דלג לתוכן

למה כ"כ הרבה ילדים נשכחים ברכב ומי אשם?

מקרה טראגי נוסף, בו פעוט מת לאחר שככל הנראה נשכח 40 דקות ברכב ע"י אמו. בעקבות ריבוי מקרים מסוג זה בשנה האחרונה, ועדה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים חקרה והסיקה למי יש להפנות אצבע מאשימה

מאת: באדיבות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
תאריך פרסום: 09/09/2013 תאריך עדכון: 07/09/2014
3 דקות קריאה
בשנה האחרונה התרחשו לא מעט מקרים טראגיים שהסתיימו במותם של תינוקות ופעוטות עקב מכת חום, לאחר שהות ברכב סגור. ברוב המקרים, הפעוטות נשכחו ברכב על ידי הוריהם, בתום הסעה שהיו בה מספר תחנות. יושב ראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יזם הקמה של ועדה שמטרתה לבחון האם ישנם מאפיינים אישיותיים במבוגרים או מאפיינים נסיבתיים המעלים את הסיכון להשארת תינוק ברכב, אשר עלולה להוביל לפגיעת חום קטלנית.


חברי הוועדה שהתנדבו לסייע לרשות הם פרופ' צבי זמישלני, פסיכיאטר, מנהל המרכז לבריאות הנפש "גהה"; ד"ר דניאל חמיאל, פסיכולוג קליני בכיר ומדריך, המרכז לבריאות הנפש ברמת חן; ד"ר אמיר מנדל, פסיכיאטר, פסיכותרפיסט ויועץ למנהלים וארגונים. לביצוע ההערכה, השתמשה הוועדה במחקרים ונתונים שניתן לאסוף על אירועים מסוג זה בארץ ובעולם, ובעיקר בארצות הברית, משם מגיע התיעוד המפורט ביותר.

להלן תוצאות הוועדה:


שכיחות מוות של תינוקות ברכב כתוצאה ממכת חום


מוות של תינוקות ופעוטות ברכב כתוצאה מממכת חום הוא אירוע נדיר. בארצות הברית נרשמים בממוצע כ-35 מקרי מוות מסוג זה בשנה. מקרי המוות הם אחוז קטן מכלל המקרים בהם ילדים נשכחים, מושארים או נלכדים ברכב.


ברוב המקרים, האירוע מסתיים ללא נזק גופני או עם פגיעות קלות יותר. מוות ממכת חום מתרחש כאשר הילד נותר ברכב לזמן ממושך באזור חם ובעונה חמה. אזהרה בפני סוג כזה של תאונות פורסמה כבר בשנת 1976, אבל בעשורים האחרונים יש יותר פרסומים וככל הנראה יותר אירועים. שכיחות התאונה מסוג זה עלתה בעקבות הפעלת כריות אוויר ברכב והעברת מושבי התינוק למושב האחורי, כך שהמבוגר הנוהג אינו רואה את התינוק שברכב.


נשכחים ברכב או מושארים ביודעין?


על פי הנתונים שתועדו בארצות הברית, לא כל הילדים שמתו ממכת חום ברכב נשכחו. כ-54% מהמקרים הם מקרי שכחה: ההורה או המבוגר המסיע שכח את הפעוט שנמצא ברכב ויצא לענייניו. ביותר מ-25% מהמקרים הילד הושאר ברכב ביודעין, כנראה מתוך מחשבה שהשהות תהיה קצרה או שהפעוט מוגן בדרך כלשהי. בשאר המקרים (כ-20%) הילדים לא הושארו ברכב אלא נכנסו לרכב לא נעול ונלכדו בו.
בישראל, מספר המקרים נמוך ולא נמצא תיעוד ברור של התפלגות הסיבות. עם זאת, נראה ששלוש הסיבות המתוארות קיימות גם כאן. 






מאפיינים של המבוגרים המעורבים



ככל שעולה מהתיעוד הקיים, לא ניתן להבחין במאפיינים ייחודיים של קבוצת המבוגרים שהיו מעורבים במקרי המוות של ילדים עקב שכחה ברכב. 



מדובר במטפלים מסוגים שונים, כולל שמרטפים, עובדי מעון, עובדי הסעות, סבים וסבתות, אך הרוב הגדול הם הורים ובניגוד לדעה האינטואיטיבית, לפחות בארצות הברית, מדובר ביותר אמהות מאשר אבות. בכ-9% מהמקרים היו אלה שני ההורים יחד.


ככל שנבדק, לא תוארו מאפיינים חריגים של הורים אלה, לא בהתנהלות הכללית שלהם ולא בקשר שלהם עם הילדים. מקובל התיאור שמדובר בדרך כלל בהורים נורמטיביים.
המקצועות בהם עובדים הורים שהיו מעורבים במקרים כאלה מגוונים: הוראה, פקידות, עבודה סוציאלית, רפואה ורפואת שיניים, משטרה, צבא, אלקטרוניקה, ניהול ומחקר.


באילו נסיבות נשכחים ילדים ברכב?


נמצא שהאסון נגרם עקב תקלה והסחת דעת ואת כל שידוע על אוכלוסיית הסיכון ניתן לסכם במשפט "זה יכול לקרות לכל אחד". נוסחה זו אינה מתבססת על מידע מחקרי מקיף ומעמיק, אבל לאור הנתונים הקיימים, אין מידע שיסתור אותה והיא המתאימה ביותר לנתונים שמצאה הוועדה.


כאמור, חלק ממקרי המוות ממכת חום לא נגרמים משכחה, אלא מאי-נעילה של רכב, או מהשארת פעוטות ברכב ביודעין. לא נמצא תחקיר או מחקר שהבדיל בין ציבור ההורים והמטפלים ששכחו ילד ברכב לבין אלה שהשאירו ילד ביודעין, מתוך כוונה לשוב לרכב בעוד מועד. ההתייחסות וההמלצות המקובלות בארצות הברית לגבי כל הצורות של השארת ילדים ברכב הן אחידות.


נסיבות המעלות את הסיכון לשכחת ילד ברכב


עם זאת, במחקר אחד נמצא ששכיחות התופעה עולה כאשר ההורה, או המבוגר, המסיע, חורג מהשגרה היומית הרגילה עקב שינויים בסדר היום, או במסלול הפיזי של הנסיעה. נראה שרוב האירועים מתרחשים בהסעות שיש בהן מספר תחנות, כלומר כאשר צריך להשאיר את הפעוט במעון, או במקום אחר, בדרך לתחנה נוספת, כמו עבודה.


להסחת הדעת עשויים לתרום צירוף של מספר פקטורים שכיחים: חוסר שינה, לחץ, טלפונים, פניות מהעבודה, דאגות, עייפות ושתיית אלכוהול.


סך הכול, נראה שמדובר בצירוף של נסיבות שהן שגרתיות למדי, בעיקר אצל הורים צעירים אשר צריכים לשלב קריירה ועבודה עם טיפול בילדים קטנים.


מסקנות והמלצות


ההמלצות המקובלות בארצות הברית נועדו למנוע עד כמה שניתן את המקרים שאינם נובעים משכחה: 

 

- יש המלצה גורפת לעולם לא להשאיר ילד ברכב ללא השגחה המלצה להקפיד על נעילת רכב.

- במקרי שכחה, יש מקומות בהם נהוג שכאשר ילד לא מגיע לגן או למעון, הגננת מטלפנת לברר מה קרה.

- בקרה בתוך המשפחה: כאשר הורה מסיע, ובמיוחד אם ההסעה עבורו היא חריגה מהשגרה וכאשר יש הורה נוסף, מומלץ שההורה האחר יטלפן לברר האם הילדים הגיעו בשלום ליעדיהם. ייתכן שאפשר לחנך לבקרה מעין זו ושזה כיוון אפשרי לקמפיין ממוקד.

- בישראל יש לכוון את הקמפיין לתחילת הקיץ, שכן אז הסיכון למכת חום עולה. יש ליידע את הציבור כי חום הגוף של ילדים עולה במהירות של פי 3-5 מאשר זה של מבוגרים וכי השארת ילד ברכב, גם למספר דקות וגם כאשר החלון פתוח בחלקו, עלולה לגרום למוות ממכת חום.

באדיבות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר כוכבי גלנטי
ד"ר כוכבי גלנטי פסיכולוגיה קלינית
ד"ר טלי וישנה
ד"ר טלי וישנה פסיכיאטריה
ד"ר כוכבי גלנטי
ד"ר כוכבי גלנטי פסיכולוגיה קלינית
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום ילדים ומתבגרים

בניהול גברת הדס אורינגר וייס
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו