דלג לתוכן

התפוח לא נופל רחוק מהעץ : האם נדיבות היא תכונה נרכשת?

אופיים של הילדים שלנו מושפע ממגוון גורמים, כמו ההתנהגות של קבוצת השווים, השקפותיהם של בני המשפחה הקרובים וכן גם מאפיינים מולדים. האם בכל הנוגע לתכונות של נדיבות ואלטרואיזם דוגמה הורית היא המפתח? סקרנו מספר מחקרים בנושא

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 17/12/2020
4 דקות קריאה


מהרגע שילדנו מגיחים לעולם אנו פועלים על פי סל של ערכים ועקרונות אותם אנו מקווים להנחיל להם. מחקרים שונים מצאו כי בכל הנוגע לנדיבות דוגמה אישית היא המפתח.  עיסוק בפעילות אלטרואיסטית עשוי להעניק מספר יתרונות לילדים צעירים, כולל רגשות חיוביים, חברויות ואף הגנה מפני התפתחות של בעיות התנהגותיות (1).  על כן, אין זה מפתיע כי חוקרים רבים מתחום מדעי החברה עוסקים בשאלה כיצד מתפתח אצל ילדים הרצון לעזור לאחר (2).  האם הורים מעבירים לילדיהם תכונות של נדיבות ודאגה לאחר? בחנו מספר מחקרים בנושא. 


ילד מסמל לב עם ידיו, מאפיין של נדיבות ואלטרואיסטיות
myboysme | Shutterstock


דוגמה הורית מעודדת נדיבות

מחקר מוקדם שבחן את השפעת הורים על אלטרואיזם של ילדיהם ובוצע על ילדים בכיתה ה׳ מצא כי לילדים בעלי נטייה אלטרואיסטית יש לפחות הורה אחד (לרוב מאותו מין) שמעביר להם ערכים אלטרואיסטיים (3)   

מחקר נוסף בחן 147 ילדים בגילאי 3-5 . במהלכו נתבקשו הילדים והוריהם להשתתף במשחק המקצה פריטים (מדבקות לילדים, דולרים למבוגרים),  בינם לבין ילד אחר או מבוגר לא ידוע. ההחלטה של ההורה הוצגה לילד שלו או לילד אחר אשר אינו קשור אליו. המחקר מצא עדויות לחיקוי הורי במקרה של הורים לילדים שהיו נדיבים יותר בהשוואה לעמיתיהם. עוד מצא המחקר כי ילדים שחלקו בתחילה פחות ממחצית המדבקות יחלקו יותר ככל שיראו שמבוגר שפועל באופן דומה, בין אם מדובר בהורה או במבוגר אחר (2).

במחקר שבוצע בהודו וארה״ב נחקרה ההשפעה של דוגמה הורית על ההחלטה לשתף בקרב ילדים בגילאי 3-8. בשלב הראשון, ההורים הונחו לתת תרומה קמצנית או נדיבה. לאחר מכן, נצפתה התנהגותו של ילדם במשחק המדמה סיטואציה דומה. המחקר מצא שילדים בשתי המדינות הושפעו לתת פחות לאחר צפייה בתרומה מועטה יותר (4) . 

קראו עוד: הכל מתחיל במשפחה: 8 טיפים שיעזרו לכם ליצור תא משפחתי מאושר

נדיבות בילדים מתאפיינת בתפקוד טוב יותר של מערכת העצבים

מחקר מסוים שפורסם ב-2015 בחן האם ליכולת לתת לאחר יש גם ביטוי פיזי והאם נדיבותם של ההורים משפיעה ההתנהגות של ילדיהם. לצורך כך, נבדקו 74 ילדים בגיל ארבע שנים ממשפחות במעמד סוציו אקונומי בינוני גבוה. 

במהלך המחקר קצב הלב של הילדים נוטר. בשלב הראשון, נאמר לילדים שהם ירוויחו אסימונים למגוון פעילויות וכי ניתן יהיה להמיר את האסימונים בפרס. האסימונים הוכנסו לקופסה וכל ילד הרוויח בסופו של דבר 20 אסימונים. 

לפני סיום המפגש, נאמר לילדים שהם יכולים לתרום את חלק מהאסימונים שלהם או את כולם לילדים חולים. הם נותרו לבד בחדר כדי להחליט האם וכמה לחלוק. במקביל, אמותיהם של הילדים מילאו שאלונים בהם הוערכו העמדות, הרגשות וההתנהגויות שלהן המשקפים תחושה עמוקה של אהבה, דאגה וחוסר אנוכיות לילדים ולאחרים. 

מתוצאות המחקר עולות כמה תגליות מפתיעות: ראשית, ילדים המקריבים משאבים כדי לעזור לאחרים הפגינו יכולת בקרה טובה יותר על שינויים בקצב הלב בזמן נשימה, דבר המעיד לחיוב על תפקוד מערכת העצבים שלהם. ילדים אלה, אשר הפגינו תפקוד טוב יותר של מערכת העצבים נמצאו כנדיבים יותר כאשר אימותיהם הדגימו בשאלונים רמות גבוהות יותר של אהבה וחמלה. שנית, ילדים ממשפחות במעמד סוציו אקונומי נמוך יותר מתנהגים בצורה אלטרואיסטית יותר מילדים ממשפחות במעמד סוציו אקונומי גבוה (5). 

מחקר המשך שפורסם החודש והשתמש באותו פרוטוקול ניסוי חזר לאותם הילדים והאימהות לאחר שנתיים ומצא ממצאים דומים. על כן, ייתכן כי הנטייה לאלטרואיזם בילדים נתמכת גם ע״י דוגמה הורית וגם ע״י מרכיב גופני (1).


קראו עוד: כיצד השתתפות בקבוצת ספורט משנה את מוח הילד?

ילדים נוטים לחקות התנהגות, גם בהיעדר תמריצים 

ישנן עדויות לכך שילדים להוטים לחקות את סביבתם גם בהיעדר תמריצים מפורשים. הדבר הומחש בניסויים בהם קיבלו ילדים ושימפנזים הדגמות כיצד לבצע משימה אליה התווסף אלמנט מיותר. השימפנזים אשר הפכו מיומנים בביצוע המשימה זרקו במהירות את הצעד הבלתי נחוץ ואילו הילדים כללו נאמנה את הצעד הזה בביצועיהם, גם כשלא נצפו ולמרות שהם גילו מודעות ברורה לכך שהוא מיותר. המסקנה שעולה מכך היא שלבני אדם נטייה חזקה לחקות את הקבוצה החברתית עמה הם מזדהים (2).  לכן, נראה כי נדיבותם של ילדים עשויה להיות מעוצבת ע״י הערכים והנורמות החברתיות של הוריהם אותם הם מבקשים לחקות. 
מקורות 

(1) Jonas G. Miller, Sarah Kahle, Natalie R. Troxel, Paul D. Hastings. The Development of Generosity From 4 to 6 Years: Examining Stability and the Biopsychosocial Contributions of Children’s Vagal Flexibility and Mothers’ Compassion. Frontiers in Psychology, 2020; 11 DOI: 10.3389/fpsyg.2020.590384

(2) Ben-Ner, A., List, J. A., Putterman, L., and Samek, A. (2017). Learned generosity? An artefactual field experiment with parents and their children. J. Econ. Behav. Organ. 143, 28–44. doi: 10.1016/j.jebo.2017.07.030
(3) M.L. Hoffman Altruistic behavior and the parent-child relationship. J. Pers. Soc. Psychol., 31 (5) (1975), p. 937
 Peter Blake, J. Corbit, T. Callaghan, F.WarnekenGive as I give: socialization goals in two cultures moderate parental  influence on children’s givingJ. Exp. Child Psychol., 152 (2016), pp. 149-160
(4) Miller, J. G., and Hastings, P. D. (2016). “Biopsychosocial models of prosociality: compassionate love, vagal regulation, and children’s altruism” in Contexts for young child flourishing: Evolution, family, and society. eds. D.
(5) Narvaez, J. Braungart-Rieker, L. Miller-Graff, L. Gettler, and P. D. Hastings (New York, NY: Oxford University Press), 185–200.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
 נירית שגיא
נירית שגיא פסיכולוגיה
 עליזה חושן
עליזה חושן פסיכולוגיה
 מורן גבע
מורן גבע פסיכולוגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

אולי יעניין אותך - מאמרים נוספים בתחום הורות ומשפחה

שאלות מתוך פורום טיפול זוגי, טיפול משפחתי

בניהולו של עדית רונן סתר
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו