצעו עד היום באמצעות צילומי רנטגן מוחלפות בבדיקות CT.


בדיקת
CT אנטרוגרפיה, אשר בוחנת את המעי ומאפשרת אבחון מחלות דלקתיות כמו מחלת קרוהנס החליפה בדיקת בליעת בריום, בדיקת אורוגרפיה אשר מאפשרת הערכת כליות ודרכי שתן, החליפה במידה רבה את בדיקת ה-IVP.

חומרי הניגוד, חומרי צבע המשפיעים על זיהוי ואבחון מחלות

 

בחלק מבדיקות CT, למשל CT בטן, נעשה שימוש תכוף בחומרי ניגוד על בסיס יוד. היוד ניתן בשתייה בבדיקות בטן ואגן, ממלא את המעי ומאפשר הערכה טובה של מערכת העיכול. היוד ניתן בהזרקה תוך ורידית באמצעות מזרק ממוחשב, הוא צובע את כלי הדם והאיברים הפנימיים , ומשפר במידה רבה את איכות הבדיקה.

באמצעות היוד ניתן לזהות רקמות חולות (כולל גידולים סרטניים), וניתן לאפיין לעיתים את סוג וחומרת המחלה. כמו כן ניתן להעריך את כלי הדם אשר נצבעים ראשונים ואת מערכת השתן אשר מפרישה את היוד.

הזרקת יוד חשובה במיוחד בחשד, או במעקב אחר מחלות ממאירות ומאפשרת קביעת צורך והתאמה לניתוח וכן את התגובה לטיפולים כימותרפיים והקרנות.

כמות חומר הניגוד אשר מוזרק חשובה מאוד. הזרקה של כמות מופחתת יכולה לגרום לאבחון לא מדויק ואף שגוי. לדוגמא, יתכן מצב בו חולה ישלח לניתוח מורכב לטיפול במחלת הסרטן בהתבסס על בדיקת CT, במחשבה שאינו סובל מגרורות, מסרטן מפושט, כאשר למעשה התפשטות המחלה לא הודגמה בשל שימוש בכמות יוד לא מספקת.


במקרה כזה הניתוח עלול להיות מיותר ויתכן שהחולה מקבל טיפול לא נכון.

חשוב מאוד גם קצב ההזרקה וכן התאמת זמן הסריקה לשלב בו צביעת היוד של איברי הגוף היא הטובה ביותר. בדיקת CT בה נסרק הגוף מוקדם או מאוחר מדי, עלולה להוביל לטעות באיבחון. לדוגמא, יתכן מצב בו לא יזוהה גידול סרטני למרות הזרקת כמות חומר ניגוד מתאימה, זאת בשל הזרקה בקצב איטי מדי, או סריקה בזמן לא מתאים בו הסרטן בלתי ניתן עדיין לזיהוי.

 הרדיולוג – קצין המודיעין של הרופא המטפל והכירורג

 

רוב הציבור לא מכיר את מקצוע הדימות, קרי רדיולוגיה, אינו מודע מספיק לחשיבות הרבה של איכות הביצוע של בדיקת ה CT ולחשיבותו הרבה של הריולוג בפיענוח הבדיקה.

פענוח בדיקת CT מורכב ודורש זמן רב. בעבר כללה בדיקת CT 100 תמונות, כיום בדיקות CT מתקדמות כוללות 700 עד 0200 תמונות. פענוח הבדיקה איננו מבוצע רק במישור אחד כפרוסות, אלא יש אפשרות להכנת שחזורים דו ותלת מימדים אשר מעלים את דיוק הבדיקה במקרים רבים. 

הכנה של שחזורים מתקדמים לפני ניתוחים אונקולוגים מורכבים על ידי הרדיולוג, מסייעת לכירורג בקבלת ההחלטה על התאמת הניתוח לחולה ואף יכולה לשנות את הגישה הניתוחית. במקרים בהם קיים ספק לגבי יעילות הטיפול הניתוחי, החלטת הרדיולוג יכולה למנוע ניתוח מיותר או שתאפשר ביצוע של ניתוח נדרש.

בדיקה איכותית ופענוח מפורט ומקצועי תלויים בניסיון ובמיומנות של הרדיולוג והם קריטים לבריאות החולה. הידע הקליני של הרדיולוג, ניסיונו ואיכות הפענוח שהוא מספק יאפשרו אבחון מדויק של מחלות, מציאת גידולים ממאירים, הערכה נכונה של התגובה לטיפולי כימותרפיה והקרנות. 

ניתן לדמות את הרדיולוג לקצין מודיעין אשר מכין תרשימים ומפות לקראת מבצע צבאי. ככל שרמת התרשימים תהיה מדויקת יותר, הפענוח יהיה מדויק יותר וכך סיכוי ההצלחה במבצע של "הלוחמים" קרי הרופאים, יהיו גבוהים יותר.

המאמר נכתב על ידי ד"ר אריק בלשר, מנהל יחידת הטומוגרפיה הממוחשבת במרכז הרפואי תל אביב ומנהל מכון הדימות של המרכז הרפואי רמת אביב

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר שרון פלס
ד"ר שרון פלס אונקולוגיה
מנהלת השירות לגידולי מערכת העיכול במערך האונקולוגי באיכילוב
פרופ' יעקב שכטר
פרופ' יעקב שכטר אונקולוגיה
מנהל מכון אלה למלבאום לאימונו-אונקולגיה
פרופ' תמר ספרא
פרופ' תמר ספרא אונקולוגיה
אונקולוגית בכירה, מנהלת המרכז לסרטן האישה במרכז הרפואי תל-אביב, בי"ח איכילוב
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו